• בנימין נתניהו (צילום: Gili Yaari/Flash90     )
    Gili Yaari/Flash90     
  • בני גנץ (צילום: Avshalom Sassoni /Flash90)
    Avshalom Sassoni /Flash90
  • אביגדור ליברמן (צילום: Gershon Elinson/Flash90)
    Gershon Elinson/Flash90

נתניהו וגנץ משאירים את כל האופציות פתוחות, אבל רק מעטות מהן על השולחן

הצטרפות לממשלת אחדות תחת נתניהו תהיה כרוכה בהפרת הבטחה מפורשת של גנץ לבוחריו ● גם ליברמן יתקשה לשבור את מילתו ולשוב לחיק הימין ● אורלי לוי-אבקסיס מחקה ציוץ שרמז לכאורה על פלירטוט עם הליכוד ● וגם האוזר והנדל מכחישים בתוקף אפשרות כזו ● כך ש"הניצחון הגדול" של הליכוד הוא כאב ראש אחד גדול ● פרשנות

בהצהרה על "ניצחון עצום" לאחר פרסום המדגמים של ערוצי הטלוויזיה, התחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הוא והשותפות שלו באגף הימני-דתי ירכיבו "ממשלה חזקה ויציבה, ממשלה לאומית טובה לישראל".

ההצהרה, שיכולה להיות רלוונטית כמעט לכל ממשלה בראשות הליכוד, מותירה את כל האפשרויות פתוחות עבור נתניהו.

אבל עכשיו הוא צריך לאמץ את אחת האפשרויות, והאופן שבו הוא מקווה לצרף לממשלה עוד מנדטים, שאינם משותפותיו הטבעיות בימין, נותר לא ברור.

על פי המדגמים המתוקנים בליל שני והתוצאות הראשוניות בשלישי בבוקר, בלוק הימין בהובלת נתניהו עומד לקבל 59 מנדטים. מדובר בשני מנדטים פחות מרוב בכנסת, מה שצפוי לסבך את הסיכויים של נתניהו לבצע הרכבה מהירה של קואליציה ולסיים את המבוי הסתום בזירה הפוליטית, שנמשך כבר שנה.

לכן, בשינוי של טון מהרטוריקה שלו בקמפיין, נתניהו ביצע פנייה, על פני השטח, לצד השני של המתרס הפוליטי, ואמר לפעילי הליכוד הנלהבים בתל אביב, "אנחנו צריכים להימנע מבחירות נוספות. זה הזמן לרפא את הפצעים. זה הזמן לפיוס".

איך הוא מתכנן להימנע מבחירות ולאיזה סוג של פיוס הוא מתכוון, לעומת זאת, עדיין לא ברור לאיש. האם רמז לממשלת אחדות עם כחול לבן? אולי פיוס בין אביגדור ליברמן מישראל ביתנו למפלגות החרדיות?

או אולי בין מפלגת העבודה לליכוד? או אפילו בין חברים אינדיבידואלים שהיו חברי בלוק הימין ועזבו כדי להצטרף למפלגות במרכז-שמאל?

בני גנץ (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
בני גנץ (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שדיבר מול תומכים הרבה פחות שמחים, השתמש באותה שפה כמו נתניהו, ואפילו זרק את המילה "אחדות", כשאמר כי ישראל "צריכה ריפוי, אחדות, פיוס. היא כמהה למנהיגות מאחדת. אנחנו נמשיך להציע זאת לציבור הישראלי אותו אנחנו באים לשרת".

אבל גנץ השאיר את כל האפשרויות שלו פתוחות. הוא רמז על כך שאחת מהאפשרויות של נתניהו לסיים את המבוי הסתום טמונה באפשרות שחלק מחברי הכנסת של כחול לבן יעברו לליכוד, ואמר כי התרחיש של הבחירות הראשונות, בהן נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, עשוי לחזור על עצמו.

"בסוף היום, התוצאות עשויות לכלול את אותן משמעויות פוליטיות כמו תוצאות הבחירות באפריל, כמעט לפני שנה. בבחירות ההן, אפילו שהיה נראה שאנחנו בדרך לאופוזיציה, נשארנו מאוחדים, חזקים ומחויבים לדרך שלנו. אנחנו נישאר חזקים ומאוחדים בהמשך הדרך", הוא אמר.

