בנימין נתניהו בשוק מחנה יהודה, ב-28 בפברואר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

יממה לבחירות, התמונה מתבהרת: לא תהיה ממשלה בלי הליכוד

תמונת המצב 24 שעות לפני פתיחת הקלפיות מראה כי בכל קונסטלציה, לא ניתן יהיה להרכיב ממשלה בלי הליכוד - עם נתניהו או בלעדיו ● אם המבוי הסתום יישמר, יהיו בחירות רביעיות ● ואם גוש הימין ישיג 61 מנדטים, התחמושת שנתניהו השיג בקלפי תשמש אותו לא רק נגד שומרי הסף ורשויות החוק, אלא גם נגד יריביו מבית ● פרשנות

אחרי שלוקחים בחשבון את כל הסקרים האחרונים; אחרי שמאזינים היטב לבליץ הראיונות של הפוליטיקאים בכל הערוצים; אחרי ששומעים את כל הספקולציות, מחשבים את כל המניפולציות ומנטרלים את הספינים מכל מיני הקלטות נסתרות, עולה מסקנה  פוליטית אחת: אחרי הבחירות אי אפשר יהיה להקים ממשלה בלי הליכוד, עם בנימין נתניהו או בלעדיו. זו תמונת המצב 24 שעות לפני פתיחת קלפיות.

ראש הממשלה נתניהו חותר ל-61 מנדטים של גוש הימין. לפי רוב הסקרים של סוף השבוע הוא מתקרב למשימה הזו, והגוש עומד כבר על 58 מנדטים. אי אפשר להתעלם מהבאזז שנתניהו יוצר ברחוב. הסיור שלו בשוק מחנה יהודה ביום שישי האחרון הכניס ירושלמים לסוג של טירוף. אפשר להרגיש הפעם התעוררות במעוזי הליכוד. נתניהו קורא לזה "תיקון" של הבחירות בספטמבר.

אי אפשר להתעלם מהבאזז שנתניהו יוצר ברחוב. הסיור שלו בשוק מחנה יהודה הכניס ירושלמים לסוג של טירוף. אפשר להרגיש הפעם התעוררות במעוזי הליכוד. נתניהו קורא לזה "תיקון" של הבחירות בספטמבר

נתניהו הצהיר בראיונות אמש שהוא לא הולך להעביר בכנסת הבאה את החוק הצרפתי, גם אם ינצח בבחירות, וכי הוא יתייצב בבית המשפט וינפץ את ההאשמות נגדו. אשרי המאמין (לו).

אם נתניהו ישיג 61 מנדטים, הוא ירים את הציבור ואת הכנסת על רשויות החוק עוד לפני שייגש לבית המשפט. נתניהו יאמר בערך כך: "ניצחתי בבחירות אחרי שהוגש נגדי כתב אישום. הציבור זיכה אותי, ואישר לי להעביר את פסקת ההתגברות ואת החוק הצרפתי".

אם זו אכן תהיה התוצאה, התחמושת שנתניהו השיג בקלפי תשמש אותו גם נגד חברי כנסת בליכוד שלא רוצים לתמוך בחוק הצרפתי – גדעון סער, גלעד ארדן או יולי אדלשטיין. מעניין לאן תוביל ההתנגשות הזו, אבל צריך קודם לחכות לספירת הקולות.

ומה אם לא תיפול הכרעה? יו"ר כחול-לבן בני גנץ ניפץ אתמול את התסריט של ממשלת המיעוט עם העבודה-גשר-מרצ וישראל ביתנו, עם תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. עמיר פרץ, יו"ר העבודה, טען כי עסקה להקמת ממשלה כזו כבר נחתמה, אבל גנץ מיהר להכחיש בזעם.

גנץ בונה לדבריו על ממשלת אחדות עם הליכוד וליברמן, בלי נתניהו. תחת נתניהו הוא לא מוכן לשבת. ההנחה שהליכוד יתפרק ונתניהו ייזרק אחרי הבחירות היא רדיקלית. במלים אחרות, גנץ נותר בלי אפשרות ריאלית להקים ממשלה, על פי הניתוח שלו עצמו.

גנץ בונה לדבריו על ממשלת אחדות עם הליכוד בלי נתניהו. תחת נתניהו הוא לא מוכן לשבת. ההנחה שהליכוד יתפרק ונתניהו ייזרק אחרי הבחירות היא רדיקלית. במלים אחרות, גנץ נותר בלי אפשרות ריאלית להקים ממשלה

ובכל זאת, הדברים של גנץ ראויים לכוכבית. בצמרת כחול-לבן מתנהל ויכוח שעוד לא הסתיים על  האפשרות להקים ממשלת מיעוט, שתסתמך גם על הרשימה המשותפת, לתקופת זמן מוגבלת – כי הכול כשר להוציא את נתניהו לפנסיה. אם להסתמך על גנץ, כאמור, הוויכוח הוכרע והאפשרות לא קיימת – אבל לי ידוע על דעות חשובות אחרות בצמרת המפלגה.

אביגדור ליברמן, הגיבור החשוב השלישי במערכת הבחירות הזו, מבטיח שתקום "ממשלה ציונית-ליברלית". אתמול הוא פיזר עוד ידיעות ביטחוניות-מדיניות שהוכחשו, אבל משאירות אותו רלוונטי, לפחות בתקשורת.

לממשלה שמבטיח ליברמן אין היתכנות מספרית, כי הוא לא רוצה ממשלת אחדות, לא את החרדים, לא את הערבים, לא את המשיחיים בימינה ולא אף אחד. הוא טוען שגנץ לא בשל ונפתלי בנט הוא "בדיחה לא מוצלחת". מה בכל זאת? ליברמן, כמו גנץ, מתחייב על ליכוד בלי נתניהו. גם זו דרך לפזר בשורות ולמשוך קולות מאנשים פתיים ומפותים.

בשורה התחתונה, אף אחד לא רוצה בחירות רביעיות, אבל היחיד שיכול לצאת נשכר ממצב של תיקו וחוסר הכרעה הוא בנימין נתניהו. כך הוא נשאר לעמוד בראש ממשלת מעבר עד ספטמבר, מועד הבחירות הרביעיות, שיטה טובה להרוויח עוד זמן פוליטי. קשה לחשוב על זה או להסכים עם זה, אבל צריך לדעת שקיימת גם אופציה רעה מהסוג הזה.

עוד 555 מילים
סגירה