הורים בתלמה ילין דורשים: להדיח את הנהלת ביה"ס

בעקבות חשיפת זמן ישראל מאות הורים של תלמידים מ"תלמה ילין" ובוגרים של בית הספר שיגרו למשרד החינוך עצומה הקוראת להחליף את הנהלת המוסד, "שכשלה בכל מובן", לאחר חשיפת אי-הסדרים הכספיים במקום ● הם מפנים אצבע מאשימה גם כלפי ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: "אנו דוחים מכל וכל את ניסיונות הנואלים של ראש העיר להתנער מאחריותו למצב בית הספר המוזנח ולהפקרתו בידי ניהול כושל"

חצר בית הספר בתלמה ילין
חצר בית הספר בתלמה ילין

הבוקר (חמישי) שוגרה עצומה למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב, למנהלת המחוז במשרד ולמפקחת על בית הספר תלמה ילין, בדרישה להחליף מידית את הנהלת בית הספר "שכשלה בכל מובן". חתומים על העצומה כ-650 הורים לתלמידים, בוגרי בית הספר והורים לבוגרים בבית הספר לאמנויות תלמה ילין.

העצומה שוגרה בעקבות ממצאי תחקיר זמן ישראל שפורסם השבוע, וחשף שורה ארוכה של אי-סדרים לכאורה באופן הגבייה והניהול של כספי ההורים בבית הספר, כולל גביית יתר של מאות אלפי שקלים, הסתרת נתונים, העברות בלתי-חוקיות של תשלומים והזנחה מתמשכת של תשתיות.

"בית הספר נמצא בגירעון עצום שנוצר באופן עקבי בארבע שנים של ניהול כספי רשלני ובזבזני, וממשיך לגדול גם השנה", טוענים ההורים והבוגרים בעצומה.

לדבריהם, אף שמצב זה היה ידוע לעמותת תלמה ילין ולעיריית גבעתיים במשך שנים, במקום לטפל בבעיה, הסתפקו עירית גבעתיים והעמותה בהגדלת תשלומי ההורים "שהתגלתה כבלתי-חוקית", כדבריהם.

למאות ההורים והתלמידים יש גם טענות קשות לעיריית גבעתיים, שבית הספר פועל בשטחה, ולעומד בראשה, ראש העיר רן קוניק. קוניק ניסה לאחרונה להתנער מבית הספר וממצבו הקשה, והבהיר כי הוא שוקל את האפשרות להעביר את בית הספר לעיר אחרת.

"אנו דוחים מכל וכל את ניסיונות הנואל של ראש העיר להתנער מאחריותו למצב בית הספר המוזנח, להפקרת בית הספר בידי ניהול כושל ולהאשמת כולי עלמא במצבו של בית הספר", כותבים ההורים והתלמידים.

כמו כן טוענים ההורים כי ראש העיר "מתעלם מהעובדות הפשוטות העולות מתוך הדוחות הכספיים של העמותה, שהיו ידועות לעירייה ולעמותה שנים רבות".

נוסף על פיטורי ההנהלה דורשים החתומים על העצומה למנות ועדה חיצונית שתבחן את מצב בית הספר ולהחליף את הבעלות עליו מהעמותה השייכת לעיריית גבעתיים, "לגוף המכיר בחשיבות קיומו של בית הספר ושימורו".

תלמה ילין
תלמה ילין

בתחקיר זמן ישראל נחשף כי בסוף שנת הלימודים הקודמת העביר מנהל בית הספר, משה פילוסוף, דרישת תשלום של "תשלומי הורים" (תשלומים עבור הפעילות האמנותית) בסך של יותר מ-12 אלף שקל בשנה לתלמיד, בעוד משרד החינוך אישר לו לגבות רק כ-6,800 שקל מכל הורה. כאשר נשאל על כך פילוסוף בזמן אמת ניסה להכחיש ולהסתיר את המידע.

עוד נחשף, כי חשבונות תשלומי ההורים ותשלומי משרד החינוך התערבבו זה בזה בחשבון בנק אחד, בניגוד להנחיות המפורשות של משרד החינוך הדורשות הפרדה ופיקוח על תשלומי הורים.

לאחר שההורים גילו את הערבוב נעשה ניסיון להפריד בין החשבונות, אבל אז נותר חשבון בית הספר ללא משאבים לשלם למורי האמנות, ובית הספר נאלץ "ללוות" כספים מחשבון ההורים. כתוצאה מכך הועברו תשלומים, ללא אישור וחתימה של נציג ההורים, בניגוד לחוק.

ההורים טוענים כי בית הספר משתמש בכספי ההורים, האמורים להיות "צבועים" למטרות מוגדרות מראש, בתור מעין "קופה קטנה" שנועדה לסגור גירעונות של העמותה ולממן הוצאות שגרתיות של בית הספר, בניגוד לכללי משרד החינוך.

ההורים גילו כי בשנים האחרונות נעשה שימוש בתשלומי ההורים המיועדים למימון לימודי אמנות כדי לשלם עבור אגרות שמירה, תיקון מזגנים ורכישת תכנות מחשב בעלויות של מאות אלפי שקלים.

"מכיוון שלא היה חשבון נפרד לתשלומי הורים שילמנו, להערכתי, בארבע השנים האחרונות כ-2 מיליון שקל מיותרים, על דברים שאין בינם לבין תשלומי הורים כל קשר"

בתגובה לגילויים הללו כמאה הורים זועמים הכריזו השנה על "מרד תשלומים", חצי מהם הסכימו לשלם רק חלק מתשלומי ההורים, וחצי מהם מיאנו לשלם כלל, עד שיובהר עבור מה בדיוק הם משלמים.

"אני חושבת שזאת גישה רשלנית של ההנהלה", אמר לזמן ישראל שירילי דשא, אמא לשני ילדים בתלמה ילין, ובוגרת בית הספר בעצמה. "מכיוון שלא היה חשבון נפרד לתשלומי הורים שילמנו, להערכתי, בארבע השנים האחרונות כ-2 מיליון שקל מיותרים, על דברים שאין בינם לבין תשלומי הורים כל קשר".

בתגובה לשאלות זמן ישראל על ממצאי התחקיר, הגיב משרד החינוך: "משרד החינוך מייחס חשיבות רבה בהמשך טיפוחו של בית הספר תלמה ילין כמוביל בתחום האמנות והתרבות. מזה זמן מתקיימים דיונים בין הגורמים המקצועיים להסדרת תשלומי ההורים על פי הנהלים".

מנהל בית הספר ועיריית גבעתיים סירבו להגיב.

תצלום ארכיון: תלמיד בתלמה ילין מציג בפני שמעון פרס (צילום: לע
תצלום ארכיון: תלמיד בתלמה ילין מציג בפני שמעון פרס (צילום: לע"מ HERMAN CHANANYA)
עוד 572 מילים
סגירה