ארבע תובנות מהבחירות השלישיות

בני גנץ במסיבת עיתונאים, 25 בינואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
בני גנץ במסיבת עיתונאים, 25 בינואר 2020

תהיינה אשר תהיינה התוצאות המעשיות של מועד ג', כבר ברור ששנת הבחירות שחווינו הייתה בושה וחרפה – וקריאת השכמה למחנה המתון והמודרני בישראל.

ברור שבנימין נתניהו, שיעמוד לדין בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, לא צריך להיות ראש ממשלה בשום קונסטלציה שדומה ל"וילה בג'ונגל" – המטאפורה בה מתפארים כל המחנות בישראל.  זה יהיה ביזיון לא סביר גם אם החוק מאפשר זאת, והוא אפילו לא בהכרח מאפשר זאת. החוק מאפשר לראש ממשלה מכהן להמשיך עד פסק דין חלוט, אך לא ברור אם ניתן להטיל על נאשם את המנדט. החוק בוודאי אינו מחייב זאת – הנרטיב המטופש שמוכרים לציבור.

עם זאת, נראה שיש סיכוי מצוין שנתניהו ימשיך לכהן, בין אם יקושש איכשהו את 61 המנדטים הדרושים או בממשלת מעבר מתמשכת. זה מדהים בהתחשב בשלושת הרמטכ"לים, תמיכת רוב האנשים המשכילים במדינה, כאשר ראשי השב"כ והמוסד מפגיזים בסרטונים הקוראים לביבי איום אסטרטגי, ועם שערוריות שחיתות מדהימות החורגות אפילו מכתבי האישום.

איך קרה הכישלון הזה? יש לי ארבע מסקנות.

1

אי אפשר לנצח ללא אמירה ברורה.

"רק לא ביבי" לא מספיק. מסר אמיתי הקולע למרכז הישראלי יכול היה להיות: אנחנו רוצים הפרדה סבירה מהפלסטינים, ולמנוע תאוקרטיה, ואנחנו רוצים סוף למלחמה בשלטון החוק.

במערכת הבחירות הצולעת שלה, כחול-לבן חששה לומר משהו מעניין מתוך תקווה למשוך את הימין הרך. זה פשוט לא עבד, כבר שלוש פעמים. הציבור אינו מתגמל גמגומים.

במערכת הבחירות הצולעת שלה, כחול-לבן חששה לומר משהו מעניין מתוך תקווה למשוך את הימין הרך. זה פשוט לא עבד, כבר שלוש פעמים. הציבור אינו מתגמל גמגומים

נראה שהמרכז-שמאל, עם כל היתרונות של 2020, נשאר (בלי אביגדור ליברמן) בדיוק היכן שהיה ב-2015 תחת בוז'י הרצוג האומלל.

2

שינוי לא יכול לקרות בלי הערבים – וכדאי להפסיק להעמיד פנים.

אין שום תסריט סביר בו המחנה הלא-ימני יכול להגיע ל-61 ללא הערבים. למרות עובדה זו, כחול-לבן התעקשה לפסול את המפלגה היחידה שלהם מלהיות פרטנר. זה מקרין חולשה על ידי אימוץ הנרטיב של יריביה הגזעניים ומשאיר את הציבור מבולבל לגבי האופן בו כחול-לבן מתכוונת להקים ממשלה.

אנשים לא קנו את ההבטחות שיופיע פיתרון קסם או איזה "רוב ציוני" מדומה. לא בונים מנהיגות בכאלה שטויות, ואוי למפלגה ששועה לייעוץ שכזה; צועדים לאולפנים ומצהירים שמחפשים 61 אצבעות להעיף את הנאשם, כולל ערבים וחייזרים אם צריך, ומי שלא נראה לו ורוצה לדבר על טיבי שילך לכל הרוחות (או ביטוי פחות מנומס). זה היה אולי יוצר סחף בתל אביב ובטייבה ומשנה משחק אבל לאסוננו זה לא היה ב-DNA של הקמפיין הכה פחדני הזה.

עם זאת יש בעיה עם הרשימה המשותפת הנוכחית, בעיקר מכיוון שמרכיב בל"ד הלאומני-פלסטיני שלה פסול בעיני ישראלים רבים בגלל הצהרות וציוצים שניתן לראותם כתומכים בטרור. יש פיתרון: להפריד את הרשימה המשותפת ממרכיב בל"ד הקטן בתמורה לשיתוף אמיתי.

3

חלק גדול מהציבור לא מתרגש מהשחיתות ולא מאמין במערכת המשפט.

נתניהו שכנע המוני אנשים שהתיקים תפורים, עד כמה שזה מופרך בעיני מי שמכירים את העובדות ואת הגיבורים (כולל המפכ"ל והיועמ"ש חובשי הכיפה). זוהי נורת אזהרה המשקפת את העיוותים והיהירות של מערכת המשפט – קלות האצבע על ההדק בכל המובנים, האטימות, והשיעור הלא סביר של הרשעות.

4

יש בעיה גדולה עם מתונים רציונליים שלא מצביעים.

