על וירוס הקורונה והשפעותיו על העולם

הכנה להסגר בשדה התעופה בפרנקפורט (צילום: Boris Roessler/dpa via AP, File)
Boris Roessler/dpa via AP, File
הכנה להסגר בשדה התעופה בפרנקפורט

מעניין לקרוא את אלו המזלזלים בוירוס הקורונה החדש ובתוצאות הפוטנציאליות הקשות שלו. נראה שהם לא לוקחים בחשבון את המאמצים הגלובליים בנושא. כולנו צריכים להודות לממשלת סין על ההסגר המקיף בו היא נהגה ונוהגת במשבר הקורונה.

מה שנקרא וירוס הקורונה החדש  2019-nCoV הוא וירוס חדש שהתגלה בווהאן Wuhan  בסין, וזוהה כאחראי להתפרצות בסין של המחלה הנקראת COVID-19. הוירוס הוא מסוג קורונהוירוס – משפחת וירוסים שיכולה לגרום למחלות כמו הצטננות, SARS, ואחרות.

מעניין לקרוא את המזלזלים בוירוס הקורונה החדש ובתוצאות הפוטנציאליות הקשות שלו. נראה שהם לא לוקחים בחשבון את המאמצים הגלובליים בנושא. כולנו צריכים להודות לממשלת סין על ההסגר המקיף בו היא נוהגת

מכיון שהוירוס כה חדש, עדין לא ידוע עליו הרבה. נראה שהוא מופץ מאדם לאדם, אבל לא ברורה הדרך בה הוא מתפשט. הסימפטומים של המחלה יכולים להופיע 2–14 יום ואף יותר לאחר החשיפה לוירוס, שעדיין אין חיסון נגדו.

הדיאמונד פרינסס, ספינת הקורונה, מספקת לנו נקודת מבט על בעיית הקורונה והיא פוטנציאל לנקודת מפנה לרעה בהתפתחות המגיפה.

הקורונה מדבקת מאוד. ואחת הבעיות היא שמנגנון התפשטות הוירוס עדיין לא ידוע בברור, דבר שפוגע ביכולת להתמודד עמו. נוסע אחד בספינה שחלה בקורונה הביא לבידוד הספינה והפך אותה למדגרה של וירוס הקורונה. יותר מ-500 חולים אובחנו על הספינה מתוך כ- 3,700 הנוסעים ואנשי הצוות בספינה, מה שהופך את ה"דיאמונד פרינסס" למוקד ההתפרצות הגדול ביותר של הוירוס מחוץ לסין.

הקורונה מדבקת מאוד. ואחת הבעיות היא שמנגנון התפשטות הוירוס עדיין לא ידוע בברור, דבר שפוגע ביכולת להתמודד עמו. נוסע אחד בספינה שחלה בקורונה הביא לבידוד הספינה והפך אותה למדגרה של הוירוס

עד היום הדרך להתמודד עם התפרצות מגיפות כמו הקורונה היא בידוד והכלה. אלא שפינוי הספינה ופיזור נוסעי הקורונה ברחבי העולם הוא ההיפך מכך.  המשמעות של הפינוי הוא שמספר מדינות, חלקן מדינות כמו ישראל שעד כה לא הייתה בהן קורונה – עלולות לקבל לתחומן חולי קורונה ולהפיץ אותה ברחבי העולם.

ואכן, ב-21 לפברואר הודיע משרד הבריאות כי בבדיקה שנערכה במעבדה המרכזית של משרד הבריאות נמצא כי אחת הנוסעות שחזרו מספינת הקורונה ביפן נדבקה בוירוס. ובארה"ב התברר ש-18 מבין 328 האמריקאים 'הבריאים' שחזרו מהספינה היו למעשה חולים, נשאים של הוירוס. המרכז האמריקאי לבקרה על מחלות – CDC, התנגד להטסתם לארה"ב.

כאמור, הוירוס חדש ועדין לא ידוע עליו הרבה. לכן כל הנתונים והאפיונים שיצוינו בהמשך נכונים לרגע זה, ויכולים להשתנות ומשתנים (לרעה) בכל רגע.

עד היום הדרך להתמודד עם התפרצות מגיפות כמו הקורונה היא בידוד והכלה. אלא שפינוי הספינה ופיזור נוסעי הקורונה ברחבי העולם הוא ההיפך מכך

עם זאת כבר היום אפשר לאפיין מספר תכונות שלו ואת התוצאות שישנן ושיהיו מהתפרצותו.