להלן שלוש אפשרויות הפתוחות בפני נתניהו וגנץ, והסיבה לכך שכל אחת מהן עשויה שלא להיות על השולחן מלכתחילה:

1. ממשלת אחדות

לאחר הבחירות בספטמבר, גנץ ונתניהו אמרו שניהם כי הם תומכים ביצירת ממשלת אחדות המורכבת מהמפלגות שלהם, אך המו"מ על אחדות כשל עוד לפני שהחל, וזאת משני טעמים: נתניהו ושותפיו הדתיים בימין התעקשו לנהל משא ומתן בתור בלוק משותף, תנאי שנדחה על ידי כחול לבן; ואילו גנץ פסל ישיבה בממשלה עם מנהיג הליכוד בזמן שהוא עומד לפני הגשת כתב אישום בשוחד.

מאז הפך נתניהו לאדם העומד בפני כתב אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים, ובעוד שבועיים בלבד הוא צפוי לעמוד למשפטו שייפתח ב-17 במרץ.

בהתאם לכך הרטוריקה של גנץ נגד נתניהו והבעיות המשפטיות שלו, לא רק התקשחו, אלא גם כללו השוואה של נתניהו לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, על רקע הדיווחים כי הוא מקדם חקיקה בניסיון למנוע את התקדמות המשפט שלו.

גנץ: "אנחנו נצא לרחובות. אנחנו לא ניתן לאף אחד להרוס את המדינה שלנו, לא ניתן לאף אחד לפצל אותנו, לפרק את החברה הישראלית או לרסק את הדמוקרטיה שלנו"

בהתייחס למשפט השחיתות בנאום שנשא ביום שלישי, אמר גנץ: "ללא קשר לתוצאות הבחירות, הליכים פליליים מוחלטים רק בבית המשפט. תוך שבועיים בנימין נתניהו יישב בבית המשפט מול האשמות בפשעים חמורים".

גנץ התחייב: "אנחנו נצא לרחובות. אנחנו לא ניתן לאף אחד להרוס את המדינה שלנו, לא ניתן לאף אחד לפצל אותנו, לפרק את החברה הישראלית או לרסק את הדמוקרטיה שלנו".

עבור גנץ, הצטרפות לממשלת נתניהו תהיה הפרה מוחלטת של ההבטחה שלו בקמפיין, שלא לשרת תחת ראש ממשלה העומד בפני משפט.

הוא יצטרך לשכנע גם מגוון גורמי מפתח במפלגה שלו – הבולטים שבהם, מס' 2 במפלגה, יאיר לפיד, ושר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון- שהתחייבו בנפרד ובאופן מוחלט שלא לשבת עם נתניהו.

אם למרות ההכחשות שלו, הדיווחים על כך שנתניהו שואף שהקואליציה החדשה שלו תעזור לו לברוח ממשפט נכונים, הוא לא עומד למצוא תמיכה למהלך שכזה בכחול לבן.

2. החזרת ליברמן

אפשרות נוספת עבור נתניהו, אחת שיכולה לתת לו את התמיכה הנדרשת לצעדים שיעזרו לו להימנע ממשפט, היא לנסות ולשכנע את ליברמן להצטרף מחדש לממשלה שעזב בדצמבר 2018, במה שהוביל לסדרה של סבבי בחירות.

לאחר ששוב מצא את עצמו בתור לשון המאזניים, ליברמן יכול, שוב, לחזור לבלוק הימין ולאפשר יצירת ממשלה בהנהגת נתניהו. מפלגת ישראל ביתנו צפויה לקבל 7-8 מנדטים, שייקחו בקלות את הליכוד אל מעבר לרוב של 61 מנדטים בכנסת.

המפלגה הייתה בעבר עמוד תווך בממשלות בהובלת נתניהו, שכללו את החרדים. אבל הוא מנע פעמיים מנתניהו את האפשרות ליצור ממשלה: בהתחלה באפריל, על ידי דרישה לדרוש מהמפלגות החרדיות שורה של ויתורים משמעותיים, שכולן סורבו, ואז שוב בספטמבר, על ידי דרישה לממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן.

אביגדור ליברמן (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
אביגדור ליברמן (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

בדומה לגנץ, ליברמן יצטרף לבגוד בהבטחות הבחירות שלו כדי להצטרף לקואליציה של נתניהו, במיוחד ההבטחה שלא להצטרף למפלגות החרדיות, התחייבות עליה חזר בנאום שלו לאחר פרסום תוצאות המדגמים.

"אנחנו מפלגה של עקרונות. מה שאמרנו לפני הבחירות נכון גם אחרי הבחירות", הוא אמר, והוסיף כי ישראל ביתנו "לא תזוז מילימטר" מההבטחות שלה לבוחרים.

