• מחמוד עבאס מופיע בפני מועצת הביטחון של האו"ם, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
    AP Photo/Seth Wenig
  • אהוד אולמרט ומחמוד עבאס במסיבת עיתונאים בניו יורק, ב-11 בפברואר 2020 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
    AP Photo/Seth Wenig
  • דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
    AP Photo/Susan Walsh
  • מחמוד עבאס ודונלד טראמפ בבית לחם, ב-23 במאי 2017 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
    AP Photo/Evan Vucci

מועצת הביטחון של האו"ם מציגה: לאכול את תכנית המאה ולהשאיר אותה שלמה

בארה"ב ובישראל חוגגים את העובדה שהפלסטינים לא הצליחו להוביל לגינוי של תכנית המאה במועצת הביטחון ● אבל ייתכן כי מדובר בשמחה מוקדמת ומוגזמת ● הפלסטינים מבטיחים להמשיך לפעול נגד התכנית מאחורי הקלעים ● וחברות מועצת הביטחון ברכו על המאמץ האמריקאי - אך הבהירו בדיפלומטיות כי התכנית מנוגדת לעקרונותיהן ● פרשנות

אמריקה חגגה השבוע את העובדה שהפלסטינים משכו את הבקשה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם לדחיית תכנית המאה, ומסרה כי מדובר בעידן חדש.

בכיר בממשל האמריקאי אמר כי הדרך הישנה שבה הדברים התבצעו כבר לא קיימת, וכי, "לראשונה, המועצה מוכנה לחשוב מחוץ לקופסה, ולא לפנות רפלקסיבית לעמדה הפלסטינית המיושנת, שמנציחה את הסטטוס קוו הכושל".

לדברי רון פרושאור, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, "חוסר היכולת של הפלסטינים לקדם את ההצבעה מראה על השינוי שעברה הקהילה הבינ"ל בשנים האחרונות".

בדצמבר 2017, הפלסטינים השיגו בקלות תמיכה של 14 מתוך 15 מדינות החברות במועצת הביטחון, על החלטה המגנה את ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל, נזכר פרושאור. ארה"ב הטילה אז וטו על ההחלטה.

"הפעם אין להם 9 מדינות מאחוריהם. זה מראה שלמדינות יש עדיפויות אחרות כעת, ושהן שמות את האינטרסים שלהן קודם", הוא אמר לזמן ישראל.

לדברי רון פרושאור, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, "חוסר היכולת של הפלסטינים לקדם את ההצבעה מראה על השינוי שעברה הקהילה הבינלאומית בשנים האחרונות. למדינות יש עדיפויות אחרות כעת"

ואכן, הפלסטינים נכשלו בגיוס לפחות 9 מדינות במועצה לתמוך בהצעה שלהם. עובדה זו עשויה להורות על שינוי אטי בפרדיגמה ביחס ל"רוב הערבי" האוטומטי, שהבטיח במשך עשרות שנים רוב נוח לכל החלטה נגד ישראל ובעד הפלסטינים.

הסימנים המבשרים הראשונים של התהליך הופיעו ככל הנראה ב-6 בדצמבר  2018, כאשר החלטה המגנה את חמאס על "ירי מתמשך של רקטות אל ישראל ועידוד אלימות" זכתה לרוב בעצרת הכללית של האו"ם.

קרוב ל-90 מדינות הצביעו בעד ההחלטה הזו, אם כי היא לא אומצה משום שלא קיבלה את הרוב הנדרש של שני שליש (57 מדינות התנגדו, 33 נמנעו).

הנשיא טראמפ (מימין) וראש הממשלה נתניהו בעת הצגת תוכנית הממשל לישראל ולפלסטינים, 28 בינואר 2020 (צילום: Alex Brandon, AP)
הנשיא טראמפ (מימין) וראש הממשלה נתניהו בעת הצגת תכנית המאה, 28 בינואר 2020 (צילום: Alex Brandon, AP)

הפלסטינים ממשיכים לעבוד מאחורי הקלעים

עם זאת, יומה של עסקת המאה באו"ם עוד עשוי להגיע, וייתכן כי הפלסטינים  נסוגו מהקריאה להצבעה רק באופן זמני. המגעים מאחורי הקלעים להבטחת תמיכתן של 9 מדינות (שתאלץ את ארה"ב להטיל וטו) צפויים להימשך בניו יורק.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן) ישוב הביתה ללא הישג קונקרטי בכיס, למעט התמיכה של אהוד אולמרט, אך נציגים רשמיים ברמאללה אומרים כי הם מעריכים מחדש את המצב, ועשויים להציע החלטה בהמשך. "יש סיכוי גדול לכך שהדבר יעלה שוב במועצת הביטחון", אמר לי גורם פלסטיני.

