• בנימין נתניהו (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
  • טל טל גלבוע בהפגנה למען זכויות בעלי חיים ב-2016
  • מאבק פעילי הקנאביס (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
  • אני שולמן, צילום מתוך אתר המחאה (צילום: צילום מסך anishulman.org.il)
    צילום מסך anishulman.org.il

מבצע כדנית שיטת נתניהו לחיסול מאבקים חברתיים

בכל אחת מתנועות המחאה החברתיות שצצו כאן בשנים האחרונות ראה ראש הממשלה פוטנציאל לפיגוע אלקטורלי, ופעל בהתאם: איתר פעיל מרכזי מתוך המאבק והגיש לו הצעה מפתה, ארוזה בצבעים נועזים, עם מועד יישום בלתי ידוע ● מי שהתפתה והחליט לבדוק מה מהות ההצעה גילה שכבר שולב בקמפיין הליכוד, הפך ברגע אחד מאידאליסט לאופורטוניסט וגרם לנזק תדמיתי לכל התנועה ● פרשנות

בנימין נתניהו ניצב במערכות הבחירות האחרונות במצב לא אידאלי. מולו התייצבו ארגונים חברתיים שניהלו מערכה עיקשת, כל אחד בתחומו, נגד חוסר המעש של ראש הממשלה בענייניהם ב-10 שנות שלטונו.

מאחר שבכל אחד מהארגונים האלה טמון פוטנציאל לפיגוע אלקטורלי עבור נתניהו, הרי שמבחינת ראש הממשלה היוצא, צריך לנטרל את הפוטנציאל הזה כמה שיותר מהר – בטח במערכת בחירות צמודה, שבה יש משמעות לכל קול.

אבל, לנתניהו יש בעיית אמינות קשה, כך שאף אחד כבר לא באמת מאמין להבטחותיו, ויכולת השכנוע שלו מול ארגונים חברתיים זועמים ירדה לאפס.

אז איך בכל זאת מצליחים לנטרל מאבק אזרחי, כשאין לצד השני טיפת אמון בך? לפה בדיוק נכנסת "שיטת הכדנית" שאימץ נתניהו, והביא לכלל אומנות.

הכדנית הוא צמח בצורת כד שמושך חרקים בשל צבעיו העזים, ושעל דפנות הכד מרוח צוף מתוק. חרק שיתרשם מהצבעים, ויגיע לכדנית כדי לטעום מהצוף המתוק, ימצא את עצמו די מהר מחליק פנימה, הישר לתחתית הכד.

כשיבין שנפל למלכודת, יהיה כבר מאוחר מדי מבחינתו, ודי מהר החרק ימצא את עצמו טובע בתוך נוזל שיעכל את גופו.

כדנית (צילום: ויקיפדיה)
כדנית (צילום: ויקיפדיה, CC BY 2.5)

נתניהו אימץ את שיטת הכדנית מול לא מעט תנועות חברתיות, שנדמו ככאלה שמאיימות על המשך שלטונו, והוא פועל לאורה שלב אחר שלב:

בשלב ראשון הוא מאתר את "הטרף", בדרך כלל פעיל מרכזי מתוך המאבק, שנחשב לבעל הפוטנציאל הגבוה ביותר ליפול למלכודת.

בשלב השני הוא יפנה לאותו פעיל בהצעה מפתה, ארוזה בצבעים עזים ומושכים המותאמים לטעמו, שבדרך כלל תכלול התייחסות לצורך למצוא פתרון עומק לבעיה שהועלתה במאבק.

כצפוי, בשלב הזה גם אקטיביסט חשדן יגיע כדי לרחרח אצל נתניהו מה בדיוק יש בהצעה נוטפת הדבש. אבל כמו אותו חרק, ברגע שהפעיל ייחשף לצוף כבר יהיה לו קשה מאוד לסרב להצעה. בדרך כלל מדובר במשרת חלומות, והצעה להוביל את הפתרון לבעיה כנציגו של ראש הממשלה, לא פחות ולא יותר.

