מה הטיעונים של הימין ימינה?

מתן כהנא בהצבעה על פיזור הכנסת, 11 בדצמבר 2019 (צילום: Olivier-Fitoussi-Flash90)
Olivier-Fitoussi-Flash90
מתן כהנא בהצבעה על פיזור הכנסת, 11 בדצמבר 2019

יָמִינָה יָמִינָה,/שְׂמֹאלָהשְׂמֹאל,/ לְפָנִים, אָחוֹרָה./יָמִינָה יָמִינָה,/ שְׂמֹאלָה שְׂמֹאל,/ לְפָנִים, אָחוֹרָה./קָדִימָה, קָדִימָה,/

קְפֹץ נָא קְפֹץ,/נְדַלֵּגָה עַל הַבּוֹץ

(אהרון זאב בן-ישי, אברהם ברושי)

שיר ילדים חכם צפה את עמדת הימין הישראלי. ניסיון לקבל תשובות לפתרונות שמציג הימין הישראלי עולים בימים אלה בתוהו. מציאות כאוטית אליה קלע הימין בראשות נתניהו את מדינת ישראל.

שיר ילדים חכם צפה את עמדת הימין הישראלי. ניסיון לקבל תשובות לפתרונות שמציג הימין הישראלי עולים בימים אלה בתוהו. מציאות כאוטית אליה קלע הימין בראשות נתניהו את מדינת ישראל

כאוס שלטוני בו ראש ממשלת מעבר הנאשם בפלילים ממשיך לכהן, מערכת בחירות שלישית בה מכהנת ממשלת מעבר שלא קיבלה את אמון הכנסת בשתי מערכות בחירות קודמות, תכנית מדינית חד צדדית להחלת ריבונות ישראלית וסיפוח ביהודה ושומרון תוך ויתור על חלקי מולדת בתוך הקו הירוק, והבטחות סרק להקמת מדינה פלשתינית. עוד הבטחות שקריות לרפורמות חברתיות בידי מי שמכהן כבר 10 שנים רצופות ולא מובן מדוע לא ביצע אותן עד היום, ותמיכה בלתי מסוייגת של 55 ח"כים בנאשם בשוחד ובמועמדותו לראשות ממשלה מחדש.

פשוט סלט ים תיכוני פוליטי בלתי אפשרי.

וזה הימין שקיבל את משרדי הביטחון, החינוך והתחבורה של מדינת ישראל וגם חברות בקבינט המדיני ביטחוני לניהול גורלה של המדינה.

התמזל מזלו של כותב פוסט זה ולפתע ח"כ מתן כהנא ממפלגת ימינה ענה לאחד הפוסטים שלו ומהטוקבקים התפתחה שיחה המאפשרת לנסות אולי להבין את הלך המחשבה בימין הישראלי (גם אם לא את מה שהוא מציע למציאות הישראלית)

התמזל מזלו של כותב פוסט זה ולפתע ח"כ מתן כהנא ממפלגת ימינה ענה לאחד הפוסטים שלו ומהטוקבקים התפתחה שיחה המאפשרת לנסות אולי להבין את הלך המחשבה בימין הישראלי (גם אם לא את מה שהוא מציע למציאות הישראלית)

הנה השיחה:

יום 1. פוסט 1

אני:

ח"כ אל"מ במיל. מתן כהנא התראיין היום באיזו תחנה צבאית ציבורית והתעקש שיכנו אותו עם שמו ו… דרגתו הצבאית. למה? האם כל מרואין בדרגה כלשהי נושא איתו את דרגתו במילואים לכל מקום לכל תפקיד, לכל ריאיון עבודה, רדיו, או תעמולת בחירות?

סרן? רס"ן? סא"ל?

אבל למען הדיון נזרום עם האלוף משנה במילואים חבר הכנסת מתן כהנא.

הוא נשאל על התבטאותו של אולמרט בפגישה עם אבו מאזן ומיד תקף את בני גנץ על כך שאולמרט "הנאשם בקבלת שלמונים" הוא היועץ שלו.

חכיתי כמה דקות כדי לשמוע שאלוף משנה מחיל האוויר – שם יש נורמה של אמירת אמת –  רק תחקירי אמת – וחבר הכנסת – שנשבע אמונים למדינת ישראל מר מתן כהנא – יאמר את דעתו על ראש הממשלה הנאשם בשלשה תיקים בשוחד מרמה והפרת אמונים. אלא שמתן כהנא שכח. ברח. פרח מזכרונו וממוסר חיל האוויר שלו.

