לנתניהו עדיף שהליכוד ינצח - אבל שהגוש יפסיד

עם 61 מנדטים, נתניהו יעמוד מול האפשרות שהיועמ״ש ובג״ץ יכריעו כי נאשם בפלילים אינו יכול להרכיב ממשלה ● לעומת זאת, עם הליכוד כמפלגה הגדולה אבל ללא אפשרות להקים ממשלה, נתניהו יישאר ראש ממשלת המעבר עוד חצי שנה לפחות ● בזמן הזה, הוא ירגיל את הציבור לאפשרות שראש ממשלה מכהן יכול במקביל לנהל משפט פלילי, עד שהמציאות תהפוך בעיני רבים לנורמה ● פרשנות

בנימין נתניהו בכנס בחירות של הליכוד בירושלים, ב-26 בפברואר 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
בנימין נתניהו בכנס בחירות של הליכוד בירושלים, ב-26 בפברואר 2020

האם בנימין נתניהו באמת מעוניין להשיג 61 מנדטים שיאפשרו לו להקים ממשלה? השאלה הזאת מעסיקה בימים האחרונים חלק מחברי בלוק הימין-חרדים, והתשובה לה אינה מובנת מאליה כפי שנדמה.

על פי הערכת גורמים פוליטיים, נתניהו חושש שבמקרה כזה, יכריע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי נאשם בפלילים אינו יכול לקבל את המנדט להרכיב את הממשלה – ובעקבותיו יפסול בג"ץ את נתניהו מלהקים ממשלה, מה שיהפוך אותו מיידית לבלתי רלוונטי.

המשך המבוי הסתום, מנגד, יותיר את השאלה המשפטית הזו "תיאורטית" ולא בשלה, ויאפשר לנתניהו להמשיך לאחוז בשלטון לעוד שישה חודשים לפחות.

נתניהו חושש שהיועץ המשפטי לממשלה יכרוע כי נאשם בפלילים אינו יכול לקבל את המנדט להרכיב את הממשלה – ובעקבותיו יפסול בג"ץ את נתניהו מלהקים ממשלה, מה שיהפוך אותו מיידית לבלתי רלוונטי

מי שמחפש הוכחה לדאגה של ראש הממשלה מתרחיש של פסילה בבג"ץ, עשוי למצוא אותה בדברים שאמר השבוע אריה דרעי, שהתחייב להקים ממשלה בראשות נתניהו אפילו אם בג"ץ יפסוק שהדבר בלתי אפשרי.

כך הוא מתנהל תמיד. כבר בינואר 2017, כשהדבר עוד היה נראה רחוק ומופרך, שלח נתניהו את צחי הנגבי להתראיין בגלי צה"ל ולהכשיר את הלבבות לעתיד, באומרו כי ראש ממשלה אינו מחויב להתפטר עם הגשת כתב אישום ואף יכול להמשיך לכהן עד פסק דין חלוט. בזמן ההוא, הדברים נדמו בלתי סבירים, אך היום רבים בציבור מקבלים זאת כעובדה ובשלוות נפש. אם הימין ישיג 61 מנדטים ובג"ץ-את-מנדלבליט יפסלו את נתניהו, צפוי כאוס שקשה לחזות את סופו.

נכון לעכשיו, התרחיש הזה נראה כמעט בלתי אפשרי: הסקרים האחרונים לפני בחירות ספטמבר חזו לגוש הימין בהובלת נתניהו 59 מנדטים, ארבעה יותר מהתוצאה הסופית. סקרי הימים האחרונים, למרות שהיו טובים לנתניהו ורעים לכחול-לבן, לא מביאים אותו אפילו לנתון הלא מזהיר של לפני חמישה חודשים וחצי. עם 56-57 מנדטים בסקרים לגוש הימין – ואפילו אם תהיה התחזקות של מנדט-שניים נוספים – נתניהו לא צפוי להגיע לשלב המעשי של הרכבת ממשלה, ולכן גם לא לבג"ץ.

המאבק העיקרי של נתניהו בימים אלה, אם כן, הוא בדיוק זה שמפניו מזהירים בכחול-לבן: להשיג לליכוד ניצחון של לפחות מנדט אחד יותר מהמפלגה היריבה. גם תוצאת תיקו תשחק לידי נתניהו – והניסיון מלמד שאפילו הפסד בפער קטן לא מזיז אותו מכיסאו. כך או אחרת, ליכוד גדול – ללא 61 מנדטים – ישאיר אותו בראשות ממשלת המעבר ללא כל אפשרות פרלמנטרית או משפטית להדיחו.

