• ד"ר יוסף חייק מישראל מלמד את הכירורג ההאיטיאני ד"ר ג'רי ברנרד כיצד להשתמש במכשיר הלייזר, מילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)
    באדיבות Burn Advocates Network
  • האחות האמריקאית קארי גלאגר מעודדת ילדה נפגעת כוויות לפני ניתוח לייזר במילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)
    באדיבות Burn Advocates Network
  • ד"ר ג'רי ברנרד מהאיטי וד"ר יוסף חייק מישראל מחליפים תחבושות לילד נפגע כוויות, מילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)
    באדיבות Burn Advocates Network
  • חברי צוות הלייזר ההאיטיאנים, הישראלים, הדומיניקנים והאמריקאים במרכז הלווייני של I-PEARLS במילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)
    באדיבות Burn Advocates Network

קרן אור באפלה: חיים חדשים לנפגעי הכוויות בהאיטי

בלי חשמל ובלי דלק, רגע אחרי שהתקיימו במדינה מהומות אלימות, צוות רופאים משיבא תל השומר הגיע להאיטי כדי להעניק טיפול חדשני לילדים נפגעי כוויות ● מכשור הלייזר המיוחד עבד על גנרטור, והילדים זכו לשיפור ניכר באיכות החיים שלהם - וגם בביטחון העצמי ● "הצוות הכירורגי שלנו משיבא התחבר להאיטיאנים ברמה כמעט רוחנית"

צוות של מומחים לכירורגיה פלסטית וכוויות מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר טס בינואר להאיטי, שם הוא הפעיל את מכשיר הלייזר הרפואי הראשון במדינה. המכשיר, שתרם ארגון Burn Advocates Network, משמש בראש ובראשונה לטיפול בילדים הסובלים מכוויות חמורות, דבר המהווה משבר בריאותי גדול שם.

מנהל יחידת הכוויות הלאומית, פרופ' יוסף חייק, ושני עמיתיו הישראלים הדריכו 30 כירורגים, אחיות ותרפיסטים משישה בתי חולים בהאיטי וברפובליקה הדומיניקנית בשימוש בלייזר ובשיטות טיפול עדכניות אחרות להפחתה והקלה של עיוותים, כאב ומוגבלות בתנועה שגורמות הצלקות.

הצגתו של הלומניס אולטרא פולס, מכשיר לייזר פרקציונלי CO2, בבית החולים "סקרה קר" במילו היה הפרויקט ה"לווייני" הראשון של I-PEARLS, שיתוף פעולה חדש בין שיבא ו-Burn Advocates Network, שבמסגרתו הוקם המרכז הראשון במזרח התיכון לטיפול ומחקר בלייזר, המתרכז בריפוי ילדים נפגעי כוויות.

הארגון מימן שיפוץ חלל קיים באגף הטכנולוגיה המתקדמת של שיבא, וצייד אותו במערך של מכשירי לייזר וציוד אחר הדרוש להפיכתו למרכז של מצוינות.

לדברי חייק, בשלוש השנים האחרונות ערך מרכז I-PEARLS בשיבא 1,000 הליכים כירורגיים בשנה, כחצי מהם לתושבי השטחים הפלסטיניים. שלא כמו הליכים המבוצעים במבוגרים, שאפשר לבצע בהרדמה מקומית, הליכים המבוצעים בילדים מחייבים הרדמה מלאה.

האחות האמריקאית קארי גלאגר מעודדת ילדה נפגעת כוויות לפני ניתוח לייזר במילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)
האחות האמריקאית קארי גלאגר מעודדת ילדה נפגעת כוויות לפני ניתוח לייזר במילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)

מחסור בציוד ובתרופות

ואולם התרופות והציוד הכירורגי, שניתנים להשגה בקלות בישראל, מצויים בחסר בהאיטי וברפובליקה הדומיניקנית, שבהן כ-60% מנפגעי הכוויות הם מתחת לגיל 12. רוב הפגיעות נגרמו בשל בישול לא בטוח, חיווט חשמלי לקוי ואחסון ושימוש מסוכנים בבנזין. רעידת האדמה הקשה, 7.0 בסולם מגניטודה, שפקדה את המדינה ב-2010, גרמה גם היא לפגיעות כווייה רבות.