1

הוירוס מדבק מאוד, ומועבר בקלות רבה מאדם לאדם, ומתפשט במהירות. בתוך חודשיים הוא קטל מאות אנשים, הדביק יותר מ-40,000 אנשים והתפשט ליותר מ-20 מדינות. ב-30 בינואר, ארגון הבריאות העולמי, World Health Organization הכריז על מצב חרום בריאותי עולמי global health emergency. בעקבות הוירוס.

משך הקשר בין אנשים יכול להיות קצר כדי להדביק אחד את השני במחלה. הוירוס יכול להיות מועבר עוד לפני שאדם נגוע מפתח תסמינים. אפשר לקבל בדיקות וירוסים חיוביות, גם לאחר שנעלמו התסמינים של המחלה, ויתכן שהוירוס ניתן להעברה למשך מספר ימים גם לאחר שנראה כי החולה החלים. אנשים מסוימים עשויים לסבול מהמחלה, אך אינם מראים סימפטומים.

הוירוס יכול להיות מועבר עוד לפני שאדם נגוע מפתח תסמינים. אפשר לקבל בדיקות וירוסים חיוביות גם לאחר שנעלמו התסמינים של המחלה, ויתכן שהוירוס ניתן להעברה למשך מספר ימים גם לאחר שנראה כי החולה החלים

2

ככל הנראה הוירוס נשאר פעיל על משטחים פסיביים כמו נייר, פלסטיק או מתכת למשך מספר ימים. מחקרים על נגיפים דומים טוענים כי פתוגנים אנושיים עשויים להישאר זיהומיים עד שמונה ימים. יש וירוסים המדביקים רק בעלי חיים, היכולים לשרוד יותר מ 28 יום. על פי הדיווחים, סין הורסת מטבע נייר מהאזור שנפגע הכי קשה, מכיוון שאנשים לא רוצים לקבל כסף שעלול להיות בו נגיפים. ברור שמשטחים במטוסים, רכבות ואוטובוסים עשויים גם להכיל וירוסים, זמן רב לאחר שנוסע עם הוירוס עזב, אלא אם כן הם נמחו ביסודיות בחומר חיטוי.

3

נראה כי הדרך היחידה להימנע מהתפשטות הוירוס היא בידוד גיאוגרפי, סגירת האזור. הבעיה היא שבעולם הריאלי עם מגוון הנסיעות של ימינו, בידוד גיאוגרפי אינו פועל טוב. אנשים זקוקים למזון ולציוד רפואי. הם צריכים לשמור על שירותים בסיסיים כמו חשמל, ומים, ואיסוף אשפה. ספקי מזון ושירותים אחרים צריכים לבוא ולעזוב את האזור וכך להביא להתפשטות הוירוס.

כמו כן, ככל שהאזור מבודד זמן רב יותר, כך גבוה יותר אחוז האנשים באזור שצפוי להדבק בוירוס. הבעיה היא שהאנשים צריכים ליצור קשר עם אחרים באזור למטרות כמו קניית אוכל וזה נוטה להפיץ את המחלה. הבעיה היא שהאנשים צריכים להמשיך לטוס, וכיום אין אפשרות מעשית להפסיק את כל הטיסות.

4

היכולת שלנו לזהות מי נושא את וירוס הקורונה נמוכה. אמנם יש בדיקה לוירוס הקורונה, אך עלויות הבדיקה הן יקרות – מאות דולרים. אבל גם עם עלות גבוהה זו, תוצאות הבדיקות אינן אמינות במיוחד. הבדיקה נוטה לתוצאות שליליות שגויות false negatives רבות. הוירוס עשוי להימצא אי שם בתוך האדם הנבדק, אך לא באזורים בהם נגעו ספוגיות בגרון ובאף.

היכולת לזהות את נושא וירוס הקורונה נמוכה. אמנם יש בדיקה לוירוס הקורונה, אך עלויותיה יקרות – מאות דולרים ותוצאותיה אינן אמינות במיוחד. הבדיקה נוטה לתוצאות שליליות שגויות

5

נראה כי רוב אלו שנדבקו בוירוס, מקבלים סימפטומים קלים יחסית של המחלה. לעומתם קבוצות שנראות מועדות במיוחד לתוצאות קשות כוללות קשישים, מעשנים, אנשים הסובלים מהשמנת יתר ואלה עם לחץ דם גבוה, סוכרת או מערכת חיסון לקויה.

