הח"כים העלו את המימון, והמפלגות יוציאו הכל על בליץ פרסום ביומיים הבאים

בדיקת זמן ישראל כשהעבירו את החוק שקבע כי הבחירות יתקיימו ב-2 במרץ, פרגנו לעצמם חברי הכנסת תוספת משמעותית למימון הקמפיינים בכ-61 מיליון ש״ח ● מרבית המפלגות מודות כי הוציאו חלק זעום מתוך התקציב עד כה ● את מרב הכסף שמרו לימים האחרונים וליום הבחירות ● בחמישים שעות שנותרו עד לסגירת הקלפיות, אתרי האינטרנט והכבישים יוצפו במודעות פרסום בקנה מידה חסר תקדים

  • שלט חוצות של ישראל ביתנו בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
    מרים אלסטר/פלאש90
  • שלט חוצות של עוצמה יהודית בצפת, 28 בפברואר 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
    דוד כהן/פלאש90
  • שלט חוצות של הליכוד בצפת, 28 בפברואר 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
    דוד כהן/פלאש90
  • שלט חוצות של כחול-לבן בבני ברק, 27 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)
    פלאש90

ב-11 בדצמבר 2019, במסגרת העברת החוק לפיזור הכנסת וכינון בחירות נוספות ב-2 במרץ 2020, אישרו חברי הכנסת הגדלת תקציב הקמפיינים בעשרות מיליוני שקלים יותר מהקמפיינים הקודמים.

החוק שקבע בחירות שלישיות תוך שנה – החקיקה היחידה שעברה בכנסת ה-22 – הגדיל את המימון של המדינה לקמפיינים של המפלגות בכ-61 מיליון שקל כאשר כל מפלגה מקבלת העלאה של כ-34%.

המחוקקים טענו כי הבחירות החוזרות הובילו את המפלגות הקטנות יותר לצבור חובות ניכרים, וכי הן זקוקות לתקציב מוגדל כדי להחזיר את החובות ולממן את הקמפיינים החדשים שלהן גם יחד.

אך הגדלת המימון הגיעה לכל המפלגות, ללא קשר לחובות, כאשר המפלגות הגדולות יותר – כחול-לבן והליכוד – קיבלו כל אחת יותר מ-15 מיליון ש"ח נוספים, מה שהביא אותן לתקציב כולל של מעל 60 מיליון מהמדינה, על פי מחקר שנעשה לאחרונה על ידי ד"ר אסף שפירא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה.

שלט חוצות של הליכוד בצפת, 28 בפברואר 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
שלט חוצות של הליכוד בצפת, 28 בפברואר 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

רוב המפלגות חסכו את התקציב לימים האחרונים של הקמפיין. גורם מעורב בשוק וקמפיינר ותיק העריך כי חלק מהמפלגות חסכו מעל 90% מהתקציבים שלהן לפעולות קמפיין בימים האחרונים, שיכללו פעילות בשטח ביום הבחירות עצמו, אירועי יחסי ציבור של הדקה האחרונה, ופרסום, הן אונליין והן בשלטים ברחבי המדינה.

"מרכיב התקציב הגדול מכולם הוא פרסומות", אומר הגורם, תוך בקשה לדבר בעילום שם בגין חוזים התקפים במהלך קמפיין הבחירות המתקרב.

בבחירות בספטמבר, רוב המפלגות חסכו את מרבית תקציבי הפרסום שלהם לשבועיים האחרונים, ואז כיסו את המדינה בפוסטרים של הפוליטיקאים שביקשו את הצבעת הציבור. "הפעם, זה בחמישה, ארבעה, אולי שלושה ימים אחרונים", אומר הגורם.

אתרי אינטרנט ישראלים הציגו מודעות ממפלגות מכל הטווח הפוליטי במשך שבועות וחלק מהמפלגות – בעיקר מרצ וישראל ביתנו – כבר שמו סכומים משמעותיים על פרסומים בשלטי חוצות, "אבל", כך צופה הקמפיינר הוותיק, "אנחנו עומדים לקרות עלייה משמעותית, בכל החזיתות".

החישובים של מימון הבחירות שהוקצה למפלגות הפוליטיות מבוססים על "יחידות מימון" שהגודל שלהן נקבע על ידי ועדה ציבורית בהובלת שופט ואשר מעודכנות בהתאם לשיעור האינפלציה. יחידה זו עומדת נכון לעכשיו על 1,388,600 ש"ח.

