עבדאללה אל-מוחמד ובתו סאלווה (צילום: צילום מסך)
צילום מסך

מעבר לגבול כשהילדה בסוריה צוחקת, לעולם נותר רק לבכות

בירדן, האזרחים קיבלו חשבונות חשמל גבוהים מהרגיל, והכעס על יוקר המחייה מאיים על יציבות הממלכה ● בסוריה, רגע אנושי הפך לוויראלי וחושף את אוזלת ידם של המוסדות הבינלאומיים ● בלבנון, נסראללה קרא להחרים מוצרים מארה״ב - אבל שכח לעדכן את הבן שלו ● ובישראל, השבוע לפני 51 שנה, גיבור אחד מנע אסון כבד ● קסניה סבטלובה מסכמת עוד שבוע במזרח התיכון

1

משבר החשמל בירדן הוא רק סימפטום

כשאזרחי ירדן קיבלו מחברות החשמל המקומיות את החשבון על חודשים דצמבר וינואר, הם נדהמו לגלות שלמרות ההבטחות החוזרות והנשנות של הממשלה, מחיר החשמל עלה והסכום היה באופן משמעותי יותר גבוה מהרגיל.

בחברת החשמל הירדנית טענו שהמחיר לא עלה וטענו שהסיבה לחשבונות הגבוהים הוא מזג האוויר הקר, אך הציבור סירב להשלים עם רוע הגזרה ובמהרה הרשתות החברתיות בממלכה התמלאו בקריאות להפגנות, מחאות ושביתות.

כוחות משטרה גדולים חוסמים מפגינים ברבת עמון, ב-5 בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Omar Akour)
כוחות משטרה גדולים חוסמים מפגינים ברבת עמון, ב-5 בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Omar Akour)

המצב הכלכלי בירדן בכי רע: החוב הציבורי גדל, האבטלה גדלה והשכר של האזרחים הולך ונשחק. בשנה שעברה, אלפי ירדנים מובטלים הפגינו נגד אוזלת היד של הממשלה, בעוד שאחיהם המועסקים בסקטור הציבורי התקוממו נגד השחיקה המתמשכת בשכרם שלא עלה מזה כמה שנים.

לא פלא, אם כן, שהממשלה הירדנית הגיבה במהירות לסוגיית מחירי החשמל: היא שוב הבטיחה שמחיר החשמל לא יעלה ובמקביל מינתה ועדה מיוחדת לבדיקת הנושא שאמורה להגיש את מסקנותיה כבר בסוף החודש – אם כי התקשורת הירדנית מעדכנת שאין ודאות שהועדה אכן תעמוד בדד-ליין שהוקצב לה.

יהיו המסקנות של הועדה אשר יהיו, דבר אחד ברור לגמרי: ירדן חווה משבר כלכלי חמור ביותר והיציבות של הממלכה תלויה בין היתר ביכולת של המשטר להתגבר על המשבר הזה.

יהיו המסקנות של הועדה אשר יהיו, דבר אחד ברור לגמרי: ירדן חווה משבר כלכלי חמור ביותר והיציבות של הממלכה תלויה בין היתר ביכולת של המשטר להתגבר על המשבר הזה

המצב הקשה של ירדן, שמארחת בשטחה מאות אלפי פליטים סוריים, משפיע גם על מצבה הגאופוליטי. ביום ראשון, האמיר של קטאר, שייח' תמים בין חמד א-ת'ני, יקיים ביקור רשמי בירדן, לאחר ששתי המדינות החלו לשקם את הקשרים ביניהן בשנה שעברה.

כשהמדינות הסוניות, ובראשן ערב הסעודית, איחוד הנסיכויות ומצרים פתחו בחרם על קטאר, גם ירדן הצטרפה למקהלה. אך הכיסים העמוקים של דוחה עשו את שלהם: בשנה שעברה קטאר העניקה לירדן סיוע כלכלי משמעותי והתירה לעשרת אלפים ירדנים לבוא ולעבוד בקטאר, ובחודש ספטמבר שוב נפתחו השגרירויות בעמאן ובדוחה. ירדן מסתכנת בכך שתחטוף ביקורת רצינית מריאד, אבו-דאבי וקהיר, אך איננה מסוגלת לומר בעת הזאת "לא" לקטארים.

לפרשת מחירי החשמל המופקעים הייתה גם זווית ישראלית, כיוון שמתנגדי הנורמליזציה עם ישראל ברשת מיד טענו שעליית מחירי החשמל קשורה בהזרמת הגז הישראלי לממלכה (הם לא הסבירו כיצד). ברוסיה היו צוחקים פעם שאם בברז אין מים, פירוש הדבר שהיהודים שתו אותם. כנראה שהבדיחה הגרועה הזאת הגיעה גם לירדן.

