כת נתניהו

הרב ברלנד, מתוך הסרט "רב הנסתר – קהילת שובו בנים"
הרב ברלנד, מתוך הסרט "רב הנסתר - קהילת שובו בנים"

"אם ברלנד היה מורה, פוקד עליך לרצוח…היית מבצע?" כך נשאל אחד מחברי קהילת שובו בנים לשעבר, ותשובתו הכנה הייתה: "אני לא יודע להגיד לך. במושגים של הימים ההם, לא בטוח שהייתי אומר לא".

הסרט "רב הנסתר" ששודר בליל חמישי האחרון בכאן 11 (בעוונותי יש לי חלק בהפקתו, בימאית שני חזיזה) מעלה את סיפור צמיחתה של קהילת חוזרים בתשובה סביב דמותו הכריזמתית של אליעזר ברלנד. לימים נחשפו פרשיות של הטרדות מיניות, הונאה בכספים ולאחרונה הוא עצור על הונאת חולי סרטן, להם הבטיח תרופה קקיונית, תמורת עשרות אלפי שקלים.

"אם ברלנד היה מורה, פוקד עליך לרצוח…היית מבצע?" כך נשאל אחד מחברי קהילת שובו בנים לשעבר, ותשובתו הכנה הייתה: "אני לא יודע להגיד לך. במושגים של הימים ההם, לא בטוח שהייתי אומר לא".

חברי הקהילה שהתגודדו בשנות ה 80 סביב ברלנד היו אנשים רציניים. בוגרי יחידות קרביות, קיבוצניקים, אנשי כלכלה ותורה. הם סרו למרותו, וככל שהלך ונטרפה דעתו – ניסו לומר לעצמם ולסביבתם שהוא איש קדוש. שזה לא יתכן שהוא עשה את המיוחס לו. כשברח לחו"ל ונעצר וישב בכלא ושוחרר וחזר והמשיך להשתולל. משפחתו הגרעינית דאגה לסגור אותו בבית כדי למנוע ממנו מעשים מטורפים.

הסרט מגולל שתי פרשיות רצח המיוחסות לאנשי משמרת הצניעות של קהילת "שובו בנים" בהנהגת ברלנד.

התנהגות חברי קהילת "שובו בנים" יכולה להוות מיקרו קוסמוס למבט-על על החברה הישראלית.

על אותו חלק השבוי בידי "ברלנד" אחר – אדם כריזמטי, סוחף אחריו המונים, נאשם בשורה של פרשיות שוחד ומרמה, ולמרות זאת זוכה לתמיכת מאמיניו תומכיו המסרבים להכיר בחטאיו. פשעיו. מסרבים לראות ולדחות את הנורמות המקולקלות של מנהיגם. הולכים שבי אחריו כמו בכת. לא כת דתית אלא כת פוליטית. המנהיג מעל הכל. אינו חייב לדעתם לציית לחוקים, אינו חייב דין וחשבון לאיש. הוא יכול להורות לסביבתו הנאמנה על מעשים מטורפים ואלו יבצעו את הנדרש מהם בלי לפקפק. בלי לעצור אותו.

מתוך הסרט: רב הנסתר – קהילת שובו בנים"
מתוך הסרט: רב הנסתר – קהילת שובו בנים"

הבחירות המתרגשות עלינו סובלות בדיוק מתסמונת כת ברלנד. שום טיעון לא מזיז את תומכי נתניהו. שום כתב אישום, שום שקר, ספין, לכלוך או טינופת נמוכה ברשתות החברתיות, לא משנה את תמיכתם במנהיג הכת.

אנשים מאמינים מסרבים, או פשוט לא מסוגלים להיפרד מאמונתם.
לחברי קהילת שובו בנים לקח עשרות שנים כדי להכיר בכך שהם חיים תחת משטר מסכן חיים, מטורף וכזה הפוגע בכל ערך שהיה יקר להם עד שהחליטו באומץ לעזוב את הכת ואת הקהילה ולהמשיך בחייהם בלי השפעת ברלנד.

הבחירות המתרגשות עלינו סובלות בדיוק מתסמונת כת ברלנד. שום טיעון לא מזיז את תומכי נתניהו. שום כתב אישום, שום שקר, ספין, לכלוך או טינופת נמוכה ברשתות החברתיות, לא משנה את תמיכתם במנהיג

"אתה אדם שומר הלכה", מטיחה אחת מחברות הקהילה בברלנד לאחר שנחשפה לחשד שהוא הטריד מינית ואף הורה לרצוח שני אנשים, "בתורה כתוב לא תרצח! בתורה כתוב לא תנאף".

עולמם של חברי כת ברלנד חרב עליהם כשהבינו שהלכו שולל אחרי רב שקידש צניעות ונאף בעצמו. רב שדרש נאמנות להלכה והפר את עשרת הדיברות יומיום.
בויכוח הפוליטי עם כת נתניהו אין מקום לשכנוע. לחילופי עמדות. לדעות מגוונות. אבל יום אחד חברי הכת יפקחו עיניים להבין שהלכו אחרי ה"ברלנד" שלהם כל הדרך בניגוד לכל דבר שהם מאמינים בו.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ממש בושה האיש הזה הילל, זוכר אותו היטב משובו בנים. או שהאיש הזה מנוול או טיפש, ואסביר. אני הייתי שם משנת 1985, הילל הגיע הרבה יותר מאוחר ממני. למה הכוונה? או שהוא משקר ורוצה להעמיד את ב... המשך קריאה

ממש בושה האיש הזה הילל, זוכר אותו היטב משובו בנים. או שהאיש הזה מנוול או טיפש, ואסביר. אני הייתי שם משנת 1985, הילל הגיע הרבה יותר מאוחר ממני.
למה הכוונה? או שהוא משקר ורוצה להעמיד את ברלנד כאישיות שמשתלטת על מוח הזולת ולכך צריך לתלות את ברלנד בכיכר העיר כפי ששרפו בעבר כל מי שנחשבה למכשפה. וכך הוא כביכול נוקם ברלנד שמיזמז את ביתו. כאילו הוא לא יודע מה הוא או כל אחד אחר בישיבה היה עושה אילו ברלנד היה מצווה עליו לרצוח.
בא לי לבכות! אני לא מכיר כאלו אנשים שהיו אי פעם בשובו!
נכון! היתה בישיבה כנופיה של כמה עבריינים שנוצלה למטרות כאלו על ידי ברלנד, אבל הם היו בשוליים של הישיבה.

עוד 471 מילים ו-1 תגובות
סגירה