פרשת הצוללות "חייך לא יהיו חיים"

פרשת הצוללות. אילוסטרציה (צילום: פלאש90/iStock/עיבוד מחשב)
פלאש90/iStock/עיבוד מחשב
פרשת הצוללות. אילוסטרציה

הוא בכיר-מאד לשעבר במערכת הביטחון, עבד גם בצמוד לראש-ממשלת המעבר ומי שנמצא תחת שלושה כתבי-אישום, בנימין נתניהו. גם היום הוא מעורב בעשייה ציבורית. הוא בקיא בפרשת הצוללות וכלי-השייט (פרשת 3000) ואף הוזמן להופיע בפני נציגי משרד מבקר המדינה בפרשה זו.

הוא מבקש, לפחות בשלב זה, שלא להופיע בשמו וסבור כי חשיפתו עלולה לפגוע בפעילותו בעניין פרשיות נתניהו ולמנוע מגורמים נוספים לפנות אליו.

"אנחנו נמצאים בשלב הקאבר-אפ בפרשת הצוללות", הוא אומר ומזהיר כי מתקיים "תהליך של שיבוש החקירה בכללותה, הרדמתה ועיכובה באמצעים מאמצעים שונים".

אבל, הוא אומר, אלה לא הפעולות היחידות שנעשות במסגרת הקאבר-אפ. כחלק מאותן פעולות, עולה חשד לביצוע עבירות של איום על עדים. לפני מספר חודשים, פנה אליו עד מרכזי בתיק הצוללות וכלי-השייט, יוצא חיל-הים, וסיפר על ביקור שערכו אצלו כמה אנשים. הבכיר לשעבר במערכת הביטחון מגדיר אותם בציניות, כ"כמה חבר'ה מטובי הנוער שלנו".

לדבריו, "הם הבהירו לאותו עד שאם פרשת הצוללות תגיע למשפט – חייו בארץ לא יהיו חיים. במילים האלה. הוא בא אלי ושואל 'מה אני עושה?!'. איימו עליו. אמרו לו, בעצם, תיעלם לקראת המשפט, כדי שגם לא תהיה פה להעיד וגם יתנו לך לחיות. אם תעיד – אתה גמור".

"הם הבהירו לאותו עד שאם פרשת הצוללות תגיע למשפט – חייו בארץ לא יהיו חיים. במילים האלה. הוא בא אלי ושואל 'מה אני עושה?!'. איימו עליו. אמרו לו, בעצם, תיעלם לקראת המשפט, כדי שגם לא תהיה פה להעיד וגם יתנו לך לחיות. אם תעיד – אתה גמור"

"האיש צפוי להעיד נגד אחד הנאשמים המרכזיים ועדותו במשטרה היתה מפלילה ונמצאה אמינה בידי החוקרים ואנשי הפרקליטות. עדותו קשורה לא רק לפרשת הצוללות וכלי-השייט, אלא גם למתווה הגז. הוא בא אלי במועקה גדולה, מפוחד אימים.

"האיום היה בוטה ויותר מסתם איום עקיף. האיש נבהל על חייו, התחיל לחשוב ברצינות על אפשרות לברוח לחו"ל. אחרי שחלק את הדברים עם כמה ממקורביו, דיווח על העניין למשטרה".

תקדים פילבר

הטרדת עדים בתיקי החקירה אשר במסגרתם הוגשו כתבי אישום נגד נתניהו, איננה, על-פי החשד, דבר זר לסובבים את נתניהו – אם כי, בחשדות לאיומים חמורים פחות. שלמה פילבר, עד מדינה בתיק בזק-וואלה (פרשת 4000), זכה כזכור לביקור מטריד לאור עדותו הצפויה במשפט וחתימתו על הסכם עד המדינה.

באוגוסט האחרון, הגיע רכב עם מערכת הגברה מתחת לביתו של פילבר ומהרמקולים נשמעו הקריאות הבאות: "מומו פילבר, מה הם עשו לך ששיקרת נגד ראש הממשלה?".

מערכת ההגברה גם השמיעה קטע מראיון שנתן פילבר לתקשורת לפני שחתם על הסכם עד המדינה, ובו אמר כי אישר את מיזוג בזק-יס לפי הנהלים וחוות הדעת המקצועיות.

לאחר חקירת המקרה, סברה המשטרה, כי רכב ההגברה קשור לבכירים ביותר בקמפיין הליכוד – עופר גולן, מנהל הקמפיין, ויונתן אוריך, דובר הליכוד. גולן משמש גם כדובר משפחת נתניהו וכמי שמטפל בזירה התקשורתית בכל הנוגע לחקירות נתניהו. אוריך וגולן נחקרו באזהרה ורק אתמול, התיר בית המשפט המחוזי בתל אביב למשטרה לערוך חיפוש בטלפון הסלולרי של השניים במסגרת החקירה.

סיפורו של העד בפרשת הצוללות וכלי-השייט, כמו גם ההטרדה שעבר פילבר, גורמים לבכיר לשעבר במערכת הביטחון להרהר בקורותיו של עד מרכזי אחר בפרשת הצוללות: מיקי גנור. גנור, מהמעורבים המרכזיים בפרשה, היה המתווך בין ישראל לחברת טיסנקרופ הגרמנית. כזכור, חתם גנור על הסכם עד מדינה בפרשה זו, אך במאי שנה שעברה חזר בו מההסכם.

