אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
וִירוּס

אם מתנגדי החיסונים הרפואיים נמצאים בשולי החברה ונתפסים כתמהונים, הרי שמתנגדי החיסונים התרבותיים, הכלכליים, המשפטיים והפוליטיים נמצאים בעמדות מפתח ושולטים במוקדי הכוח ● בשנים האחרונות, נדמה לא פעם שידם על העליונה ושהקרב הוכרע

"וירוס נוראי כבר כאן. אין לו גבולות. וירוס שנאה בורות וחושך"

סרטון תעמולה של מפלגת "ישראל ביתנו" נגד הערבים והחרדים, 16 בפברואר 2020

הווירוסים בכל מקום. הם מקיפים אותנו. אפילו עכשיו, כשאתם קוראים את הטור הזה. הם מחכים לכם בפיד הפייסבוק ובתוכניות האקטואליה בטלוויזיה. אתם לא יכולים לראות אותם, אבל אתם מרגישים בנוכחותם כל הזמן. בדרככם לעבודה, בשוכבכם לישון, או כשאתם מבקרים בבית הכנסת, בכנסייה או במסגד. הווירוסים שם כל הזמן. מהלכים עלינו אימים ונוטעים בנו תקוות שווא.

סרטון התעמולה של "ישראל ביתנו" מציג את הרב הראשי יצחק יוסף ואת יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס כווירוסים, או כמפיצי וירוסים. הסרטון הזה נוצר למטרה אחת בלבד, המטרה שלשמה נוצרים כל הסרטונים שעולים לרשת: הפצה ויראלית. אנחנו אחוזי אימה מהווירוסים העונתיים שמסכנים את בריאות האנושות, ואחנו סוגדים לווירוסים התרבותיים והפוליטיים שמסתובבים ברשת.

ויראליות היא הדרך שבה אנחנו נדבקים, צורכים ומפיצים מידע. והווירוסים המילוליים והוויזואלים שכולנו משתתפים בהפצתם, מערערים את ביטחוננו ומחלישים את יכולתנו להתגונן מפני איומים, ולהבין את המציאות שהופכת חסרת פשר, שרירותית, כאוטית, שלוחת רסן. כולנו נוטלים חלק במשחק הזה. כולנו נדבקים ומדביקים. אלה שמשתפים מתוך הזדהות והסכמה. ואלה שמשתפים ומוסיפים מילות זעזוע ואזהרה.

הווירוסים המילוליים והוויזואלים שכולנו משתתפים בהפצתם, מערערים את ביטחוננו ומחלישים את יכולתנו להתגונן מפני איומים, ולהבין את המציאות שהופכת חסרת פשר, שרירותית, כאוטית, שלוחת רסן

התירוצים מגיעים בהמשך, והם רפים, מתחסדים ונטולי חשיבות. "בסרטון החדש אין כלל התייחסות לציבור החרדי", הסבירו מטעם "ישראל ביתנו", "התרגום בסרטון הוא מדויק ולא דורש פרשנות נוספת.

"מדובר בווירוס של שנאה ובורות שאחז בשני אנשים: הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית – הרב יצחק יוסף. ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. שניהם התייחסו בצורה מזלזלת ופוגענית כלפי העולים מברית המועצות לשעבר, כשטענו שהם לא יהודים. הרב יוסף אף הגדיל ואמר שהם קומוניסטים שונאי דת. 'ישראל ביתנו' לעולם לא תעבור לסדר היום כשפוגעים בציבור העולים, שעובד, שמשלם מיסים, משרת בצבא, עושה מילואים ותורם למדינה".

כשאנשי התעמולה של "ישראל ביתנו" בחרו ב"וירוס" על פני "סרטן" הישן והרע – זה ששירת, למשל, את מירי רגב כשהיא יצאה להילחם בפליטים מאפריקה – הם מן הסתם התכוונו לרכב על גבה של בהלת הקורונה. הם בטח לא חשבו על ויליאם בורוז והאבחנה שלו כי "שפה היא וירוס מהחלל החיצון" (שלורי אנדרסון הלחינה ושרה כעבור שנים).

הרבה לפני הרשתות החברתיות והסגידה שלהם לוויראליות, בורוז הסביר איך מילים, רעיונות ודימויים פועלים עלינו בדיוק כמו וירוסים. הם חסרי קיום בלעדינו, אבל מרגע שהם חודרים את מערכות ההגנה שלנו ומדביקים אותנו, אנחנו הופכים בעל כורחנו לנשאים ולמפיצים שלהם. אנחנו אלה שמאפשרים להם להתרבות.

החרדה העולמית מווירוס הקורונה בעיצומה. אנחנו עדיין לא יודעים מה באמת קורה שם, במחוז ווהאן בסין, מוקד התפרצות המחלה. יכול להיות שלעולם לא נדע את האמת במלואה.

בישראל, רבים עוקבים בדבקות אחרי דיווחיו של עופר דקל, איש עסקים ישראלי שהקים משפחה ומפעל טקסטיל בווהאן, ומדווח על החיים בצל הווירוס בפוסטים יומיים נוגעים ללב שהוא מפרסם תחת השם "עופר סין". הפוסטים שלו זוכים לאלפי שיתופים, שהפכו את דקל ומשפחתו (אשתו ננה ושני ילדיו) לכוכבי תקשורת. מאות אלפי ישראלים שלא הכירו אותם קודם, דואגים עכשיו לשלומם ועוטפים אותם באהבה. זה הצד היפה של הפצה ויראלית: לפעמים היא מדביקה אותנו באהבה ובדאגה לזולת.

