איילת שקד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

שקד: סבבי הבחירות החוזרים - בגלל כתבי האישום של נתניהו

בחוג בית באורנית, הדפה שקד טענות נגד שיטת הבחירות והצהירה: "אנחנו נמצאים במצב אנומלי בגלל כתבי האישום של ראש הממשלה. אם לנתניהו לא היו כתבי אישום, הוא היה מרכיב בשנייה קואליציה" ● היא האשימה את ליברמן בתיקו הפוליטי אבל לא פסלה ממשלת אחדות בהשתתפות ימינה ● ובעיקר נראתה מודאגת כשכמה ממשתתפי הערב העידו כי הם מתלבטים דווקא בין כחול-לבן לימינה

חברת הכנסת איילת שקד תולה את סבבי הבחירות החוזרים ונשנים בכתבי האישום של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך עולה מתשובה שנתנה בחוג בית שלשום (ראשון) בהתנחלות אורנית. זו הפעם הראשונה שראשת ימינה לשעבר מצביעה על כתבי האישום של נתניהו כמכשלה להקמת ממשלה.

אחרי שאחד הנוכחים בחוג הבית הצהיר כי יש צורך בשינוי שיטת הבחירות, לאור החשש שגם סבב הבחירות השלישי לא יניב הכרעה, הגיבה שקד: "בוא אני אגיד לך איפה אתה טועה. שיטת הבחירות בישראל עובדת, ואני ממליצה למי שאיכפת לו, שיקרא את הספר של עינת וילף 'זאת לא השיטה, טמבל'. אנחנו נמצאים היום במצב אנומלי, וכשנמצאים במצב אנומלי זה לא הזמן להשליך או לעשות שינויים על השיטה כולה.

"אנחנו נמצאים במצב אנומלי בגלל כתבי האישום של ראש הממשלה. אם לנתניהו לא היו כתבי אישום, הוא היה מרכיב בשנייה קואליציה. סביר להניח שהוא היה מעיף אותנו לאופוזיציה כהרגלו, אבל אתם שמים לב שהוא אף פעם לא מצליח. אנחנו מצליחים תמיד להיכנס – ולהיכנס בגדול".

"אם לנתניהו לא היו כתבי אישום, הוא היה מרכיב בשניה קואליציה. סביר להניח שהוא היה מעיף אותנו לאופוזיציה כהרגלו, אבל אתם שמים לב שהוא אף פעם לא מצליח. אנחנו מצליחים תמיד להיכנס – ולהיכנס בגדול"

הערה נוספת של אחד הנוכחים הביאה את שקד להסביר מדוע ימינה נשארת נאמנה לבלוק הימין. לדבריו, אם כחול-לבן והליכוד יקימו ממשלת אחדות, לא יהיה להן צורך בימינה. תגובתה של שקד: "בשביל זה עושים בלוק, בשביל שיהיו חייבים אותנו".

"התנהלות של אישה מוכה"

בחוג הבית האינטימי נכחו כ-30 נשים וגברים, כמעט כולם דתיים, ולצד שקד הופיעה מועמדת ימינה לכנסת עידית סילמן. אורנית היא התנחלות איכות חיים מבוססת, שבה מתגוררים בשכנות דתיים וחילונים, וחלק ממשתתפי חוג הבית התבטאו כמי ששייכים לקוטב הדתי-ליברלי בציונות הדתית.

כאשר שקד שאלה מי מבין הנוכחים מתלבט בין הצבעה לימינה והצבעה לכחול-לבן, חמישה גברים ונשים הרימו את ידיהם. ארבעה העידו על עצמם כמתלבטים בין ימינה לליכוד.

אחת המשתתפות אמרה שכמצביעה פוטנציאלית של ימינה, "קשה לי לראות התנהלות קצת של אישה מוכה. קצת עמוד שדרה, תשחקו קצת. למה לא ללכת עם גנץ? דווקא בגלל תוכנית טראמפ, דווקא בגלל שמדינה פלסטינית היא כבר לא אופציה".

שקד השיבה: "בעקבות ההורדה של חסינות נתניהו מהפרק, ובעקבות העובדה שהממשל האמריקאי השיק תוכנית שגם בליכוד תומכים בה בפה מלא וגם כחול-לבן תומכים בה, לפחות על פניו, אנחנו לא שוללים את האפשרות שהם יילכו בלעדינו (לממשלת אחדות, נ"י). מכיוון שאנחנו באמת חושבים שהציבור צריך להכריע בין ימין-חרדים לבין שמאל-ערבים, אנחנו מעמידים את הציבור מול האמת. תכריעו – או ימין-חרדים או שמאל-ערבים".