לפי כתבי-האישום, התקבלו ההחלטות לרכישת צוללות וארבע ספינות משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגורמים שליוו את העסקאות. על-פי ההסכם שנחתם עמו, צפויה היתה להיגזר על גנור שנת מאסר וקנס בגובה עשרה מיליון שקלים. פרקליטות המדינה חזרה בה מההסכם עם גנור לאחר שזה, "שינה פרטים עובדתיים מהותיים הנוגעים לעבירות".

"בעקבות ביטול הסכם עד המדינה", אומר הבכיר לשעבר, "הוחמר מצבו המשפטי של גנור. ידי הפרקליטות הפכו לחופשיות יותר ביחס אליו וכתב האישום הפך לחמור יותר. הסבירות היא שיקבל עונש כבד יותר ממה שהיה מקבל לפי ההסכם. עצם שינוי הגרסה היה סמנטי – פתאום הוא טען שהוא לא קיבל שוחד, אלא למעשה סיפק שירותי ייעוץ.

"לכן, קשה להבין למה לקח על עצמו גנור סיכון יותר גדול בביטול ההסכם. אני לא היחיד מאנשי מערכת הביטחון שתוהה האם כל זה לא קרה כתוצאה מסכנה שנשקפה לחייו. ההיגיון אומר שבביטול ההסכם גנור קיווה להקטין את הסיכון לנזק שייגרם לו ואז נשאלת השאלה, מה יכול להיות חמור יותר מעונש מאסר וקנס כספי גבוה?"

"אני לא היחיד מאנשי מערכת הביטחון שתוהה האם כל זה לא קרה כתוצאה מסכנה שנשקפה לחייו. ההיגיון אומר שבביטול ההסכם גנור קיווה להקטין את הסיכון לנזק שייגרם לו ואז נשאלת השאלה, מה יכול להיות חמור יותר מעונש מאסר וקנס כספי גבוה?"

לדבריו, השאלה המתחייבת היא, "האם נחקר גנור מדוע חזר בו מהסכם עד המדינה". כך או כך, הוא אומר, "אם מחברים את כל הדברים, קיימת סבירות שמתקיימים צעדים לשיבוש חקירה על דרך איום על עדים. יכול להיות שהאיש שפנה אלי איננו היחיד. צריך לזכור שגם על ניר חפץ, עוד עד מדינה בפרשת בזק-וואלה, הופעלו לחצים, לא רק על פילבר".

הבכיר-לשעבר במערכת הביטחון מוסיף ואומר, כי "יש עוד עדויות לשיבוש הליכי החקירה, רגישות מאד, שלא פורסמו. במילים אחרות, מתבצע כאן שיבוש חקירה וקאבר-אפ ענק".

חיים שדמי עושה סרטים, כותב ספרים והרבה שנים שהוא עיתונאי (לרוב בפרינט או בכתובה, אבל גם בטלוויזיה). הוא פיראט ממייסדי חבורת הקריים-מיניסטר גאנג ובסוף יפליג בנחת אל האופק, אבל עד אז – יש לו כמה עניינים לסדר

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
מחריד נהנתניהו היה יכול להחליף את באגסי ולנסקי בקלות (האנשים שבשעתו היו ראשי המאפיה בארה״ב ) .. ההתנהגות שלו דומה לראשי המאפיה בשעתו אם הוא היה מפנה את האינטליגנציה שלו לדברים חיוביים ה... המשך קריאה

מחריד נהנתניהו היה יכול להחליף את באגסי ולנסקי בקלות (האנשים שבשעתו היו ראשי המאפיה בארה"ב ) .. ההתנהגות שלו דומה לראשי המאפיה בשעתו אם הוא היה מפנה את האינטליגנציה שלו לדברים חיוביים השמים היו הגבול אבל לצערנו הוא מתנהג כמו ראשי המאפיה

כמה נוח לגייס סופר להשתתף בציד אדם נגד נתניהו. הסיפור יכול בהחלט להתאים לגיבור פרשה קלסית שבה רמטכל על סף סיום כהונתו רוקם מזימה מסמרת שיער לסיכול מינוי מחליפו ה... המשך קריאה

כמה נוח לגייס סופר להשתתף בציד אדם נגד נתניהו.
הסיפור יכול בהחלט להתאים לגיבור פרשה קלסית שבה רמטכל על סף סיום כהונתו רוקם מזימה מסמרת שיער לסיכול מינוי מחליפו המיועד
בשימוש במסמך מזויף והקלטות מלשכת שר הבטחון .
מי שמכיר את רוקם המזימה יודע כי מדובר
באדם מסוכן וחסר מעצורים אשר עשוי להטיל מורא על חוקרי משטרה והיועמ"ש ואשר סלל את שיתופו בראשות מפלגה אותו כינה בעבר "חמור".
וזה אולי רק קצה הקרחון.

עוד 768 מילים ו-6 תגובות
סגירה