ברגע שהפעיל החברתי יגיע כדי לטעום מהצוף שמציע ראש הממשלה, הוא יחליק במהירות לתוך הנוזל הדביק, נניח קמפיין הליכוד. בסופו של התהליך תדמיתו של הפעיל תשתנה כהרף עין מאידאליסט לאופורטוניסט

יישום הפתרון תמיד יכוון למועד לא ידוע, אי שם בעתיד, אבל "הצוף" כל כך מפתה, שגם לאקטיביסט מנוסה קשה יהיה להתאפק.

כך קורה שברגע שהפעיל החברתי מגיע כדי לטעום מהצוף שמציע ראש הממשלה, הוא מחליק במהירות לתוך הנוזל הדביק – נניח, קמפיין הליכוד – ושם כבר יעוכל כל המוניטין וכל הקרדיט שצבר הפעיל מול הציבור או חלקו.

בסופו של התהליך תדמיתו של הפעיל משתנה כהרף עין מאידאליסט לאופורטוניסט, והוא נשרף באור הזרקורים ולנגד עיני הציבור.

הבעיה היא שלא רק הפעיל האקטיביסט שנלכד בצוף נשרף, אלא גם התנועה החברתית שממנה הגיע חווה משבר עמוק: היא מואשמת בפוליטיזציה,  ומעוררת תרעומת בתנועה ומחוצה לה, כלפי ראשי התנועה ש"בגדו במאבק".

המטרה מבחינת נתניהו הושגה: ברגע אחד הוא הצליח להסיט את הדיון ולהעסיק את התנועה בשלל מריבות פנימיות, במקום להמשיך ולעסוק בביקורת נגדו, ולא מן הנמנע שגם מושך תומכים חדשים ממטה המאבק, שעדיין לא הבינו שיש מחיר לצוף המתוק.

כמה דוגמאות משתי מערכות בחירות האחרונות מצביעות על הדרך שבה התהליך הזה נעשה בפועל.

23 בפברואר 2020: אורן ליבוביץ'

הטרף: אורן ליבוביץ', יו"ר עלה ירוק, ממובילי המאבק ללגליזציה בשימוש בקנאביס בישראל

שלב הפיתוי: הבטחה לבצע לגליזציה נוסח קנדה אחרי הבחירות.

שלב הצוף: נתניהו ממנה את ליבוביץ' לחבר בוועדה שתבחן את יבוא המודל הקנדי להסדרת שוק חוקי בישראל. מועד היישום הוא אחרי הבחירות, או יותר מדויק: המועד הזה כנראה לעולם לא יגיע.

המלכודת: ליבוביץ' צולם לסרטון תעמולה של הליכוד יחד עם ניר ברקת ואמיר אוחנה, והופך להיות חלק מקמפיין המפלגה. הוא מצדו קורא לשותפיו למאבק למען לגליזציה לקנאביס להצביע לליכוד, והליכוד מצדו מזרים כסף לקמפיין פרסומי במגזין "קנאביס", שמהווה את הפלטפורמה התקשורתית המרכזית של המאבק.

ברגע אחד האתר והמאבק נראו כאילו נהפכו לחלק אינטגרלי מתעמולת הבחירות של הליכוד, מה שהוביל למתיחת ביקורת קשה נגד ליבוביץ' ועלה ירוק מצד תומכי הלגליזציה, בגין הפוליטיזציה של המאבק.

יש לכם רישום פלילי על שימוש אישי והחזקה של קנאביס? זה הזמן שלכם למחוק אותו.

יש לכם רישום פלילי על שימוש אישי והחזקה של קנאביס? זה הזמן שלכם למחוק אותו.נכנסים עכשיו לאתר המצורף ומגישים את הבקשה.שר המשפטים אמיר אוחנה הבטיח לטפל בכל בקשה באופן אישי במטרה למחוק את הרישום הפלילי. https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.gov.il%2Fhe%2Fservice%2Fpardon_request%3Ffbclid%3DIwAR1AETv8H-xM-a18u3GpMO8gZkWApsCBEG8xuu78K3-0Qhgnl0ZUeduCmDo&h=AT16Xkb8PFeyFr4lg7jsrKGl-klTZbcvPloK0RzoB8J-9EUtdv4UoxyhhJXu_LggbkBKgtClkiIUInl3qHc2dhMwVg-z-hJl7oXrDLaDPPvMbDcEylEXFz4MldPIXphLlh8

