בנימין נתניהו ודונלד טראמפ נכנסים לבית הלבן. 27 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/ Evan Vucci)
AP Photo/ Evan Vucci

בחזרה לבלייר האוס: בתוך בועת הסיפוח של בנימין נתניהו

במשך 50 דקות לפני שבועיים, ראש הממשלה היה באירוע משלו ● הוא דיבר בשקט לא אופייני, השווה את עצמו למנהיגים גדולים - והכריז בביטחון כי יעביר את החלת הריבונות על כל יישובי יו"ש כבר בישיבת הממשלה הקרובה ● "פעם במאה שנים יש הזדמנות כזו", אמר אז נתניהו ● עברו יומיים והתברר שאולי פעם במאה שנה יש נפילה כזו ● החבטה הסופית נשמעה אתמול בירושלים ● פרשנות

קרוב ל-30 איש נכחו בחדר הישיבות הגדול בקומה הראשונה של הבלייר האוס ביום שלישי לפני שבועיים. זה קרה שעתיים אחרי האירוע המרשים בבית הלבן וההצגה הדרמטית, כמעט משיחית, של חזון טראמפ, שהכניסה תזזית בפמליית ראש הממשלה והרימה את תומכי הימין לשמיים.

בחדר הישיבות נכחו בנימין נתניהו ולשמאלו השר יריב לוין, השגריר רון דרמר וראש המל"ל מאיר בן-שבת. לימינו של ראש הממשלה ישבו יועצת התקשורת שיר כהן ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן. פקידים אחרים ממשרד ראש הממשלה עמדו מסביב. מאחורי נתניהו הניחו שני דגלי ישראל (ולא את דגלי ישראל וארצות הברית).

נתניהו הגיע עם מסמך ובו 23 נקודות שסיכמו את התוכנית של ממשל טראמפ. ראש הממשלה הציע אותן לתקשורת אחת אחת, נהנה לראות את התגובה המופתעת של העיתונאים אחרי כל סעיף. לפני שהחל התדריך, נתניהו הרכיב את משקפי הקריאה, עיין ותיקן סעיפים, מתעלם מכל ההמולה הרגשנית שמסביבו.

נתניהו הגיע עם מסמך ובו 23 נקודות שסיכמו את התוכנית של ממשל טראמפ. ראש הממשלה הציע אותן לתקשורת אחת אחת, נהנה לראות את התגובה המופתעת של העיתונאים אחרי כל סעיף

העיתונאים והפרשנים שישבו מול נתניהו לא ידעו את נפשם. לא בכל יום הם עדים לאירוע כזה, משנה גרסת חיים. כולם היו ממילא המומים מגודל השעה והאירוע בחדר המזרחי עם נשיא ארצות הברית וראש ממשלת ישראל – הנאומים, הטקסטים, הדמויות בקהל ותזמורת החיילים במדים האדומים שליוו את האורחים בניגוני ג'ז ולהיטים של דיאנה וושינגטון.

הדרמה נדדה עכשיו מאולם הטקס בבית הלבן לחדר התדריכים בבלייר האוס, 50 מטר בקו אווירי. אף אחד, ובטח שלא ראש הממשלה, לא הפריז בחשיבות ההיסטורית של שני האירועים.

נתניהו החל לקרוא. "תכנית טראמפ היא פריצת דרך היסטורית עם הישגים כבירים", הוא פתח את התדריך. נתניהו פנה אל האנשים סביב השולחן הענק, אבל כיוון לבוחרים בישראל.

סעיף 2 עסק בהסכמה האמריקאית של החלת החוק הישראלי על צפון ים המלח ובקעת הירדן. בסעיף 3 כבר הודיע נתניהו כי "ישראל מקבלת מייד את החלת החוק הישראלי על כל היישובים ביהודה ושומרון". הדגש היה כאן על מייד. נתניהו הוסיף עוד שני חידודים בעניין הזה: "הכל כלול", תיאור שלקוח מטיסות הישראלים לאנטליה; ו"דין איתמר כדין תל אביב".

נתניהו הודיע כי "ישראל מקבלת מייד את החלת החוק הישראלי על כל היישובים ביהודה ושומרון". הדגש היה כאן על מייד. נתניהו הוסיף עוד שני חידודים בעניין הזה: "הכל כלול", ו"דין איתמר כדין תל אביב"

נתניהו טען את עצמו מסעיף לסעיף. סעיף 4 הסביר או הרחיב את "הכל כלול": "הכרה על שטחים נרחבים ביהודה ושומרון שעוטפים את היישובים ועתודות הקרקע ומבטיחות את המשך ההתפתחות". זוהי בעצם הפעימה השנייה, ששרים בממשלה מסתייגים ממנה. "אנחנו צריכים לספח הכל בבת אחת. אנחנו לא צריכים לספוג אש בתשלומים", אמרו לנתניהו כמה שרים בשבוע שעבר.

