תסמונת הכרתנות המוכחשת

גזע עץ עתיק כרות (צילום: iStock-Panama7)
iStock-Panama7
גזע עץ עתיק כרות

הדור העכשווי מתנתק מהטבע ומכל דבר טבעי, וחי ומתמצא בדברים וירטואליים עכשווים בלבד. כיוון שכך אינו מכיר ולא מעריך או מודע לדברים שהטבע מעניק לנו ועד כמה הוא חיוני לעצם קיומנו.

אנשים שבויים באורח חיים והשקפה "מתקדמים", שכוללים הסתכלות שכלתנית, "רציונלית", מדעית, תעשייתית, ואף אנוכית ואינטרסנטית. האדם רואה עצמו כגזע עליון נבון, שהטבע ומשאבי הכדור כולם קיימים לתועלתו בלבד, ואינו חפץ לדעת יותר. הם אינם רואים את דבשתם, ומסתכלים על הדברים מתוך השקפה של כדאיות, מזוית ראיה של האדם ונוחיותו בלבד. חוץ מאלה שאינם רואים דבר. אולי הם כבר לא מסוגלים לראות, לא רוצים לראות, או שאולי לא כדאי להם לראות מבחינה אינטרסנטית כלכלית.

אנשים שבויים באורח חיים והשקפה "מתקדמים", שכוללים הסתכלות שכלתנית, "רציונלית", מדעית, תעשייתית, ואף אנוכית ואינטרסנטית. האדם רואה עצמו כגזע עליון נבון, שהטבע ומשאבי הכדור כולם קיימים לתועלתו בלבד

כל מה שעלול לגרום לחריגה מהשיגרה, או מפריע לאורח החיים הרצוי על פי ראות עיניהם, מחבל בנוחותם. יש חוסר נוחות מסוים במאמץ לעשות דברים אחרת או למצוא פתרונות, אז הם כורתים, הורסים, משמידים, מזהמים ומה לא.

כיוון שכאלה יש לא רק אנשים פרטיים אלא גם בעלי משרות ציבוריות בעלי אינטרסים והשפעה – הם הורסים את הסביבה, כולל בעלי החיים בה, ובהם חיות הבר, ובסופו של דבר כמובן את האדם כחלק ממנה.

אותה הכחשה קיימת אצל מי מאיתנו שמתייחסים לחיות בר (כמו חזירי הבר חיפה, עורבים וחיות שהם מגדירים כמין פולש), כשהם "שוכחים" שבני האדם הם אלה שגזלו שטחי מחיה מבעלי חיים. הם אלה שאילצו אותם "לפלוש" לאזורים מיושבים רק כדי להשיג מזון ולחיות, פשוט לחיות, למרות שאני בטוחה שזה אינו רצונם. בני אדם לא רק "שוכחים", אלא שהם אינם רוצים לזכור, הם מסתכלים על זה בהכחשה מוחלטת.

אנשים "שוכחים" שבני האדם הם אלה שגזלו שטחי מחיה מבעלי חיים. הם אלה שאילצו אותם "לפלוש" לאזורים מיושבים רק כדי להשיג מזון ולחיות, פשוט לחיות, למרות שאני בטוחה שזה אינו רצונם

 אנשים פוחדים לפעמים מחיות בר מסוימות כי אינם מכירים אותן, ולא את הטבע, ולא מבינים למה הן מגיעות לשטח שהם קוראים "שלהם", כלומר מיושב. בני האדם רוצים לסלקן בכל האמצעים, גם אלימים. הם אינם מבינים ולא רוצים להבין שאפשר גם אחרת, שלא צריך לפחד, ושזו זכותו של בעל חיים לאכול ולחיות בדיוק כמותם. אז הם יורים בהם למוות באכזריות וחוסר הבנה, כשאפשר להתמודד עם התופעה בדרכים אחרות.

*  *  *

או אם ניקח לדוגמא את תופעת ה"כרתנות" (כריתת עצים מאסיבית) שתקפה רשויות שלמות. בתל אביב ובשאר הארץ כורתים עצים בקלות יתרה ובלי שהדבר בכלל הכרחי, כשלפעמים מתברר שהורעלו. כך נכרתים עצים רבים בריאים לגמרי, אם לא הם מורעלים קודם לכן בידי מי שיש לו אינטרס לכרות אותו, ואח"כ מקבל כמעט אוטומטית אישור כריתה. 
אני מתחילה לחשוב ש"כרתנות" זו בעצם סוג של תסמונת או מחלה, התוקפת  אנשים וגורמים מסחריים, בעלי אינטרסים שונים, שכורתים עצים על ימין ועל שמאל, עם אישור ובלעדיו, מכל סיבה ותירוץ אפשריים. אם זה שכן שזה מסתיר לו נוף, או קבלן שזה מפריע לו בגישה למקום ולא רוצה לעקוף, או רשויות שכנראה נותנות אישורים לכריתה ללא בדיקה מספקת.

