מפלגת ימינה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

בין התפילות, קמפיין ימינה השתלט על בתי הכנסת ברחבי הארץ

מועמדי ימינה הסתערו בחודש האחרון על בתי כנסת ברחבי הארץ בערבי שישי, כדי לפגוש בוחרים פוטנציאליים ● לא כל המתפללים אהבו את זה ● ואף מפלגה אחרת לא נקטה באסטרטגיה דומה

באחד מימי שישי בתחילת החודש, גיליתי ששרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד (ימינה), תדבר בבית הכנסת שלי, כשבדקתי את עדכון האימייל הקהילתי כדי לבדוק מה זמן כניסת השבת המדויק, מספר דקות לפני תחילת יום המנוחה.

"איילת שקד עושה שבת במודיעין", נכתב בפלייר של ימינה שצורף למכתב, בו פורטו תשעה ביקורים ששקד הייתה צפויה לקיים במהלך אותו ערב שבת, שישה מתוכם בבתי כנסת ברחבי העיר. בית הכנסת שלי היה הראשון ברשימה.

אם הייתי מגלה את זה קודם לכן, אולי הייתי שואל את הרב או את יו"ר בית הכנסת מראש מדוע מאפשרים לשקד לקיים קמפיין בין תפילת מנחה לערבית, בשונה מהנוהג הרגיל שלנו שלא כולל הפסקה בין שני החלקים.

במקום זאת, ואולי מתוך תסכול על כך שהעבודה שלי עוקבת אחריי לבית הכנסת, שאלתי זאת בקול בפני הקהילה (או לפחות אלו מסביבי ששמעו אותי), כשחברת הכנסת מימינה הגיעה. "למה פוליטיקה בבית הכנסת?", תמהתי.

השאלה קיבלה תגובות של צקצוקי לשון, לחישות "שששש" ומספר מלמולים.

אחד המתפללים הגיב, "זה לא פוליטיקה".

שקד לא שמעה אותי, או אותו, כך נראה, והחלה באופן מיידי בנאום פוליטי לחלוטין על שהאופן בו הציונות הדתית צריכה לתמוך בימינה בבחירות הבאות, מדוע רק ימינה חזקה תבטיח ממשלת ימין בהובלת בנימין נתניהו, ומדוע ראש מפלגת כחול-לבן בני גנץ לא מתאים להיות ראש ממשלה.

חלק מקמפיין נרחב

ההופעות של שקד בשבת, כך הבנתי מאוחר יותר, אורגנו על ידי הסניף המקומי של ימינה במודיעין, והצטרפו להופעות של מועמדי המפלגה בשש ערים אחרות ברחבי המדינה באותו שבוע (גבעת שמואל, ראש העין, בית שמש, מעלה אדומים, לוד ועכו).

בסך הכל, אמר לי דובר מפלגת ימינה, מועמדי המפלגה מתכננים להגיע לבתי כנסת ב-21 ערים (אלו שכבר ציינתי, ובנוסף ירושלים, קריית שמואל, פתח תקווה, אשקלון, גוש עציון, צפת, בית אל, קריית אתא, נתניה, רחובות, דימונה, תל אביב, אפרת ועלי) במהלך ארבע השבתות שנותרו עד לבחירות באותה נקודת זמן.

חלק מהמתפללים בקהילה שלי, שגם הם גרועים בבדיקת תיבת האימייל הנכנס שלהם לקראת שבת, ככל הנראה, לא היו מרוצים. "אף אחד לא שאל אותי. הגעתי להתפלל, לא לשמוע מסר פוליטי", אמר לי אחד מהם

"השאיפה היא לכסות את כל המדינה", הסביר דובר ימינה משה בסוס, והודה כי מועמדי המפלגה מנסים באופן מיוחד "להיכנס לכמה שיותר בתי כנסת". הוא העריך כי הם יגיעו ל-30 בתי כנסת לפחות בכל שבת, כאשר המועמדים מדברים עם יותר מ-1,000 איש בכל שבת, במשך 25 שעות – סך עצום של יותר מ-20,000 איש.