ואם כל זה לא היה ברור, נתניהו הסביר בסעיף 6 ששירבט לעצמו כי "אין עקירה" של שום יישוב, ובסעיף 7 כי יש לכל המהלך גיבוי אמריקאי מובהק. "תמיד שאלו אותנו למה אנחנו לא מחילים את החוק? כי באו"ם מטילים סנקציות", הסביר. "עכשיו האמריקאים ימנעו סנקציות נגד מדינת ישראל".

וכאן אנחנו מגיעים לסעיף 8 שמעורר מאז את הדרמה העולמית, הוויכוח בממשל טראמפ, הזעזוע במדינות ערב, טרום-אינתיפאדה ברשות הפלסטינית, הציפייה הגדולה ובעקבותיה האכזבה וההתנגדות בימין לכל התוכנית. נתניהו דיבר שוב על החלת החוק בשתי פעימות. "ההחלטה תבוא לאישור בישיבת הממשלה הקרובה", הכריז.

זה עדיין לא היה שלב השאלות. לא התאפקתי. "ביום ראשון הקרוב?", שאלתי את נתניהו. "כן", הוא ענה באדישות, כאילו זה עניין מובן מאליו, ופנה למזכיר הממשלה ברוורמן כדי לקבל אשרור. "אם לא בראשון, אז ביום שלישי", הוא הבטיח.

"ההחלטה תבוא לאישור בישיבת הממשלה הקרובה", הכריז. "ביום ראשון הקרוב?", שאלתי את נתניהו. "כן", הוא ענה באדישות, כאילו זה עניין מובן מאליו, ופנה למזכיר הממשלה כדי לקבל אשרור. "אם לא בראשון, אז ביום שלישי"

נתניהו המשיך לקרוא את מסמך המאה, שהלך ונשמע כמו פרק הפתיחה המקוצר של מצע הליכוד. "הממשל הצבאי על היישובים יבוטל. המתיישבים יוכלו להרחיב ולבנות ללא הגבלה. מאחזים בלתי חוקיים נשארים במקומם. רעיון חלוקת ירושלים – נגנז. רעיון זכות השיבה – נגנז".

וגם: "לפני שישראל תהיה מחויבת להכיר בישות כלשהי, על הפלסטינים לפרז את עזה, להכיר בישראל כמדינה יהודית שכוללת את בקעת הירדן וכל היישובים, להכיר בריבונות ישראל בירושלים מאוחדת, לבטל את חוק השיבה".

בשלב השאלות חזר נתניהו על הדברים. הוא דיבר בשקט לא אופייני. אני מכיר אותו עשרות שנים. נדמה לי שהוא היה באירוע משלו. "הבועה", קוראים לזה. נתניהו השווה לפתע את עצמו למנהיגים גדולים, שמחליטים ויודעים מתי ואיך לעשות את מה שצריך, למרות כל ההתנגדויות והרעשים מסביב.

את המדינה הפלסטינית שהקים לפני רגע כלאחר יד הוא כינה "ריבונות מותנית ומוגבלת", כאילו שקיים סוג של יצור מדיני כזה בתולדות העמים.

את הסיפור של ערביי ישראל במשולש – קרוב ל-220 אלף תושבים שיעברו מצד לצד – הוא פטר באמירה ש"יש אפשרות כזו". כאילו כלום. הסערה העצומה שעוררו הדברים, ההפגנות, תגובות הזעם בשטח וההחלטה להוריד את הסעיף הזה מסדר היום נראות רחוקות שנות אור מהסגנון הסטואי של נתניהו באותו אירוע בבלייר האוס.

נתניהו הודה כי הוא קיבל בהפתעה את תאריך הארוע בבית הלבן, כאשר נכח באירוע הבינלאומי ביד ושם במלאת 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ. נתניהו, האיש הזהיר ושונא המהפכות הגדולות, נסחף במשך חמישה ימים לגובה עצום עם תכנית המאה, הרים אותה ובנה אותה והבטיח היסטוריה.

השיא הגיע ביום שלישי, ה-28 בינואר, בבית הלבן ובהמשך בבלייר האוס, בשיחות עם עיתונאים, ראשי המתנחלים ועם שרי הממשלה בשיחות ועידה טלפוניות.

ואכן, ברגעים אלה של התעלות אידיאולוגית, ראש הממשלה היה בספירות אחרות. שום דבר לא עניין אותו בתוך הנירוונה המדינית הזו, כנראה שגם לא האמריקאים. נתניהו היה בטוח שהם זורמים אתו. איך הוא חש? כמו הרצל מודל 2020 – משיח ציוני-חילוני עטוף בקולות דתיים-לאומיים ואוונגליסטים.

ראש הממשלה היה בספירות אחרות. שום דבר לא עניין אותו בתוך הנירוונה המדינית הזו, כנראה שגם לא האמריקאים. נתניהו היה בטוח שהם זורמים אתו

בעיני רוחו, נתניהו ראה חזיון: ישראל תחת ההנהגה שלו מחילה ריבונות על יהודה ושומרון, הליכוד מקבל 50 מנדטים בבחירות וכתב האישום נגדו נרמס והופך לעפר ואפר.

