מילון הבחירות 2020

לפעמים נדמה כי המאבק על דמותה של הדמוקרטיה הישראלית הופך עם השנים לביזארי, משונה, שרירותי ובלתי מובן ● בלשן הבית אמיר בן-דוד ליקט ועדכן את המילון למונחי בחירות 2020, שיעשה מעט סדר בבלאגן

מילון הבחירות מועד ג'
מילון הבחירות מועד ג׳
א

אוננות

פעילות אנושית מענגת ואינטימית שהפכה לאובססיה של קמפיין הליכוד.

במועד א' ניסו להדביק לבני גנץ התערטלות ואוננות כנער בכפר הירוק מול אחת, נאווה ג'ייקובס, שנעלמה באותה מהירות שבה הפציעה. במועד ג' נולד קמפיין חדש – בתמיכה נלהבת של עלם החמודות מבלפור – כאילו גנץ תיעד עצמו מאונן מול מצלמה ושלח את הצילומים למאהבת שלו במהלך מבצע צוק איתן. על השאלה המתבקשת, האם יש ראיות כלשהן לטענות האלה, אפשר להשיב בתשובה שכבר הפכה לקלאסיקה: "מה? מה פתאום?".

חוץ מזה, אוננות זו גם כנראה תשובה סבירה לשאלה "את מה מזכירות לך הבחירות האלה?"

אין כוח לבחירות האלה

ככל הנראה המשפט שנאמר הכי הרבה פעמים בשיחות בישראל בחודשים האחרונים. משקף את הגועל שחשים רבים – בימין ובשמאל – ביחס לפוליטיקה הישראלית. על השאלה את מי משרת המיאוס הזה מהפוליטיקה, מי מטפח אותו ומי נבנה ממנו, עוד ייכתבו בעתיד דוקטורטים בסוציולוגיה ובמדעי המדינה.

אלקטור

אפליקציית המרצת בוחרים בשימוש הליכוד. מהשרתים שלה דלף פנקס הבוחרים המלא של כל אזרחי ישראל, בלי שהאירוע הותיר רושם רב על הנפגעים.

רג'יב טאיפ ארדואן (צילום: Burhan Ozbilici, AP)

ארדואן

הוזכר כל כך הרבה פעמים במערכת הבחירות, עד שלפעמים צריך להזכיר שהוא לא מועמד לשום תפקיד רשמי בישראל.

ארומה פוליטית

מושג שנכנס למילון מועד ג' בזכות בני גנץ, שחזר והשתמש בו כשנפתחה החקירה בעניין הממד החמישי ("חקירה בעלת ארומה פוליטית!"). גנץ לא הבין, כנראה, שהחזרה המוגזמת שלו על הביטוי המשונה, שכאילו נשלף ממדורי ביקורת מסעדות, חיזקה הן את חשדות הימנים שרואים בו אליטיסט אנין-טעם ומתנשא והן את חשדות השמאלנים שרואים בו חסר טעם וריח, כמו קפה פושר של רשת בתי הקפה העממית.

ב
נתן אשל (צילום: נועם מוסקוביץ', פלאש 90)

בהמה

רבים חשדו מזמן בסתר ליבם ובסתר קבוצות הווטסאפ שלהם, שמירי רגב ראויה לתואר הזה, אבל לא כולם העזו לבטא זאת בקול רם, מפחד צבא הפוליטיקלי קורקט. כשאביגדור ליברמן קרא לרגב "בהמה" (ולישראל כץ "שקרן") בראיון לבן כספית מ"מעריב", נרשם זעזוע מקיר לקיר. כשהמראיין הזכיר לו שהראיון יתפרסם בגיליון ערב יום כיפור, השיב ליברמן: "אני מתנצל מראש בפני הבהמות".

ואז הגיע נתן אשל חסר המעצורים ופשוט הניח את זה על השולחן, בהקלטה שחשפה אילנה דיין יומיים לפני הבחירות: "מירי רגב עושה עבודה מצוינת. זאת אומרת זה שהיא בהמה בכלל, עזוב את… אה, אבל היא עושה עבודה מצוינת. כי היא מלהיבה את… כמו ההוא בכדורגל שעומד ועושה לקהל ככה עם הידיים. זה מה שהיא עושה".

