מעגל של שבי, כאב ותקווה

אשת המדבר 2020, למען נשים עגונות ומסורבות גט (צילום: צילום: אירית עמית)
צילום: אירית עמית
אשת המדבר 2020, למען נשים עגונות ומסורבות גט

כשהמשטרה הרחיקה את בעלי מהבית אחרי שהיה אלים, העזתי לבקש גט. כשהוא סירב, מצאתי תמיכה

מעגל של אושר

אני זוכרת שעמדתי על הבמה בשנה שעברה ב'אשת המדבר', טיול בן יומיים במדבר שאורגן על ידי מרכז הסיוע המשפטי לנשים 'יד לאישה', התומך בנשים עגונות שבעליהן מסרבים לתת להן גט. ביקשתי את המיקרופון וקראתי בקול 'ברוך מתיר אסורות'. זה היה יום אחרי שסוף סוף קיבלתי את הגט שלי, והייתי מאושרת עד הגג!

עמדתי על הבמה ב'אשת המדבר', טיול בן יומיים במדבר, שאורגן על ידי מרכז הסיוע המשפטי לנשים 'יד לאישה', התומך בנשים עגונות שבעליהן מסרבים לתת להן גט. ביקשתי את המיקרופון וקראתי בקול 'ברוך מתיר אסורות'

הרגשתי ששוחררתי מכלא והייתי עכשיו חופשיה כמו ציפור דרור. הרגשתי מוקפת במעגלים של אושר. צעדנו 18 קילומטרים דרך מדבר הערבה באותו יום, כשבמהלך הטיול הרגשתי בבירור את התמיכה הפיזית והרוחנית של הנשים האחרות שיצאו למסלול. היה לי כל כך הרבה כוח. רקדנו באושר והיה קשה להאמין שבדיוק עזבתי סוג שונה לחלוטין של מעגל.

מעגל של כאב ופחד

הייתי כלואה במעגל אכזרי ללא דרך מוצא. מעגל של אלימות, איומים, 'הרצאות', על צדקת הדרך, והשפלה. היה לי רצון עז לתקן דברים, להחיות את האהבה שפעם חלקנו.

היינו נשואים במשך 21 שנים. בהתחלה לא היתה אלימות. היא הזדחלה לחיים שלנו כל-כך באיטיות – באופן נדיר בהתחלה, ובסופו של דבר על בסיס יומי. עכשיו אני יודעת שהיו סימני אזהרה, אבל לא ראיתי אותם מהבהבים.

היינו נשואים במשך 21 שנים. בהתחלה לא היתה אלימות. היא הזדחלה לחיים שלנו כל-כך באיטיות – באופן נדיר בהתחלה, ובסופו של דבר על בסיס יומי. עכשיו אני יודעת שהיו סימני אזהרה, אבל לא ראיתי אותם מהבהבים

הייתי במעגל של כאב, כאב פיזי, אובדן שליטה או כעס שלא היה קשור אליי אבל כוון אליי. שריפה בגרון שלי על אובדן מערכת יחסים, הכאב והסימנים שלו נותרו והזכירו לי את הכאב גם מספר ימים לאחר מכן. ושוב הסתרתי ו'שכחתי', משום שצריך להמשיך.

לפני שקיבלתי את הגט שלי כתבתי את הדברים הבאים:
"אני כלואה במעגל של פחד. אני מפחדת להרגיש כך שלא אפול, מפחדת להרגיש משום שזה כואב. אני מפחדת לדמיין משום שזה מאיים, ואם אעז… אם אנסה… לא! האם יכולה להיות תקווה למרות הכל?"

אני רוצה לחבק את האישה שכתבה את המילים האלו, אישה שהיתה לה מעט מאוד תקווה, ואני רוצה להגיד לה שבקרוב היא תהיה חופשיה; יש תקווה. התקווה החלה ביום בו המעגל נשבר. הוא היה אלים שוב והורחק מהבית שלנו. אני הייתי שבורה. ועדיין, הצלחתי לגעת בפצעים, להקשיב, לכאוב. קמתי והעזתי להתחיל בהליכי הגירושין.