"בעקבות ההורדה של חסינות נתניהו מהפרק, ובעקבות העובדה שהממשל האמריקאי השיק תוכנית שגם בליכוד תומכים בה בפה מלא וגם כחול-לבן תומכים בה, לפחות על פניו, אנחנו לא שוללים את האפשרות שהם יילכו בלעדינו"

"אבל אין הכרעה", אמרה השואלת, ושקד השיבה: "יש הכרעה. אנחנו חושבים שאם עכשיו המפלגות יחדדו את זה ויסבירו את זה… בסוף מי שמונע את ההכרעה זה [אביגדור] ליברמן. ליברמן לא מוכן ללכת לא עם החרדים ולא עם הערבים.

"אני חושבת, דרך אגב, שאם אנחנו נצליח להעלות את אחוזי ההצבעה במעוזים שלנו, ואם הליכוד יצליח להעלות את אחוזי ההצבעה במעוזים שלו, ואם עוצמה יהודית או יפרשו או ידוללו משמעותית, אז אפשר יהיה להגיע ל-61".

יותר מפעם אחת במהלך דבריה ביקשה שקד מהנוכחים לסמוך עליה ועל חבריה במקום לצפות לתשובות מושלמות. "אני אומרת: רבותיי, תנו לנו את הכוח, ותסמכו עלינו שאנחנו יודעים למקסם אותו. הוכחנו את זה כבר כמה פעמים. ב-2015 היינו בסקרים לפני הבחירות על 13 מנדטים. סיימנו עם שמונה והצלחנו לקבל את תיקי המשפטים, החקלאות והחינוך.

"עכשיו עם שלושה מנדטים הצלחנו לקבל את תיק הביטחון. אני לא אומרת שהתיקים הם חזות הכל, אבל צריך להבין שהתיקים מאפשרים לנו גם ליישם אידיאולוגיה וגם לעזור לציבור. לקחתי את תיק המשפטים כדי לעשות שינויים וכדי לעשות רפורמות ולעזור לציבור ולקדם את הערכים שלנו. אותו דבר בנט עושה בביטחון.

"תנו לנו את הכוח, ותסמכו עלינו שאנחנו יודעים למקסם אותו. הוכחנו את זה כבר כמה פעמים. ב-2015 היינו בסקרים לפני הבחירות על 13 מנדטים. סיימנו עם שמונה והצלחנו לקבל את תיקי המשפטים, החקלאות והחינוך"

"אז אני אומרת למצביעים שלנו, תסמכו עלינו שאנחנו משחקים את המשחק הפוליטי בצורה הכי נכונה למיקסום הכוח, ואני כרגע לא רוצה להרחיב. אני כן אומרת ששמנו פחות או יותר את האמת לציבור, ואמרנו: אתם צריכים להכריע, ימין-חרדים או שמאל-ערבים. אני חושבת שאם הציבור יקבל את ההכרעה הזאת, נצליח לצאת מהפלונטר".

"אנחנו היינו השושבינים, ניסינו, לחצנו"

דבריה של שקד לכל אורך חוג הבית העידו כי היא אינה רואה בידיים המונפות של המתלבטים בין כחול-לבן לימינה אנקדוטה שולית, אלא איום אמיתי. היא הדגישה שוב ושוב את הגיוון ברשימת ימינה בין חילונים, דתיים-ליברלים ודתיים-תורניים (חרד"לים), והוסיפה: "צריך להבין, כשמצביעים לכחול-לבן, מצביעים לקואליציה עם הרשימה המשותפת".

בהמשך העלתה שאלה רטורית: "איך אדם ימני יכול להצביע לכחול-לבן, כשיש שם את עפר שלח, יעל גרמן ואלון שוסטר, שהם הכי שמאל שיש? הם בחיים לא יסכימו להחיל ריבונות על 30% משטחי C".

