תושבי רמת הנגב בהלם מרעיון חילופי השטחים

ביישובי רמת הנגב הופתעו לשמוע את התכניות הגדולות של נתניהו וטראמפ לגבי חלק מהאדמות שלהם ● "אף אחד לא דיבר איתנו על זה, לא ממשרד ראש הממשלה ולא מהבית הלבן", אומר ראש המועצה ● ואחד החקלאים מוסיף: "הפתרון למאחזים ההזויים ביהודה ושומרון לא צריך לבוא על חשבון הנגב" ● ביקור באזור המחלוקת החדש בדרום

  • ילדים חוגגים את יום העצמאות במועצה האזורית רמת הנגב. ארכיון. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Courtesy)
    Courtesy
  • ניצנה ארכיון 2012 (צילום: משה שי פלאש 90)
    משה שי פלאש 90
  • תלמידים בכפר הנוער החינוכי של ניצנה, 3 בפברואר 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
    ג'ייקוב מגיד
  • גבול ישראל-מצרים, 3 בפברואר 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
    ג'ייקוב מגיד
  • חקלאי במועצה האזורית רמת הנגב. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה

מנהיגי המתנחלים צפו בנשיא טראמפ חושף את תכנית השלום שלו מבית מלון הממוקם במרחק כמה רחובות בלבד מהבית הלבן. הם הוזמנו לוושינגטון על ידי ראש הממשלה היוצא נתניהו, ועודכנו על ידו ועל ידי בכירים אמריקאים בתוכן ההצעה, הכוללת החלת ריבונות ישראלית על כל ההתנחלויות בגדה המערבית.

לעומתם, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, הדליק את הטלוויזיה במשרדו ברקע בעודו מסיים את עבודתו, והקשיב לטקס בחצי אוזן. הוא כלל לא ציפה שהתכנית תשפיע באופן ישיר על היישובים שהוא מייצג לאורך גבול מצרים.

אבל מיד לאחר שטראמפ ונתניהו סיימו לדבר בחדר המזרחי בבית הלבן, וושינגטון הציגה "מפה רעיונית" שממחישה את פתרון שתי המדינות שלה לסכסוך, ודורון נדהם לגלות שחלקים משמעותיים מהמועצה האזורית שלו נכללים בשתי מובלעות המיועדות להשתייך למדינה הפלסטינית העתידית.

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, הדליק את הטלוויזיה במשרדו ברקע בעודו מסיים את עבודתו, והקשיב לטקס בחצי אוזן. הוא כלל לא ציפה שהתכנית תשפיע כך על היישובים שהוא מייצג לאורך גבול מצרים

נראה כי מי שהתווה את גבולות המובלעות אמנם נמנע מלהעביר אותם בתוך שטחי הקהילות החקלאיות, אבל לדברי התושבים, זה פחות או יותר הדבר היחיד שממשל טראמפ התחשב בו כאשר מיקם את אותן שמורות פלסטיניות בשטחיהם.

אשר לפלסטינים, שעבורם הוקצתה האדמה, הנהגתם לא קיימה קשרים עם ממשל טראמפ מאז העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ב-2017. ללא קשר לכך, נראה כי הם לא התרשמו מההצעה יותר מאשר ראש מועצת רמת הנגב.

חבר הוועד הפועל של אש"ף ואסל אבו יוסף אמר לנו כי רמאללה לא מעוניינת בדבר מלבד הגדה המערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים. "כשמדובר בחילופי שטחים, אתה לא יכול לומר שהאדמה בנגב היא שוות ערך לאדמה בירושלים או לחלקים חיוניים מהגדה המערבית", הסביר.

בין אם מי מהצדדים נלהב למסור או לקבל את השטח הנדון ובין אם לא, מה שלדברי התושבים המקומיים עורר בהם תסכול היה ההרגשה שהם הושארו מחוץ לתמונה בנושא הצפוי להשפיע על מחייתם בצורה משמעותית.

