"ללא תכנית המאה, ישראל תשגשג והפלסטינים יסבלו"

ראיון ג'ייסון גרינבלט נחלץ להגנת תכנית המאה - שלא התקבלה בהתלהבות בעולם ● בראיון מיוחד לזמן ישראל הוא מדגיש את יתרונותיה עבור הפלסטינים אך קובע כי הסכסוך יוכל להיפתר רק במשא ומתן ישיר בין הצדדים ● הוא גם נערך לאפשרות שהדמוקרטים יחזרו לבית הלבן, וימהרו להיפטר מהחזון המדיני שהיה שותף מרכזי לניסוחו

ג'ייסון גרינבלט בירושלים, יוני 2019 (צילום: Krohn/Flash90)
Krohn/Flash90
ג'ייסון גרינבלט בירושלים, יוני 2019

הממשל האמריקאי הבא עשוי להתכחש לעסקת המאה, אבל אם זה יקרה, והמתווה המסורתי של הסדר השלום יוחזר, הישראלים ימשיכו לשגשג -בעוד שהפלסטינים ימשיכו לסבול, כך אומר ג'ייסון גרינבלט, אחד מאדריכלי התכנית.

"הממשל העתידי עשוי להתנער מהתכנית, אי אפשר להימנע מזה", כתב לי השליח המיוחד לשעבר של טראמפ למזרח התיכון, בריאיון שהתקיים באמצעות הדואר האלקטרוני. "אבל הם פשוט ייכנסו היישר אל תוך הביצה של תהליך השלום, ואם הם ידבקו בפרמטרים המסורתיים, סביר שאלה יהיו רק דיבורים ללא מעשים. ישראל ככל הנראה תמשיך לשגשג והפלסטינים ימשיכו לסבול".

"זו תכנית שמבוססת על האמת ועל המציאות. זו תכנית שניתנת ליישום. היא אמנם דורשת כמה פשרות משני הצדדים, אבל מדובר בדבר בר השגה שיכול לשפר באופן דרמטי את חייהם, ואת חיי רבים אחרים באזור"

גרינבלט עזב את תפקידו בסוף אוקטובר, חודשים ספורים לפני שטראמפ חשף את תכניתו בבית הלבן בנוכחות ראש הממשלה נתניהו. רבים במפלגה הדמוקרטית, בהם כל המועמדים המובילים לנשיאות, מתחו ביקורת חריפה על התכנית.

"הגיע הזמן לשאול את השאלה הקשה – האם אנחנו כאן כדי לעזור לשני הצדדים להשיג הסכם שיעבוד וישפר את חייהם, יחד עם שמירה על הביטחון של כולם, או שאנשים רק רוצים להמשיך ולומר את אותם הדברים שוב ושוב מבלי להגיע לשום מקום", אמר גרינבלט בנוגע לאפשרות שנשיא דמוקרט ייכנס לבית הלבן בקרוב.
"אלו שעושים את זה לא עוזרים לפלסטינים. הם פוגעים בהם, עמוקות", הוסיף.

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס במשרדו ברמאללה, 14 במרץ 2017 (צילום: סוכנות הידיעות האמריקאית/מג'די מוחמד)
גרינבלט נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 14 במרץ 2017 (צילום: AP/מג'די מוחמד)

לאחר שעזב את הממשל, גרינבלט, לשעבר עורך דין בארגון טראמפ, הצטרף למועצת המנהלים של קואליציית היהודים הרפובליקנים, שם הוא ממשיך להשמיע את השקפותיו בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בריאיון שערכתי איתו, הוא הגן על תכנית השלום שעליה הוא עבד במשך כמעט שלוש שנים, ואמר כי מדובר בפתרון ראליסטי ובר יישום לבעיה ממושכת שאינה ניתנת לפתרון באמצעות היצמדות לדוגמות דיפלומטיות ישנות.