2

תצחקי, זה רק פצצה: מי יארגן את העולם מחדש?

עבדאללה אל-מוחמד, תושב העיירה סראקיב בצפון סוריה שנאלץ לברוח מביתו יחד עם מאות אלפי סורים אחרים כדי להימלט מהמלחמה שהנשיא הסורי בשאר אסד מנהל נגד עמו, לעולם לא שיער שהוא יהפוך למפורסם בכל העולם. הוא בסך הכל ניסה להרגיע את בתו הקטנה סאלווה בת השלוש ולהסביר לה שכשנשמעים קולות של הפצצות, צריך לצחוק ולא לפחד.

הצחוק המתגלגל של ילדה שנולדה וגדלה בצל המלחמה מיד מעלה בזיכרון את הסרט "החיים יפים". הורה מסור שאינו יכול לשנות את המציאות, יוצר עולם דמיוני ומוגן עבור הילד, אך איננו מסוגל להגן עליו.

התמונות קורעות הלב האלה מסוריה מעידות יותר מכל על אוזלת ידו ופשיטת הרגל של העולם ומנגנוניו הבינלאומיים – מועצת הביטחון של או"ם, מועצת זכויות האדם, יוניצף ואחרים שמסתכלים באדישות על המתרחש בסוריה במהלך תשע שנים האחרונות. המוסדות המולטילטרליים הפכו לחותמת גומי, הם אינם מסוגלים לעצור מלחמה ולמנוע טבח. האו"ם זקוק לרפורמה, אך מי יבצע אותה? שאלה מצוינת.

3

שכח להוריד את ה"טימברלנד"

בנאומו המוקלט ששודר לפני כשבוע, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה קרא לאזרחים הלבנוניים להחרים את המוצרים האמריקאיים כאות לדחיית "עסקת המאה" של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, ומאז הבלוגרים הלבנוניים לא יכולים להירגע.

בטוויטר ובפייסבוק הופצה תמונתו של ג'וואד נסראללה, בנו של מזכ"ל חיזבאללה, כשהוא לבוש בחולצה ועליה לוגו של החברה האמריקאית TIMBERLAND.

גולשים אחרים התעניינו מדוע נסראללה וארגונו לא עוברים להשתמש במטבע האיראני במקום דולרים, בעוד שרבים הציעו לנסראללה להפסיק להשתמש באייפון, פייסבוק, ווטסאפ, פפסי, קוקה-קולה ומרלבורו.

אך למרות הסאטירה הנוקבת והביקורת על נסראללה, נראה שהממשלה הלבנונית החדשה עושה את דברו ומקדמת מדיניות חוץ שמתאימה לארגון הטרור השיעי כמו כפפה ליד. הביקור של יו"ר הפרלמנט האיראני עלי לאריג'אני בביירות השבוע מצביע על כך שאיראן עוקבת בדריכות אחר המתרחש בארץ הארזים והיא אינה מורידה את אצבע מההדק.

הממשלה החדשה, בראשות הפוליטיקאי הסוני חאלד דיאב, הוקמה רק לאחרונה, והיא איננה מקובלת על המפגינים הלבנונים שיצאו באלפים לכיכרות של ביירות, טריפולי, צידון ונבטיה ודרשו שינוי. בטהרן דווקא רואים בממשלה הזאת שותף טבעי שיסייע לשמר את ההגמוניה האיראנית בלבנון.

ההפגנות הלבנוניות הצבעוניות שמשכו את תשומת הלב של התקשורת בכל העולם דעכו לפני מספר חודשים, אך פעולות מחאה לוקאליות עדיין מתקיימות במקומות רבים בלבנון. אם הממשלה של חסן דיאב לא תצליח במהירות לייצב את המצב בלבנון, סביר להניח שההפגנות יתחדשו ביתר שאת.

4

יום בתולדות מזרח התיכון

ב-18 בפברואר 1969, חוליית טרור שהשתייכה לארגון "החזית העממית לשחרור פלסטין" תקפה מטוס אל על שהתכונן להמראה בנמל התעופה הבינלאומי בציריך. במהלך האירוע נפצעו מספר חברי צוות ונזק כבד נגרם למטוס, אך אסון כבד הרבה יותר נמנע בזכותו של מרדכי רחמים, המאבטח שהיה במטוס.

רחמים ירה לעבר התוקפים מחלון תא הטייס והרג את ראש החולייה. המאבק עם המחבלים נמשך עוד מספר דקות והוכרע כאשר למקום הגיעו אנשי הביטחון המקומיים.

 

עוד 776 מילים
סגירה