גנץ: אם יוגש נגדי כתב אישום בעת כהונה - אתפטר מתפקידי

עוד הוסיף גנץ: "אני רגוע לחלוטין וסומך על המערכת" ● מ"מ פרקליט המדינה אלדד: "היועמ"ש ואני פועלים תוך אמון והערכה זה לזה" ● יועץ המשפטי לממשלה מצדד בעמדת העותרים ותומך בהוצאה של צווי ביניים, שימנעו את המשך יישום החלטת הממשלה עד להכרעה בעתירות

בני גנץ בתל אביב, אתמול (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
תומר נויברג, פלאש 90
בני גנץ בתל אביב, אתמול
07:19 עריכה

בועז גולן, מייסד האתר 0404 ומגיש בערוץ 20, הקריא אמש באירוע של הליכוד תמלולים אסורים בפרסום של שיחות בין גבי אשכנזי ואביחי מנדלבליט, בשעה שכיהנו כרמטכ"ל וכפרקליט הצבאי הראשי. גולן, שהקריא את הדברים בכנס הלאומיאדה באילת, אמר שבטרם פרסם את הדברים נועץ בעורך הדין יורם שפטל.

גולן עשוי להיחקר באזהרה בחשד שהפר ביודעין צו איסור פרסום. סרטונים שבהם נראה מקריא את השיחות הופצו מאז שעות הלילה.

גבי אשכנזי (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
אשכנזי בתקופת כהונתו כרמטכ"ל, 2010 (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

07:47 עריכה

אתמול (חמישי) חל המועד האחרון שבו יכולות רשימות המתמודדות לכנסת לחתום על הסכמי עודפים. באתר ועדת הבחירות – המתעדכן דרך קבע באיחור – טרם פורסם מידע בעניין זה. בשבוע שעבר חתמו כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ על הסכם עודפים. קודם לכן חתמו הליכוד וימינה על הסכם ביניהן. במערכות הבחירות הקודמות חתמו ש"ס ויהדות התורה על הסכם עודפים; ההערכה היא שגם עתה חתמו שתי הרשימות על הסכם, אולם מידע בנושא לא פורסם.

מי שלא חתמו על הסכם עודפים כלשהו הן הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו ועוצמה יהודית.

08:25 עריכה

בני גנץ לא היה מעורב בתהליך העסקי בין "הממד החמישי" לבין המשטרה – כך אמר מנכ"ל החברה לשעבר, דורון כהן. דבריו פורסם באתר ynet. לטענת כהן, הדירקטוריון, שבראשו עמד גנץ, לא לקח חלק ב"סגירה העסקית" בין החברה לבין המשטרה.

08:47 עריכה

סקרים, שפורסמו הבוקר ב"מעריב" וב"ישראל היום", מלמדים שהמצב במערכת הפוליטית נותר על כנו, ואם הן נתניהו והן גנץ ידבקו בהבטחותיהם – לא תוקם ממשלה חדשה.

08:49 עריכה

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן טוען שדברי מנכ"ל "הממד החמישי" ב-ynet מהווים שיבוש חקירה.

11:10 עריכה

גורמים במערכת אכיפת החוק תקפו את ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד בשל החלטתו לפתוח בחקירה בפרשת "הממד החמישי". לדבריהם, ההחלטה, שהתקבלה סמוך לבחירות לכנסת, נועדה לרצות גורמים פוליטיים. בכירים בפרקליטות הופתעו מהודעתו של אלדד ומהמהירות שבה החליט לעבור מבדיקה לחקירה. לפי דיווחים, גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ביקר בשיחות סגורות את ההחלטה.

11:21 עריכה

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מתח הבוקר ביקורת על בכירים בפרקליטות שתקפו את ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד.

11:33 עריכה

חבר הכנסת דוד ביטן כועס מאוד על ראש הממשלה נתניהו – כך דיווח הבוקר עמית סגל בטורו ב"ידיעות אחרונות". ביטן, שהוחלט להעמידו לדין בכפוף לשימוע, מאוכזב מכך שנתניהו השתהה עם מינויו לשר בממשלה עד שהדבר נעשה לא רלוונטי. מאז הודיע שלא יתמנה לשר, נמנע חבר הכנסת מלהתראיין ולהגן בתקשורת על ראש הממשלה.

דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ביטן בכנסת ביולי האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
12:39 עריכה

מחלוקת התגלעה השבוע בין יושב הכנסת יולי אדלשטיין לבין יושב ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר בשאלת הארכת כהונתו של היועץ המשפטי לכנסת איל ינון – כך דיווח היום יהונתן ליס ב"הארץ". בעוד שאדלשטיין מעוניין להאריך בשלושה חודשים את כהונתו של ינון, שאמורה להסתיים ב-1 באפריל, זוהר מתנגד לכך.

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ינון בכנסת, 2018 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בלשכת נתניהו כועסים על ינון מאז התיר את הקמתה של ועדת הכנסת כדי שזו תדון בבקשת החסינות שהגיש. חבר כנסת הזהיר ממצב שבו ינון יכהן כיועץ משפטי, כשהמשך כהונתו תלוי בפוליטיקאים שבעניינם הוא עוסק.

בשל פגרת הבחירות לא הוקמה ועדת איתור לאיוש משרת היועץ המשפטי לכנסת. היעדר יועץ משפטי דווקא בתקופת הקמת הממשלה עלול להיות בעייתי. המשנה ליועץ המשפטי, אתי בנדלר, פרשה לגמלאות לפני מספר חודשים ולא מונה לה מחליף.

12:58 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סבור שיש מקום להוציא צו מניעה לוועדה הממשלתית לבדיקת המחלקה לחקירות שוטרים, שהוקמה בניגוד לעמדתו. מנדלבליט תומך בעמדת העותרים, והוא סבור שיש להוציא צו ביניים עד שבג"ץ ידון בעתירות נגד כינון הוועדה. היועץ פרסם את עמדתו לקראת הדיון שיתקיים בעניין בבית המשפט ביום שני הקרוב. את הממשלה ייצג בדיון עורך דין פרטי.יובל יועז, שהגיש את אחת העתירות בעניין, בשם משמר הדמוקרטיה הישראלית, הוא הפרשן המשפטי של זמן ישראל.

מסמך: עמדת מנדלבליט לגבי ועדת הבדיקה למח"ש.

13:09 עריכה

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את ערעור המדינה והתיר לרשויות לערוך חיפוש בטלפונים של עוזרי ראש הממשלה, יונתן אוריך, ישראל איינהורן ויוסי שלום. בכך הפך שופט בית המשפט המחוזי אברהם הימן את החלטת בית משפט השלום, שאסר על העיון בטלפונים של השלושה, והתיר חיפוש רק במכשיר של עופר גולן. בית המשפט דחה את יישום ההחלטה עד יום רביעי.

מסמך: החלטת בית המשפט המחוזי בערעור בסוגיית החיפוש בטלפונים של עוזרי נתניהו.

יונתן אוריך (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוריך בכנס של הליכוד בחודש שעבר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
14:08 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הזמין סדרת סקרים, ובהם נבדקה, בין היתר, עמדת הציבור לגבי תוכנית טראמפ למזרח התיכון, שאותה תופס יושב ראש הליכוד כאחד משיאי הצלחתו. התברר לו, לאכזבתו, שמרבית בוחרי הליכוד לא מגלים עניין בהחלת הריבונות, שמעניינת את הימין העמוק. כך פרסם היום יוסי ורטר ב"הארץ".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: Debbie Hill/Pool via AP)
נתניהו בהר חומה, אתמול (צילום: Debbie Hill/Pool via AP)
14:18 עריכה

משבר חמור פוקד את הפרקליטות. מקורביו של ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד טוענים שהעיכוב בן שלושת החודשים בחקירת "הממד החמישי" נובע משיקולים פוליטיים. עוד אומרים גורמים בסביבת אלדד שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הסכים מראש לכך שממלא מקום פרקליט המדינה יפרסם את החלטתו לפתוח בחקירה.

מנגד אומרים בכירים מאוד בפרקליטות שאלדד פועל כדי לרצות את שר המשפטים אמיר אוחנה ואת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

14:26 עריכה

יונתן אוריך כתב שיערער על החלטת בית המשפט המחוזי, שהתיר לערוך חיפוש בטלפון הנייד שלו.

