היום שאחרי הבחירות: לאן זה הולך?

מליאת הכנסת (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
מליאת הכנסת

בניגוד לתרחישים המתפרסמים בתקשורת, שטחיים, דלים ובדרך כלל גם מוטים, נשרטט כאן את מרחב האפשרויות המסתמן ליום שאחרי הבחירות, באופן אובייקטיבי ככל הניתן.

קיימים למעשה חמישה תרחישי -אב, שבכל אחד מהם מספר תתי- תרחישים:

1. ממשלת מיעוט

קיימות מספר אפשרויות לכינון ממשלת-מיעוט:

א. 'ממשלת רוב יהודי/ציוני'

קואליציה על בסיס כחולבן, אמת וישראל ביתנו, בהנחה שמספר המנדטים שלהן יעלה על זה של גוש נתניהו. זוהי קונסטלציה נוחה לכחולבן, אבל לפי נתוני מערכות הבחירות האחרונות, הסקרים, והדינמיקה הציבורית בישורת האחרונה לפני הבחירות, נראית רחוקה ממימוש.

גם אם תוצאות הבחירות יאפשרו זאת, עדיין תלויה ועומדת 'בחירתו של ליברמן'. יהיה עליו לבחור צד באופן ברור, ולנמק את בחירתו. הוא כבר הניח יסודות להחלטה שכזו, בדיבוריו על "הכל תלוי בקווי היסוד", ו"תם עידן נתניהו".

מנגד, הוא אמר גם ש"גנץ לא בשל להנהגה". האם יש תרחיש שבו ליברמן עצמו ידרוש לעמוד בראש ממשלה בהרכב הזה, כתנאי להצטרפותו? לא מן הנמנע.

סבירות – נמוכה-בינונית

ב. ממשלת מיעוט ליברלית

ממשלה שתקום על בסיס כחולבן, אמת וישראל ביתנו, בתמיכת חלק מן הרשימה המשותפת, כך שמספר המצביעים בעד הקמתה יעלה על מספר המתנגדים לה. ממשלה כזו יכולה להיכון גם ללא חלק מאלה שיתמכו בכינונה, על בסיס הסכמי-צד שיבטיחו תמורות מסוימות לרשימה המשותפת.

ממשלה שתקום על בסיס כחולבן, אמת וישראל ביתנו, בתמיכת חלק מן הרשימה המשותפת, כך שמספר המצביעים בעד הקמתה יעלה על מספר המתנגדים לה. ממשלה כזו יכולה להיכון גם ללא חלק מאלה שיתמכו בכינונה

המכשול העיקרי להקמתה הוא הצורך בהסכמה של ליברמן מזה, וחלקים מהמשותפת מזה. ליברמן יוכל להישען על קיום הבטחתו ש"לא יהיו בחירות רביעיות". המשותפת תוכל להציג את התמורות הנדיבות שינתנו לה, ולטעון שהביאה לסילוקו של נתניהו מן המפה הפוליטית.

סבירות – בינונית

2. ממשלת אחדות

גם כאן קיימות מספר אפשרויות:

א. גנץ הולך לקנוסה

אפשרות אחת היא הפרת ההבטחה של גנץ לבוחריו, ובתרחיש שבו תוצאות הבחירות יציבו את הליכוד כמפלגה הגדולה , תחת התירוץ של "מניעת בחירות רביעיות", חזרה ל'מתווה הנשיא" המקורי או בשינויים קלים, והקמת ממשלת אחדות ברוטציה, כשנתניהו ראשון. גנץ יוכל לאמר כי "זוהי שעת חירום" וכי הוא
"עושה את המעשה הממלכתי היחידי האפשרי" , יתכן שכחולבן תתפרק ורק סיעת "חוסן לישראל" תצטרף לממשלה, אך נתניהו יהיה מוכן לתת לגנץ יותר מחצי המלכות ובלבד שיתן לו את הלגיטימציה לכהן כראש ממשלה.

סבירות – נמוכה מאוד

ב. ריבלין נוטל יוזמה

אפשרות אחרת היא 'מתווה נשיא משופר', הלוקח בחשבון את השינוי במצבו המשפטי של נתניהו, ובוודאי אם כחולבן תהיה המפלגה הגדולה (אבל גם אם יהיה תיקו בינה לבין הליכוד, או אפילו אם הליכוד יזכה במנדט או שניים יותר), יקבע כי נתניהו יוכל להיות רק מספר שתיים ברוטציה, אם וכאשר יזוכה מכל אשמה. לחלופין, יוכל ריבלין לומר, הליכוד יכול להציב ח"כ אחר בראשות הממשלה, שיכהן כל עוד נתניהו בנבצרות, וכך יוכל הליכוד להיות ראשון ברוטציה.