מאות אלפי ישראלים שלא הכירו את דקל ומשפחתו קודם, דואגים עכשיו לשלומם ועוטפים אותם באהבה. זה הצד היפה של הפצה ויראלית: לפעמים היא מדביקה אותנו באהבה ובדאגה לזולת

אבל זה המקרה הנדיר, שאינו מעיד על הכלל. רוב הזמן אנחנו נדבקים ומדביקים זה את זה בשנאה, בחרדות, בפאניקה, בשמועות לא מבוססות, ברכילות זדונית. זה נכון למשבר וירוס הקורונה שהחליף את הפאניקה הקודמת מפני וירוס השפעת.

על כל סרטון ופוסט מעוררי הזדהות של עופר סין ומשפחתו, מופצים ברשת עשרות סרטונים מבהילים על גופות הנערמות ברחובות סין (שמאוחר יותר התברר שהם צילומים ישנים של חסרי בית סינים) או תמונה קפואה ומבעיתה של מאות אנשים מוטלים בכיכר עיר סינית (שמאוחר יותר התבררה כתיעוד של סוכנות הידיעות רויטרס מ-2014 של מיצג אמנות בפרנקפורט, לזכר קורבנות מחנה הריכוז קצבאך).

היה גם סרטון וידיאו, שהציג דוכן לממכר עטלפים, עכברושים ונחשים ונטען כי צולם בשוק בווהאן, שם התפרץ וירוס הקורונה בפעם הראשונה. מאוחר יותר התברר שהסרטון צולם לפני שנים בשוק באינדונזיה.

זה כבר לא שינה הרבה לאלפים ששיתפו את סרטון העטלפים והיללו את בורא עולם, שעשה חסד עם עמו, עם ישראל, והגן עלינו ממחלות איומות, כשהעניק לנו את חוקי הכשרות הנצחיים. הם אמנם לא נדבקו בווירוס הקורונה, אבל זה לא מנע מהם להידבק ולהדביק את חבריהם בווירוסים של בורות, אמונות טפלות, התנשאות ושנאה. ואלה מחלות שקשה מאוד להירפא מהן.

כמו החיסונים נגד הווירוסים של הגוף, יש בנמצא גם חיסונים נגד הווירוסים של התרבות. ספקנות, בדיקת עובדות, זהירות, הסתמכות על מקורות אמינים, חשדנות כלפי בעלי שררה שעושים שימוש בכוחם העודף, רציונליות, השכלה, רוחב אופקים, ניסיון חיים. ויש עדיין צדיקים, שדואגים לבריאות הציבור, ניצבים בפרץ ומתאמצים לעצור התפרצויות ויראליות של פייק-ניוז, ספינים ותעמולה כוזבת. אבל מלאכתם הולכת ונעשית קשה, כמעט בלתי אפשרית, לנוכח כוחם המתעצם של מתנגדי החיסונים.

אם מתנגדי החיסונים הרפואיים נמצאים בינתיים בשולי החברה ונתפסים כתמהונים, הרי שמתנגדי החיסונים התרבותיים, הכלכליים, המשפטיים והפוליטיים נמצאים בעמדות מפתח ושולטים במוקדי הכוח. והם רק הולכים ומתעצמים. חרדות ופחד מפני הבאות משרתים אותם. מבססים את מעמדם.

כמו החיסונים נגד הווירוסים של הגוף, יש בנמצא גם חיסונים נגד הווירוסים של התרבות. ספקנות, בדיקת עובדות, זהירות, הסתמכות על מקורות אמינים, חשדנות כלפי בעלי שררה שעושים שימוש בכוחם העודף, רציונליות, השכלה, רוחב אופקים, ניסיון חיים

מתנגדי החיסונים האלה – שפועלים ללא לאות להחליש את כל מנגנוני הביקורת שעומדים בדרכם – נבנים מבורות, בערות וקהות חושים, שמקלים על ההפצה הוויראלית של מידע מפוקפק, כך שקשה מאוד להתחקות אחרי מקורו.

הם מרססים את הווירוסים שלהם לכל עבר, ללא לאות, מציבים אנשים נגועים בעמדות מפתח ושולחים נשאים למקומות הומי אדם, כדי שיפיצו את הווירוסים כמה שיותר מהר, לכמה שיותר אנשים. בשנים האחרונות, נדמה לא פעם שידם על העליונה ושהקרב הוכרע. נדמה שמתנגדי החיסונים הפוליטיים, הכלכליים, המשפטיים והתרבותיים הולכים ומתחזקים – ככל שהחברה סביבם הולכת ונחלשת.

הטור הזה נפתח בפרפרזה על מונולוג מפורסם של מורפיאוס מתוך "המטריקס". הוא ייסגר במונולוג אחר מאותו סרט. המונולוג הסרקסטי של הסוכן סמית:

"אני רוצה לשתף אותך בתגלית שהייתה לי במהלך שהותי כאן. הבנתי את זה כשניסיתי לקטלג את המין שלכם, בני האדם, והבנתי שאתם לא בדיוק יונקים. כל יונק בפלנטה הזו מגיע בצורה אינסטינקטיבית לאיזון טבעי עם הסביבה, אבל אתם, בני האדם, לא עושים זאת. אתם עוברים ממקום למקום, מתרבים ומתרבים, עד שאתם צורכים את כל המשאבים הטבעיים, ואז הדרך היחידה שלכם לשרוד היא להתפשט למקום אחר.

"יש עוד אורגניזם בפלנטה הזו שמתנהג בדיוק כך. אתה יודע איזה? וירוס".

עוד 1,013 מילים
סגירה