אם שמאלני זוטר היה אומר דברים כאלה, לא קשה לדמיין את עוצמת זעקות הגעוואלד (ע"ע) של הריקלינים (ע"ע).

ביביסטים

צבא האמת האינטרנטי של נתניהו, כפי שהיו מוכרים בבחירות מועד א' ומועד ב'. בבחירות מועד ג' הפכו ל"ריקלינים" (ע"ע).

בליץ

היומיים האחרונים לפני הבחירות, שבהם כל הפוליטיקאים מתראיינים איפה שרק אפשר, צועקים שסותמים להם את הפה ולא נותנים להם לדבר, עוזבים את האולפנים בזעם וממהרים לקדם את זה עם קריצה ברשתות החברתיות, ומבטיחים הבטחות שלכולם ברור שאין להם שום כוונה או יכולת לקיים.

בלפור

המקבילה הישראלית לארמון האליזה, דאונינג 10 והבית הלבן – רק עם קצת פחות שיק. כתובת שנכנסה לחיינו בעוצמה כה רבה, עד שקצת קשה להיזכר שלפני עשור מעטים בישראל ידעו להגיד היכן נמצא מעון ראש הממשלה. היום ברור שזה המקום שבו מתקבלות החלטות גורליות, לפעמים תוך השמעת קולות מפחידים והשלכת נעליים לכל עבר.

"הנתניהוז": פתיח הסדרה
מוזיקה: אמיר בן-דוד
עיצוב, עריכה ואנימציה: אלון משי

ג

גוש

מלבד העיסוק הנרחב באוננות, מרבים לדבר גם על גודל הגוש, מה שמעורר את החשד שהפוליטיקה הישראלית תקועה עמוק בפאזה האנאלית של חייה.

גמגום

ממשה רבנו ונ נח נחמן מאומן, דרך לוי אשכול ערב ששת הימים ועד יו יו יונית של בני גנץ: אובססיה מקומית מקורית, שמשמעותה המלאה עוד תתחוור יום אחד בספר בהוצאת "רסלינג".

געוואלד

בישראל מקללים בערבית, חולמים בספרדית, עושים קריירה באנגלית אבל בוכים רק ביידיש. ובסיבוב הבחירות השלישי התהפכה המגמה שוב, כשאת קריאות הגעוואלד המסורתיות של השעות האחרונות החליפו זעקות ה"עוד מאמץ קטן ויש לנו רוב יהודי יציב!"

ד
דוד בן גוריון חותם על מגילת העצמאות, משמאל הרב יהודה לייב הכהן (צילום: הנס פין, לע

דמוקרטיה

העניין המסובך הזה שלשמו התכנסנו. הדורות שלפנינו נלחמו כדי לבסס אותה והדור שלנו מחריב אותה בשיטתיות, כדי שלדורות הבאים יהיה למה להתגעגע.

ה

החוק הצרפתי

חוק אנין בניחוח באגט טרי עם פרוסות קממבר וכוס יין אדום מיקבי פיי דה לה לואר, שנתניהו התחייב שהוא לא מתכוון לקדם בשום פנים ואופן. משמעותו היא ש"הו הא איזה צחוק – הנה בא ראש ממשלה שניצב מעל החוק". כל מי שזה לא טוב לו – יום טוב לו.

עימות בין איימן עודה לבנימין נתניהו במהלך דיון על חוק המצלמות, 11 בספטמבר 2019 (צילום: דוברות הכנסת)

הימנעות/תמיכת הערבים

לפעמים נדמה שזו השאלה היחידה שנשאלת שוב ושוב, בווריאציות שונות, בכל תוכניות האקטואליה ובכל הראיונות הפוליטיים: האם תשב עם הערבים? האם תסכים להקים קואליציה בתמיכה מבחוץ של הערבים? ומה תעשה אם הערבים יימנעו בהצבעה? האם סגרת עם הערבים דיל חשאי שהם ימליצו עליך לנשיא? הישארו עמנו גם אחרי הפרסומות לכתבת תחקיר מיוחדת שהכנו – עדויות מזעזעות לכך שהחברה הישראלית הופכת להיות חברה גזענית.