"היה מחסור בתרופות ובחומר הרדמה, והם פחדו להשתמש בציוד שהיה להם", מספר חייק על המצב בבית החולים במילו עם הגיעו לשם.

למרות שהכירורגים הישראלים נדהמו לעתים מהמצב הקשה, הם התרשמו מהדרכים שמצאו עמיתיהם בהאיטי לפצות על המחסור.

רוב הפגיעות נגרמו בשל בישול לא בטוח, חיווט חשמלי לקוי ואחסון ושימוש מסוכנים בבנזין. רעידת האדמה הקשה, 7.0 בסולם מגניטודה, שפקדה את המדינה ב-2010, גרמה גם היא לפגיעות כווייה רבות

"הצוות הכירורגי שלנו משיבא התחבר להאיטיאנים ברמה כמעט רוחנית. הם התייחסו הן למשימות ההדרכה והן למשימות הקליניות שלהם בגישה מעשית ובענווה. הם הבהירו למקומיים שהם לא באו כדי לשנות את אופן העבודה שלהם, אלא רק כדי לתמוך בהם בטיפול במקרי הטראומה הקשים ביותר שניתן להעלות על הדעת", אומר מייסד Burn Advocates Network, סמואל דיוויס.

בהתחשב במהומות, במחסור החמור בדלק ובכבישים שנחסמו בצמיגים בוערים רק שבועיים לפני השליחות שמילא הצוות של I-PEARLS ב-7-5 בינואר, דיוויס אומר שזה היה "נס" שהצוות הצליח להשיג את מטרותיו ההדרכתיות והקליניות.

"רשתות התקשורת היו משותקות ולא היה מספיק דלק כדי להשתמש במכוניות. מכשיר הלייזר שלנו, שנשלח לבית החולים 'סקרה קר' בספטמבר, נארז בזהירות ופעל ללא דופי בעזרת שנאי חשמלי".

הצוות הישראלי הדגים את השימוש בלייזר על 12 מטופלים, והדריך את הכירורגים המקומיים כאשר השתמשו בו בפעם הראשונה. הוא גם ערך הרצאות ומצגות במגוון נושאים הקשורים בטיפול בכוויות, כגון החשיבות בהשתלת עור מוקדמת ובפיזיותרפיה לאחר ניתוח למניעת התכווצות לא תקינה של רקמות.

ד"ר ג'רי ברנרד מהאיטי וד"ר יוסף חייק מישראל מחליפים תחבושות לילד נפגע כוויות, מילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)
ד"ר ג'רי ברנרד מהאיטי וד"ר יוסף חייק מישראל מחליפים תחבושות לילד נפגע כוויות, מילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)

"יותר רופאימיים לגבי העתיד"

"הלייזר הוא יוזמה טובה", אומר כירורג הכוויות ההאיטיאני ד"ר רולף ריצ'ם, מייסד הקרן ההאיטיאנית לנפגעי כוויות. "אם נפגעי כוויות, בייחוד ילדים, ירגישו יותר בנוח עם המראה והתחושה של הצלקות שלהם, יהיה להם יותר קל להסתגל למציאות החיים החדשה שלהם, והם יהיו אופטימיים יותר לגבי העתיד".

למרות שמטרת הביקור של הצוות הישראלי הייתה הדרכה מעשית בשימוש בלייזר, הוא גם הנחה את הצוות המקומי בשליטה בזיהום, בניקוי פצעים, בחבישה ובתזונה. הצוות גם ביצע כמה ניתוחים מורכבים בלתי מתוכננים.

בסבבים שערכו שם, חייק ועמיתו ד"ר מוטי חרץ פגשו שני חולים במצב אנוש – בסכנת מוות של ממש בשל חומרת הכוויות שלהם, לדברי דיוויס.

"היה ילד אחד שסבל מזיהום קשה, ובכל זאת הם עמדו לשלוח אותו הביתה!", מדווח חייק.