6

סין השתמשה בהסגר גאוגרפי כדי לנסות להחזיק את מספר מקרי המחלה. הסכנה בסגר כזה היא שברגע שהכלכלה מושבתת, קשה מאוד לחזור למצב שלפני ההסגר. הנתונים מראים כי כלכלת סין אינה חוזרת במהירות למצב הקודם לאחר סיום חג השנה החדשה המורחבת.

לדוגמא, היקף הנוסעים היומיים בתחבורה הציבורית בסין, יחסית לשנה החדשה הסינית. ירד ביותר מ-80% ולא חזר ועלה, למרות שחלק מהעסקים נפתחו מחדש. היקף עסקאות הרכוש בסין נשאר נמוך בשבועיים הראשונים של פברואר 2020 בהשוואה להיקף לפני ראש השנה הסיני.

לדוגמא, היקף הנוסעים היומיים בתחבורה הציבורית בסין, יחסית לשנה החדשה הסינית. ירד ביותר מ-80% ולא חזר ועלה, למרות שחלק מהעסקים נפתחו מחדש. היקף עסקאות הרכוש בסין נשאר נמוך בשבועיים הראשונים של פברואר 2020

כל העסקים יושפעו לרעה ממחסור במכירות שלהם כאשר הם צריכים להמשיך ולשלם הוצאות תקורה. עסקים קטנים ובינוניים יושפעו במיוחד לרעה. בלומברג מדווח שהטיפול בוירוס יחריף את מצב המשק הסיני.

אם סגירת העסקים תמשך שלושה חודשים, יש סיכוי משמעותי שעסקים אלה ישתמשו בכל חסכונותיהם ויסגרו. אם הכלכלה תכנס למיתון למשך מספר חודשים, המשק הסיני עלול לאבד את העסקים האלו.

בנוסף, הפעלה מחדש של הכלכלה קשה יותר מכפי שזה נראה. עסקים זקוקים למגוון מלא של עובדים כדי להפעיל מחדש את פעילותם. אם הפיקוח שאמור לבצע את הבדיקה הסופית ולאשר את המשלוח אינו זמין, יתכן מאוד שהעסק לא יהיה מסוגל לשלוח את המוצרים המוגמרים שלו, גם אם רוב העובדים שלו חזרו לעבודה.

7

השבתה, גם חלקית, של המשק הסיני אף לתקופה של שלושה חודשים עשויה לפגוע בכלכלה העולמית.  סביר להניח כי מספר דברים ישתבשו:

(א)  מחירי הסחורות יצנחו ככל הנראה בשל הביקוש הנמוך מסין. מחירי הנפט והגז במיוחד עשויים ליפול בחדות, אולי לתחום של 30–35 דולר לחבית, ולתחום של  3–5 דולר ליחידת גז במזרח הרחוק (מחירי הגז באזורי ההפקה בארה"ב ירדו אל מתחת לאפס, כלומר המפיקים משלמים לאחרים כדי שיקחו את הגז).

מלבד הקיצוץ בביקוש לנפט מסין, יש גם צמצום כללי בטיסות למרחקים ארוכים, בגלל החשש לטוס עם נוסעים אחרים הנגועים בוירוס.

השבתה, גם חלקית, של המשק הסיני אף לתקופה של שלושה חודשים עשויה לפגוע בכלכלה העולמית. סביר להניח כי מספר דברים ישתבשו

במהלך ועידת נפט והגז EGYPS 2020 במצרים, ב-11-13 לפברואר, המשתתפים הביעו את חששותיהם בגין עתיד מרכז הגז האזורי  East Med Gas Hub. חוזי יצוא חדשים עבור LNG טרם נחתמו, והמחיר המבוקש לא סביר.

בכנס תשתיות לאנרגיה מתחדשת ב- 20 לפברואר, 'כולם' דברו על וירוס הקורונה – הכל נעצר בסין ויש חשש שיהיו קשיי אספקה של פאנלים סולאריים בחצי השנה הקרובה.