לדברי הגורם הפלסטיני, ממשל טראמפ איים על מדינות ששקלו לתמוך בהחלטה. עם זאת, הוא טוען, ההצעה הפלסטינית הייתה מקבלת בקלות תשעה קולות, אך בכל זאת הוחלט שלא לערוך את ההצבעה בזמן המסוים הזה "ממספר סיבות".

לדברי גורם פלסטיני, ממשל טראמפ איים על מדינות ששקלו לתמוך בהחלטה. עם זאת, הוא טוען, ההצעה הפלסטינית הייתה מקבלת בקלות תשעה קולות, אך בכל זאת הוחלט שלא לערוך את ההצבעה כעת "ממספר סיבות"

אם ההצעה אכן תוגש, ואכן יוטל עליה וטו אמריקאי במועצת הביטחון, הפלסטינים צפויים להגיש את אותו נוסח לאישור העצרת הכללית של האו"ם, כפי שעשו לפני שנתיים, לאחר שארה"ב חסמה את ההחלטה שלהם על ירושלים.

אין וטו בעצרת הכללית, והחלטה הדוחה את התנאים של תכנית טראמפ וקידום הפרמטרים המסורתיים של הסדר בין ישראל לפלסטינים צפויה לעבור ברוב נוח.

מחמוד עבאס ואהוד אולמרט תוקפים את תכנית המאה בניו יורק, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
מחמוד עבאס ואהוד אולמרט תוקפים את תכנית המאה בניו יורק, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

לכל המדינות היה מה להגיד

במהלך הישיבה ביום שלישי, נציגים ממזכירות האו"ם, כל 15 המדינות החברות במועצת הביטחון, ישראל, הרשות הפלסטינית והליגה הערבית נשאו הצהרות.

"אם תבחן את הנאומים האלו, כולם הדגישו את הצורך לכבד את ההחלטות הקיימות של האו"ם", אמר הגורם הפלסטיני. "כל אחת מהמדינות אמרה לטראמפ: 'התכניות שלך לא עובדת מבחינתנו'. זו השורה התחתונה".

אכן, בעוד שרוב הדוברים (כולם מלבד עבאס ומזכיר הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט) נזהרו שלא לבקר ישירות את תכנית טראמפ, כולם חזרו על תמיכתם במסגרת המסורתית של הקהילה הבינלאומית להסכם בין ישראל לפלסטינים.

בפתיחת הדיון, מזכיר האו"ם אנטוניו גוטרש ציין כי העמדה של המוסד שלו כלפי הסכסוך הוגדרה במספר רב של החלטות אליהן הוא מחויב.

"אם תבחן את הנאומים האלו, כולם הדגישו את הצורך לכבד את ההחלטות הקיימות של האו"ם", אמר הגורםהפלסטיני. "כל אחת מהמדינות אמרה לטראמפ: 'התכניות שלך לא עובדת מבחינתנו'. זו השורה התחתונה"

השליח המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אמר לאחר מכן כי ניתן להשיג את השלום רק עם פתרון שתי מדינות "על בסיס קווי 1967, עם ירושלים בתור הבירה של שתי המדינות".

לא נרשמה הפתעה כאשר אינדונזיה וטוניסיה – שתי מדינות מוסלמיות ללא יחסים דיפלומטיים עם ישראל – לא קיבלו בחום את התכנית של טראמפ.

בנוסף, לא היה מפתיע לגלות כי שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, העלה את עקרונות מדריד מ-1991 ואת יוזמת השלום הערבית מ-2002 בקריאה ל"ביסוס מדינות עצמאית, ריבונית ובעלת רציפות טריטוריאלית בתוך קווי 1967".