"היעד הוא לנסות ולהתחבר עם הציבור באופן בלתי אמצעי. עבודת שטח היא משהו שהתעלמו ממנו בקמפיינים הקודמים ואנחנו מקדמים אותה עם כל מה שאנחנו יכולים", אמר בסוס, וקרא למאמץ להגיע לבתי כנסת "חלק משמעותי מאוד" בקמפיין הבחירות כולו.

פליירים לדוגמה של ארועי ימינה בבתי כנסת
פליירים לדוגמה של ארועי ימינה בבתי כנסת

"אחד הלקחים שלמדנו (מקמפיינים קודמים של בחירות) הוא שהשטח הוא כלי חשוב מאוד שצריך לדעת איך להשתמש בו נכונה, וכלי זה של ביקור בבתי כנסת בשבת נראה יעיל מאוד", לדבריו.

אך הכלי אינו חד-צדדי, אומרת המפלגה, כאשר מועמדים מסוגלים להשתמש בכל קהילה כדי ללמוד מה חשוב להם ולחדד את המסרים בקמפיין.

"עבורנו, זהו גם כלי להקשיב לציבור, להבין איפה נמצא הציבור, מה חשוב לאנשים. זה גם סוג של קבוצת מיקוד בה אתה מגיע לבית כנסת ומקשיב למה שיש לציבור להגיד", אמר בסוס, והשווה את ההופעות האלו לתופעת אירועי "שבתרבות" הנערכים ברחבי ישראל בהם פוליטיקאים פונים לקהלים לא-דתיים.

כשהוא נשאל האם זה הולם לפנות לבתי כנסת, דובר ימינה אמר כי בית הכנסת "הוא לא רק מקום של תפילה, אלא מקום של תרבות, נקודת מפגש, מקום לדיון.
בנוסף, אנחנו לא היחידים שעושים זאת (בקהילות הציונות הדתית). אנחנו אולי עושים את זה הכי הרבה, אבל אנחנו לא היחידים".

תופעה ייחודית לימינה

הליכוד וכחול-לבן הכחישו כי פעלו באופן כלשהו המשתווה לפעולה של ימינה.

"הקמפיין לא שולח חברי כנסת לבתי כנסת בשבת. יש אפשרות לכך שחברי כנסת מסוימים הוזמנו באופן פרטי, וזו זכותם", כך נמסר מדוברות הליכוד.

מכחול-לבן נמסר כי חלק מהמועמדים הוזמנו באופן ספציפי לבקר בקהילות המארחות פוליטיקאים, אבל לא נעשתה יוזמה ספציפית להגיע לבתי כנסת.

מועמדים מש"ס ומיהדות התורה מדברים באופן שגרתי בבתי כנסת בשבתות, הודו בשתי המפלגות, אך אמרו כי הפרקטיקה אינה בלעדית לעונת הבחירות אלא חלק כללי מהפנייה של המפלגה לציבור והניסיון ליצור מעורבות עם הקהילה.

בסוס הדגיש כי ההופעה של ימינה נעשתה "בדרך מכובדת, תמיד בתיאום עם הקהילה".

"אף אחד לא מנסה לכפות כלום על אף אחד", הוא אמר.

חלק מהמתפללים בקהילה שלי, שגם הם גרועים בבדיקת תיבת האימייל הנכנס שלהם לקראת שבת, ככל הנראה, לא הסכימו עם האמירה הזו. "אף אחד לא שאל אותי. הגעתי להתפלל, לא לשמוע מסר פוליטי", אמר לי אחד מהם.

לאחר נאום שארך לא יותר מחמש דקות, כשהיא עומדת לצד הבמה ומול ארון הקודש, שקד פתחה את האפשרות לשאלות, וענתה בקצרה על שתי שאלות על הרכבת קואליציה והאפשרות (הלא סבירה) לעימות בין המועמדים.

ואז היא עזבה, לבית הכנסת הבא שעל מסלול הקמפיין.

עוד 725 מילים
סגירה