דעה אין מה להודות לנשיא ארגנטינה

מטרת ממשלת ארגנטינה הנוכחית היא לקבור את כל כתבי האישום נגד כריסטינה קירשנר ושותפיה, שעמדו מאחורי טיוח הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994, והרצח של התובע אלברטו ניסמן ● הנשיא הנוכחי פרננדס, שביקר בישראל והבטיח לחקור מחדש את הפיגוע, רק מרחיק אותנו מהאמת ומהצדק

  • בני הזוג נתניהו מארחים את בני הזוג פרננדס (צילום: Haim Zach/GPO)
    Haim Zach/GPO
  • הפיגוע בארגנטינה, 1994 (צילום: AP Photo/Alejandro Pagni, File)
    AP Photo/Alejandro Pagni, File
  • אלברטו ניסמן (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko, File)
    AP Photo/Natacha Pisarenko, File
  • כריסטינה קירשנר (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
    AP Photo/Alexander Zemlianichenko

הפיגוע הקטלני ביותר מאז מלחמת העולם השנייה ועד מגדלי התאומים בניו יורק היה פיצוץ הבניין של הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994 שבוצע ע"י איראן.

האחריות על הפיגוע טויחה שיטתית במשך שנים, עד כניסתו לתמונה של התובע אלברטו ניסמן, לתפקיד ראש יחידת חקירה מיוחדת שהורכבה על ידי 30 בעלי מקצוע מהמדרגה הראשונה. ב-2006 חשף ניסמן את כל הפרטים אודות הפיגוע: התכנון, המימון והביצוע. כך נהפך לאויב המושבע של איראן בפורומים הבינלאומיים. הודות לעבודתו נכללו האחראיים לפיגוע ברשימת המבוקשים של אינטרפול, ועד היום הם מתקשים לצאת מאיראן מחשש שייעצרו.

בזירה המשפטית נהפך ניסמן לגיבור בינלאומי במאבק בטרור האיראני בזירה. השנה אף יצאה בנטפליקס סדרה תיעודית עליו, בששה פרקים.

אלברטו ניסמן (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko, File)
אלברטו ניסמן (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko, File)

ב-2013 חשף ניסמן לעיני העולם את רשת הטרור הבינלאומית שאיראן מובילה.

המשך חקירתו גרם לתגלית נוספת שזעזעה את החוקרים. באמצעות הקלטת שיחות רבות הוכח כי בשנים האחרונות, ובתיווך נשיא ונצואלה דאז, הוגו צ'אבס, שיתפה נשיאת ארגנטינה, כריסטינה קירשנר, פעולה עם המפגעים האיראנים. באותם הימים צ'אבס היה נציג איראן ביבשת ובעל בריתה של כריסטינה קירשנר.

תמורת כסף, הנחתה קירשנר לנקות את איראן מכל אשמה בפיגוע. בשיחות הטלפון שהוקלטו נמצא כי סוכנים ארגנטינאים מסרו לעמיתיהם האיראנים פרטים על ניסמן עצמו.

בתחילת 2015, בשיא הישגיו, הגיש ניסמן כתב אישום חמור נגד הנשיאה ונגד שבעה ממקורביה שבגדו כמוה. יום לפני שהציג את פרטי האישום בפרלמנט בבואנוס אירס, נרצח ניסמן בדירתו.

בתחילת 2015, בשיא הישגיו, הגיש ניסמן כתב אישום חמור נגד הנשיאה ונגד שבעה ממקורביה שבגדו כמוה. יום לפני שהציג את פרטי האישום בפרלמנט בבואנוס אירס, נרצח ניסמן בדירתו

מיד לאחר הרצח, מיהרה קירשנר להופיע בטלוויזיה והכריזה על התאבדות מדומה. אולם החברה הארגנטינאית לא התבלבלה, וכעבור חודש יצאו כמעט חצי מיליון אנשים להפגין בבואנוס אירס תחת גשם סוער ובשלטים בכתובת "כולנו ניסמן". הרצח שינה את האווירה הפוליטית ועזר לא מעט להפלתה של כריסטינה בבחירות באותה השנה. הרצח עורר עניין תקשורתי ברחבי העולם.

כריסטינה קירשנר (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, File)
כריסטינה קירשנר (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, File)

ביקור של נשיא ארגנטינה בארץ

הזמנתי את ידידי ניסמן לארץ ב-2007. זה היה ביקורו הראשון וסיפור הצלחה גדול, חוויה שהפכה אותו לציוני נלהב. כאן הוא נתקבל בחום, התראיין באמצעי תקשורת רבים והרצה במסגרות שונות.

אשתקד שוב התקיימו בארגנטינה בחירות, ובשל המשבר הכלכלי העמוק ניצחה מפלגתה הפופוליסטית של קירשנר, והיא כעת מכהנת כסגנית הנשיא.

הנשיא אלברטו פרננדס השתתף בחודש שעבר בטקס השואה העולמי בירושלים, ועל כך צריך לברך אותו על מפגן בלתי צפוי של הזדהות עם העם היהודי.

אבל פרננדס גם קיים פגישות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושאים כלכלים ואחרים. במסיבת העיתונאים המשותפת הצהיר פרננדס על "התחייבותו לחתור לאמת לגבי הפיגוע". המשימה המוצהרת הזאת מדאיגה מאד.

הרי האמת כבר ידועה לכול מאז 2006, ולכן הרמיזה על חקירה מחודשת פירושה לבטל את עבודתו של ניסמן ולזכות את האיראנים.

התרגיל ברור. מטרת ממשלת ארגנטינה הנוכחית היא לקבור את כל כתבי האישום נגד כריסטינה קירשנר ושותפיה. בשביל זה על ממשלת פרננדס לשכתב את נסיבות הפיגוע ולהטיל דופי בניסמן ובחקירתו.

התרגיל ברור. מטרת ממשלת ארגנטינה הנוכחית היא לקבור את כל כתבי האישום נגד כריסטינה קירשנר ושותפיה. בשביל זה על ממשלת פרננדס לשכתב את נסיבות הפיגוע ולהטיל דופי בניסמן ובחקירתו

גרוע מזה: בנימין נתניהו, שלכאורה לא תודרך כראוי בנדון, דווקא הודה לנשיא החדש על התחייבותו לחקור את הפיגוע. אבל אין צורך בחקירה על מה שכבר הוכח לפני עשור וחצי. חובת השעה היא ליישם עד תומם את חשיפותיו של ניסמן. אם לחקור, חייבים חקירה על מי רצח אותו. זאת, ממשלת ארגנטינה לא תעשה, אי-לכך אין סיבה להודות לה.

הפיגוע בארגנטינה, 1994 (צילום: AP Photo/Alejandro Pagni, File)
הפיגוע בארגנטינה, 1994 (צילום: AP Photo/Alejandro Pagni, File)

גוסטבו פרדניק הוא פילוסוף, סופר ומרצה ישראלי. 

עוד 524 מילים ו-1 תגובות
סגירה