'מתווה נשיא משופר', המתחשב בשינוי במצבו המשפטי של נתניהו, ובוודאי אם כחולבן תהיה המפלגה הגדולה (אבל גם אם יהיה תיקו בינה לבין הליכוד, או יתרון קל לליכוד), יקבע כי נתניהו יוכל להיות רק שני ברוטציה, אם וכאשר יזוכה מכל אשמה

סבירות – בינונית-גבוהה

3 .ממשלת ימין-ימין

בתרחיש קיצון של 61 מנדטים לגוש נתניהו, תיכון קואליצייה על טהרת הגוש, ואין להוציא מכלל חשבון חבירה של ליברמן לממשלה שכזו, בין אם מיידית או בשלב מאוחר יותר. סדר היום המיידי של הקואליציה הזו יהיה העברת פסקת התגברות מורחבת וחילוץ נתניהו, ויתכן שגם דרעי, ליצמן, חיים כץ ודויד ביטן מתיקיהם המשפטיים.

סבירות – נמוכה מאוד

4 .פיצול בגוש נתניהו ו/או בליכוד

קיימות מספר אפשרויות לפיצול הגוש, ויתכן גם פיצול בליכוד.

א. פיצול בגוש

בתרחיש שבו כחולבן היא המפלגה הגדולה, וגנץ מקבל ראשון את המנדט, יתכן בהחלט שאגודת ישראל מזה, וימינה מזה, ינהלו משא ומתן חשאי עם כחולבן. הצלחת משא ומתן כזה תהיה תלויה במצבו המשפטי של נתניהו. רק אם יתברר כי נתניהו איננו יכול להקים ממשלה, עקב פסיקה של בג"צ או החלטה של הנשיא ריבלין, יוכלו המפלגות הללו 'להרשות לעצמן' לחבור לגנץ. גם אם נתניהו יקבל ראשון את המנדט, אך ייכשל, והאופציות שיעמדו בפני מפלגות הגוש תהיינה או חבירה לגנץ או בחירות רביעיות, יתכן שהן תנהלנה משא ומתן ותשקולנה ברצינות חבירה לכחולבן.

סבירות – נמוכה

ב. פיצול בליכוד

המחולל המרכזי של תת -תרחיש זה יכול להיות ליברמן. רמיזות בכיוון כבר שוגרו על ידו בימים האחרונים. יתכן כי יהיה ביכולתו ליצור חבירה עם גוש מתנגדי -נתניהו בתוך הליכוד, ולהעמיד בפני המפלגה אולטימטום – החליפו את נתניהו ואחבור אליכם להקמת ממשלה, או ששליש מסיעת הליכוד יחבור איתי לממשלת
אחדות ציונית- ליברלית.

סבירות – נמוכה מאוד

5 .מבוי סתום ובחירות רביעיות

בתרחיש שבו אף אחד מן התרחישים הקודמים לא יבשיל, ולאחר שני נסיונות,
של גנץ ושל נתניהו, לא תתאפשר הקמת ממשלה, יתכנו תתי-התרחישים הבאים:

א. same Same

בחירות רביעיות שבהן המערכת הפוליטית תשאר בהרכבה הנוכחי, ואותן מפלגות ואותם ראשי מפלגות ירוצו לסיבוב נוסף. ברור לכל השחקנים הפוליטיים שזהו תרחיש מסוכן ובעייתי, שישחוק עד דק את אמון הציבור בשיטה הפוליטית, עלול להביא לשיעורי הצבעה נמוכים, להצבעות-מחאה משמעותיות, ולהדרדרות גם
בדירוגי האשראי של ישראל ובפרמטרים נוספים. היחי די שעשוי להיות לו עניין בתרחיש זה הוא נתניהו, בתנאי כמובן שישמור על מעמדו כראש ממשלת המעבר.

סבירות – נמוכה

ב. שינויים במפת המפלגות והמתמודדים

בחירות רביעיות עשויות להיות זרז לכמה תהליכים שיביאו לשינוי במפה הפוליטית. בליכוד תתכן דרישה לפריימריז מחודשים, וחבירה של מספר בכירים לקואליציה פנים-ליכודית שתגבר על נתניהו. בכחולבן עשויה לקום דרישה להחלפת גנץ באשכנזי או בלפיד. גם "סוסים שחורים" עשויים להיכנס למירוץ, דוגמת גדי אייזנקוט.

בחירות רביעיות עשויות להיות זרז לתהליכי שינוי במפה הפוליטית. בליכוד תתכן דרישה לפריימריז מחודשים, וחבירת בכירים לקואליציה פנים-ליכודית שתגבר על נתניהו. בכחולבן עשויה לקום דרישה להחלפת גנץ באשכנזי או בלפיד

בימין, תתכן חבירה של ימינה לליכוד, ובכך הקמת מפלגה שתהיה בוודאות הגדולה בישראל. גם מציאת 'סידור' ל'עוצמה יהודית' תחזור לעמוד על הפרק.
בשמאל, יתכנו שינויים בהרכב ה'משולש' עבודה-מרצ-גשר, דרישה לפריימריז לראשות הרשימה המשולשת ו/או לראשות העבודה מזה ומרצ מזה. תתכן גם חבירה מחודשת של המפלגה הירוקה בראשות סתיו שפיר, או ריצה עצמאית שלה. בנוסף, יוזמות להקמת מפלגה יהודית -ערבי ת קיימות מזה זמן מתחת לפני השטח, ויתכן שתצאנה לאור.

