מדינה בהפרעה

תיעוד ירי על שקנאים בצפון, צילום מסך מתוך סרטון של אופיר בן חמו
תיעוד ירי על שקנאים בצפון, צילום מסך מתוך סרטון של אופיר בן חמו

כשהראש בעננים ועסוק בבעיות שעיקרן קואליציוניות ואחרות, יד שמאל לא יודעת מה שעושה יד ימין, ככה אנו נראים – מדינה בהפרעה. איפה נשמע שכל משרד ממשלתי כאן והעומדים בראשו דואגים לאינטרסים הצרים שלהם ולקידומו של משרדם בלבד, ללא קשר או תיאום עם משרדים אחרים?

משרדי ממשלה מתכננים צעדים שמנוגדים לאינטרסים של משרדים אחרים, ללא ראייה רחבה או ארוכת טווח, שחושפים לעיתים מדיניות כסת"ח. לפעמים פרויקטים כאלה הופכים ל"פילים לבנים" מיותרים (מה שמזיק לסביבה ומבזבז כספים ומשאבים) – אבל למי אכפת?

זה כל כך נפוץ במחוזותינו, עד שעייפנו מזה וחדלנו לשים לב לזה. אבל לאורך זמן זה גורם לחוסר אמון אזרחי ברשויות ולביזבוז משווע של כספים ומשאבים.

משרדי ממשלה מתכננים לעיתים צעדים שמנוגדים לאינטרסים של משרדים אחרים, ללא ראייה רחבה או ארוכת טווח. לפעמים פרויקטים כאלה הופכים ל"פילים לבנים" שמזיקים לסביבה ומבזבזים כספי ציבור

כך קורה שמתנדבים וארגונים התנדבותיים עסוקים במחאה נגד פעולות ויוזמות מסוימות שמזיקות לסביבה או לאזרחים, ונאלצים לעשות את תפקידם של משרדי ממשלה, כשאלו אינם מבצעים כראוי את תפקידם.
קחו, למשל, את הסיפור על התחנה המרכזית החדשה שהפכה לפיל הלבן המפורסם בישראל. דוגמא ותיקה ועגומה אחרת היא מבנה הדולפינריום בחוף ימה של ת"א יפו, מצבה מכוערת בקצה הטיילת, שפעם קפצו בה דולפינים ולווייתנית להנאת הקהל ובעלי העסק. פעם זה היה עוול תת ימי שגרם סבל רב לבעלי חיים (קיראו על סיפורם העצוב של הדולפינים התל אביבים בדולפינריום), ומאז המבנה הפקיע שטח ציבורי לטובת כיסם של גורמים פרטיים, הרס את קו החוף של ת"א, גרם נזק לסביבה, ובסופו של דבר הוביל להוצאה נוספת כשצריך היה להרוס אותו.
או המקרה החלמאי ההוא, שבו רק אחרי שהצבא פרץ ציר בתוך שמורת הטבע חניתה, כחלק מהיערכות מחודשת שלו באזור הגבול עם לבנון, הקים חומות על חשבון שטח יער נרחב ליד חניתה וחומה גדולה מערבית לקיבוץ, כשהוא רומס צמחייה של חורש ים-תיכוני ששימשה בית למגוון של חיות בר וכורת מאות עצים כדי לפרוץ דרך רחבה בלב חורש טבעי – רק אז, לאחר מחאת התושבים, צה"ל החליט לשנות את המסלול שהתכוון לפרוץ שמורת הטבע חניתה.
או הסיפור על המיזם התיירותי דרומי של יזם פרטי שאושר על ידי הוועדה המחוזית דרום, אולי במעורבותו של משרד התיירות, ונועד למשוך צפרים מרחבי העולם, אך באופן פרדוקסלי איים על הציפורים הנודדות ובראשן על הפלמינגו. בחברה להגנת הטבע הזהירו כי התוכנית תפגע בבית הגידול הייחודי ותגרום נזק לטבע ולסביבה. ברור שמישהו כאן לא בדק כראוי את הנושא על כל צדדיו.