אז נתניהו ריחף. אין לי הסבר אחר. "אדוני ראש הממשלה, אתה מחלק את ירושלים", אמרתי לו כאשר הודיע כי השכונות הערביות מעבר לגדר ההפרדה, עדיין בשטח המוניציפלי של ירושלים, יעברו לרשות הפלסטינית. "מחלק, נו באמת. מעביר את כפר עקב", ענה נתניהו וסימן בשתי ידיו קדימה ואחורה, כאילו אמר "אסון גדול, באמת". אני מודה שגם אני נדהמתי. "אתה מחלק את ירושלים ואולי גם מציל אותה", אמרתי לו בדרכו החוצה. הוא לא ענה.

"פעם במאה שנים יש הזדמנות כזו", אמר נתניהו. עברו יומיים ואז התברר שאולי פעם במאה שנה יש נפילה כזו.

את החבטה שמענו אתמול במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

"ישראל כפופה לתהליך המיפוי שנערך על ידי ועדה משותפת לישראל ולארצות הברית", אמר שם שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן – זה שהודיע באותו יום שלישי, אחרי הארוע בבית הלבן, שישראל יכולה לספח את השטח מיד. זה שנתן לראש הממשלה את הרוח הגבית להכריז על החלת הריבונות בישיבת הממשלה הבאה.

"כל פעולה לפני סיום התהליך מסכנת את ההכרה האמריקאית בתוכנית", הזהיר אתמול פרידמן –  ובתגובה, ראשי מועצת יש"ע, שאך לפני שבועיים פרצו במחולות ברחובות וושינגטון הבירה, הודיעו כמעט במקביל כי יסגרו את מטות הבחירות של הליכוד בהתנחלויות ב-2 במרץ.

נתניהו נותר בינתיים עם שלושה כתבי אישום, ללא שינוי בסקרי הבחירות וללא שינוי בגושים. לעת עתה, הרצל הוא לא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ועדת הגבולות בת שישה חברים, שלושה ישראלים שמונו על ידי נתניהו, ושלושה אמריקנים שמונו על ידי טראמפ, אחד מהם הוא פרידמן עצמו. מרכז הוועדה ישראלי בעל נסיון שמכיר את יו"ש התהליך יסתיים לאחר... המשך קריאה

ועדת הגבולות בת שישה חברים, שלושה ישראלים שמונו על ידי נתניהו, ושלושה אמריקנים שמונו על ידי טראמפ, אחד מהם הוא פרידמן עצמו.
מרכז הוועדה ישראלי בעל נסיון שמכיר את יו"ש
התהליך יסתיים לאחר השני למרץ
האם טראמפ יפתיע וייבקש המלצת ביניים לגבי אזור מסויים? התשובה כן *
גורם יודע דבר אומר נתניהו יטע היום עץ בבקעה
גם טראמפ רוצה לקטוף פירות בבחירות המתקרבות

נתניהו "הדבר הזה מחייב מיפוי מדויק של השטח. העבודה התחילה. הצוות הישראלי יצא לדרך, הרכבת יצאה לדרך והעבודה הזו תושלם. ארה"ב ואנחנו הסכמנו שכשהתהליך יושלם נביא אותו לממשלה, אבל האמריקנים אומרים בצורה הכי ברורה שהם רוצים לתת לנו את ההכרה", הוסיף נתניהו. "את הדבר הזה אני הבאתי. אף אחד אחר לא הביא את זה. אנחנו לא רוצים לסכן את זה, אנחנו עובדים בצורה אחראית ומושכלת.

אוונגליסטים "נאמנות לבורא עולם ולעשרת הדברות"
טראמפ הגיע לבית הלבן רק בזכות אוונגליסטים בשלוש מדינות (פנסילווניה, וויסקונסין, מישיגן), שהעניקו לו רוב זעום במדינות אלה

בכנס שנערך במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה הרחיב פרידמן בנוגע לעמדתו. "ארצות הברית לא יכולה למנוע מישראל לעשות שום דבר. ישראל היא מדינה ריבונית והיא יכולה לעשות מה שהיא רוצה לעשות, ואין לנו שום שליטה על ישראל, בכל הנוגע לפעולותיה הריבוניות"

"לאחר דבריו של פרידמן, שאלנו את דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי שפרידמן אמר כי התייעץ איתו רבות לגבי התכנית, האם היה מייעץ לנתניהו להחיל ריבונות כבר כעת למרות הדברים שנאמרו. "זו שאלה מורכבת"
"אני לא יודע, אבל לפעמים יש דברים שצריך לעשות. אם זה לא יקרה לפני הבחירות זה לא אסון, אבל זה עניין של ביטחון."
הודיה מקור ראשון

התשובה כן *
הפוסט למטה "האם טראמפ יתגמש בנושא "אוצר לאומי"?"
רב הנסתר על הגלוי
שמעון חננאל
https://www.facebook.com/wapy.land

עוד 1,108 מילים ו-1 תגובות
סגירה