בני גנץ (צילום: פלאש 90)
פלאש 90

דעה כדי להיבחר לראשות הממשלה, צריך לדבר כמו ביבי

"יו, יו, יונית", דפנה או דנה? ומתי בעצם נערכו הבחירות? ● הגמגומים והלפסוסים של גנץ פגעו אנושות בקמפיין ובתדמית שלו ● אחרי עשור עם ראש ממשלה שמתבטא באופן כמעט מושלם באנגלית או בעברית (בלי קשר לתוכן הדברים), גנץ לא היה יכול להרשות לעצמו להישמע ככה

במשך חודשים, בני גנץ הוביל בסקרים שהראו על יתרון קטן אך עקבי מול בנימין נתניהו. המגמה החלה להתהפך בערך ברגע שבו גנץ התחיל לתת ראיונות.

אין ספק שהתוצאה המאכזבת של כחול לבן בבחירות נבעה מגורמים רבים – בעיקר יכולות הקמפיין חסרות המתחרים של יריבו, וההדלפה שפורסמה במועד גורלי בו היועץ הבכיר של גנץ נשמע כשהוא משמיץ את הבוס שלו.

אך גם הביצועים של גנץ במגוון הראיונות שנתן היו גורם משמעותי בתבוסה שלו. מבקרים רבים של נתניהו, ששקלו להצביע לגנץ, לא עשו זאת בסוף משום שהוא פשוט לא היה משכנע מספיק. חלק אולי קיוו לפחות מתקפות אישיות נגד נתניהו; אחרים היו רוצים לשמוע עוד על מה הוא יעשה אחרת מראש הממשלה.

גנץ מערבב ביטויים בעברית ובלהט הרגע הבעות הפנים שלו גורמות לו להיראות אימפולסיבי ומעוצבן, ולא רגוע ובשליטה. הוא קרא לדנה ויס שראיינה אותו, בשם "דפנה" (כשבלבל ככל הנראה בינה לבין דפנה ליאל)

אבל בעוד שחלק מהמצביעים הפוטנציאלים נרתעו ממה שהיה לגנץ להגיד, רבים אחרים נרתעו מהאופן בו הם אמר את הדברים.

אמנם לא מדובר על סקר מדעי בשום אופן, אבל אנשים שלא מחבבים את נתניהו ורצו להצביע ליריבו אמרו לי השבוע שהם בסופו של דבר נמנעו מכך משום ש"גנץ נשמע כמו אידיוט מושלם", או משום ש"הוא לא יכול לנסח משפט אחד קוהרנטי".

אלו מילים קשות, אבל אי אפשר להכחיש שגנץ לעתים קרובות מגמגם או פשוט נשמע מבולבל. נראה שהוא מועד בלשונו מספר פעמים בכל ראיון שהוא נותן.

הוא מערבב ביטויים בעברית ובלהט הרגע הבעות הפנים שלו גורמות לו להיראות אימפולסיבי ומעוצבן, ולא רגוע ובשליטה. הוא קרא לדנה ויס שראיינה אותו, בשם "דפנה" (כשבלבל ככל הנראה בינה לבין דפנה ליאל) ואמר כי הבחירות יתקיימו ב-3 באפריל, במקום ב-2 במרץ. הרשימה של הפאשלות הוורבליות שלו ארוכה, ועוררה לעג מצד סטיריקנים, וכמובן, היריבים הפוליטיים שלו.

הגנה ועקיצה

גנץ הגן על עצמו, באלגנטיות יחסית, כשאמר כי משה גמגם ועדיין הצליח לשחרר את העם העברי מהשלטון המצרי. בזמן שנתניהו לקח שיעורי משחק בניו יורק, הוא היה עסוק בהגנה על ישראל מאויביה הרבים, כך אמר הרמטכ"ל לשעבר באחד הראיונות, והדגיש את הרקורד הצבאי שלו במקביל לעקיצה של נתניהו.

המחשבות שלי מהירות יותר מהשפתיים שלי, הסביר גנץ בראיון אחר. ואפילו אם גמגמתי, מה כל כך גרוע בזה? הוא המשיך במתקפת הנגד. האם אנשים עם מגבלות פיזיות לא מורשים לשמש בתפקידי הנהגה?

המחשבות שלי מהירות יותר מהשפתיים שלי, הסביר גנץ בראיון אחר. ואפילו אם גמגמתי, מה כל כך גרוע בזה? הוא המשיך במתקפת הנגד. האם אנשים עם מגבלות פיזיות לא מורשים לשמש בתפקידי הנהגה?

אלו טענות תקפות, אבל נראה שהן לא הצליחו לשכנע חלק מהאנשים שחשבו לתמוך בכחול לבן. הדרך אל לבם של הבוחרים הישראלים עוברת דרך הלשון, לפחות עבור חלק מהם, ולאחר יותר מעשור של נתניהו במשרד ראש הממשלה, רבים התרגלו לרמה הרטורית הגבוהה שלו.

לא כל ראשי הממשלה הישראלים היו דוברים יוצאים מן הכלל כמו נתניהו. אבל במשך הזה היה יותר ויותר חשוב עבור הבוחרים הישראלים שהמנהיג שלהם יהיה מישהו שיכול לייצג אותם היטב בזירה העולמית.

נתניהו מקבל שבחים רבים על הנאומים המנוסחים היטב שלו. והוא לא מתבייש בכך. למעשה, הרבה מהקמפיין של ראש הממשלה התמקד בעוצמה ורבלית, והיעדר אחת כזו אצל יריבו.

בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מתקפה ישירה

המודעות של הליכוד לא הדגישו את מה שהממשלה עשתה כדי לעצור את חמאס מירי טילים על ישראל, לשפר את מערכת הבריאות החולה, לשחרר את פקקי התנועה, או לעקור מהשורש את הברוטליות של המשטרה כלפי יוצא אתיופיה.

במקום זאת, הם התמקדו בעיקר בחוסר ההתאמה של גנץ לתפקיד ראש הממשלה, וחוסר היכולת שלו להרכיב קואליציה ללא תמיכה של הרשימה המשותפת, ובאיך נתניהו הצליח לשכנע את האמריקאים לנקוט במגוון פעולות.

גם נתניהו עשה טעויות ופישל בראיונות. הוא אמר שביקר באפגניסטן כשהתכוון אזרבייג'ן, וקרא לראש ממשלת בריטניה בוריס ילצין. אבל אלו טעויות שוליות ביחס לרטוריקה הכוללת והקוהרנטיות של דבריו

שכנעתי את דונלד טראמפ – בכוח המילים שלי – להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים, להכיר בריבונות ישראלית על רמת הגולן, לאפשר לישראל לספח חלקים מיהודה ושומרון, כך חזר שוב ושוב נתניהו בראיונות שלו.

גם נתניהו עשה טעויות ופישל בראיונות. הוא אמר שביקר באפגניסטן כשהתכוון אזרבייג'ן, וקרא לראש ממשלת בריטניה בוריס ילצין. אבל אלו טעויות שוליות ביחס לרטוריקה הכוללת והקוהרנטיות של דבריו.

בין אם זה הוגן או לו, כל עוד נתניהו בסביבה, הטוענים לכתר ימדדו, במידה רבה, על ידי האופן בו הם יכולים להביע את עצמם בציבור. כדי לזכות מול נואם כה מוכשר כמו נתניהו, גנץ יצטרך ללמוד איך להתמודד גם מבחינה רטורית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 676 מילים ו-1 תגובות
סגירה