הכל מטומטם

האשטג פופולארי ברשתות החברתיות, שלוכד את רוח הזמן ומשקף את מה שרוב הישראלים מרגישים רוב הזמן ביחס לפוליטיקה הישראלית.

הממד החמישי

חברת הייטק בעלת שם עתידני שנסגרה מזמן. מעטים כנראה מסוגלים להסביר מה היא בעצם עשתה, במה בדיוק היא נחשדת, ומה הקשר של בני גנץ לחשדות הללו. מה שלא הפריע לרבים ליישר קו עם התעמולה מבלפור ולהפוך את החשדות האלה לשווי ערך למקבץ מעשי השחיתות המתוארים בשלושה כתבי אישום חמורים שכבר הוגשו נגד נתניהו.

הקלטות

הלהיט הגדול של הפוליטיקה הישראלית. מזכירות שוב ושוב את המרחק העצום בין מה שאנשים אומרים למה שהם חושבים באמת.

ו

ווטסאפ

ניסוי חברתי מרתק שבודק מה יקרה אם סבא ישראל מקריית מוצקין ואמא של ורד הבן מקבוצת "גן רקפת הכי בעולםםםםם" ימונו לעורכים ראשיים של כלי להפצת תעמולה פוליטית. כששלושה ימים לפני הבחירות הופצה בקבוצות הווטסאפ של מזכרת בתיה שמועה לא מאומתת על חולה קורונה, עלתה השאלה האם במקום קמפיין "הערבים נוהרים לקלפיות" נראה הפעם את קמפיין "הנגיפים נוהרים לקלפיות".

יש לכם טיפ או הדלפה בשבילנו? שלחו לנו בווטסאפ

ווטאבאוטיזם

"אבל מה עם…". האמצעי הרטורי המרכזי בפוליטיקה הישראלית. אבל מה עם ההתנתקות/רצח רבין/יום כיפור/אלטלנה/השואה/ארלוזורוב/הפוגרומים/המפץ הגדול. אחיו הבכור של "נסכים שלא להסכים".

ז

זחיחות

אולי המאפיין הבולט ביותר של תומכיו הנלהבים של נתניהו, מבני ציפר דרך גדי טאוב ועד שמעון ריקלין. שילוב מוזר ומרתיע של שביעות רצון עצמית, אווירת מתבגרים חרמנים בספסל האחורי בטיול בית ספר, יהירות שלא לגמרי ברור על מה היא מתבססת, בשילוב מפגנים מזדמנים של תוקפנות, התקרבנות וגלגול עיניים.

אין דרך טובה להמחיש את הזחיחות הממארת הזו כמו הראיון של שמעון ריקלין לאמנון לוי, שבשיאו הוא שיקר במצח נחושה (רביב דרוקר מעולם לא כתב נאום לבני גנץ) ואז התחיל לרקוד מול פרצופו המשתאה של המראיין ההמום, שלא הצליח להחליט איך להגיב לטענה, שהוא מעולם לא נתקל בה קודם. האם מפגן הזחיחות המביך הזה מנע מאמנון לוי להזמין את ריקלין לתוכניתו בהמשך? מה פתאום. הריקלינים הרי נותנים שואו טוב, וזה מה שבאמת חשוב בטלוויזיה.

ח

חברתי

סחורה פוליטית שפעם אחר פעם נשארת על המדפים ללא ביקוש.

חיבורים

האריתמטיקה המופלאה של הפוליטיקה הישראלית, שמאפשרת לשלוש מפלגות שכל אחת מהן זוכה בשלב זה או אחר לחמישה-שישה מנדטים בסקרים לחבור זו לזו, לקבל ביחד שישה מנדטים ולהציג את זה כהישג היסטורי.

חמוצים

כל מי שעוד לא הבין שהשמש זורחת מרחוב בלפור.

