הפקת נפט מפצלי השמן בעדולם (צילום: אדם טבע ודין)
אדם טבע ודין

המדינה לא תאפשר יותר כריית פצלי שמן מבטן האדמה

השרים אלקין ושטייניץ נפגשו הבוקר והחליטו: ישראל לא תיתן יותר רשיונות לחיפוש והפקת נפט מבטן האדמה ● המדובר בהישג לאחד המאבקים הסביבתיים המשמעותיים שהתנהלו בעשור האחרון, נגד הליך אגרסיבי שפוגע בסביבה וכרוך בפליטות של גזים מזהמים ● מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אין הגיון שמדינה שיש לה גז, שנפרדת מהפחם ושהולכת לכיוון אנרגיות מתחדשות, תמשיך להפיק פצלי שמן" ● ועדיין, בימים אלה מקודם בדרום מפעל פצלי שמן שקיבל רשיון לא מזמן

הודעה משותפת שיצאה לפני זמן קצר מטעם שני משרדי ממשלה – האנרגיה והגנת הסביבה – מלמדת על שינוי כיוון משמעותי בתפיסת האנרגיה של ישראל, שינוי שמבשר על כך שסוף עידן הנפט קרוב מתמיד.

בתום פגישה של שני השרים, זאב אלקין ויובל שטייניץ, הוחלט שמדינת ישראל לא תיתן יותר רשיונות לחיפוש והפקה של פצלי שמן.

פצלי שמן הם סלעים עתירי חומר אורגני שנמצאים בעומק כמה מאות מטרים בבטן האדמה, ושבאמצעות תהליך של הרתחה והתכה בטמפרטורות גבוהות ניתן להפיק מהם נפט. מדובר בהליך אגרסיבי ועתיר השפעות סביבתיות שכרוך בפליטות של גזים מזהמים.

זאב אלקין ויובל שטייניץ בככנסת (צילום: מרק ישראל סלם/פלאש90)
זאב אלקין ויובל שטייניץ בככנסת (צילום: מרק ישראל סלם/פלאש90)

בשנים האחרונות, לאור תגליות הגז ומגמת הגידול בשימוש באנרגיות מתחדשות, משרד האנרגיה אימץ מדיניות של חתירה לסוף עידן הפחם במשק החשמל בישראל (לפי ההתחייבות של שטייניץ, עד 2025 ייסגרו התחנות הפחמיות האחרונות). שטייניץ אף הכריז שבסוף העשור לא יעלו יותר מכוניות מונעות בדלק על כבישי ישראל.

למרות זאת, על פניו בסתירה מוחלטת, משרד האנרגיה המשיך לתת ליזמים רשיונות לחיפוש וכרייה של נפט ממעבה האדמה. עכשיו הסתירה הזו סוף סוף מגיעה לסיומה.

אחד המאבקים הסביבתיים המשמעותיים שהתנהלו בעשור האחרון היה נגד תכנית ענק לכריית פצלי שמן בחבל עדולם/יואב יהודה. את התכנית קידם התאגיד האמריקאי IEI, שבראש הזרוע הישראלית שלו עמד שר האנרגיה לשעבר אפי איתם.

התנגדות נחושה של תושבים, ארגוני סביבה והמשרד להגנת הסביבה, בתוספת רוח גבית של תחקירים עיתונאיים שתיארו את שיטות העבודה של התאגיד, הצליחה למנוע את מימוש התכנית ולמנוע מהאיזור שמכונה 'הפרובאנס הישראלי' להפוך לגירסה מקומית של טקסס.

קו הנוף באזור עדולם ב-2011. פרובאנס הישראלי (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
קו הנוף באזור עדולם ב-2011. פרובאנס הישראלי (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

אחרי הכישלון בשפלה פנה התאגיד לרמת הגולן, אולם גם שם – בין השאר בשל אי-וודאות כלכלית – התוכניות נגנזו. יחד עם זה, בישראל יש איזורים נרחבים שבהם, לפי ההערכות, יש במעבה האדמה סלעים עתירי פוטנציאל אנרגטי, וזה רק עניין של זמן עד שיוזמות חדשות היו עולות על השולחן.

למעשה, יוזמה כזו מקודמת בימים אלה ממש, וניתן לראות בה את הסוס האחרון שברח מהאורווה בטרם נסגרו השערים. שותפות רא"מ מקדמת מזה זמן מתקן להפקת אנרגיה מפצלי שמן במישור רותם שבנגב, על סמך רשיון שקיבלה ממשרד האנרגיה.

בחברה להגנת הטבע פנו לפני כשלושה חודשים למשרד האנרגיה בדרישה לעצור את המהלך, ונענו על ידי יוסי וירצבורגר, הממונה על הנפט במשרד האנרגיה, ש"הנחת היסוד בבסיס הקריאה לעצור את הפקת הנפט ופצלי השמן שגויה ועומדת בניגוד למדיניות הממשלה לניצול מושכל של משאבי הטבע".

הדברים האלה, שנכתבו כאמור לפני חודשים ספורים, מלמדים שההחלטה שהתקבלה היום מהווה תפנית משמעותית ובמידה מסוימת גם מפתיעה. בחברה להגנת הטבע, אגב, מברכים את משרד האנרגיה על פניית הפרסה שביצע.

מנכ"ל משרד להגנת הסביבה גיא סמט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מנכ"ל משרד להגנת הסביבה גיא סמט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

"היו לנו כל הזמן שיחות על זה עם משרד האנרגיה", אמר גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לפני שעה קלה לזמן ישראל. "פצלי שמן הוא אחיו המזהם יותר של הפחם. אין הגיון שמדינה שיש לה גז, שנפרדת מהפחם ושהולכת לכיוון אנרגיות מתחדשות, תמשיך להפיק פצלי שמן. למה צריך אותם?

"זה לא רק זיהום האוויר, זה גם נזק שנגרם באתר ההפקה וזה הוכח במקומות רבים בעולם. זו פעולה אלימה בתת הקרקע שאת ההשלכות שלה אתה לא יכול לצפות. מהצד השני יש לנו גז ושמש – וזה פשוט לא מסתדר ביחד."

אז אכן מדובר בציון דרך חשוב ורגע של נחת למתנגדי האנרגיות המזהמות, אבל כאמור עם כוכבית – שכן במקביל מקודם המפעל החדש של שותפות רא"מ. בחברה להגנת הטבע, לצד הברכות, דורשים מהממשלה לעצור מייד גם את רשיונות ההפקה הקיימים.

"לו הבקשה הייתה מגיעה היום, היא היתה נפסלת", אומר סמט, "אבל חשוב לומר שהתוכניות עצמן עדיין לא אושרו. אני לא יכול להביע עמדה סופית לפני שראינו את התוכניות מפני שאנחנו יושבים במוסדות התכנון ונתבקש לומר את דעתנו שם, אבל אני בהחלט יכול להגיד שאני לא משתגע על זה".

עוד 550 מילים
סגירה