המאבק העיקרי של נתניהו בימים אלה הוא להשיג לליכוד ניצחון של לפחות מנדט אחד יותר מהמפלגה היריבה. גם תוצאת תיקו תשחק לידי נתניהו – והניסיון מלמד שאפילו הפסד בפער קטן לא מזיז אותו מכיסאו

במאבק הזה, מצבו של נתניהו השתפר בשבוע האחרון, כאשר הצטמצם משמעותית הסיכוי שכחול-לבן תנצח את הליכוד בלפחות שלושה מנדטים. כרגע מפלגתו של בני גנץ עומדת בכל סקרי ערוצי הטלוויזיה – לראשונה מאז בחירות ספטמבר – בעמדת פיגור של מנדט אחד לעומת הליכוד. בסקר דיירקט פולס שפורסם היום (חמישי) אף גדל הפיגור לשני מנדטים.

אם תוצאות האמת בשבוע הבא יהדהדו את מגמת הסקרים, אזי נתניהו ינצל את הזמן להרגיל את הציבור לרף הנמוך החדש, של ראש ממשלה המכהן במקביל לניהול משפטו. בסיוע פרקליטיו, נתניהו ישהה, יעכב וימסמס ככל האפשר את שלב הטענות המקדמיות – עניין שבשגרה במשפטים בעלי פרופיל גבוה – במטרה לצמצם ככל האפשר את מספר הדיונים שבהם הוא מחויב להיות נוכח.

נתניהו צפוי לקבל פטור מהתייצבות בבית המשפט בשלב המקדמי, שעשוי לארוך 6-10 חודשים, וכמו אהוד אולמרט במשפט הולילנד, הוא אף עשוי לקבל פטור מהתייצבות בשלב ההוכחות. זה יאפשר לו להגיע לבחירות הרביעיות כשהוא טוען שהוא פנוי באופן מלא לניהול ענייני המדינה.

"אני גם לא חושש מהמשפט, משום שייקח לפחות שנה עד שנתיים עד שנתחיל ממש את המשפט עצמו", אישר נתניהו בראיון לעירית לינור, שיתפרסם מחר ב"ישראל היום". "היכולת שלי, מה שאני עושה בשעה אחת – אחרים לא עושים בשנה או לא עושים בכלל. כמו שאת רואה, ההספק שלי הוא שונה מזה של חבר הכנסת גנץ".

כך בדיוק מתחיל קמפיין הכשרת ראש ממשלה המכהן במקביל לניהול משפט פלילי. הניסיון מלמד שנאמניו בפוליטיקה ובתקשורת, ימשיכו את הקמפיין גם אחרי הבחירות, כדי לתת לגיטימציה לרעיון העיוועים של ראש ממשלה מכהן המנהל במקביל משפט על שוחד, מרמה והפרת אמונים.

הניסיון מלמד שנאמני נתניהו בפוליטיקה ובתקשורת, ימשיכו את הקמפיין גם אחרי הבחירות, כדי לתת לגיטימציה לרעיון העיוועים של ראש ממשלה מכהן המנהל במקביל משפט על שוחד, מרמה והפרת אמונים

עוד מלמד הניסיון, שקמפיין כזה יצליח. הוא ייצור נורמה חדשה בקרב מצביעי בלוק הימין, שבתוך זמן קצר יחשבו שמדובר במצב נורמטיבי. הטיעון הנוכחי של אנשי כחול-לבן, כי ראשות ממשלה היא משרה מלאה שלא ניתן לבצע במקביל למשפט פלילי, יופרך לכאורה ויפסיק להשפיע על מי שמתלבט בעניין.

בכחול-לבן מבינים שהמלחמה היא, אם כן, על ניצחון המפלגה – ולא הגוש. כחול-לבן חייבת לשחזר את תוצאת בחירות ספטמבר לכל הפחות, ולהיות המפלגה הגדולה ביותר. בימים האחרונים ניכרת התעוררות בקמפיין מפלגת המרכז, אחרי רצף של מתקפות קשות ונמוכות של נתניהו על בני גנץ וגבי אשכנזי.

גנץ עצמו החל בבליץ ראיונות והצהרות מעל כל במה אפשרית, כדי לקחת חלק בעיצוב סדר היום, ובאופן מפתיע, דווקא תחת המתקפות הבזויות ביותר, הוא נשמע בימים האחרונים להוט ורהוט. זאת ההזדמנות האחרונה שלו להתעלות, ולשכנע מצביעים פוטנציאליים המסתייגים מנתניהו שהוא באמת יכול.

קמפיין הגעוואלד הבלתי נמנע, בהובלת יאיר לפיד, להעברת מנדטים מהעבודה-גשר-מרצ, מתנהל באגרסיביות מיותרת. מצביעי השמאל הבינו לבד כשנחשפו לסקרים השבוע שעליהם לזוז למרכז. יש בסיס להנחה שהסקרים האחרונים של מערכת הבחירות, שיתפרסמו מחר, יצביעו על התאוששות קלה של כחול-לבן על חשבון שותפתה משמאל.

כך או אחרת, עם ארבעה ימים בלבד לבחירות, נדע בקרוב האם נתניהו יישאר ראש ממשלת המעבר הנצחי של מדינת ישראל, או שגם לזה יהיה סוף.

עוד 853 מילים
סגירה