תומכי ימין קיצוני ונאו-נאצים צועדים בפלאוון שבמזרח גרמניה. מאי 2019 (צילום: (סבסטיאן וילנאו/‏AFP/ DPA באמצעות Getty Images))
(סבסטיאן וילנאו/‏AFP/ DPA באמצעות Getty Images)

גרמניה התחילה להגביר את האכיפה נגד ארגוני ימין קיצוני

עד לאחרונה התמקדה פעולת המשטרה הגרמנית בטיפול בקיצונים אסלאמיים ● אבל כמה מאירועי הטרור האחרונים, שהמניע להם היה אידיאולוגיה ימנית קיצונית ואנטישמית, גרמו לה לאמץ אסטרטגיה חדשה

שורת התקפות של לאומנים ימנים קיצונים, שזכו לחשיפה תקשורתית נרחבת, הובילה את הרשויות בגרמניה להגביר את מאמצי האכיפה נגד גופים קיצונים, מהלך שהקהילה היהודית המקומית דורשת זה זמן.

עד לאחרונה התמקדה פעולת המשטרה בטיפול בקיצונים אסלאמיים, אולם כמה מאירועי הטרור האחרונים בוצעו על רקע של מתקפות אנטישמיות שהמניע להם היה אידיאולוגיה ימנית קיצונית. בין הבולטים שבאירועים הייתה המתקפה ביום כיפור בבית כנסת בעיר האלה, וההתנקשות ביוני בפוליטיקאי וואלטר לובקה, שתמך בזכויות הפליטים.

לפי נתונים של המשטרה הפדרלית שפורסמו ב-2018, מדי יום מתרחשות חמש תקיפות פיזיות או מילוליות נגד יהודים בגרמניה. בקהילה היהודית סבורים שהמספר גבוה הרבה יותר.

"לפני עשר שנים, אף יהודי לא היה אומר 'ייתכן שאעזוב את גרמניה. אבל היום, יהודים רבים מוכנים. גם אם הם לא יעזבו את גרמניה, הם יהיו מוכנים"

במקביל לעליית התקריות האנטישמיות מצד לאומנים ימנים, גבר בגרמניה כוחה של מפלגת הימין הקיצוני, אלטרנטיבה לגרמניה – או AfD, שצברה השפעה בגופי הממשל במדינה. (אנגרט קראמפ-קארנבאואר, מנהיגת המפלגה השמרנית שסומנה כיורשת של אנגלה מרקל התפטרה מוקדם יותר החודש על רקע גילויים כי מפלגתה שיתפה פעולה עם ה-AfD).

אנגרט קראמפ-קארנבאואר (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
אנגרט קראמפ-קארנבאואר (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

זיגמונד קוניגסברג, מומחה למאבק באנטישמיות מטעם הקהילה היהודית בברלין, אומר כי היהודים בגרמניה אינם חשים בנוח. "לפני עשר שנים, אף יהודי לא היה אומר 'ייתכן שאעזוב את גרמניה'", אמר קוניגסברג. "אבל היום, יהודים רבים מוכנים. גם אם הם לא יעזבו את גרמניה, הם יהיו מוכנים".

"הבעיה היא שבמשך שנים התמקדו רק בקיצונים אסלאמיים. אין דרך אחרת לומר זאת: הרשויות המעיטו בערכם במשך שנים ועיכבו את תגובתם נגד הימין הקיצוני"

הרשויות הגרמניות הבטיחו להשקיע משאבים רבים יותר באכיפה ובמחקר על ההתארגנות ההולכת וגדלה של קבוצות ימין קיצוני מחתרתיות, המחזיקות, בדרך כלל, בגישה דומה בכל הנוגע לשנאת זרים, אנטישמיות ולאידאולוגיית יום הדין.

הבטחות אלו מתקבלות בברכה בקרב הקהילה היהודית ואצל פעילים הטוענים שהממשלה עשתה מעט מדי בנושא ולא הבינה כי אנשי הימין הקיצוני אינם זאבים בודדים אלא חלק מרשתות מאורגנות.