הוא הדגיש כי התכנית נועדה לשמש רק הצעה ונקודת התחלה לשיחות, וכי כעת על הישראלים והפלסטינים לקיים ביניהם משא ומתן על הסכם שלום. "שום מדינה או גוף בינ"ל אינם יכולים לפתור את הסכסוך הזה עבור הצדדים. רק משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים יוכל להביא להסכם בר יישום", אמר.

עם זאת, גרינבלט סירב לענות לכמה שאלות שנגעו לתוכן התכנית, בכלל זאת בעיות הקשורות בביטחון ובהתפתחויות דמוגרפיות שעלולות להתעורר בעקבות סיפוח ישראלי של שטחים נרחבים בגדה המערבית, שעומד במרכז התכנית.

הריאיון המלא עם גרינבלט

עבדת על תכנית השלום במשך כמעט 3 שנים, והיא פורסמה ארבעה חודשים בלבד לאחר שעזבת את הממשל. האם אתה מתחרט שעזבת זמן קצר כל כך לפני חשיפת התכנית? האם אתה מתגעגע לעבודה על התיק הזה בבית הלבן?

"אתה מתאר את זה כ'ארבעה חודשים בלבד', אבל אני הייתי מתאר זאת כארבעה חודשים שבהם יכולתי לשמש שוב כאב וכבעל. ארבעה חודשים בחיי ילדיי, אחרי כמעט 3 שנים שביליתי בנפרד מהם למעט ימי שבת וראשון, הם זמן ארוך.

"אני לא מצטער על כך, ואמשיך לתמוך בבית הלבן מבחוץ, כשם שתמיד אפעל למען השלום. אמשיך לתמוך בישראל ולנסות לשפר את חיי הפלסטינים מבחוץ. אני ממשיך להקדיש לכך חלק נכבד מזמני. למרות שאני מתגעגע לעבודה בבית הלבן, וזה היה כבוד בשבילי, אני פעיל בתיק הזה מבחוץ בדרכים רבות".

עד כמה אתה נמצא בתכנית שהוצגה לעולם? האם נעשו בה שינויים משמעותי מאז שעזבת? האם אתה עומד מאחורי התוצר הסופי, ומה היית עושה אחרת?

"לא היו שינויים משמעותיים בחזון שהוצג. כאחד האדריכלים הראשיים של התכנית, יחד עם ג'ארד קושנר ודיוויד פרידמן, אני עומד מאחוריה במאה אחוז. אני גאה בחזון שיצרנו בעבודה משותפת עם הנשיא ועם רבים מעמיתינו בממשל.

"זו תכנית שמבוססת על האמת, זו תכנית שמבוססת על המציאות. זו תכנית שניתנת ליישום. היא אמנם דורשת כמה פשרות משני הצדדים, אבל מדובר בדבר בר השגה שיכול לשפר באופן דרמטי את חייהם, ואת חיי רבים אחרים באזור".

בכירים בממשל אמרו שהתכנית נתונה למשא ומתן, ושהפלסטינים מוזמנים להגיש הצעה נגדית. עד כמה ההצעה הזאת רצינית? האם הממשל באמת יהיה מוכן לשקול מחדש את עיקרי התכנית שהוא עמל עליה במשך שלוש שנים?

"מובן שזו הצעה רצינית. אבל אני רוצה להיות ברור – לא הממשל הוא זה שעליו לשקול מחדש את עיקרי התכנית. זה נתון כעת לצדדים לפתור את זה באופן ישיר.

"שום מדינה או גוף בינ"ל אינם יכולים לפתור את הסכסוך הזה. רק מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים יוכל להביא להסכם בר יישום. אלא אם ועד אשר ההנהגה הפלסטינית תכיר בכך שהאו"ם, האיחוד האירופי והוועידות הבינ"ל אינם יכולים לפתור את הסכסוך הזה בשבילם, ושהם חייבים לשאת ולתת ישירות עם ישראל, הסכסוך לא ייפתר. הגיע הזמן שכל המדינות והאו"ם והאיחוד האירופי יכירו בכך.