14:37 עריכה

יהדות התורה וש"ס חתמו על הסכם עודפים. בשבוע שעבר חתמו כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ על הסכם עודפים ביניהן, וקודם לכן חתמו הליכוד וימינה על הסכם שכזה.

אתמול היה היום האחרון שבו יכולות היו רשימות להתקשר בהסכמי עודפים. יתר הרשימות, בהן ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת ועוצמה יהודית, לא חתמו על הסכמי עודפים.

14:48 עריכה

כל חברי צומת התפטרו מרשימתם לכנסת. שלשום החלה התייצבותם של עשרת חברי הרשימה בפני יושב ראש ועדת הבחירות, ניל הנדל, שבה הודיעו על פרישתם. אתמול הודיע אחרון החברים בצומת על התפטרותו. אי לכך פתק המפלגה לא יוצג בקלפיות. מספר רשימות המועמדים לכנסת עומד כעת על 29.

השבוע נפגש יושב ראש צומת משה גרין עם ראש הממשלה נתניהו, ובתום הפגישה הודיע על הסרת מועמדותו לכנסת.

15:43 עריכה

ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, הגיב לפרסומים שנאמרו לכאורה מפי "מקורבים" של אלדד נגד היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

מדוברות משרד המשפטים נמסר: "הרינו להבהיר כי מדובר בפרסומים שקריים, הן ביחס לתוכנם והן בייחוסם. הדברים מעולם לא נאמרו ע"י אלדד, לא מטעמו ולא על דעתו, והם אינם כלל מבטאים את השקפתו".

עוד הוסיפו כי: "מ"מ פרקליט המדינה מדגיש כי הוא והיועץ המשפטי לממשלה פועלים תוך אמון והערכה זה לזה ונחושים לעבוד יחד למען המדינה, שלטון החוק בה, ועצמאות מערכות האכיפה".

16:10 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס לקראת השבת לחקירה הפלילית בפרשת "הממד החמישי": "חברים, יש לי אמון רב במערכת אכיפת החוק, ואני מכבד כל בדיקה שרוצים לעשות, יותר מזה-אני מברך על כל בדיקה שתהיה בנושא המימד החמישי, החברה שבה כיהנתי כיו"ר הדריקטריון".

עוד הוסיף גנץ: "אם לא נתעורר, נתניהו ימשיך לדרוס ברגל גסה את כל רשויות אכיפת החוק ושומרי הסף. אני מזכיר לכם-הבאים בתור הם שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים. נתניהו מסכן את הדמוקרטיה הישראלית".

כבכל סוף שבוע, כמה מילים ממני אליכם. חשוב לי שתקראו עד הסוף. חברים, יש לי אמון רב במערכת אכיפת החוק, ואני מכבד כל…

פורסם על ידי ‏בני גנץ – Benny Gantz‏ ב- יום שישי, 21 בפברואר 2020

17:22 עריכה

ח"כ יעל גרמן (כחול לבן): "האיום של שר המשפטים שיחוקק את פסקת ההתגברות, הוא איום על הדמוקרטיה שלנו ועל היכולת של בג"ץ להגן עלינו מפני החלטות וחוקים הפוגעים בזכויות האדם ובעקרנות מגילת העצמאות".

18:36 עריכה

ח"כ חילי טרופר (כחול לבן) שתרם לפני כחודש כלייה לאדם זר שלא הכיר, התראיין הערב בתוכנית "גלית ואילנית" בערוץ 12. "יש כאבים אבל הם סבירים לגמרי", אמר טרופר "משכך הכאבים הכי טוב זה הנתינה. תרמתי למישהו בשם יאיר שלא הכרתי קודם, עכשיו הוא חי את החיים, יוצא מהבית. אני נחתי, זה שטויות, אבל הוא זה מישהו ששנים היה מנוטרל, היה מחובר כל לילה לדיאליזה במשך תשע שעות, הוא היה בסכנת חיים. אני רק אחד מתוך מאות בישראל שעשו את זה".

בנוגע לזירה הפוליטית, יצא ח"כ נגד שר החינוך רפי פרץ: "אני משתדל לא לרדת לרמה האישית, יש לי הרבה הערכה לרב פרץ אבל אני חושב שהוא כושל שוב ושוב. דווקא בגלל שהוא ששר החינוך אמור להיות התפקיד של כולם, הוא לא יכול להיות שר החינוך שלנו. זה תפקיד למישהו שמסתכל על כל אחד ולא אכפת לו מאיפה הוא בא ומה הנטייה המינית שלו, זה בכלל לא מעניין".