"אף אחד לא דיבר איתנו על זה. לא ממשרד ראש הממשלה ולא מהבית הלבן. עד היום לא שמעתי מאיש", אמר דורון ביום שלישי, שבוע לאחר חשיפת התכנית.

ניצנה ארכיון 2012 (צילום: משה שי פלאש 90)
ניצנה ארכיון 2012 (צילום: משה שי פלאש 90)

אזכור אחד בלבד בתכנית

היעדר התקשורת עשוי לנבוע מהעובדה שבכירי הממשל עצמם טרם סיימו לגבש את הפרטים באשר למובלעות על הגבול המצרי. מלבד תיוגה של השמורה הצפונית במפה הרעיונית כ"אזור תעשיית הייטק" ושל הדרומית כ"מגורים וחקלאות", שתי המובלעות נזכרות רק עוד פעם אחת בתכנית בת 181 העמודים.

"החזון… תומך באפשרות הקצאתם לפלסטינים של שטחים ישראליים הסמוכים לעזה, שבהם תיבנינה במהירות תשתיות כדי לתת מענה לצרכים ההומניטריים הדוחקים של עזה, ושבסופו של דבר יאפשרו את בנייתם של ערים ויישובים פלסטיניים מתפתחים שיסייעו לתושבי עזה לשגשג", נכתב בהצעה.

שתי המובלעות מחוברות זו לזו במפה בקו דק, שככל הנראה אמור לסמן כביש מהיר שיקשר אותן לרצועת עזה. הכביש הזה נמתח על פני כמעט מחצית מקו הגבול בין ישראל למצרים, אבל אינו עובר על הגבול עצמו, דבר שמאפשר לישראל לשמר את שליטתה על כל המעברים לעזה ולמצרים.

המועצה האזורית רמת הנגב, שהושארה באפלה על ידי נתניהו וטראמפ, שרטטה מפה משלה, באותו קנה מידה של הגרסה האמריקאית, כדי לקבוע היכן בדיוק ימוקמו חמשת יישוביה הסמוכים לגבול בין שתי המובלעות החדשות.

הרשות המקומית גילתה שהיישובים ניצנה וניצני סיני ינותקו מישראל על ידי הכביש המהיר שיחבר את שתי המובלעות, שהכביש אמור לעבור דרך מושב באר מילכה ושקהילת התיירות של עזוז ממוקמת במובלעת הפלסטינית הדרומית.

להערכת התושבים, היישובים ניצנה וניצני סיני ינותקו מישראל על ידי הכביש המהיר שיחבר את שתי המובלעות, הכביש אמור לעבור דרך מושב באר מילכה וקהילת התיירות של עזוז ממוקמת במובלעת הפלסטינית הדרומית

"זה נראה כמו מפה ששרטטו אנשים רציניים?", שואל יענקלה מוסקוביץ', ראש מחלקת מחקר ופיתוח במועצה. "נראה שהמתכננים שלה לא מבינים את האזור".

בכיר אמריקאי, שדיבר בעילום שם, הבהיר כי "המפה היא רעיונית. הגבולות הממשיים ייבחנו באופן מפורט". אבל לבד משרטוט הגבולות, התושבים טוענים כי המטרות שיועדו לכל אחת מהמובלעות מראות חוסר הבנה של המציאות בשטח.

מוסקוביץ' מסביר שבשעה שבאדמה המיועדת למובלעת הצפונית כבר נעשה שימוש חקלאי או שהיא מיועדת לשימוש כזה על ידי הרשות המקומית, המובלעת הדרומית כוללת גבעות רבות ואינה מתאימה לחקלאות. אף על פי כן, המובלעת הדרומית היא זו שתויגה במפה האמריקאית כזו שמיועדת ל"מגורים וחקלאות".