"ממשלת ארה"ב יכולה לסייע, היא יכולה לספק הרבה תמיכה ועידוד ועוד, כפי שיכולות לעשות גם מדינות אחרות. אבל ככל שהדבר נוגע להצעת נגדית ולמשא ומתן, אלה צריכים להיות מוסדרים באופן ישיר בין ישראל לפלסטינים – יש לקוות שבמסגרת שהוצגה ובעזרתו של ממשל טראמפ. זו תהיה טעות לחשוב אחרת".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסתובב להושיט עט לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית הלבן בוושינגטון, 25 במרץ 2019, לאחר החתימה על הכרה רשמית בריבונותה של ישראל על רמת הגולן. משמאל: יועצו של הנשיא ג'ארד קושנר, השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ומזכיר המדינה מייק פמפאו (צילום: סוכנות הידיעות האמריקאית/סוזן וולש)
טראמפ מסתובב להושיט עט לנתניהו, בבית הלבן בוושינגטון, 25 במרץ 2019, לאחר החתימה על הכרה בריבונותה של ישראל על הגולן. משמאל: יועצו של הנשיא ג'ארד קושנר, השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ומזכיר המדינה מייק פמפאו (צילום: AP/סוזן וולש)

לפי התכנית, הקמתה של מדינה פלסטינית מותנית בכל כך הרבה דרישות, שגם אם הן הגיוניות, הן לחלוטין לא מציאותיות. כשאתם מציגים תכנית שדורשת שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית, יוותרו על זכות השיבה ויפרקו את חמאס מנשקו – דבר שישראל  לא הצליחה לעשות במשך יותר מעשור – האם אתם באמת מאמינים שיש סיכוי שיו"ר הרשות מחמוד עבאס יוכל לקבל את זה?

"התכנית שלנו שונה מניסיונות אחרים מבחינות רבות, וגם מבחינת ההיבט הזה. הגישה שלנו הייתה שאנו רוצים לבנות תכנית מבוססת מציאות. אם עבאס אינו יכול לקיים את הדברים הבסיסיים האלה, אני פשוט לא רואה איך ישראל תסכים לדברים הרבים שהיא תצטרך לוותר עליהם למען השלום.

"מדוע שישראל תוותר על שטחים מבלי לפתור את הנושאים המכריעים האלה? אם אתה חושב שהתנאים האלה הם 'לחלוטין לא מציאותיים', האם אתה מציע שישראל תיתן שוב אמון בעיניים עצומות ותעשה את הפשרות שיהיה עליה לעשות על פי התכנית, מבלי שהתנאים הבסיסיים הללו ימולאו מצד הפלסטינים?

"לא בזבזנו כמעט 3 שנים בשביל לשלם מס שפתיים. אני לא הקדשתי כמעט 3 שנים מחיי בשביל מס שפתיים. אם היינו רוצים רק לשלם מס שפתיים, היינו יכולים לעשות זאת מהר מאוד. זו תכנית כנה ואמיתית, לא מס שפתיים"

"ובכן, ההחלטה הזאת אינה נתונה בידיי – היא בידיה של ממשלת ישראל – אבל באופן אישי, אני לא רואה איך זה מתקבל על הדעת בשום צורה. כפי שתמיד אמרתי, הסכם שלום אמיתי וכולל יכול להיבנות רק על בסיס האמת והמציאות.

"הגיע הזמן לקבל החלטות קשות כדי להביא שלום אמיתי. הגיע הזמן שאנשים יפסיקו להעמיד פנים שאפשר להשיג שלום ושישראל חייבת לעשות ויתורים משמעותיים בזמן שחמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, שנתמכים על ידי איראן, ממשיכים בדרכם ההרסנית – וזה בנוסף לדברים אחרים".