כשנשאל על התבטאות אולמרט בפגישה עם אבו מאזן, תקף את גנץ על כך שאולמרט "הנאשם בקבלת שלמונים" הוא יועצו. חיכיתי לשמוע שאל"מ מחיל האוויר יאמר את דעתו על רה"מ הנאשם ב-3 תיקים בשוחד מרמה והפרת אמונים

רק דבר אחד הוא הסכים לומר: "ימינה תלך רק לממשלה בראשות נתניהו". בראשות בנימין בן בנציון נתניהו.

כלומר מתן כהנא יתמוך רק בממשלה שהעומד בראשה נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת שלמונים, שקרים וצביעות.

אבל היי, אל תשכחו להביט במדים הנקיים של ח"כ כהנא. הוא אלוף משנה במילואים בחיל האוויר והוא שקוע בביצה של צביעות עד לגובה של אפ-16.

מתן כהנא יתמוך רק בממשלה שהעומד בראשה נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, אבל היי, אל תשכחו להביט במדים הנקיים של הח"כ. הוא אל"מ במיל' בחיל האוויר והוא שקוע בביצה של צביעות עד לגובה של אפ-16

אחרי כמה שעות. תגובת ח"כ מתן כהנא:

היי איתי,

היות שפעמיים ישי שנרב התבלבל וקרא לי "אלוף", תיקנתי אותו כדי להבהיר שאני רק "אלוף משנה".

במדינת ישראל היחיד שמוסמך להחליט מי אשם בלקיחת שוחד הוא ביהמ"ש. עד שזה קורה גם מי שיש נגדו כתב אישום אמור להינות מחזקת החפות. גם אם זה ראש ממשלה שאתה מתעב עד עמקי נשמתך.

אם, ואני מקווה מאוד שזה לא יקרה, ראש הממשלה יורשע בפס"ד חלוט, תשמע מה שיש לי להגיד.

טוקבק ממני בתגובה:

Matan Kahana נשאלת השאלה בשביל מה בכלל דרגתך מוזכרת? מה זה רלוונטי לריאיון פוליטי? ואם היית אל"מ בגולני זה גם היה מוזכר? ומה באשר לכתבי האישום בשוחד של נתניהו? מדוע אינך מתייחס לכך? סביר בעיניך שימשיך לתפקד כראש ממשלה עם כתבי האישום? היית מסכים שמח"א ימשיך לפקד על חיל האוויר עם שלושה כתבי אישום בשוחד מרמה והפרת אמונים?

סביר בעיניך שימשיך לתפקד כראש ממשלה עם כתבי האישום? היית מסכים שמח"א ימשיך לפקד על חיל האוויר עם שלושה כתבי אישום בשוחד מרמה והפרת אמונים?

ח"כ כהנא:

Itay Nevo
היי,
בתקשורת מקובל להוסיף לקצינים בכירים במיל' את דרגתם כאשר מציגים אותם.
ככל שניסיוני הפוליטי העשיר לימד אותי, זה מתחיל מדרגת אל"מ.
במקרה הזה באמת שכל שעשיתי זה לתקן את המגיש על זה שהעלה אותי בשתי דרגות.
לגבי רוה"מ עם כתבי אישום.
דשנו בזה בלי סוף, אבל בגלל שאתה נחמד (?) אסביר שוב.
במצב בו מערכת המשפט נמצאת היום, אפילו אזרחים מאוד ממלכתיים כמוני, קצת איבדו את האמון במערכת הזו.
בעיקר בפרקליטות.
למה?
כי הילה גרסטל.
כי רות דוד.
כי ליאורה גלאט-ברקוביץ'.
כי מנדלבליט אמר שהם תופרים תיקים.
כי הנשיא קרא להם כנופיית שלטון החוק.
כי תומי לפיד גם קרא להם כך.
כי יעקב וינרוט.
כי רפול.
כי הם מדליפים ולא מוכנים לעבור פוליגרף.
כי זו המערכת היחידה שאין עליה ביקורת אמיתית.
כי איתן כבל.
כי המימד החמישי.
כי הקלטות אשכנזי.
מספיק או שאמשיך?
למרות כללללללל הנ"ל, ובגלל שאני באמת ממלכתי, אני קורא מעל כל במה להמשיך ולציית למערכת המשפט ולשלוחיה. כי אין לנו מערכת אחרת ובלי מערכת משפט "איש את רעהו חיים בלעו", ועד שנצליח לתקן את המערכת בכלים החוקיים והדמוקרטיים שיש בידינו, זה מה שיש.

