אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90

נתניהו צודק שניתן לפתור את משבר חוק הגיוס בדקות ספורות ● הבעיה של ראש הממשלה היא, שאביגדור ליברמן פשוט נהנה לומר לו לא ● בסוף, אלה יהיו כנראה המפלגות החרדיות שיפתרו את המשבר וימנעו את הקדמת הבחירות ל-17 בספטמבר ● פרשנות

לא צריך להיות זבוב על הקיר כדי לדעת כיצד התנהלה אמש השיחה בת 22 הדקות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. האיבה ההדדית מנעה כל דיון ענייני וכל פשרה בסיפור חוק הגיוס, שאפשר לפתור אותו בשתי דקות, ובכך ראש הממשלה צודק.

בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים עקב המשבר במו
בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים עקב המשבר במו"מ הקואליציוני (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

נתניהו ביקש כנראה להגיע לסיכום מהיר, אבל ליברמן נהנה לומר לראש הממשלה לא, לעצבן אותו, לגרום לו להזיע, ואם הולכים לבחירות, אז הולכים. ליברמן הרי בטוח שהוא יזכה בבחירות הבאות ב-10 מנדטים.

מקורבי ליברמן הזכירו אתמול את הבדיחה על האישה שמעיפה לפתע סטירה לבעלה. כאשר מישהו מנסה לברר מה קרה, עונה הסוטרת: "תאמין לי, הוא כבר יודע למה".

אחרי 25 שנים של היכרות ועבודה משותפת ויריבות קשה, עם כל כך הרבה מריבות בדרך, נתניהו לא צריך לחפש וליברמן לא צריך למצוא סיבה למשבר הנוכחי

במלים אחרות: אחרי 25 שנים של היכרות ועבודה משותפת ויריבות קשה, עם כל כך הרבה מריבות בדרך, נתניהו לא צריך לחפש וליברמן לא צריך למצוא סיבה למשבר הנוכחי. הכל קיים ברקע היחסים בין השניים. השאלה היא, האם כל זה יוביל גם לבחירות ב-17 בספטמבר?

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים סביב משבר חוק הגיוס והמו
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים סביב משבר חוק הגיוס והמו"מ הקואליציוני (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

הייתי אתמול במסיבת העיתונאים של ליברמן. הוא לא ממש שכנע. קשה להבין מה פתאום הוא הפך את חוק הגיוס לדגל שהוא מנופף בו בגאווה ומסרב להוריד. מתי בדיוק זה התחיל לעניין אותו? ליברמן הרי לא פרש מהממשלה בנובמבר בגלל חוק הגיוס, שלא זז לקריאה שנייה ושלישית, אלא בגלל עזה. וחוץ מזה, מה אכפת לאלקטורט שלו – דהיינו, העולים הוותיקים מרוסיה – אם החרדים הולכים לצבא או לא?

הכל אישי, אם כן. הכל נקמני, ולכן כל מהלך נגדי של נתניהו – כמו למשל הכותרות ב"ישראל היום", או הניסיון של נתניהו לגנוב קולות במגזר הרוסי, או ההנחיה האחרונה מלשכת ראש הממשלה לשרי הליכוד לשחרר "אש חופשית" נגד יו"ר ישראל ביתנו – גורמים לליברמן להתבצר יותר בעמדתו.

בינתיים נתניהו מחפש פשרה. ראש הממשלה באמת לא רוצה בחירות. הוא פונה לליברמן בתחינה, אבל מקורבי ליברמן אומרים שהוא הציע כבר לחרדים להיעדר מאולם המליאה ברגע האמת, ושלום על ישראל.

דווקא כאן טמון הפתרון למשבר. הפוליטיקאים החרדים הם הכי חכמים בשטח, הם יודעים שחוק הגיוס הוא חוק אנטי גיוס והזדמנות היסטורית להוריד מעל הגב שלהם את הצבא אחת ולתמיד.

יעקב ליצמן בכנסת, לקראת ההצבעה על הקדמת הבחירות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יעקב ליצמן בכנסת, לקראת ההצבעה על הקדמת הבחירות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אנשים חשובים שניסו לפשר בימים האחרונים בין הצדדים מבטיחים שלא יהיו בחירות חדשות כיוון שהחרדים יתגברו בסוף על חצר בעייתית אחת, חצר האדמו"ר מגור, ויאפשרו להעביר את חוק הגיוס הנדיב.

נתניהו בינתיים מעביר את החוק לפיזור הכנסת, בעיקר כדי לכלוא את הנשיא ראובן ריבלין, שגם בו אינו מאמין. הוא מעדיף בחירות על האפשרות שבני גנץ או חבר כנסת אחר מהליכוד יקבלו את המנדט מהנשיא להקים ממשלה אלטרנטיבית, למרות שהעניין לא ריאלי בעליל.

הליך החקיקה לפיזור הכנסת יימשך עד יום רביעי בחצות, המועד האחרון להרכבת הממשלה לפי החוק. אם בינתיים יגיעו לפשרה, יגיע נתניהו לנשיא ויאמר לו, "עלה בידי להרכיב ממשלה", וכך בעצם יקבל עוד שבוע להשלים את ההסכמים עד שתוצג הממשלה החדשה בכנסת.

חברי הוועדה המיוחדת מצביעים על התאריך ה-17 בספטמבר 2019 כמועד הבחירות הבאות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
חברי הוועדה המיוחדת בוחרים ב-17 בספטמבר 2019 כמועד הבחירות הבאות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

הסתובבתי אתמול בכנסת במשך שעות. ראיתי בעיקר את הפרצופים העצובים של חברי הכנסת החדשים, אלה שאיש עדיין לא מכיר ואולי גם לא יכיר אם נלך לבחירות חדשות. אלה שבימין עוד עלולים להידרש להצביע בעד הפיזור של עצמם. אולי זה זמן טוב לצאת לחופשה באוסטרליה – הרי בלי 61 חברי כנסת, גם חוק הבחירות לא יעבור.

עוד 502 מילים
סגירה