אני מתחילה לחשוב ש"כרתנות" זו בעצם סוג של תסמונת או מחלה, התוקפת  אנשים וגורמים מסחריים, בעלי אינטרסים שונים, שכורתים עצים על ימין ועל שמאל, עם אישור ובלעדיו, מכל סיבה ותירוץ אפשריים

מדובר באנשים, רשויות, וגורמים שונים שבשל סיבות כמו: חינוך, דרך חיים, השקפה, חוסר יכולת להתמודד, עצלנות מסוימת וחוסר רצון לחפש בכלל פתרונות – פוחדים מהטבע, כיון שכבר אינם מכירים אותו יותר ובודאי לא קרובים אליו כבעבר.
שימו לב בכמה שטחים קיימות תופעות של "הכחשה" ו"כרתנות". עד כמה הן פוגעות בשמירה על הסביבה, על הטבע, ובמאבק בהתחממות. שימו לב איך, בשל אי מודעות זו, ממשיך האדם לזהם ולהזיק, להכחיש את ההתחממות הגלובלית ועוד, בדיוק כמו תסמונת או מחלה.
וכל זה מתחולל בזמן שת"א מנסה להפגין אף היא מאבק בהתחממות, והכל מדברים על המאבק בשינוי האקלים.
אמן איראני יצר מיצג מרשים במחאה על כריתת עצים בעירו שלו כרמאן, כשהפך את העיר ליער של עצים כרותים. עשרות גדמים פוזרו ברחובות כעדות אילמת להרס.

אמן איראני יצר מיצג מרשים במחאה על כריתת עצים בעירו שלו כרמאן, כשהפך את העיר ליער של עצים כרותים. עשרות גדמים פוזרו ברחובות כעדות אילמת להרס.

הרי ברור שהעץ תורם לנו אויר נקי, מייצב את הקרקע, ובכלל אינו לוקח דבר אלא רק נותן ומעניק לנו. אז איך זה שהם אינם רואים זאת?
העינים שלי, כולנו בעלי חיים (צילום: אבא שלי)
העינים שלי, כולנו בעלי חיים (צילום: אבא שלי)
הנה עוד "הכחשה" במיטבה: מדוע אנשים בסין ממשיכים לאכול מרק עטלפים כשברור שהם אחד המקורות של הקורונה?
מדוע אנשים ממשיכים לאכול בקר ובשר למרות העובדות המוצקות שגידולם הוא אחת הסיבות העקריות להתחממות הגלובלית? למרות שהם מלאים אנטיביוטיקה והורמונים? 
מדוע קוראים ל"רגל של תרנגולת" פולקע ולא כשמה "הרגל של התרנגולת"? כי רוצים להרחיק מעצמם או מהבנת הילד שהוא בעצם אוכל חלק מגופה של תרנגולת, יצור חי שהרגו למטרות אלה.

מדוע קוראים ל"רגל של תרנגולת" פולקע ולא כשמה "הרגל של התרנגולת"? כי רוצים להרחיק מעצמם או מהבנת הילד שהוא בעצם אוכל חלק מגופה של תרנגולת, יצור חי שהרגו למטרות אלה

ההכחשה ו"הכרתנות" הן קרובות משפחה, שניטעות ומושרשות בנו מקטנות, ונשארות גם בבגרותנו בגלל סטיגמות מיושנות, ותקשורת שנשלטת על ידי בעלי אינטרס ועניין. אלה שכדאי להם שהמצב ימשך כמו שהוא, ומרוויחים כסף רב מתעשיות שעיקרן סבל של יצורים חיים וחורבן של סביבה. את הסבל ואת מה שהם גורמים הם אינם רואים. הקורבנות הם שקופים, והפוגעים נמצאים בהכחשה מוחלטת לגביו.
כרתנות והכחשה כתסמונת ומחלה
כרתנות והכחשה כתסמונת ומחלה
מי שחולה לא תמיד מבין ומודע לזה שהוא חולה, או שמדובר במחלה. אך כשמדובר בבעלי תפקידים ציבוריים רמי מעלה, הם מזיקים לאחרים, לציבור כולו, ובסופו של דבר גם לעצמם. כשהם מסיימים לעשות זאת, הם עוברים בקדנציה הבאה לתפקיד ציבורי אחר שמחכה להם, והשלולית נשארת כולה אך ורק שלנו. איזה כיף.

פעילת בעלי חיים וסביבה כחלק מהשקפת עולם כוללת, ובעלת שטחי עניין רבים ומגוונים. גרים אתי 2 כלבים מאומצים שלימדו אותי הרבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 863 מילים
סגירה