"לגבי רוה"מ עם כתבי אישום. דשנו בזה בלי סוף, אבל בגלל שאתה נחמד (?) אסביר שוב. במצב בו מערכת המשפט נמצאת היום, אפילו אזרחים מאוד ממלכתיים כמוני, קצת איבדו את האמון במערכת הזו. בעיקר בפרקליטות"

אבל.
בגלל כל הנ"ל, בכל מה שקשור בראש הממשלה, אני  פשוט מעדיף שנצמד לחוק.
והחוק אומר שהוא יכול להיות ראש ממשלה.
אם חס ושלום יורשע, תשמע מה יש לי להגיד.

אני בתגובה:

Matan Kahana תראה מה אתה עושה. לוקח מקרים פרטניים שעל כל אחד מהם אפשר להתווכח והופך אותם להכללה על כל המערכת. זה כמו שאקח עכשיו את רמי דותן ואת אסון המסוקים ואת האפ-16 ששקעו במים ועוד מקרים של שימוש בסמים והטרדת נשים בבסיסי חיל אוויר ואגיד שהחיל הזה אין לי אמון בו. אפשר הרי ליד המקרים שפירטת לשים רשימה של מאות ואלפי תיקים שהתנהלו כחוק ונגמרו בהרשעה או זיכוי וזכו לפרסום בין לאומי. אבל כשאתה רוצה למצוא צידוק למצבו של נתניהו אתה מצטט את דף המסרים המניפולטיבי של נתניהו ומתכחש לעובדה ששום איש ציבור בישראל לא היה ממשיך דקה בתפקידו עם שלשה כתבי אישום כאלה. ולא משנה אילו מחדלים היו בפרשת רות דוד.

כשאתה רוצה למצוא צידוק למצבו של נתניהו אתה מצטט את דף המסרים המניפולטיבי שלו ומתכחש לעובדה ששום איש ציבור בישראל לא היה ממשיך דקה בתפקידו עם 3 כתבי אישום כאלה. ולא משנה אילו מחדלים היו בפרשת רות דוד

ח"כ כהנא:

Itay Nevo
איתי,
אנא קרא תשובה שכתבתי לפני מספר דקות ליגאל שחם.
בדיוק כדי למנוע דיונים מהסוג שאנחנו מנהלים, אבל ממש בדיוק בשביל זה, חוקקה הכנסת חוק ייעודי.
אז בגלל שרוה"מ לא בא לכם טוב ואתם לא ממש מאוהבים באג'נדה הימנית שהוא מוביל בזכות בנט ושקד, אז עכשיו החוק לא נחשב יותר?

כהנא ליגאל שחם:

בסוף שנות התשעים ישבו הנציגים שלך בכנסת וקבלו החלטה מעניינת (איך אני יודע שאלה היו הנציגים שלך בלי לדעת למי אתה מצביע? קל…, כי לחוק שתיכף אדבר עליו היתה תמיכה מאוד רחבה מכל חלקי הבית).

הנציגים שלך הבינו שפוליטיקה זה לא טייסת בחיל האוויר ולכן חוקקו חוק מיוחד לגבי ראש הממשלה.

הם החליטו שראש ממשלה יוכל לכהן גם תחת כתבי אישום.
אבל ראה איזה פלא.
החוק הזה לא בא כ"כ טוב לאנשים כמוך, למרות שהנציגים שלך דווקא חשבו שהוא חוק נחוץ.

הנציגים שלך הבינו שפוליטיקה זה לא טייסת בחיל האוויר ולכן חוקקו חוק מיוחד לגבי ראש הממשלה. הם החליטו שראש ממשלה יוכל לכהן גם תחת כתבי אישום. אבל ראה איזה פלא. החוק הזה לא בא כ"כ טוב לאנשים כמוך

אז אנשים כמוך, פתאום מבקשים לשנות את החוקים תוך כדי המשחק.
סה"כ נשמע הגיוני והגון.
אגב,
לא לגמרי דייקתי.
החוק הזה רלוונטי גם לגבי שרים. רק ששרים העדיפו לא לאתגר את בג"צ. כנראה לגמרי בצדק מבחינתם. אפילו הם מבינים שבג"צ כבר שני עשורים וחצי לא תמיד סופר את האזרחים (את הכנסת, אבל הכנסת זה האזרחים).
וזה היה שיעור קצר על חוק, דמוקרטיה והפרדת רשויות.
המשך ערב נעים.

תגובתי:

Matan Kahana נו באמת. בגצ לא סופר את האזרחים? שוב אתה מכליל ותוקף את בגצ בסגנון הנמוך ביותר? ואתה אל"מ במילואים שאמור להבין משהו בדמוקרטיה ושלטון החוק. והיום אתה כבר חבר כנסת.