כך קורה שמתנדבים וארגונים התנדבותיים עסוקים במחאה נגד פעולות ויוזמות מסוימות שמזיקות לסביבה או לאזרחים, ונאלצים לעשות את תפקידם של משרדי ממשלה, כשאלו אינם מבצעים כראוי את תפקידם

ואם כבר ציפורים, זוכרים את הסיפור על קק"ל שהפסיקה את שיתוף הפעולה שלה עם רשות הטבע והגנים והחקלאים באזור אגמון החולה אחרי שהחקלאים גירשו עגורים שפשטו על יבוליהם החקלאים, באישור הרשות?
או הסיפור המשונה על סכסוך הכספי בין הגופים שתיפעלו את פרויקט העגורים בעמק החולה, ובהם קק"ל וחקלאי האזור, והיו אמורים להעמיד לרשות אלפי העגורים תחנות האכלה במשך החורף, כדי שלא יחפשו מזון בשטחים חקלאיים ויהרסו אותם. ובכן, תחנות ההאכלה הושבתו לנוכח הסכסוך, והעגורים פשטו על החצרות, העצים והיבולים הפרטיים של החקלאים, ובמיוחד על הפקאנים שלהם.
וכל זה רק שנים ספורות אחרי סיפור השקנאים הנודדים לאפריקה, שנפגעו מירי באזור בריכות הדגים בעמק בית שאן, כשניסו לגרשם כדי למנוע מהם לאכול דגים המיועדים לשימוש מסחרי. באותם ימים טען אירגון מגדלי הדגים שהירי מתבצע מבלי לפגוע בציפורים, ואילו רשות הטבע והגנים טענה שאין היתר לפגוע בשקנאים.
תיעוד ירי על שקנאים בצפון, צילום מסך מתוך סרטון של אופיר בן חמו
תיעוד ירי על שקנאים בצפון, צילום מסך מתוך סרטון של אופיר בן חמו

נו? אז אי אפשר היה מראש לתכנן את הדברים כראוי עם פגיעה מינימלית בסביבה? ואיפה הרשויות הנוגעות בדבר? איך אף רשות אינה יודעת מה נעשה בתחומי האחריות של רשויות אחרות? מדוע ואיך אישרו דברים אלה ? בשביל מה הן קיימות?  


אתם רואים הגיון כאן? איך מעודדים פרויקטים שונים על ידי רשויות? ולמה גורמים אזרחיים נאלצים להיות ערים למחדלים ולמחות שוב ושוב, כשהדברים היו צריכים מראש להיות מתוכננים שונה ובשיקולים מקיפים יותר?

אתם רואים הגיון כאן? איך מעודדים פרויקטים שונים על ידי רשויות? למה גורמים אזרחיים נאלצים להיות ערים למחדלים ולמחות שוב ושוב, כשהגורמים היו צריכים להתייחס מראש לשיקולים מקיפים יותר?

חוסר הקואורדינציה בין הרשויות לא מזיז לאף אחת מהרשויות וגם לא מעניינות אותן התוצאות, אם האזרח או גורמים אחרים נפגעים, אם זה גורם נזק לסביבה או בכלל. הגורמים הרשותיים לא רואים ולא רוצים לראות את התמונה המלאה. איש הישר בעיניו יעשה.

כך מתקבלת תמונה של גוף בפרקינסון, שאינו אוכף ושולט על שתי ידיו לפעול בשיתוף ובהיגיון, וראש שעסוק בהשד יודע מה, אבל לא במה שצריך.
מי מרוויח מכל אלה ?
מי מבסוט ממצב כזה וסוחט כל טיפת לחלוחית ממנו? שאלה טובה.

פעילת בעלי חיים וסביבה כחלק מהשקפת עולם כוללת, ובעלת שטחי עניין רבים ומגוונים. גרים אתי 2 כלבים מאומצים שלימדו אותי הרבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 701 מילים
סגירה