היה ניתן לצפות באותה מידה גם לכך שהאיחוד האירופי, חזר והצהיר על "העמדה ארוכת השנים" שלו הקוראת לפתרון של שתי מדינות המבוסס על קווי 1967 וירושלים כבירה משותפת. "יוזמת ארצות הברית, כפי שהוצגה ב-28 בינואר, לא עומדת בפרמטרים האלו שהוסכמו באופן בינלאומי", מסרו נציגות האיחוד.

בנאום ביום שלישי בפני הפרלמנט האירופי בשטרסבורג, שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר כי 25 מוך 27 המדינות החברות מסכימות עם העמדה הביקורתית של בריסל כלפי תכנית טראמפ.

מחמוד עבאס ודונלד טראמפ בבית לחם, ב-23 במאי 2017 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
מחמוד עבאס ודונלד טראמפ בבית לחם, ב-23 במאי 2017 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

גרמניה מברכת – אבל מסתייגת

בחזרה במועצת הביטחון, גרמניה – שהתחייבה שוב ושוב להילחם בנטייה אנטי-ישראלית באו"ם – בירכה על "מחשבה רעננה" בסכסוך במזרח התיכון. אבל באותו משפט, סגן השגריר מברלין יורגן שולץ, הדגיש כי "כל הצעה ישימה למגעים ישירים חייבת להתקבל על ידי שני הצדדים", ובכך ביטל את התכנית האמריקאית.

המאפיינים של תכנית טראמפ דורשים "ניתוח ודיון מעמיק", המשיך שולץ. עם זאת, הוא הדגיש את הצורך לכבד את החוק הבינלאומי ואת ההחלטות הקודמות של מועצת הביטחון, וקרא ליישום מלא של החלטה 2334 – המנוגדת לתכנית המאה. סיפוח חלקים מהגדה המערבית –חלק מרכזי בתכנית – לא רק מפר את החוק הבינ"ל, אלא גם מקשה על השגת שלום צודק וארוך טווח, אמר שולץ.

אפילו בריטניה, שכבר לא מחויבת יותר לקונצנזוס של האיחוד האירופי באשר לתהליך השלום ושואפת להתקרב לוושינגטון, לא אימצה את היוזמה.

תכנית טראמפ מראה "רצון אמיתי לפתור את הסכסוך", ולונדון מקווה כי היא "תוביל לצעד ראשון", אמרה השגרירה הבריטית קארן פירס. "מנהיגים ישראלים ופלסטינים חייבים לעמים שלהם בחינה מדוקדקת של התכנית", היא המשיכה.

"כולנו כאן מבינים היום שההצעות שארצות הברית הניחה על השולחן עשויות להיות שונות מאוד בתחושה שלהן ממה שנידון עד כה. יש צורך בזמן כדי לעכל אותן, וחברי המועצה צריכים לשאוף לאפשר את הזמן הזה", הוסיפה.

במקביל, פירס אמרה כי בריטניה לא תזנח את דעותיה הוותיקות. "אנו תומכים בהסדר במו"מ המוביל לישראל בטוחה ומאובטחת החיה לצד מדינה פלסטינית ריבונית וברת-קיימא, על בסיס גבולות 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים, ירושלים כבירה משותפת, וסדר צודק, הוגן וראליסטי בנושא הפליטים", הצהירה.

הפלסטינים עשויים להתאכזב מכך שההתנגדות של העולם לתכנית טראמפ רחוקה בהרבה מההתנגדות שהייתה להחלטה של הממשלה לפתוח שגרירות בירושלים, או להכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן

הפלסטינים עשויים להתאכזב מכך שההתנגדות של העולם לתכנית טראמפ רחוקה בהרבה מההתנגדות שהייתה להחלטה של הממשלה לפתוח שגרירות בירושלים, או להכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן.

אך העובדה כי אותן מדינות שהבטיחו לגשת לעסקת המאה עם ראש פתוח, בהחלט לא אומר שהן מוכנות לנטוש עמדות מבוססות היטב על האופן בו צריך להיראות ההסדר הסופי בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

עוד 1,048 מילים
סגירה