פורסם על ידי ‏צעירי הליכוד חיפה‏ ב- יום רביעי, 26 בפברואר 2020

7 בפברואר 2020: צופיה נהון

הטרף:  צופיה נהון, חברת מרכז הליכוד, שגם הייתה פעילה מובילה במיזם המחאה "אני שולמן", שפועל למען זכויות העצמאיים, ומונה 174 אלף חברים בפייסבוק.

שלב הפיתוי  והצבעים העזים:  הצעה לבצע מהפכה למען העצמאים בישראל באמצעות נקיטה בשורה של צעדים מעשיים ומידיים.

שלב הצוף:  מינוי נהון לתפקיד יועצת של ראש הממשלה לענייני עסקים קטנים. גם הפעם היישום של ההצעות נדחה למועד עתידי,  אחרי הבחירות, אם בכלל.

המלכודת: נהון הונחתה היישר מ"אני שולמן", לתוך קמפיין הליכוד כנציגת מגזר העצמאים. בתגובה התעוררו באחת חילוקי דעות, זעם גדול ומרמור כלפי נהון בטענה כי גייסה את המאבק הא-פוליטי שלהם כדי להפוך לחלק מהקמפיין של נתניהו. עד כדי כך גדול היה הזעם כלפיה, שראשי הקבוצה נאלצו להוציא פוסט הבהרה במטרה לנסות ולהרגיע את השטח.

יוני 2019: טל גלבוע

הטרף: טל גלבוע, מקורבת ליאיר נתניהו והדמות המובילה והמוכרת בארץ בתחום המאבק למען זכויות בעלי החיים.

שלב הפיתוי – הצבעים העזים: הצעה להעלות את המודעות לסבלם של בעלי החיים מטעם משרד ראש הממשלה.

שלב הצוף: מינוי גלבוע ליועצת ראש הממשלה לענייני בעלי חיים.

טל גלבוע בהפגנה למען זכויות בעלי חיים ב-2016
טל גלבוע בהפגנה למען זכויות בעלי חיים ב-2016

המלכודת: גלבוע, שביקרה בעבר את הקשר בין פעילות למען בעלי חיים לבין פעילות או דעה פוליטית – ואף הפצירה שלא לערבב בין השניים, החלה להופיע בסרטונים ובתכניות אירוח במסגרת קמפיין הליכוד. הביקורת נגד גלבוע, שהחלה עוד לפני המינוי, גברה והיא הואשמה בכך שהיא ממסחרת את המאבק והופכת אותו לפוליטי.

המהלך לא עזר לעצור את ההידרדרות גם בקרב התמיכה הכללית במאבק הטבעוניים בקרב הציבור. כך למשל בזמן ישראל פורסם כי בשנת 2017 גויסו יותר מ-260 אלף שקל במסגרת קמפיין גיוס תרומות לטובת עמותת "קירות שקופים" שהקימה גלבוע. בשנת 2019 גויסו 76 אלף שקל בלבד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אפשר להוסיף עוד משהו: הטרף: בני גנץ שלב הצוף: מובטח לבני שתוקם ממשלת אחדות שתלחם בקורונה. גנץ מקבל מינוי של ראש ממשלה חיליפי המלכודת: מוקמת ממשלה מנופחת שדואגת רק לעצמה ולא עושה דבר בנו... המשך קריאה

אפשר להוסיף עוד משהו:
הטרף: בני גנץ
שלב הצוף: מובטח לבני שתוקם ממשלת אחדות שתלחם בקורונה. גנץ מקבל מינוי של ראש ממשלה חיליפי
המלכודת: מוקמת ממשלה מנופחת שדואגת רק לעצמה ולא עושה דבר בנוגע לקורונה.
הציבור שהצביע לגנץ נוטש אותו וכחול לבן מתפוררת

עוד 827 מילים ו-1 תגובות
סגירה