חסינות

ביבי רצה ולא הצליח. בסוף רק חיים כץ חזר הביתה עם השרשרת הנחשקת על צווארו.

ט

טוויטר

הזירה שבה פוליטיקאים, פעילים פוליטיים ועיתונאים נוהגים להתכתש על נושאים שלא רלבנטיים לחיי האזרחים שמתגודדים בפייסבוק.

ובהזדמנות שאתם פה, תעקבו אחרינו בטוויטר

אחמד טיבי (צילום: Sebastian Scheiner, AP)

טיבי

האיש היחיד בעולם שהקריירה הפוליטית שלו נהנתה מכך שהשם שלו מתחרז עם ביבי.

י

יורש העצר

הילד של כולנו, המכונה לעתים גם "ג'ופרי". בחור צעיר שלא לגמרי ברור מה הוא עושה בחיים חוץ מלהתכתש בטוויטר, לבלות במועדוני חשפנות, להפיץ טינופת ברשתות החברתיות ולאיים שיתבע כל מי שיטען את זה כלפיו.

ישראל השנייה

מושג שנשלף מהבוידעם על ידי העיתונאי (וחלילה שנשכח, הדוקטור!) אבישי בן-חיים וזכה לחיים חדשים ומפתיעים. הטענה, שמעולם לא נומקה ותמיד נותרה מעורפלת למדי, הולכת בערך ככה: ישראל הראשונה – שהיא אשכנזית, משכילה, מבוססת כלכלית ו"ניידת" כביטוי האהוב על דוקטור אחר – עושה שימוש במערכת המשפט בכלל ובמשפט הפלילי בפרט על מנת לדחוק החוצה את נציגי "ישראל השנייה" – שהיא מזרחית ברובה, מדוכאת כלכלית ו"נייחת".

על פי התיאוריה, כך נלחמו באריה דרעי, הגיבור הגדול הקודם של "ישראל השנייה", וכך נלחמים היום בבנימין נתניהו, שביסס את מעמדו כנציג המדוכאים עלי אדמות.

איך כל זה מתחבר לכך שנתניהו הוא אשכנזי, בנו של פרופסור מהאוניברסיטה העברית, בוגר סיירת מטכ"ל האליטיסטית ואוניברסיטה אמריקאית ובעיקר – מיליונר בעל רכוש רב, שמסתובב בעיקר בחברת מיליארדרים בעלי רכוש רב? ובכן, זה לא לגמרי מסתדר. אבל זה לא אומר שלא ננהל על זה שוב דיון סוער באולפן.

כ

כתבי אישום

על פי דמותו של דודי אמסלם ב"ארץ נהדרת", כתב אישום הוא היום כמו תואר אקדמי: בלעדיו אי אפשר להתקדם בפוליטיקה. ואכן, נגד נתניהו הוגשו שלושה כתבי אישום, והוא בהחלט התקדם יפה.

ל

לא ימין ולא שמאל

השקר שאף אחד לא קונה חוץ מאנשי המרכז הקיצוני.

ליברמן

האיש שהפך לגוש בפני עצמו.

מ
אביחי מנדלבליט מודיע על הגשת כתב אישום נגד בנימין נתניהו. 21 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

מנדלבליט

האיש שבלי לזוז מהמקום הצליח לעשות את כל הדרך הארוכה מ"משת"פ של ביבי שקובר את שלטון החוק" עד ל"המחסום האחרון שמונע מביבי לרסק את שלטון החוק".

מצלמות

"היום הכל בסטורי", הכריז ראש הממשלה במועד א'. במועד ב' היה ברור לכולם שהוא התכוון בעיקר למצלמות שהוצבו בקלפיות ביישובים ערבים. במועד ג' מחכים כולם לתיעוד המביך מהמצלמה בטלפון של בני גנץ.

נ

נגמ"ש

כלי רכב צבאי מיושן שחיילים נשלחים איתו להיהרג בחזית ופוליטיקאים יורים בו זה על זה עלבונות. נכנס ללקסיקון הפוליטי ב-2013 ומחזיק מעמד יפה, משום מה.

