בגלל הקורונה: הצוותים ברמב"ם נותרו בלי מסיכות

בלעדי מחסור במסיכות שנועדו להגן על אנשי רפואה ברמב"ם מפני מגוון מחלות מסוכנות ● בביה"ח מוקמת מרפאה לחולי קורונה, וגורם רפואי בכיר טוען שהמסיכות נשמרות לשימושה ● "מערכת הבריאות נערכת בבהילות להתמודד עם הקורונה, כשהיא במשבר ועל קצה גבול היכולת שלה, והתוצאה בהתאם" ● רמב"ם בתגובה: "כל איש צוות שזקוק למסיכה יקבל"

המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה (צילום: משה שי/פלאש90)
משה שי/פלאש90
המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה

משבר הקורונה יצר מחסור במסיכות N95 ("מסיכות ברווז"), שנועדו להגן על אנשי רפואה, במרפאות של בית החולים רמב"ם בחיפה.

ממידע שהגיע לידי זמן ישראל עולה כי אנשי צוות ומרפאות המטפלים בחולים במחלות מדבקות – לא הקורונה, אלא מחלות מסוכנות אחרות – נותרו בלא המסיכות המגינות על חייהם. 

בית החולים אסף לאחרונה את מסיכות N95, וגורם רפואי בכיר טוען כי הנהלת המוסד שומרת את המסיכות למחלקה לטיפול בחולי קורונה שמוקמת בבית החולים. זאת למרות שברמב"ם אין אף חולה קורונה ושהמחלקה טרם הופעלה.

בבניין מאייר ברמב"ם מוקמת בימים אלה מחלקת אשפוז ייעודית חדשה עם קומה מבודדת וכניסה נפרדת, שתצויד בכוח אדם וציוד נפרד, וייאכפו עליה נהלי בידוד קפדניים. בבית החולים הבהירו כי המחלקה החדשה מוקמת "במסגרת ההיערכות למצב שבו יידרש תגבור של הטיפול בחולי קורונה בצפון".

לפני שבוע שלח מנהל הלוגיסטיקה של רמב"ם הודעה לכל המחלקות, שבה נכתב:

"עקב בעיית מלאים ארצית במסיכות N95, יש צורך בפיקוח ומעקב הדוק על השימוש בהן. על פי ההנחיות של היחידה למניעת זיהומים והנהלת בית החולים, המסכות יוחזקו במחלקות לרפואה דחופה ובמחלקות בעלות חדרי לחץ שלילי בלבד. מחלקות אחרות יקבלו מסיכות רק באישור מיוחד על פי צורך קליני".

המכתב מגדיר ומפרט נהלים מחמירים שהונהגו בבית החולים, כדי לשמור על המסיכות ולפקח על החלוקה שלהן לפי הצורך.

רופא ברמב"ם: "הנהלים החדשים יצרו מחסור במסיכות במרפאות שבהן מטופלים באופן שוטף חולים במחלות מדבקות ומסוכנות אחרות, שחלקן נפוצות יותר מהקורונה ולא פחות מסוכנות"

בפועל, לדברי גורם רפואי בכיר בבית החולים, הנהלים החדשים יצרו מחסור במסיכות במרפאות שבהן מטופלים באופן שוטף חולים, נבדקים ומאותרים במחלות מדבקות ומסוכנות אחרות, שחלקן נפוצות בהרבה מהקורונה ולא פחות מסוכנות, למשל שעלת, חצבת, צהבת, או שחפת.

כל זה מתרחש בשעה שבשוק יש מחסור מוחלט ב"מסיכות ברווז", שמיוצרות, למרבה האירוניה, במחוז חוביי בסין שנמצא תחת הסגר בגלל הקורונה.

לדברי גורם רפואי בכיר: "נוצר מצב שבו שומרים מסיכות למחלקה שעדיין לא קיימת בזמן שבמחלקות אחרות שמטפלות בפועל בחולים מדבקים נוצר מחסור חמור במסיכות שמהווה סכנה לאנשי צוות ורופאים בבית החולים. זה לא חייב להיגמר רק במסיכות. אם באמת יגיעו לכאן הרבה חולים בבת אחת, האם יהיו מספיק מכונות הנשמה? אני בכלל לא בטוח".

לדברי אותו גורם רפואי: "זאת בעיה שלא קיימת רק ברמב"ם. מערכת הבריאות בישראל נמצאת על קצה היכולת שלה ועל סף מחסור במשאבים וכוח אדם, ואין לה בכלל רזרבות למקרי חירום. ההיערכות הבהולה להתגוננות מפני הקורונה, שהיא חשובה בפני עצמה, נעשית במצב כזה בהכרח על חשבון ההתמודדות השוטפת עם מחלות אחרות, שחלקן יותר קשות, וכך עלולה לסכן חיים".

מבית החולים רמב"ם נמסר בתגובה: "כל איש צוות שזקוק למסיכת N95 מבחינה מקצועית יקבל, בלי קשר לאיזו מרפאה. הסוגיה היא לשלוט במלאי עקב החוסר בכל העולם. ההנחיה לגבי איסוף מסיכות עברה זמן רב לפני שרמב"ם קיבל הנחיה לפתיחת מחלקת בידוד לקורונה. אין קשר בין הדברים. ההנחיה להגבלה ופיקוח על מסיכות N95 נעשתה על מנת לשלוט במלאי".

מסכת N-95 (צילום: AP Photo/ Pat Roque/file)
מסכת N-95 (צילום: AP Photo/ Pat Roque/file)
עוד 437 מילים
סגירה