הייתי במעגל של כאב, כאב פיזי, אובדן שליטה או כעס שלא היה קשור אליי אבל כוון אליי. שריפה בגרון שלי על אובדן מערכת יחסים, הכאב והסימנים שלו נותרו והזכירו לי את הכאב גם מספר ימים לאחר מכן. ושוב הסתרתי ו'שכחתי'

מעגל של שבי

הוא לא רצה לתת לי גט. "את שלי; את לא עוזבת, אני לא אתן לך לעזוב". נלחמתי כדי לשרוד. הייתי צריכה לכלכל חמישה ילדים עם משכורת של גננת. עד היום, הוא לא משלם מזונות.

תוך כדי הבלגן הבנתי פתאום שהוא מיוצג על ידי עורך דין ממולח שמונה על ידי המדינה, בעוד שאני עומדת מול המערכת בעצמי, מייצגת את עצמי. המדינה לא סיפקה לי ייצוג משום שלא אני נעצרתי על אלימות; הייתי רק גננת שמקבלת משכורת 'מדהימה' ולכן הייתי יכולה להרשות לעצמי את הייצוג.

רעדתי מפחד לפני ההופעה בבית המשפט, משום שהרגשתי שאין לי את עוצמה לעמוד מול המערכת לבד.

תוך כדי הבלגן הבנתי שהוא מיוצג על ידי עו"ד ממולח שמונה ע"י המדינה, בעוד שאני עומדת מול המערכת בעצמי. המדינה לא סיפקה לי ייצוג משום שלא אני נעצרתי על אלימות; הייתי רק גננת שמקבלת משכורת 'מדהימה' ולכן הייתי יכולה להרשות לעצמי את הייצוג

מעגל של תקווה

שוב הרגשתי כלואה במעגל. הפעם מעגל של עגינות, כבולה לנישואים בלתי קיימים. שוב הרגשתי פצועה וכואבת כשעמדתי מול המערכת המשפטית. כל הפחדים שלי מומשו והכבוד שלי נרמס. אני זו שצריכה להצדיק את עצמה?

שמעתי שמועה על מעגל נוסף, מעגל של תקווה – ארגון התומך בנשים בכאב, המכותרות על ידי פחדים וחרדה, כפי שאני הייתי. ארגון המספק ייצוג משפטי, תמיכה רגשית וחברות. בעזרת הארגון הזה, הצלחתי סוף סוף לשבור את מעגל העגינות; יד לאישה היה מעגל התקווה עבורי ועבור קרוב לאלף נשים אחרות אותן עזר לשחרר.

והשנה, כשאני ממשיכה לטיול המדברי 'אשת המדבר', אני אהיה לאה שונה מאותה לאה שהייתי כשהשתתפתי בשנה שעברה.

שוב הרגשתי כלואה במעגל. הפעם מעגל עגינות, כבולה לנישואים בלתי קיימים. שוב הרגשתי פצועה וכואבת כשעמדתי מול המערכת המשפטית. כל פחדיי מומשו וכבודי נרמס. אני זו שצריכה להצדיק את עצמה?

טיול אשת המדבר, המופק על ידי מרתון ישראל, מתרחש במדבר הערבה ב-20-21 בפברואר, 2020. הוא כולל מסלול מאתגר בן 24 ק"מ הכולל נקודות התרעננות, לינה בחוות האנטילופות, ארוחות מפוארות, הופעה של הזמרת רונית שחר, מעגלי שיח בערבים, אחווה ועוד.

כל ההכנסות האירוע מועברות ל'יד לאישה' של אור תורה סטון להמשך העבודה שלהן לקראת שחרור והעצמה של עגונות. הרישום סגור, אבל אתם יכולים עדיין לעזור להם להגיע ליעד שלהם.

משתתפת במרתון אשת המדבר שמתקיים בערבה בפברואר 20-21.,2020, יכלול 24 ק"מ הליכה במדבר מטעם 'יד לאשה' למען נשים עגונות ומסורבות גט.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 760 מילים
סגירה