דוח: הפרויקטים החברתיים תוקצבו - אבל לא בוצעו

"דוח התקציבים האבודים" של המרכז להעצמת האזרח חושף: משרדים ממשלתיים ניצלו רק אחוזים בודדים מהתקציב שקיבלו לפרויקטים חברתיים, בהם תמיכה והצטיידות לקשישים, וסיוע לעולים מאתיופיה במימון גני ילדים ומעונות יום ● הנתונים מתייחסים לשנים 2013-2018, עוד לפני השיתוק הפוליטי והתקציבי

אדם קשיש מקבץ נדבות (צילום: Liba Farkash/FLASH90)
Liba Farkash/FLASH90
אדם קשיש מקבץ נדבות

המרכז להעצמת האזרח פרסם היום את "דוח התקציבים האבודים", שבדק עד כמה הממשלה מנצלת תקציבים שהוקצו ואושרו לפרויקטים חברתיים.

הדוח, שבדק את השנים 2013-2018, חושף תמונה עגומה של בזבוז משאבים על חשבון אזרחים חלשים – וכל זה עוד לפני מערכת הבחירות האינסופית של השנה ורבע האחרונות – שהביאה להקפאה של פרויקטים חברתיים רבים נוספים.

לפי הדוח, משרד הרווחה ניצל ב-2018 בפועל רק 4% מתקציב שהוקצה לטובת שיפוצים ורכישת ציוד לקשישים. מתוך תקציב של כ-2.04 מיליון שקל, נוצלו בפועל רק 81 אלף שקל, ושאר הסכום – 1.9 מיליון שקל – הפך ליתרת התחייבויות לשנה הבאה. בחמש השנים שבין 2013-2018 ניצל המשרד בממוצע רק 9% מתקציב התמיכה וההצטיידות לקשישים.

הקמת מעונות לעולי אתיופיה: רק 1% מהתקציב נוצל

עוד חושף הדוח כי המשרד לקליטת עלייה ניצל ב-2018 רק 1% מהתקציב שיועד למימון גני ילדים ומעונות יום לעולי אתיופיה. מתוך סכום של כ-3.6 מיליון שקל, נוצר סכום של 53 אלף שקל בלבד, ושאר הסכום – 3.548 מיליון שקל הועבר לשנה הבאה. ממוצע הניצול בשנים 2013-2018 עמד על 26% בלבד.

משרד התרבות והספורט ניצל בשנים 2013-2018 רק 28% מהתקציב להקמת מתקנים ואתרי ספורט. משרד הפנים ניצל ב-2013-2018 רק 6% מהתקציב להקמה ואחזקה של מבני דת לעדות לא יהודיות. משרד הרווחה ניצל באותן שנים רק 24% מתקציב התכנית הלאומית לילדים בסיכון.

"אנו קוראים לממשלה לצמצם את הפערים ולהביא לביצוע טוב יותר של התקציב לטובת מטרות ציבוריות – הן על ידי פתרון החסמים המעכבים את היישום, והן על ידי איתור ופתרון כשלים בהליך תכנון התקציב מלכתחילה"

משרד הרווחה ניצל רק כמחצית מתקציב התכניות לעידוד תעסוקה; משרד החינוך לא ניצל כלל את התקציב למימון פעילות של ילדים ישראלים בתנועות נוער עולמיות; משרד ראש הממשלה מימש רק 20% מתקציב ההסברה; משרד הקליטה ניצל רק 43% מהתכניות המיוחדות לעידוד עליה, רק 33% מהתקציב לפעילות רווחה לעולים ורק 44% מהתקציב לעידוד העסקת אקדמאים עולים.

משרד התיירות ניצל רק 41% מתקציב הכשרת כוח אדם בתיירות ומשרד הכלכלה ניצל רק 38% מהתקציב להכשרת מבוגרים.

עוד עולה מדוח הנתונים האבודים, כי קיימים כ-100 סעיפים תקציביים שבהם קיים תת ניצול משמעותי ומתמשך במשך 5 שנים ברציפות.

לדברי מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, עו"ד עינת פישר לאלו: "תכניות שכבר תוקצבו ואושרו אינן מבוצעות בפועל לאורך שנים. אנו קוראים למשרדי הממשלה לצמצם את הפערים ולהביא לביצוע טוב יותר של התקציב לטובת מטרות ציבוריות – הן על ידי פתרון החסמים המעכבים את היישום בפועל והן על ידי איתור ופתרון כשלים בהליך תכנון התקציב מלכתחילה".

עוד 375 מילים
סגירה