בהנחה שהפלסטינים ידחו את תנאי התכנית להקמת מדינה משלהם, אפשר לטעון שהאזכור של "פתרון שתי מדינות" הוא רק מס שפתיים שנועד למנוע מהאירופאים ומהעולם הערבי לדחות מיד את התכנית. האם יש בזה משהו?

"כלל וכלל לא. לא בזבזנו כמעט שלוש שנים בשביל לשלם מס שפתיים. אני לא הקדשתי כמעט שלוש שנים מחיי בשביל מס שפתיים. אם היינו רוצים רק לשלם מס שפתיים, היינו יכולים לעשות זאת מהר מאוד. זו תכנית כנה ואמיתית, לא מס שפתיים. אבל זו תכנית מציאותית – פתרון שתי מדינות מציאותי, שמבוסס על תנאים וקריטריונים וכללים, עם עמודים רבים שמפרטים איך זה יכול לעבוד.

"אי אפשר להפריד את המושגים 'מציאותי' ו'פתרון שתי מדינות' בתכנית. גם אי אפשר להפריד את המושג 'פתרון שתי מדינות מציאותי' ממכלול התכנית. התכנית מציעה פתרון כולל. למעשה, אני טוען שהמושג 'פתרון שתי מדינות' הוא רק מס שפתיים. לחלק מהאנשים זה נשמע נחמד, לאחרים זה לא נשמע טוב, אולי אפילו בלתי קביל לחלוטין, ויש לזה משמעויות שונות עבור אנשים שונים.

"אני לא מאמין שהשימוש בביטוי הזה יכול לפתור את הסכסוך מבלי להתייחס לשכבות של פרטים. בלי הפרטים, הביטוי הזה חסר משמעות. עם הפרטים, יש סיכוי להצלחה. אז אם אתה רוצה לשאול אותי על מס שפתיים, אני אגיד שהשימוש בביטוי 'פתרון שתי מדינות' ללא התייחסות לפרטים כמו אלה שאנחנו ניסינו ליצור הוא לא יותר מאשר מס שפתיים".

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן (משמאל) ושליח הבית הלבן למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט שוברים קיר שנבנה במיוחד בכניסה לדרך עולי הרגל, בטקס שהתקיים בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים ב-30 ביוני 2019 (צילום: צילום מסך מפייסבוק)
שגריר ארצות הברית דיוויד פרידמן (משמאל) ושליח הבית ג'ייסון גרינבלט שוברים קיר שנבנה במיוחד בכניסה לדרך עולי הרגל, בטקס שהתקיים בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים ב-30 ביוני 2019 (צילום: צילום מסך מפייסבוק)

עד כמה אתה חושש מכך שממשל דמוקרטי עתידי פשוט יתנער מהתכנית, ישוב לעמדות מסורתיות יותר (חזרה לגבולות 67' עם חילופי שטחים, מזרח ירושלים כבירה הפלסטינית, זכות שיבה מוגבלת) ויבטל את ההכרה האמריקאית בריבונות הישראלית על בקעת הירדן והתנחלויות הגדה המערבית?

"ממשל עתידי עשוי להתנער מהתכנית. אי אפשר להימנע מזה. אבל הם פשוט ייכנסו היישר אל תוך הביצה של תהליך השלום, ואם הם ידבקו בפרמטרים המסורתיים, סביר שאלה יהיו רק דיבורים ללא מעשים. ישראל ככל הנראה תמשיך לשגשג והפלסטינים ימשיכו לסבול.

"הגיע הזמן לשאול את השאלה הקשה – האם אנחנו כאן כדי לעזור לשני הצדדים להשיג הסכם שיעבוד וישפר את חייהם, יחד עם שמירה על הביטחון של כולם, או שאנשים רק רוצים להמשיך ולומר את אותם הדברים שוב ושוב מבלי להגיע לשום מקום. אלו שעושים את זה לא עוזרים לפלסטינים. הם פוגעים בהם, עמוקות".

עוד 1,325 מילים
סגירה