"הבעיה היא שבמשך שנים התמקדו רק בקיצונים אסלאמיים", אמר מתיאס קוונט, מומחה לימין הקיצוני ומנהל קרן אמדאו אנטוניו, קבוצה הפועלת למיגור אנטישמיות ואפליה בגרמניה. "אין דרך אחרת לומר זאת: הרשויות המעיטו בערכם במשך שנים ועיכבו את תגובתם נגד הימין הקיצוני".

המשטרה מסייעת ליורה מהאלה לרדת מהמסוק לאחר שנחת בבית המשפט העליון הפדרלי בקרלסרואה, דרום גרמניה, 10 באוקטובר 2019 (צילום: (אולי דק/dpa /‏AFP באמצעות Getty Images))
המשטרה מסייעת ליורה מהאלה לרדת מהמסוק לאחר שנחת בבית המשפט העליון הפדרלי בקרלסרואה, דרום גרמניה, 10 באוקטובר 2019 (צילום: (אולי דק/dpa /‏AFP באמצעות Getty Images))

תופעה דומה הייתה קיימת גם בארצות הברית, שם התמקדה פעילות האנטי-טרור משך שנים כמעט באופן בלעדי באיום אסלאם הקיצוני. רק בשנה האחרונה, אחרי גל של פיגועי שנאה ואנטישמיות, אימץ המשרד לביטחון המולדת בארה"ב אסטרטגיה חדשה שהעניקה עדיפות למאמצים נגד טרור מבית ונגד ארגוני ימין קיצוני.

בגרמניה, שבה ביטויים מסוימים של הימין הקיצוני ושל אנטישמיות אינם חוקיים, רשתות של פעילי ימין קיצוני עוברות בהדרגה לפעילות באינטרנט, שם קשה יותר לאתרן. עם זאת, מספר הצלחות בזיהוי רשתות של קיצוניים מעידות עד כמה הצליחו פעילי הימין הקיצוני להיטמע במנגנוני הצבא והמשטרה של המדינה.

בתחילת החודש, פשטו הרשויות על 13 אתרים בגרמניה כחלק מחקירה נגד קבוצות ימין קיצוני ועצרו 12 חשודים, בהם שוטר. גורמים רשמיים אמרו כי ארבעה מהעצורים תכננו, על פי החשד, מתקפות על פוליטיקאים, פליטים ומוסלמים במטרה לעורר תסיסה שתוביל למלחמת אזרחים.

העיתון הגרמני Welt Am Sonntag חשף בחודש שעבר, כי יותר מ-500 חיילים גרמנים נחקרו בגין קשרים עם הימין הקיצוני. רוב המקרים, 360 במספר, התגלו ב-2019

בינואר ערכה המשטרה חיפושים בבתיהם של חברים בארגון Combat 18, קבוצה נאו-נאצית שהוצאה לאחרונה מחוץ לחוק. המשטרה מסרה כי הפשיטות היו תגובה ישירה לרצח לובקה ולמתקפה בהאלה. רוצחו של לובקה נחשד כי השתייך ל-Combat 18. בסיסה של הקבוצה הוא בבריטניה אולם לדעת הרשויות הגרמניות היא פעילה בגרמניה גם כן מאז שנת 2012.

לקבוצות קיצוניות רבות יש קשרים בתוך הצבא הגרמני, המשטרה וכן קשרים עם פוליטיקאים. העיתון הגרמני Welt Am Sonntag חשף בחודש שעבר, כי יותר מ-500 חיילים גרמנים נחקרו בגין קשרים עם הימין הקיצוני. רוב המקרים, 360 במספר, התגלו ב-2019.

לפי דיווח אחר, נעלמו בעשור האחרון יותר מ-100 רובים מזרועות הביטחון השונות. אחד מכלי הנשק, תת-מקלע, התגלה בביתו של אדם שהיה חלק מיחידה עילית של משטרת גרמניה ואשר השתתף בקבוצת דיון של אנשי ימין הקיצוני.