נעמה יששכר (צילום: באדיבות משפחת המצולמת)

נעמה יששכר

אישה צעירה שהצליחה לשבור את שיא העולם במהירות שבה הפכה מאלמונית גמורה ל"ילדה של כולנו". ואז היה נדמה לרגע שהיא תהיה הכוכבת של מערכת הבחירות, אחרי שהוחזרה הביתה ממוסקבה על ידי ראש הממשלה ורעייתו. אבל עוד לפני שנפתחו הקלפיות היא כבר בדרך הבטוחה להפוך לשאלת טריוויה קשה למדי ("איך קראו לסטלנית שנכלאה ברוסיה ושוחררה משם על ידי ראש ממשלה?")

נתב"ג

המקום שפעם הוכיח שהחיים בישראל נפלאים, בזכות טיסות לואו קוסט לבורגאס והיום עומד כמעט שומם מפחד פלישת הקורונה. אומרים שאפילו נוגה ניר נאמן חוששת להתקרב אליו.

ס

סיפוח

על פי עדותו של אביגדור ליברמן, משהו שנתניהו הבטיח לבוחריו, תוך שהוא ממהר להרגיע את המלך עבדאללה כי מדובר רק בלהטוט לצרכי בחירות, שאין לו שום כוונה אמיתית לממש. עדיין לא ברור איך אנשי הימין, שרקדו זחוחים ומאושרים למשמע ההבטחה של נתניהו, מיהרו לסלוח לו והמשיכו להגן עליו גם אחרי שהתברר שההבטחה הזו, כמו רבות אחרות, לא תקויים.

סכנה

"גנץ הוא סכנה לעם ישראל" (היועץ הפוליטי ישראל בכר על מנהיג כחול לבן).

"נתניהו סכנה מוחשית למדינה" (שישה ראשי שב"כ ומוסד על מנהיג הליכוד).

מסוכן כאן. מאוד.

סמולנים

מפלצת אגדית שנכחדה מהעולם אחרי ששלטון הימין ניצל מהסכנה, ובכל זאת מצליחה לשלוט בתקשורת, באקדמיה, בכלכלה ובמוסדות התרבות. תוצר המשחק הכפול שמאפיין את הפוליטיקה בישראל ובעולם: מתחזקים אויב דמה כדי לגבש את המחנה ולהפגין מנהיגות.

ספין

בעברית "סחריר". כשיקראו יום אחד כיכר מרכזית על שמו של בנימין נתניהו, אפשר יהיה לקרוא לה גם "כיכר סחריר".

סתיו שפיר ביום השבעת הכנסת ה-22 (צילום: דוברות הכנסת)

סתיו שפיר

הצליחה לעשות את כל המסלול הארוך מ"מנהיגת מחאה" ל"התקווה הגדולה של השמאל הישראלי" ל"מי שהייתה" עוד בטרם מלאו לה 35.

ע

עזה

המקום הזה שכולם מאיימים שישמידו, ירסקו, ימוטטו וירמסו, ואחרי הבחירות לאף לא יהיה מושג מה לעשות איתו. שוב.

ערבים

אלה שלא גרים בעזה ובכל זאת מעזים לחשוב שמגיע להם משהו.

פ
פייסבוק

פייסבוק

זירת קרבות הפייק ניוז, ההשמצות, הספינים, התעמולה והשיימינג. ככל הנראה החברה הפרטית בעלת ההשפעה הגדולה ביותר אי פעם על הפוליטיקה העולמית. האלגוריתם שלה הוא המלך האמיתי, שאף אחד לא יכול (בינתיים) להדיח.

נו, תעשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו

פייק ניוז

הג'וקר של התגובות. עונה על כל טענה שהיא. נסו ותהנו.

פלאשמורה

חצי מנדט שנתקע באדיס אבבה.

צ

צבע אדום

מבריח בוחרים מהשמאל ומכניס אותם למרחבים המוגנים בעוטף עזה.

צוללות

פרשה שרק בגלל שהכל מטומטם כמעט שלא עלתה על סדר היום גם במערכת הבחירות השלישית.