חילי טרופר צילם רוני שוצר פלאש 90 (צילום: רוני שוצר/פלאש 90)
חילי טרופר צילם רוני שוצר פלאש 90 (צילום: רוני שוצר/פלאש 90)
19:15 עריכה

מפגלת כחול לבן פנתה לעבודה-גשר-מרצ, בדרישה להסיר את תמונות יו"ר המפלגה, בני גנץ, משלטי תעמולה שנתלו בארץ. כמו כן, איימו במפלגה לפנות בוועדת הבחירות.

"המטרה הברורה שעומדת מאחורי הפרסום נועדה ליצור בקרב הבוחרים את הרושם המוטעה כי רשימת העבודה ורשימת כחול לבן חברו יחדיו, באופן שהצבעה לרשימת העבודה משמעה הלכה למעשה גם הצבעה לרשימת כחול לבן, ולא כך פני הדברים, נהפוך הוא", נמסר מכחול לבן.

20:22 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ התראיין הערב לאולפן שישי בערוץ 12 התייחס לחקירה הפלילית בפרשת "הממד החמישי". 

"אני מכבד את רשויות החוק. כראש הממשלה, אני מתכוון להעצים אותם. אני חושב שיש מערכת אכפיתית טובה. אני לא יכול להתעלם מהארומה הפוליטית מהקריאה לחקירה. מערכת חקירתית תחקור, אני שקט לחלוטין. כל העניין הזה יסתבר כספין שנועד לשרת את נתניהו", אמר גנץ.

גנץ הסביר את מהלך העניינים על פי נקודת ראייתו: "אני פגשתי בפגישה אחת עם המשטרה, לא במשא ותמן עקי. אני לא עוסק בפרטי החוזה, לזה יש את עורכי הדין. אנחנו אמרנו שאנחנו בקשר עם לקוחות, אמרנו שיש לנו מערכת בפיתוח. היה פליוט מצוין ומצלח שעליו קיבלנו את כספנו, וממנו שקל ולו אחד לא הגיע לחיקי. בסופו של דבר, כשלא היה מכרז, אז לא היה מכרז. המערכת שאנחנו פיתחנו עשתה עבודה מצוינת. המשטרה קיבלה עליה הדרכה. נעשו חודשים של עבודה".

"אני ניזון מהתקשורת ומהפרסומים בין שיחות של השר ארדן, של שר המשפטים, עם גורמי הפרקליטות, אני אינני בקיא בתכני השיחות האלה. יש ארומה פוליטית באירוע הזה. זה לא מקרי בזמן, בנסיבות ובמעורבות. ובכל זאת, חשוב לי להדגיש, אני מצפה מהפרקליטות לבצע בדיקה יסודית, רצינית, שתביא כל ליקוי שהיא תמצא, כל תקלה שתקרה, או כל אמת כפי שהיא קיימת, ואני משוכנע לחלוטין שהיא תעשה זאת כמו שצריך", דברי גנץ.

אם תבחר ותהיה חקירה, ויוחלט על כתב חשדות נגדך, האם תפרוש? 
אני במשך כמעט 40 שנה נהגתי דוגמה אישית עליונה בשירות הצבאי שלי, ואני מתכוון לדבוק בדוגמה אישית ציבורית עליונה בשירות הציבורי שלי. נאה דורש – נאם מקיים. אם יגישו נגדי כתב אישום בהיותי מכהן כראש ממשלה – לא אמשיך בתפקידי".

20:23 עריכה

עוד בעניין "הממד החמישי", בחדשות 13 דווח הערב כי נשקלת אפשרות לערוך חיפוש בטלפון של יו"ר כחול לבן, בני גנץ. 

22:22 עריכה

בראיון שלו עם דני קושמרו הערב, בנץ גנץ לא פסל את האפשרות שיקים ממשלה עם כחול-לבן והעבודה-גשר-מרצ בלבד, בתמיכה של ישראל ביתנו והרשימה המשותפת מבחוץ. "זה רעיון מצוין לו יהיה אפשרי", אמר.

סגירה