ועדיין, האדריכל הראשי של תכנית טראמפ, ג'ארד קושנר, דיבר בביטחון על ייעודי המובלעות כאשר אמר בתכנית הטלוויזיה המצרית "אל-חיכאיה": "אחד המפתחים הגדולים ביותר במזרח התיכון יודיע בקרוב, יש לקוות, על הצטרפותו אלינו כדי לעזור לנו בבניית תכנית אב לשטחים החדשים של עזה".

תלמידים בכפר הנוער החינוכי של ניצנה, 3 בפברואר 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
תלמידים בכפר הנוער החינוכי של ניצנה, 3 בפברואר 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

לא על חשבוננו

אבל לא נראה שהתכניות של קושנר מעניינות את ראשי המועצה האזורית רמת הנגב, שקוראים לממשלה לפתח את האזור במקום למסור את אדמתו החקלאית ולהעביר קווי תפר בינו לבין מובלעות פלסטיניות משני צדיו.

"זוהי בירת חקלאות ההייטק של ישראל", אומרת דוברת המועצה שירה אברהמי. היא מצביעה על כך שאף על פי שביישובי הגבול של רמת הנגב מתגוררות רק 200 משפחות, המועצה מספקת למדינה 80% מעגבניות השרי שלה, וחוואים מרחבי העולם מבקשים ללמוד ממנה על חקלאות מדברית.

אברהמי אומרת שיישובי רמת הנגב גם מגנים על ביטחונה של ישראל לאורך הגבול עם מצרים, שהצבא מצדו השני נאלץ להילחם בהתקפות של לוחמי דאע"ש.

למרות שהשליטה על המעברים צפויה להישאר בידי ישראל, אברהמי טוענת כי צה"ל יתקשה לעשות זאת משטח רצועה צרה בין הגבול למובלעות הפלסטיניות.

"שכח מגבולות 67'. זה מחזיר אותנו ל-47'", אומר מנהל כפר הנוער החינוכי בניצנה, דויד פלמ"ח. "הפתרון למאחזים ההזויים ביהודה ושומרון לא צריך לבוא על חשבון הנגב. המקום הזה מייצג את האתגר הבא של הציונות"

"שכח מגבולות 67'. זה מחזיר אותנו ל-47'", אומר מנהל כפר הנוער החינוכי בניצנה, דויד פלמ"ח, שמתכוון לתכנית החלוקה של האו"ם, שבה הנגב המערבי נכלל בשטחי המדינה הפלסטינית. "הפתרון למאחזים ההזויים ביהודה ושומרון לא צריך לבוא על חשבון הנגב", הוא מוסיף, ומצר על כך שהתכנית מייצגת את הגישה ההפוכה לזו של דוד בן-גוריון, שחלם על יישוב הנגב. "המקום הזה מייצג את האתגר הבא של הציונות", מכריז פלמ"ח, וקורא לממשלה לפתח את האזור.

בכפר החינוכי של ניצנה אפשר לשמוע לפחות חמש שפות מדוברות מפי מאות בני נוער השוהים במקום. האתר כולל מכינה קדם-צבאית, בית ספר שדה, תכנית לבני נוער בסיכון שנשרו מהמגזר החרדי, פנימיות לבדואים ולפליטים אריתריאים ושיעורי עברית לעולים מברית המועצות לשעבר.

"סוף סוף יש לנו אזור שלא מעורב בשפיכות הדמים של הסכסוך, ועכשיו הם רוצים להעביר לכאן עם אחר?", אומר פלמ"ח. הוא טוען שיהיה קשה הרבה יותר לפתח את ניצנה, אם היא עתידה להיות מוקפת במובלעות פלסטיניות.

חקלאי במועצה האזורית רמת הנגב. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Courtesy)
חקלאי במועצה האזורית רמת הנגב. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Courtesy)

באר מילכה על הכוונת

פרסום התכנית הסעיר במיוחד את תושבי באר מילכה, שהאדמות החקלאיות שלהם כלולות במובלעת הפלסטינית הצפונית. "יש כל כך הרבה חוסר ודאות. האם עדיין נוכל לגדל את היבול שלנו? האם אני אצטרך להחליף מקצוע?", שואלת מאיה צ'רי כשאנחנו יושבים בחצר ביתה שבמושב, מול הנוף המדברי השלו.

