אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
פָּאנִיקָה

"בסיומו של שבוע דרמטי, עם התפרצות הקורונה בישראל ומטחי רקטות על יישובי הדרום, אנו מתחילים להיערך לקראת שבוע שידורים מיוחד: לראשונה בתולדות ישראל יתקיים סיבוב בחירות שלישי תוך פחות משנה, ומיד לאחריו ייפתח משפט פלילי חסר תקדים של ראש ממשלה. כתבינו כבר פרושים בכל מוקדי הפאניקה, עם כל העדכונים מזרי האימה"

"אנחנו רוצים לנצל את חלון ההזדמנויות הצר שנוצר, ובמקביל לשפר את רמת המוגנות בלי לפגוע יותר מדי במרקם החיים וליצור פאניקה"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, 25 בפברואר 2020

 

מגישת חדשות: בסיומו של שבוע דרמטי, עם התפרצות הקורונה בישראל ומטחי רקטות על יישובי הדרום, אנו מתחילים להיערך לקראת שבוע שידורים מיוחד: לראשונה בתולדות ישראל יתקיים סיבוב בחירות שלישי תוך פחות משנה, ומיד לאחריו ייפתח משפט פלילי חסר תקדים של ראש ממשלה. כתבינו כבר פרושים בכל מוקדי הפאניקה, עם כל העדכונים מזרי האימה. נתחיל איתך, ראש דסק הפאניקה הביטחונית, בעל הפנים חמורי הסבר, שעומד עכשיו לבוש מעיל עור ברוח פרצים על גבול הרצועה.

כתב צבאי: אכן כן, כפי שציינת בפתח דבריך, אנו על ספו של שבוע דרמטי מאין כמוהו לא רק בזירת הקורונה אלא גם בזירה הביטחונית. זה יהיה שבוע של איומים ביטחוניים חמורים וגם שבוע של צעדי מנע צבאיים, שאני לפחות לא זוכר כדוגמתם. לפנינו שבוע שמחייב חזרה על משפטים והד-ג-ש-תם בטון נמוך מהטון הרגיל. כן – שבוע דרמטי. שבוע דרמטי ביותר.

מגישת חדשות: אם אינני טועה, אתה כבר עם פרצוף חמור סבר דרגה 4, שכמותו לא ראינו אצלך לפחות שבועיים.

כתב צבאי: בהחלט כן. כי בזאת כבר אין ספק: מה שראינו בימים האחרונים הוא לא פחות מעליית מדרגה.

מגישת חדשות: עליית מדרגה נוספת? מדאיג. תזכיר לנו כמה מדרגות עלינו עד עכשיו.

כתב צבאי: בכירים במטכ"ל שאיתם אני משוחח הבוקר – תוך שאני עובר כאילו במקרה לדבר בלשון הווה, להעצמת הדרמה – מעריכים באוזני, כי אנו נעים במהירות אל עבר עליית המדרגה האלף. רוצה לומר: אם בקומה ממוצעת יש עשר מדרגות, אנחנו עולים כעת לקומה המאה מאז שהתחלנו לספור עליות מדרגה ביטחוניות.

מגישת חדשות: מאה קומות! כמו מגדלי התאומים בניו יורק, שכזכור פוצצו וקרסו בפיגוע טרור נורא. נשמע על כך בהמשך בכתבה מיוחדת שהכנת – "אלף עליות מדרגה" – אך עוד קודם אני רוצה לפנות לכתבנו לענייני פאניקה פוליטית, שנמצא ממש עכשיו בכינוס הבחירות האחרון של ראש הממשלה. אנחנו אמנם רואים שלירן חולצה אפורה נמצא מאחוריך, אבל נתעלם ממנו, למרות שאנחנו יודעים שבבית כולם מתפקעים עכשיו מצחוק ואומרים "יא אללה, איך הלירן חולצה אפורה הזה יודע להיות בכל מקום". מה הכותרת הפוליטית שלך?

כתב פוליטי: דרך ללא מוצא שבקצה שלה קיר טיפוס מרוח בגריז ומוקף גדר חשמלית שאחריה תהום השורצת מקקים מפוקפקים ועכבישים ארסיים.

מגישת חדשות: כלומר, שילוב מבהיל מאוד של דימויים משונים, שלאף אחד אין מושג מה הם בעצם אומרים?

כתב פוליטי: בפירוש כך. ועלינו לזכור כל העת, שאין בנמצא מי שיכול להשיב לאן ממשיכים מכאן. זה תלוי בגורמים רבים שקשה ואולי אף בלתי אפשרי לנבא כיצד הם ינהגו. כמו שאת יודעת, כל המפלגות מזינות אותי עכשיו בשמועות, רכילויות והשמצות על הצד השני. אני – ברשותך – אבליט עכשיו את הספין שמועיל למחנה שבו אני תומך, אבל כדי לטשטש את מעשיי, אשלב בדברי טענות חסרות חשיבות של הצד השני, כך שאף אחד לא יוכל לטעון כלפי אחר כך שאני חד-צדדי ולא מאוזן.

מגישת חדשות: תודה לך בשלב הזה על הדיווח המעניין שלא תרם לנו שום דבר בעל חשיבות. מוקד פאניקה נוסף שאותו הזכרנו בתחילת המהדורה, הוא כמובן החרדה הגוברת מפני התפרצות מגפת הקורונה. כתבנו לענייני פאניקה רפואית נמצא בחדר המצב של משרד הבריאות. מה אתה שומע שם?