למרות שלא פירט לאילו הבטחות הוא מתכוון, ובכך שמר על האפשרויות שלו פתוחות, כתב ליברמן מאוחר יותר בטוויטר: "עדיין לא ברור איזו ממשלה תוקם, אבל חשוב לי להבהיר שתי נקודות: 1. לא יהיו בחירות חדשות. 2. לא נצטרף לאף ממשלה בהובלת נתניהו עם ש"ס ויהדות התורה". עץ גבוה למדי לרדת ממנו.

3. משיכה של עורק או שניים

אם הוא לא יצליח להתגבר על האתגרים הגדולים של עמידה בפני ממשלת אחדות או הבאת ישראל ביתנו, נתניהו עשוי לנסות ולפתות שני חברי כנסת מצידו השני של המתרס, כדי לקבל 61 מנדטים.

ניצן הורוביץ, אמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
ניצן הורוביץ, אמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

על רקע ההתחייבות של העבודה-גשר-מרצ שלא לשבת בממשלת נתניהו, והעובדה כי 6-7 חברי הכנסת הצפויים שלה הם מבקרים משמעותיים של נתניהו, אחת האפשרויות היא לנסות לשכנע את ראש סיעת גשר, חברת הכנסת בישראל ביתנו לשעבר, אורלי לוי-אבקסיס, לחצות את הקווים עבור תפקיד של שרה.

לוי-אבקסיס, שעשתה מסע בלתי יאומן בספקטרום הפוליטי בשנה האחרונה, עוררה ספקולציות בנוגע לעתיד שלה כשצייצה אחרי פרסום המדגמים כי היא "מקווה להתעורר מחר לעידן חדש של פעולה".

היא הסירה את הציוץ לאחר מכן, לאחר שעיתונאים שאלו אותה אם הוא מסמן פתיחות לאפשרות של פיצול מהמפלגה והצטרפות לקואליציית ימין.

סקר בקרב מצביעי הליכוד שנשלח בסמס ביום שני בערב, ככל הנראה על ידי קמפיין הליכוד, שאל אם לוי-אבקסיס תהיה שרת אוצר טובה בממשלה הבאה

"שום דבר לא השתנה, אנחנו ממשיכים בדרך שלנו", מסרו מאוחר יותר הדוברים של לוי-אקבקסיס.

סקר בקרב מצביעי הליכוד שנשלח בסמס ביום שני בערב, ככל הנראה על ידי קמפיין הליכוד, שאל אם לוי-אבקסיס תהיה שרת אוצר טובה בממשלה הבאה.

הסקר שיקף קשר בין הליכוד ללוי-אבקסיס, בתו של שר החוץ לשעבר מהליכוד, דוד לוי, כך שלא היה ברור אם הסקר עצמו הוא ניסיון לזרוע חוסר אמון בשמאל או לגרום לעורקים פוטנציאלים אחרים להיות חיוביים יותר בנוגע לרעיון.

יועז הנדל וצבי האוזר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יועז הנדל וצבי האוזר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

זה עשוי להיות גם הרקע מאחורי הדיווחים על כך שחברי הכנסת צבי האוזר ויועז הנדל, שני עוזרים לשעבר של נתניהו וחברי סיעת תל"מ בתוך כחול לבן, שוקלים אפשרויות לעבור לליכוד.

בשיחה עם זמן ישראל, הכחישו האוזר והנדל את הדיווחים על כך שישקלו לעזור לנתניהו ליצור ממשלה. "זו שטות מוחלטת. אין בה אמת בשום צורה", אמר לי האוזר

בשיחה עם זמן ישראל לאחר הנאום של גנץ, הכחישו האוזר והנדל את הדיווחים על כך שישקלו מהלך שכזה, כדי לעזור לנתניהו ליצור ממשלה. "זו שטות מוחלטת. אין בה אמת בשום צורה", אמר לי האוזר. "אנחנו איחוד של שלוש מפלגות, שרצו בתור יחידה כדי לייצג חלופה לליכוד. נמשיך לעשות זאת".

"אין אפשרות כזו וזה לא יקרה", אמר הנדל, שדיבר בנפרד מהאוזר, על הרעיון.
אם כן, נראה לפי ההתעקשות שלגנץ על כך ש"נישאר חזקים ומאוחדים בהמשך הדרך", כי הוא מאמין להם.

עוד 1,179 מילים
סגירה