אבל הנה העניין הפעוט הזה ש"ראש ממשלה יכול לכהן תחת כתב אישום" אתה הרי יודע שמשמעות החוק עוותה על ידי נתניהו ותומכיו. החוק לא צפה מצב כזה שבו הכנסת כבר פוזרה ועדין רה"מ נדבק לתפקידו בגלל סעיף שנועד בכלל למנוע את פיזור הכנסת וללכת לבחירות בגלל כתב אישום נגד רהמ.

אבל הנה העניין הפעוט הזה ש"רה"מ יכול לכהן תחת כתב אישום". החוק לא צפה מצב כזה שבו הכנסת כבר פוזרה ועדין רה"מ נדבק לתפקידו, בגלל סעיף שנועד בכלל למנוע את פיזור הכנסת והליכה לבחירות בגלל כתב אישום נגד רה"מ

אז כעת עם שלשה כתבי אישום, לא רק אחד, ולאחר שהכנסת כבר פוזרה פעמיים וממילא הוכרזו בחירות, הוא – הנאשם, ממשיך לומר שהוא רשאי להמשיך בתפקידו. אתה הרי מתחמק מהמשמעות המוסרית. מה זה "פוליטיקה זה לא טייסת"? הפוליטיקה מפקדת על הטייסת. שולחת אותה למשימות של חיים ומוות. אחראית למינוי מפקדיה בשרשרת הפיקוד. איזה מן תירוץ זה בכלל?

כהנא:

Itay Nevo
טוב,
הדיון לא ממש מתקדם.
נפגש בקלפיות.
לפחות על זה אני מקווה שאנחנו מסכימים…
לילה טוב.

סוף דיון.

ובכן מה רוצה הימין לומר? נתניהו בכל מחיר? שוחד מרמה הפרת אמונים, לחקור את החוקרים, העיקר שנתניהו ימשיך? ומה באשר לסוגיות המאיימות על חיינו? מה מציע הימין? סיפוח במחיר אפרטהייד? או מדינה דו לאומית? הפלשתינים לא קיימים? רק שלטון נתניהו? הקלפי תחליט אם אנחנו צודקים? כלומר אין מקום לדיון מוסרי רק הפרשנות שלנו – של הימין – לחוק קובעת?

ובכן מה רוצה הימין לומר? נתניהו בכל מחיר? שוחד, מרמה, הפרת אמונים, העיקר שנתניהו ימשיך? ומה באשר לסוגיות המאיימות על חיינו? הקלפי תחליט אם אנחנו צודקים? כלומר אין מקום לדיון מוסרי, רק הפרשנות שלנו – של הימין – לחוק קובעת?

הדמוקרטיה לא חשובה כי אנחנו בכל מקרה עם נתניהו ולא משנה איזו קואליציה תיבנה אחרי הבחירות? מה? מה רוצה הימין? להקים מדינה פלשתינית כפי שכתוב בעסקת המאה? הרי הוא מתנגד למדינה פלשתינית. אז מדוע כהנא תומך בנתניהו?

לוותר על חלקי הנגב ככתוב בעסקת טראמפ נתניהו? הרי ימינה בעד ארץ ישראל השלמה. מה לכל הרוחות אומר אל"מ במילואים ח"כ כהנא? שכל מערכת החוק בישראל מושחתת ויש לסגור אותה ולפזר את כולם ולהקימה מחדש?

הרי מדובר באדם לכאורה רציונלי. טייס קרב.אל"מ. ניסיון וידע שבאים עם התפקידים הללו. אז למה הוא לא מסוגל להציב עמדה קוהרנטית הגיונית, סבירה ומעשית לציבור הישראלי?

הדמוקרטיה לא חשובה כי אנחנו בכל מקרה עם נתניהו ולא משנה איזו קואליציה תיבנה אחרי הבחירות? מה? מה רוצה הימין? להקים מדינה פלשתינית כפי שכתוב בעסקת המאה? הרי הוא מתנגד למדינה פלשתינית. אז מדוע כהנא תומך בנתניהו?

האם רק אמונה ב"זכותנו" היא הפתרון לשליטה בשלושה מיליון פלשתינים? ובניית בתי ספר לנבואה וחוקי ההלכה – זו הדרך כפי שחבריו למפלגה פרץ וסמוטריץ מטיפים? אלה התשובות של כהנא?

אין איזה שיר ילדים הגיוני שירגיע את כהנא וכהנא וממשיכי דרכו?

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,704 מילים
סגירה