הממצאים, אומר תומס הלדנוואנג, נשיא המשרד הפדרלי להגנת החוקה, מצביעים על כך שהממשלה לא הצליחה להסתכל על "התמונה הגדולה ועל הרשתות שבהן הפעילות מתקיימת". בממשלה הגרמנית משיבים לביקורת בשורה של צעדים שמטרתם חיזוק מערך החקירות והאכיפה נגד גורמי ימין קיצוני. בין הצעדים שננקטו מונות הרשויות גיוס של כוח אדם נוסף למשטרה הפדרלית ולמשרד להגנת החוקה.

אבל יישום צעדים אלה, אמר קוונט, עלול לארוך שנים, וגם לאחר שיוקצה התקציב לכך, איוש המשרות החדשות לא יהיה פשוט. "הרשויות מתקשות למצוא כוח אדם, במיוחד כוח אדם שמתאים למשימה", הוא הסביר. אבל החשש הוא שכל עיכוב יאפשר לימין הקיצוני להתפשט עוד יותר.

שני אזרחים גרמנים בחזית בית הכנסת בהאלה בגרמניה, יום לאחר המתקפה הרצחנית שאירעה בסמוך. 10 באוקטובר 2019 (צילום: (ינס שלואטר/Getty Images))
שני אזרחים גרמנים בחזית בית הכנסת בהאלה בגרמניה, יום לאחר המתקפה הרצחנית שאירעה בסמוך. 10 באוקטובר 2019 (צילום: (ינס שלואטר/Getty Images))

לארגון אוניטר (Uniter), קבוצת ימין קיצוני שמאמיניה מתכוננים ליום הדין, יש חברים בכל רחבי גרמניה וקשרים בצבא, כך על פי דיווח של ב"גרדיאן" הבריטי. מייסד אוניטר, אנדרה שמיט, הוא עצמו חייל לשעבר ביחידת עילית בצבא הגרמני, שהקים את הקבוצה כרשת תמיכה לאנשי צבא, משטרה ואנשי ביטחון אחרים, שמאמינים בדרכו.

בפשיטות על בתים השייכים לחברי אוניטר נמצאו פריטים צבאיים, ולידי Monitor ARD הגיע סרטון שבו נראים חברי הקבוצה עורכים תרגילים בדרום גרמניה ביוני 2018. שמיט אמר כי בתרגילים לא נעשה שימוש בנשק חי, אלא ברובי איירסופט, שיורים כדורים דרך קנה עם קפיץ, אבל חייל לשעבר תיאר את התרגילים כ"אימון קרב".

"מפחיד שרשויות הביטחון הן חלק מתהליך ההסתרה. בכל מדינה יש קבוצות ימין קיצוני, גם בארצות הברית. אבל בגרמניה, שבה החל הנציונל סוציאליזם את דרכו, הן כביכול כלל אינן קיימות"

קיום אימונים מעין-צבאיים על ידי קבוצות פרטיות דוגמת אוניטר אינו חוקי בגרמניה. שמיט נקנס בגין אחזקת ציוד צבאי, בכלל זה רימוני אימונים שנלקחו מהצבא.

"הבעיה בגרמניה גדולה הרבה יותר, זה משהו שהוסתר עד עכשיו", אמרה יאנינה פינדייזן, עיתונאית שחוקרת את הימין הקיצוני בגרמניה ושבעבר הוחזקה משך שנה בשבי קיצונים אסלאמיים בסוריה. "מפחיד שרשויות הביטחון הן חלק מתהליך ההסתרה. בכל מדינה יש קבוצות ימין קיצוני, גם בארצות הברית. אבל בגרמניה, שבה החל הנציונל סוציאליזם את דרכו, הן כביכול אינן קיימות".

ארגון אוניטר הוקם כאשר פינדייזן הוחזקה בשבי בסוריה. בראייתה, מבחינות רבות קבוצה זו ואחרות כמוה מסוכנות יותר מהטרוריסטים האסלאמיים. "יש להם גישה לכלי נשק, תחמושת, תשתית. זה הרבה יותר מזה", היא אמרה. "לעומתם, האסלאמיסטים לא היו מאורגנים כראוי".

עוד 938 מילים
סגירה