שלט חוצות של כחול-לבן בבני ברק, 27 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)
שלט חוצות של כחול-לבן בבני ברק, 27 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)

המפלגות מקבלות יחידות מימון על פי מספר המנדטים שקיבלו בבחירות הקודמות ובנוסף מספר המנדטים שיקבלו בבחירות הקרובות (המימון המלא מוקצה רק לאחר הבחירות והמפלגות צריכת להסתמך על תרומות או הלוואות המבוססות על התוצאות החזויות), ובנוסף יחידה אחת נוספת. מפלגות המקבלות יותר מ-1% מההצבעות מקבלות לפחות יחידת מימון אחת – אפילו אם הן לא חוצות את אחוז החסימה ולא מקבלות אף מושב בכנסת.

"עד 1994, ועדת הכספים של הכנסת היתה אחראית לקביעת יחידת המימון. היא העלתה את הסכום שוב ושוב, וגררה ביקורת ציבורית ומשפטית שהובילה בסופו של דבר לשינוי. העברת הסמכויות האלו לוועדה ציבורית אכן הובילו להפחתת יחידת המימון, מסכום שיא של 1.8 מיליון (במחירים של 2012) ב-1997, למעט מתחת ל-1.4 מיליון ש"ח בקמפיין הבחירות הקודם", אומר שפירא במחקר שלו.

מבלי היכולת להגדיל באופן ישיר את סכום המימון הנקבע על ידי הוועדה הציבורית, חברי הכנסת בכל זאת מצאו דרך לתת לעצמם העלאה עבור הבחירות של מרץ 2020 על ידי תיקון זמני לחוק מימון מפלגות אשר הכפיל את מספר המנדטים שהמפלגה קיבלה וצפויה לקבל פי 1.31, על מנת לקבוע את מספר 'יחידות המימון' שכל מפלגה מקבלת. התיקון שינה גם את המימון הנוסף של יחידה אחת שכל מפלגה מקבלת, ללא קשר למספר במושבים שהיא זוכה, ל-1.81.

שלט חוצות של עוצמה יהודית בצפת, 28 בפברואר 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
שלט חוצות של עוצמה יהודית בצפת, 28 בפברואר 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

על פי החישובים של שפירא, המבוססים על התחזיות הנוכחיות, לעומת מימון המדינה בבחירות של ספטמבר 2019 – שעמד על 178,435,000 ש"ח – בבחירות הנוכחיות הסכום יעמוד על 239,304,381 ש"ח, עלייה של 60,869,381 ש"ח.

כחול לבן, לדוגמה, תגיע מ-47,906,700 ש"ח שקיבלה בפעם הקודמת, ל-63,4452,077 ש"ח. הליכוד יגיע מ-46,518,100 ש"ח ל-61,633,011 ש"ח.
הרשימה המשותפת, הצפויה לכל הפחות לשמור על 13 מנדטים בבחירות הקרובות, תגיע מ-19,440,400 ש"ח ל-26,161,224 ש"ח לפחות.

מפלגות קטנות יותר, כמו יהדות התורה וימינה, שקיבלו כל אחת 7 מנדטים בספטמבר, צפויות לקבל 17 מיליון ש"ח במרץ לעומת כ-12 מיליון ש"ח בספטמבר.

בקצה השני של הטווח, מפלגת הימין הקיצוני עוצמה יהודית, שלא עברה את אחוז החסימה בספטמבר אך קיבלה 1.4% מהקולות, תגיע ממימון של 1,388,600 ש"ח, השווה ליחידת מימון אחת, ל-1,819,066 ש"ח אם היא תקבל יותר מ-1% בסבב הנוכחי.

שלט חוצות של ישראל ביתנו בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שלט חוצות של ישראל ביתנו בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

כספים נוספים אלו צפויים להיות מתורגמים להפצצה של פרסומות בימים האחרונים לפני ההצבעה הארצית ב-2 במרץ, הן ברשת והן על הכבישים.

על אף שהמפלגות מסרבות לחשוף כמה מהכסף החדש בוזבז עד כה וכיצד התקציבים חולקו עד כה, מספר מפלגות הודו כי רוב התקציבים שלהם לא נוצלו.

"עשינו רכישה גדולה לסקרים האחרונים של יום חמישי", אמר נציג רשמי של אחת המפלגות, "אבל אנחנו בעיקר הולכים על מתקפה כוללת לימים האחרונים".

עוד 676 מילים
סגירה