כתב בריאות: ובכן, מהרופאים שאיתם אני מדבר בשעות האחרונות אני שומע בעיקר ניתוחים סטטיסטיים מסובכים מאוד וציטוטים של מחקרים בינלאומיים, שלא בטוח שהבנתי עד הסוף. ובכל מקרה – אם אתייחס אליהם בדיווח שלי, הצופים ישתעממו ויעברו למהדורה המתחרה. לכן אחזור עכשיו כמה שיותר פעמים על המילים "חשש", "התפרצות", "מגיפה", "הידבקות", "טיפול נמרץ", "חסר תקדים" ו"תמותת תינוקות". אני מקווה שאתם כבר מראים ברקע את הסרטון המיוחד שצילמנו בעזרת רחפן, שבו רואים מלמעלה רופאים לבושים מכף רגל ועד ראש בחליפות הגנה ובידוד, יוצאים בלילה מאמבולנס החונה במגרש חניה אפלולי מתחת לשלט גדול עם גולגולת והכתובת "זהירות! המרכז למחלות מסוכנות!"

מגישת חדשות: כמובן שאנו מראים אותו, ונראה אותו שוב בהמשך, כי השקענו הרבה כסף בהפקה שלו. אבל עוד קודם לכן – חשוב לזכור ולהזכיר שווירוס הקורונה הוא לא הווירוס היחיד שמבהיל אותנו. בחלק המגזיני של המהדורה אנו מביאים היום תחקיר מיוחד על חיידקים מסוכנים, שכולנו נחשפים אליהם מדי יום, כשאנחנו לוקחים לגינות שעשועים את ילדינו הפעוטים והחמודים, שיש להם מערכת חיסונית חלשה ופגיעה. האם אנחנו, כהורים, מתעלמים מסימני האזהרה? האם אנחנו מסכנים את חיי ילדינו?

כתבת תחקירים: בפירוש כן. עוד מעט נראה בתחקיר המיוחד שהכנו, שהוא בשום אופן לא מיחזור של עשרות תחקירים דומים ששידרנו בעבר – איך בכל מקום בלי ניקיון יש חיידק פוטנציאלי.

מגישת חדשות: את גם מביאה לנו היום עדות יוצאת דופן של אדם שלא נוגע בכוסות שלא רחצו אותן וצלחות דביקות שלא ניגבו אותן.

כתבת תחקירים: נכון. האיש הזה, שמתראיין אצלנו בפעם הראשונה כצללית עם קול מעוות, הוא אדם שתה עושה לו סחרחרות ולבן עושה לו רע ורגל תרנגולת מעוררת בו בחילה. הוא נמנע מלאכול דברים שיש בהם מן הנזק.

מגישת חדשות: כולל עוגות תמרים, ביצים, זיתים ושסק?

כתבת תחקירים: בהחלט. הוא גם לעולם לא מפהק בפה פתוח עד שלא בודק את כיוון הרוח, והוא  כמעט ולא נושם ולא נכנס למים, כי חיידקים נמצאים על העצים ובשמיים.

מגישת חדשות: מדהים. אבל על כך, כאמור, בהמשך. לסיום סבב הפאניקה הראשוני: אין לשכוח שאנחנו גם בעיצומו של משבר אקלים גלובלי שמאיים על גורל האנושות וברקע משבר מדיני שמאיים על עתיד האיחוד האירופי. נתחיל עם כתבתנו לענייני אסונות מרוחקים, שנמצאת ממש עכשיו סמוך לזירת השריפות באוסטרליה ומשדרת כשמאחוריה רואים עשן ברקע.

כתבתנו באוסטרליה: זה כמו אש! אש על הפנים!

מגישת חדשות: מה קרה? מה קרה?

כתבתנו באוסטרליה: זה בא ושורף אותי מבפנים, זה כמו אש על הפנים!

מגישת חדשות: שמרי על עצמך ונקטי בכל אמצעי הזהירות, ואל תשכחי לצלם את עצמך עושה את זה, תוך כדי שאת לוחשת ומתנשפת למיקרופון. עוד מעט נחזור אליך ונשמע את הקולות המפחידים שהקלטת היום וגם נראה את הסרטון הנורא שאנחנו מרבים לשדר כי הוא מעורר הזדהות, על קנגרו חמוד שנקלע ללהבות, אבל בלונדון ממתין לנו בסבלנות כתבנו לענייני אירופה, שידווח לנו עכשיו מה קורה בכל רחבי היבשת, למרות שהוא לא יודע על זה הרבה יותר מאיתנו, אבל הוא יכול לעמוד עם מיקרופון כשמאחוריו בניין הפרלמנט הבריטי, שמשווה לו מראה אירופי ורציני יותר מסתם שידור בנעלי בית מירושלים. עד כמה גדולה כעת הבהלה באירופה?

כתבנו בלונדון: אומר זאת כך: פאניקה ברחובות לונדון! פאניקה ברחובות ברמינגהם! אני תוהה לעצמי, האם החיים יחזרו אי פעם לשפיות?

מגישת חדשות: שאלה חשובה.

כתבנו בלונדון: התשובה היא שאנחנו צריכים לשרוף את הדיסקוטק ולתלות את הדי-ג'יי. לתלות את הדי-ג'יי! כי המוזיקה שהוא מנגן כבר לא אומרת לי יותר דבר על החיים שלי.

מגישת חדשות: לתלות את הדי-ג'יי? זו המלצת הפרלמנט הבריטי?

כתבתנו בלונדון: לתלות את הדי-ג'יי! לתלות את הדי-ג'יי!

מגישת חדשות: מעניין. נמשיך לעקוב, כמובן, גם בימים ובשבועות הקרובים. ולעניין הבא – האם ישראל ערוכה לרעידת אדמה?

עוד 1,044 מילים
סגירה