צ'רי, אם לארבעה, עברה עם בעלה לבאר מילכה לפני שמונה שנים כדי להגשים חלום ישן על גידול ירקות אסייתיים במדבר. "באנו לכאן כדי לעסוק בחקלאות, לחיות בשקט ובשלווה. התרחקנו בכוונה מהקו הירוק ומכל מה שקשור לסכסוך. עכשיו פתאום עיתונאים שואלים אותי אם אני מתכוננת להתפנות", היא אומרת.

מאיה צ'רי עברה לבאר מילכה להגשים חלום ישן על גידול ירקות אסייתיים במדבר: "התרחקנו בכוונה מהקו הירוק ומכל מה שקשור לסכסוך. עכשיו פתאום עיתונאים שואלים אותי אם אני מתכוננת להתפנות"

היא מעריכה שהתכנית לא תתממש, אבל טוענת שלא היו לה המותרות להתכונן להשלכות האלה. "בסופו של דבר, מדובר בבית שלי ובפרנסה שלי", אומרת צ'רי.
"אנחנו לא יכולים להמשיך לעסוק כאן בחקלאות אם זה יהפוך לאזור ביטחון".

גבול ישראל-מצרים, 3 בפברואר 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
גבול ישראל-מצרים, 3 בפברואר 2020 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

באשכול פתוחים יותר לרעיון

צפונה משם, לאורך הגבול עם מצרים, התושבים הביעו חששות דומים, אבל נראו מוכנים יותר לעבוד עם ההצעה. בדומה לרמת הנגב, גם המועצה האזורית אשכול תצטרך לוותר על שטחים חקלאיים לטובת המובלעת הפלסטינית הצפונית.

על פי התכנית של טראמפ, ליישובים כמו שלומית, בני נצרים ונווה, שאזעקת אור אדום מופעלת בהם באופן קבוע בשנים האחרונות בשל ירי הטילים מעזה שמצפון, תהיה מובלעת פלסטינית גם מדרום .

למרות זאת, דוברת המועצה האזורית אשכול, יפעת ליפנר, אומרת כי המועצה רוצה לראות את פרטי התכנית המדויקים לפני שתנקוט עמדה. "אנחנו לא מתכוונים להגיב על סמך מפה שהופיעה בטלוויזיה", היא אומרת, ומוסיפה שראש המועצה, גדי ירקוני, ביקש להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת.

כשהתבקשה להסביר את העמדה היונית ביחס לזו של השכנים מרמת הנגב שמדרום, אמרה ליפנר: "אנחנו סובלים מהמצב עם עזה יותר מאשר כל אחד אחר, אז אם יש הזדמנות אמיתית להסכם, אנו מוכנים לשלם את המחיר"

ירקוני גם ניסח מכתב לנתניהו, שבו כתב כי יהיה מוכן לוותר על אדמה חקלאית למען הסכם שלום דו-צדדי עם הפלסטינים "שיאפשר שיתוף פעולה אזורי".

כשהתבקשה להסביר את העמדה היונית ביחס לזו של השכנים מרמת הנגב שמדרום, אמרה ליפנר: "אנחנו סובלים מהמצב עם עזה יותר מאשר כל אחד אחר, אז אם יש הזדמנות אמיתית להגיע להסכם, אנחנו מוכנים לשלם את המחיר".

עם זאת, הדוברת הבהירה כי הם מצפים להסבר בנושא מצד ממשלת ישראל.
כשפנינו למשרד ראש הממשלה בבקשה להסבר, הוא סירב לספק לנו כזה.

עוד 1,348 מילים
סגירה