לאחר שבדקו את הילד בבידוד, הרופאים הישראלים קבעו כי הזיהום האלים מחייב התערבות כירורגית מידית. הצוות ביצע הטריה עמוקה (הסרה של רקמה פגועה), וגילה שהזיהום התפשט לקשרית לימפה. אילו דחו את הניתוח בכמה ימים, סביר להניח שהילד היה מת מהתפשטות הזיהום לדם.

המקרה השני היה של אישה בת 27, שנכוותה שישה חודשים קודם לכן בפניה, כאשר נפלה על רֵשוֹ, תנור האיטיאני מסורתי (מעין גזייה). היא סבלה מכוויות בדרגה 2 בפניה ובצווארה, אבל לא היה אפשר לבצע בה השתלת עור.

עד שהצוות הישראלי הגיע, האישה פיתחה צלקות קלואידיות שגרמו לחסימה כמעט מוחלטת של פיה. היות שבקושי הייתה מסוגלת להחדיר קשית לפיה, היא גוועה ברעב. כדי לסבך עוד את העניינים, האישה הייתה בחודש השביעי להריונה.

"הצוות הישראלי ניצב בפני החלטה לא פשוטה. כדי להציל את האם ואת העובר היה עליהם לבצע ניתוח בהרדמה מקומית; ללא שחרור החסימה בפה שלה, האישה הצעירה והעובר שלה היו נידונים בוודאות למוות איטי", אומר דיוויס.

הצוות המבקר אפילו הביא למטופלים מנות מחדר האוכל, היות שבתי החולים בהאיטי אינם מספקים ארוחות לחולים, כך שעליהם להסתמך על הארוחות שבאפשרותם של בני משפחתם להביא להם. המחווה של הרופאים הייתה רק אמצעי זמני לספק לנפגעי הכוויות את כמות החלבונים הנחוצה להם כדי להחלים.

שומרים על קשר במדיה החברתית

חייק, שכבר ביצע כמה שליחויות רפואיות במדינות רבות בעולם וייצג את ישראל בארגון הבריאות העולמי, מרוצה מתוצאות הביקור בהאיטי. הוא ועמיתיו שומרים על קשר עם הכירורגים מהיספנוליה באמצעות המדיה החברתית וזמינים לייעוץ מרחוק. אבל חשוב מכך, הרופאים ההאיטיאנים והדומיניקנים יכולים כעת לתמוך זה בזה בשימוש בטכנולוגיה.

"אפקט ההכפלה של השליחות הוא האוצר הכי גדול", אומר חייק.

למרות שמטרת הביקור של הצוות הישראלי הייתה הדרכה מעשית בשימוש בלייזר, הוא גם הנחה את הצוות המקומי בשליטה בזיהום, בניקוי פצעים, בחבישה ובתזונה. הצוות גם ביצע כמה ניתוחים מורכבים בלתי מתוכננים

דיוויס החל לעבוד עם נפגעי כוויות ב"מחנות כוויות" בישראל, בהודו ובברזיל, שנועדו לסייע לילדים ולמתבגרים להתמודד עם השחתת גופם ועם הצלקות הרגשיות. אולם עם ההתקדמות הקלינית בחמש השנים האחרונות בזכות השימוש בלייזר, חייק החליט שעל Burn Advocates Network להתמקד בטכנולוגיה באותה מידה כמו בהחלמה פסיכו-חברתית.

"אני בטוח שעתיד הטיפול בילדים נפגעי כוויות, אפילו במדינות בעלות משאבים מוגבלים, יכלול הן 'מחנות כוויות' כדי לאושש את רוחם של הילדים והן טיפול בלייזר לריפוי הצלקות", אומר דיוויס.

חברי צוות הלייזר ההאיטיאנים, הישראלים, הדומיניקנים והאמריקאים במרכז הלווייני של I-PEARLS במילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)
חברי צוות הלייזר ההאיטיאנים, הישראלים, הדומיניקנים והאמריקאים במרכז הלווייני של I-PEARLS במילו, האיטי, ינואר 2020 (צילום: באדיבות Burn Advocates Network)

 

עוד 901 מילים
סגירה