בנימין ושרה נתניהו, מוקפים בחברי הליכוד, חוגגים את תוצאות הבחירות ב-2 במרץ 2020 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
גילי יערי/פלאש90

הירידה מ-60 מנדטים בתוצאות האמת לא פגמה באופוריה של הבכירים בליכוד ● מבחינתם, הכוכבים מתחילים להסתדר ● קודם ידאגו להרכיב ממשלה, והם בונים על כמה עריקים שיעברו מצד לצד תמורת בצע תפקידים או טובות הנאה מסוג אחר ● אחר כך יתפנו לטפל במשפטו הפלילי של נתניהו ● "חוכמת ההמונים תהפוך גם לחוכמת השופטים", הבטיח אמש אחד מהם ● פרשנות

הקולות שנשמעו אתמול לפנות בוקר בגני התערוכה נגד מערכת המשפט במהלך הנאום של ראש הממשלה בנימין נתניהו טיפסו גבוה.

ההישג של נתניהו, 35-36 המנדטים שהוא ניפק לליכוד נגד כל הסיכויים, והתמיכה הגדולה שקיבל מרוב הציבור, נסכו ביטחון רב בסביבה השלטת. אמש שוחחתי עם כמה מקורבים. מבחינתם, תרגום הניצחון הוא להביא לכנסת במהירות רבה את פסקת ההתגברות, שתשנה לחלוטין את מבנה היחסים בין בית המשפט העליון והכנסת, ותאפשר לבית המחוקקים לבטל או לשנות כל פסיקה של בג"ץ.

מעבר לזה, המקורבים מדברים אחרי הבחירות על הכוכבים שמתחילים להסתדר, ואפילו על ביטול המשפט של נתניהו, שאמור להתחיל בעוד שבועיים. "חוכמת ההמונים תהפוך גם לחוכמת השופטים", הבטיח אחד מהם. במלים אחרות: השופטים יבינו כי כתב האישום הוא "הזוי, מנותק ומנותק".

מעבר לזה, המקורבים מדברים אחרי הבחירות על הכוכבים שמתחילים להסתדר, ואפילו על ביטול המשפט של נתניהו, שאמור להתחיל בעוד שבועיים. "חוכמת ההמונים תהפוך גם לחוכמת השופטים", הבטיח אחד מהם

גורם בכיר העריך כי גם אם המשפט יחל בסופו של דבר, התיקים ייסגרו בנימוק הקלאסי  של No case to answer – כלומר, גם אם הכל יוכח, השופטים יקבעו כי לא נעשתה כאן שום עבירה פלילית. כך גם ייגמר המשפט, לשיטתם.

ואיך הכוכבים יסתדרו ברמה הפוליטית? אתמול שככו קצת קולות הניצחון שפיזר נתניהו בגני התערוכה. תוצאות האמת הורידו את הליכוד מ-60 מנדטים במדגמים ל-58-59 מנדטים לגוש הימין במציאות. האכזבה ניכרת אמנם בקרב השרים והפעילים, אבל הנחת העבודה היא שיימצאו העריקים בכחול-לבן שיחצו את הקווים לליכוד.

התסריט מדבר על ממשלת 61 שנתניהו יצליח להקים, ואחרי כמה חודשים, כאשר כחול-לבן תמאס באופוזיציה, היא תצטרף לממשלה בהרכב מלא או בהרכב חסר. במקרה כזה בני גנץ יהיה שר הביטחון.

בכחול-לבן לא ממהרים לקנות את התרחיש הזה. יאיר לפיד לא יצטרף לממשלה ולא יכהן תחת נתניהו בשום מחיר. גם משה יעלון לא. החולייה החלשה בעיני מקורבי נתניהו היא יו"ר המפלגה, בני גנץ. בכחול-לבן טוענים שמדובר בספין.

"גנץ הקים את כחול-לבן", אמר לי בכיר במפלגה. "הוא אהב לראות את הפרויקט הזה מקבל 33 ו-35 מנדטים בבחירות אפריל וספטמבר, ואפילו 32 מנדטים בבחירות אתמול, למרות שהליכוד מוביל ואין לנו ממשלה. הוא לא הולך עכשיו לפרק את כל המיזם הזה, לקחת את חוסן לישראל ולהיכנס עם הפלג הזה לממשלה עם נתניהו שעומד תחת כתב אישום. אני בטוח שזה לא יקרה".

"גנץ הקים את כחול-לבן. הוא לא הולך עכשיו לפרק את כל המיזם הזה, לקחת את חוסן לישראל ולהיכנס עם הפלג הזה לממשלה עם נתניהו שעומד תחת כתב אישום. זה לא יקרה"

בכל מקרה, הימים הקרובים ימשיכו את מסלול הדיכאון של הבחירות עצמן. הממשלה הבאה והכנסת ה-23 לא יקומו מתוך חדווה. חגיגה ממלכתית לא תהיה כאן. המצוד אחרי עריקים הוא מלבב בדיוק כמו הסרטונים הנמוכים, השמועות, הטריקים והפייק ניוז.

הממשלה הזו הולכת לקום בחטא, זה הכיוון, ומי שיבנה אותה יהיו כנראה חברי כנסת חלשים, חסרי מצפן ומצפון, שיעברו מצד לצד תמורת בצע תפקידים או טובות הנאה מסוג אחר. הכרנו טיפוסים כאלה בפוליטיקה הישראלית. הם מזמן לא שם.

עוד 450 מילים
סגירה