התפרצות וירוס הקורונה בסין הפילה את הביקוש לגז נוזלי-LNG. אמנם סין לא ייבאה ישירות גז נוזלי מארה"ב מזה יותר משנה בגלל המשבר הפוליטי בנושא הסחר, אך הוירוס הביא להקטנת הביקוש לגז ותרם לקריסת מחירי הגז בעולם.  ב-21 לפברואר נמסר שהחברה הספרדית Naturgy Energy Group SA החליטה שלא לקבל שני משלוחי גז נוזלי מחברת צ'נייר האמריקאית. המטענים בוטלו על ידי לקוחות נטורג'י, רפסול ואנדסה, שרכשו אותם במקור מנטורג'י והעדיפו עכשיו לשלם את מחיר הביטול.  בנוסף, השמועה בשוק אומרת שלפחות שני קונים יפנים שוקלים לבטל מטעני גז נוזלי מארה"ב שהם התכוונו לקבל לפני הקיץ.

(ב) עסקים אמריקאים, כמו אפל, ימצאו כי שרשראות האספקה ​​שלהם שבורות. הם לא ידעו מתי ואם הם יוכלו לשלוח את המוצרים שלהם.

(ג) אי תשלום חובות Debt defaults עלול להיות נפוץ יותר, במיוחד בסין. ככל שההאטה או השבתת המשק הסיני תמשך זמן רב יותר, כך תתרחב התופעה ברחבי העולם.

אי תשלום חובות Debt defaults עלול להיות נפוץ יותר, במיוחד בסין. ככל שההאטה או השבתת המשק הסיני תמשך זמן רב יותר, כך תתרחב התופעה ברחבי העולם

(ד) ככל הנראה הכלכלה העולמית תידחף למיתון, בלי דרך קלה לצאת מהמיתון.

8

ככל שהסגר וההשבתה ימשכו זמן רב יותר, כך יש יותר סיכוי למשבר חריף במשק הסיני. במקרה של הסגר / השבתה ארוכה, נראה שיש סיכוי משמעותי לשינויים גדולים בסין, לדוגמא, מחוזות סין שיחזרו לפעולה עשויים להשאיר את האזורים הפגועים יותר מאחור. במקרה כזה, סין תוכל לספק הרבה פחות סחורות ושירותים ממה שהיה בעבר.

סיכום

בעקבות וירוס הקורונה, הכלכלה העולמית עשויה להשתנות בצורה מהותית. הוירוס עצמו לא צריך להשפיע ישירות על שאר העולם מחוץ לסין כדי ליצור בעיה. ארצות הברית, אירופה ושאר העולם תלויים מאוד בהמשך פעילותה התקין של סין, וסין אינה פועלת עכשיו כצפוי.

בעקבות וירוס הקורונה, הכלכלה העולמית עשויה להשתנות מהותית. הוירוס עצמו לא צריך להשפיע ישירות על העולם מחוץ לסין כדי ליצור בעיה. ארה"ב, אירופה ושאר העולם תלויים מאוד בהמשך פעילותה התקין של סין

אם סין תייצר פחות לשווקים עולמיים, שאר העולם יגלה פתאום ששרשרות אספקה ​​ארוכות אינם רעיון כל כך טוב. יהיה מאבק גדול לנסות למלא את החלקים החסרים בשרשראות האספקה, אך ככל הנראה, מוצרים רבים יהיו פחות זמינים. אנו עשויים לגלות במהירות כמה אנו תלויים בסין כמעט בכל דבר, החל מנעליים, כלי רכב, ריהוט וכלה באלקטרוניקה. פליטת הפחמן הדו-חמצני העולמי צפויה ליפול בצורה דרמטית בגלל הבעיות של סין, אך לא ברור אם המשק העולמי יכול לסבול את הבעיות הנלוות לכך.

הדבר האירוני הוא שייתכן שהפחד של המערב מפני וירוס הקורונה עשוי להיות מוגזם – אנחנו באמת לא נדע מה תהיה ההשפעה על אנשים במערב עד שנדע כיצד הוירוס משפיע על אוכלוסיות שונות.

השבועות והחודשים הבאים עשויים להיות מאלפים. לדוגמה, איך יסתדרו הנוסעים בדיאמונד פרינסס – אמריקנים, אוסטרלים וישראלים שנדבקו בוירוס בספינה? מה יהיו ההשלכות על הבריאות של חזרת האנשים מיפן ומסין לארצות מולדתם במטוסים מיוחדים ורגילים?

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,641 מילים
סגירה