כל מי שלא הצביע, אחראי למה שקרה. זו בעיה עולמית בשמאל, הנוטה לחוסר קילר אינסטינקט ופיינשמקריות. בעוד שהימין נוטה לתמוך במנהיגו ויהי מה (ראו הרפובליקנים בארצות הברית) השמאל לוקה באינסוף פלפולים ושאלות קיומיות וחתירה לשלמות והלקאה עצמית.

*  *  *

כתוצאה מארבעת הכשלים הללו, זה המצב: התוצאות הסופיות אולי יעניקו למחנה אנטי-נתניהו 61 מנדטים, אך הליכוד יהיה המפלגה הגדולה יותר – ופתאום נשמע מעיתונאים מתקרנפים שהדבר הזה כן חשוב, ולא הגוש.   בתיאוריה, אביגדור ליברמן יוכל להתאחד עם המרכז, השמאל והערבים ולזרוק את נתניהו מכל המדרגות – אבל זה לא נראה  שיש לו  את האומץ לחבור לערבים בשביל הצעד הכה נדרש הזה. הלוואי שאתבדה.

אם נתניהו יגיע ל-60, הוא ינסה לגנוב ח"כ מהאופוזיציה במתנות שונות ומשונות.

כך או כך יהיה לחץ עצום לכיוון ממשלת אחדות בין כחול-לבן לליכוד, ודיון על אם זה יהיה עם או בלי רוטציה. כל תרחיש יאלץ את בני ("לא אשב תחת נתניהו נקודה") גנץ לאכול את הכובע. אני מקווה שהוא יהיה חזק.

אם נתניהו בסוף יקים ממשלה ללא כחול לבן, נראה מאמצים לסרס את המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט.

נתניהו יהיה גם נתון לחסדיהם של שותפיו הקואליציוניים, שכל אחד יביא אסונות משלו. בגלל הימין, נתניהו יצטרך לכבד את הבטחותיו לסיפוח ההתנחלויות בגדה המערבית, והוא יצטרך לעשות זאת במהירות, בעוד טראמפ עדיין בשלטון; זה עלול להגמר באינתיפאדה. יחד עם הגברת ההתנחלות כל זה יקרב את ישראל לנקודה שאי אפשר יהיה יותר להיפרד מהגדה המערבית, דבר שמשמעותו סוף המדינה היהודית.

בגלל הימין, נתניהו יצטרך לכבד את הבטחותיו לסיפוח ההתנחלויות בגדה המערבית, והוא יצטרך לעשות זאת במהירות, בעוד טראמפ עדיין בשלטון; זה עלול להגמר באינתיפאדה

נתניהו יהיה גם בכיס של הדתיים. תוכלו לשכוח ממסחר ותחבורה בשבת, נישואים אזרחיים וממאמצים להחיל לימודי ליבה אצל החרדים כדי שישראל לא תהפוך למדינת עולם שלישי. תוכלו גם לשכוח מהמאמצים לעצור את הזחילה לעבר תיאוקרטיה: הפרדה מגדרית ואינדוקטרינציה דתית בבתי ספר יגברו, המימון לבירוקרטיה הדתית ירקיע שחקים, ומספר תלמידי הישיבה – ובזאת המשתמטים מגיוס – יחזיר אלף עטרות ליושנן.

כמובן שהיחסים בין יהודים והמיעוט הערבי ידרדרו עוד יותר.

ממשלת אחדות במקום ממשלת ימין תצמצם את הנזק אך ככל הנראה תביא מעט התקדמות בפועל. איפה זה, ואיפה החלומות והצדק.

צריך לומר שנתניהו הוכיח שוב שהוא פוליטיקאי מדהים שנהנה מתמיכה קנאית. הוא ציני ותחמן, אך אין להכחיש את חדות הלשון והשכל שלו. האופוזיציה זקוקה לאישיות משכנעת לא פחות שתעמוד נגדו. מעטים יטענו שגנץ הוכיח שהוא שווה לנתניהו כפוליטיקאי; זה משהו שכחול לבן תצטרך לקחת בחשבון.

צריך לומר שנתניהו הוכיח שוב שהוא פוליטיקאי מדהים שנהנה מתמיכה קנאית. הוא ציני ותחמן, אך אין להכחיש את חדות הלשון והשכל שלו. האופוזיציה זקוקה לאישיות משכנעת לא פחות שתעמוד נגדו

אולי המעניין ביותר הוא גורם טראמפ. הנשיא האמריקאי ההזוי יצר את הרושם (הכוזב) שהוא מסייע לישראל, ועל זה נתניהו קיבל קרדיט רב. הנזק שעשה טראמפ לישראל בסיועו לנתניהו הוא לבנה נוספת בחומת החבלה העולמית שהוא בונה. זה רע לישראל, אבל לא פחות חשובים הם ערעור השיח האזרחי בארצות הברית, הנזק הסביבתי לפלנטה, פירוק הברית המערבית ועננת הקארמה הנוראית שמכסה את העולם.

מה שמוביל לעוד בחירות דיי חשובות בהמשך שנת 2020. יהיה מעניין, גם אם עגום.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 948 מילים
סגירה