שקד לא שללה תרחיש של ממשלת אחדות בה גם ימינה חברה, ואף סיפרה כי לאחר בחירות ספטמבר פגשה כמה פעמים את בני גנץ כדי לשכנעו לקבל את המתווה ולפיו נתניהו יכהן כראש ממשלה בחצי השנה הראשונה לפעולת הממשלה, ולאחר מכן גנץ יחליף אותו. בתרחיש של ממשלת אחדות, טענה, "זה לא משנה אם כחול-לבן תהיה 33 או 34; לנו זה מאוד משנה אם נהיה 8 או 9. זה הבדל תהומי בשבילנו".

אחד הנוכחים התעקש על כך שכדי שימינה תהיה לשון מאזניים ובעלת מנופים פוליטיים, היא צריכה להכריז כמו ליברמן כי בתנאים מסוימים היא פתוחה ללכת עם שני הצדדים, אך שקד הבהירה כמה פעמים שכחול-לבן רלוונטית רק במסגרת ממשלת אחדות. "אנחנו היינו השושבינים, ניסינו, לחצנו", אמרה על הניסיונות להקים ממשלה כזאת לפני חודשים ספורים. "אני הלכתי לגנץ, ישבתי איתו. בנט ישב עם גבי אשכנזי".

שקד תיארה את סירובם של מנהיגי כחול לבן למתווה כטעות חמורה, אך הבהירה כי ממילא העדיפות הראשונה שלה היא ממשלת ימין עם החרדים. "אני יודעת לעבוד איתם, אני חושבת שהדמוניזציה שעושים להם היא לא אמיתית ולא נכונה. אני חושבת שמי שרוצה שיותר חרדים ייכנסו לשוק העבודה ויותר חרדים יתגייסו, צריך לעשות את זה יחד איתם ולא נגדם. יש היום זרם אדיר בחברה החרדית של חרדים עובדים, שאנחנו גם פונים אליהם".

"אני יודעת לעבוד עם החרדים, אני חושבת שהדמוניזציה שעושים להם היא לא אמיתית ולא נכונה. אני חושבת שמי שרוצה שיותר חרדים בשוק העבודה ושיותר חרדים יתגייסו, צריך לעשות את זה יחד איתם ולא נגדם"

כאשר הותקפה מהקהל על העמדות ההומופוביות של שר החינוך רפי פרץ ועל הימצאותו ברשימה של בצלאל סמוטריץ', אמרה: "בכל משפחה כמעט של הציונות הדתית, יש גם דתיים ליברלים, גם דתיים תורניים, גם דתיים מיינסטרים. יש הכל. אז אני חושבת שאם במשפחה כולם יכולים לחיות יחד, גם אנחנו יכולים".

איילת שקד ועידית סילמן בנטיעת עצים לכבוד ט
איילת שקד ועידית סילמן בנטיעת עצים לכבוד ט"ו בשבט בבית אל. 10 בפברואר 2020 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

מהשאלה על המשמעות הערכית של תמיכה בראש ממשלה נאשם בפלילים הצליחה שקד לחמוק, לאחר שסילמן מיהרה לתת תשובה פורמלית על לשון החוק היבש, המאפשר לראש ממשלה נאשם לכהן עד הרשעה חלוטה. כשנענתה שהחוק אינו חזות הכל, אמרה סילמן: "אז תצביע לימינה, אל תצביע לו".

התשובה עוררה קריאות התנגדות. אחד הנוכחים אמר: "לבלוק היצוק שלא נפרד ממנו? להצביע לימינה כדי שיהיה ראש ממשלה עם כתבי אישום? זאת הציונות הדתית ההיסטורית?" משתתף אחר אמר לסילמן: "לי חסר להצביע מהלב שלי לאנשים שהם ערכיים. עזבי לאיזה כיוון כרגע. לאנשים שהולכים באופן ערכי על הדברים שגדלנו עליהם".

לקראת סיום חוג הבית אמרה שקד כי התיקים החשובים ביותר לימינה הם הביטחון, האוצר, המשפטים, החינוך, התחבורה והדתות, וסיכמה: "תנו לנו את הכוח, אנחנו יודעים לשחק את הקלפים.

"אתם לא מצפים שעכשיו אני אבוא לכל חוג בית ואפרוס את כל המהלכים הפוליטיים העתידיים. בסוף פוליטיקה גבוהה זה אחד הדברים הכי קשים שיש. הסידור שבנט קיבל את תיק הביטחון היה לא פשוט".

עוד 1,182 מילים ו-1 תגובות
סגירה