ק
הדמייה של נגיף הקורונה (צילום: wildpixel/iStock)

קורונה

נגיף שהגיע ממזרח והפך במפתיע לכוכב הגדול של סיבוב ג'. השתלטותו הדרמטית על סדר היום הציבורי דחקה לשוליים עניינים פעוטי ערך, כמו העובדה ששבועיים אחרי הבחירות ייפתח בירושלים משפטו של ראש הממשלה נתניהו.

קיצוני

שם תואר שהוא "תגדיל בשקל תשעים" של הפוליטיקה הישראלית.

קרח

הדבר שעליו נכתבות הבטחות פוליטיות. לפעמים הוא נמס תוך כדי השמעת ההבטחה.

ר
יאיר לפיד (צילום: גילי יערי/פלאש90)

רוב יהודי

מי גזעני? אנחנו גזענים? מה? מה פתאום?

ריבונות

מילה מכובסת לסיפוח (ע"ע).

ריקלינים

לשעבר הביביסטים. יש רבים כאלה בינינו, והם באים בגדלים שונים ובסגנונות שונים, אבל משהו בדמותו הזחוחה, המתריסה והלעולם לא מנומקת של שמעון ריקלין, לוכדת בצורה מושלמת את המהות החמקמקה של התופעה המשונה הזו.

בנימין ושרה נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע

רעייתי

יש רק אחת. וכשהיא זועמת, עדיף לא להיות בסביבה.

רק לא ביבי / רק ביבי

הציר הקוסמי המרכזי שסביבו נעה מערכת השמש.

ש

שבחי ירושלים

אביהו מדינה הלחין את הפסוקים היפים מתהילים, שהפכו להמנון היציע המזרחי של טדי וזכו בבחירות האלה גם לביצוע מפתיע של נתניהו ושלושת הדובים

שחיתות

המנגנון הערמומי שגורם לישראלים שלא יסלחו לשיפוצניק שגונב מהם אלף שקל לבחור בפוליטיקאים שגונבים מהם מיליארדים.

שלום, כאן בנימין נתניהו על הקו (צילום: Gideon Markowicz/ Flash90)

שיחות טלפון מוקלטות

המנג'ס הרשמי של בחירות 2020.

שלטון הימין בסכנה

השופר שמעיר את הריקלינים באשר הם.

שמאלבן

המפלצת הסמולנית, כשהיא מרגיזה בוחרים ממוצא מזרחי ומזכירה להם שהם בעצם ישראל השנייה, גם אם הם מיליונרים אחרי אקזיט עם תואר שלישי במנהל עסקים.

שנאה

כה אמר נתן אשל, יועצו הקרוב של ראש הממשלה: "למה הם שונאים את התקשורת? למה הם צעקו 'הו הא מה קרה נוני אכל אותה' אחרי הבחירות? הם שונאים הכל. הצלחנו להטריף את ה… השנאה הזאת היא מה שמאחד את המחנה שלנו".

שתיית קולות

הפליק פלאק האחרון בסיום כל מערכת בחירות.

ת
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

תכנית המאה

הארנבת מרוטת האוזניים שטראמפ שלף מהכובע. התחילה כ"אירוע היסטורי שמשלב את פריצת הדרך של הצהרת בלפור, התפנית הבינלאומית של כ"ט בנובמבר והקמת המדינה על ידי דוד בן גוריון" – כולל ריקודי הורה סוערים של הריקלינים ברחובות וושינגטון – והפכה תוך בערך מאה דקות ל… הדבר הזה… נו… שטראמפ הציע… שאולי יקרה, נראה, צריך עוד לעשות בדיקות, ממש תכף, אחרי הבחירות… עם הסיפוח הזה, שהוא נורא מסובך, צריך לבדוק את כל המפות… טוב, נראה מה יהיה…

תקציב

מסמך מסובך שבאמצעותו מנהלים את המדינה ושאי אפשר להעביר אותו בלי שתקום ממשלה יציבה. אולי יתגלה בקרוב כמחסום האחרון בפני מערכת בחירות רביעית.

סגירה