סבירות לשינויים כלשהם – בינונית-גבוהה

ג. שינויים בכללי המשחק

תת-תרחיש זה הוא הפחות מדובר מכולם, אבל יש בו פוטנציאל משמעותי לשינוי.
בהינתן מבוי סתום ו'קוראל ס' לבחירות רביעיות, יווצרו לחצים ציבוריים ופוליטיים לשינוי כללי המשחק, במנעד רחב של אפשרויות – שינוי שיטת הבחירות בכיוון של בחירה ישירה לראשות הממשלה, או הטלת המנדט על המפלגה הגדולה ביותר. שינויי חקיקה ייעודיים שינטרלו התמודדות של נתניהו, ע"י הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות, ו/או מניעת התמודדות מח"כ תחת כתבי אישום. אלו צעדים יוצאי דופן, אבל בנסיבות החריגות שתיווצרנה הם עשויים לזכות לתמיכה ציבורית ניכרת.

סבירות – בינונית- גבוהה

"ברבורים שחורים"

ברבור שחור הוא מושג שטבע הפילוסוף הלבנוני -אמריקני הידוע נאסים טאלב , המציין אירועי-קיצון שסבירותם נמוכה אך השפעתם עצומה. ניתן לחשוב על כמה ברבורים שחורים בהקשר הבחירות הקרובות:

זיוף הבחירות

שימוש בכלי- סייבר ובפייק -ניוז, למשל בנושא נגיף הקורונה, כדי לדכא שיעורי הצבעה במקומות ספציפיים ובכך להטות את תו צאות הבחירות. יתכנו גם זיופים ב עזרת כלי -סייבר בשלבי ספירת הקולות, ואפילו כאלה שלא יתגלו מיידית אלא רק בשלבים מאוחרים יותר. אירועים שכאלה עלולים ליצור גם מצב של פסילת התוצאות ועריכת בחירות חוזרות, בחלק מהקלפיות או בכולן.

אירוע בטחוני

בין אם באופן מתוכנן או כתוצאה משרשרת התרחשויות מקרית בגבול עזה, באיו"ש או בצפון, שיגורי טילים מסיביים על ישראל עלולים לחבל בכשרות הבחירות.

עסקת טיעון של נתניהו

נתניהו עשוי להחליט כי בכדי להימנע ממשפט עדיף לו לנסות ולהגיע לעסקת טיעון מהירה, אולי עוד לפני הקמת הממשלה הבאה.

בג"צ ו/או ריבלין פוסלים את נתניהו

כזכור, בג"צ קבע כי סוגיית כשירותו של ח"כ הנאשם בפלילים לקבל מנדט
להרכבת ממשלה היא שפיטה, וכי יידרש לכך אם תיווצר סיטואציה שכזו. גם הנשיא ריבלין אמור לשקול שיקול זה בבואו להטיל את המנדט להרכבת ממשלה. אם בג"צ ו/או הנשיא יפסלו את מועמדות נתניהו, סביר כי תקום במהירות ממשלת אחדות של הליכוד וכחולבן.

בהגדרה – סבירות נמוכה

לסיכום

מגוון התרחישים עשיר למדי, אבל בנטרול הברבורים השחורים ותרחישי הסבירות הנמוכה, נראה כי השחקנים המשפיעים ביותר צפויים להיות הנשיא ריבלין, אביגדור ליברמן ואיימן עודה.

ריבלין יכול ליצור 'מתווה נשיא משופר' שיביא לממשלת אחדות עם נתניהו כשני ברוטציה, וליברמן ועודה יכולים להביא ליצירת ממשלת-מיעוט, שאמנם תתקשה לתפקד אבל תיחלץ את המערכת מן המבוי הסתום. בידי ליברמן גם אופציות נוספות, מורכבות יותר, ובהן חבירה לליכוד או פיצולו, למען יעדו ארוך הטווח שהיה ונותר השתלטות על הליכוד, ודרכו על הימין כולו.

אם המבוי הסתום לא ייפרץ, ויסתמנו בחירות רביעיות, המערכת תיכנס כנראה לתזזית של שינויים, הן בהיבטי מפת המפלגות ומוביליהן, והן בהיבטי חקיקה לשינוי כללי-המשחק באופן שיביא להכרעה.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,288 מילים
סגירה