על הקורונה וההשפעותיה על הכלכלה המקומית והעולמית

ירידות בוול סטריט בעקבות משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Richard Drew)
AP Photo/Richard Drew
ירידות בוול סטריט בעקבות משבר הקורונה, מרץ 2020

עדכון קורונה: נגיף הקורונה התפרץ עד כה ב-115 מדינות. תועדו סך הכל 116,458 מקרי הדבקה, כאשר 4,091 נפטרו מהמחלה ו-64,750 ההחלימו.

סין עדיין מחזיקה בשיעורי ההדבקה (80,761) והפטירה (3,136) הגבוהים ביותר. עם זאת, מספר הנדבקים החדשים שם במגמת ירידה חדה (26 מקרים חדשים בלבד) ומסתמן שהמדינה מתחילה לחזור לשגרה. ההתקדמות בבלימת התפרצות הנגיף שהתחוללה בסין, לאחר שבועות ארוכים בהם אזורים שלמים היו בנעילה ותחת הגבלות נוקשות רבות, עומדת בניגוד מוחלט למדינות אחרות בעולם, בהם המצב הולך ומחמיר.

ההתקדמות בבלימת התפרצות הנגיף שהתחוללה בסין, לאחר שבועות ארוכים בהם אזורים שלמים היו בנעילה ותחת הגבלות נוקשות רבות, עומדת בניגוד מוחלט למדינות אחרות בעולם, בהם המצב הולך ומחמיר

באיטליה, המפיצה העיקרית באירופה, נרשמו כבר מעל 9,000 מקרי הדבקה ו-463 מקרי מוות. בתגובה, הסגר שהוטל על צפון איטליה, הורחב לכלל המדינה כך שהציבור כולו נמצא תחת סגר קפדני כעת, התבקש להישאר בבית וכל המפגשים והאירועים הציבוריים הושעו.

בדרום קוריאה ואירן, מספר ההדבקות כבר חצה את ה- 7,500. מספרי הדבקה גבוהים מאוד, כ- 1,500, תועדו עד כה גם בצרפת, ספרד וגרמניה. אחריהן, ממוקמת בארצות הברית, עם כ- 730 מקרי הדבקה עד כה. דנמרק, שוודיה והולנד מסתמנות כמדינות נוספות בהן התפרצות הנגיף גוברת, עם קרוב ל-70 מקרי הדבקה חדשים, כל אחת. הדבקות ראשונות תועדו היום בפנמה ובמונגוליה.

בעוד הוירוס ממשיך להתפשט בעולם, בישראל חלו התפתחויות משמעותיות בנסיון לבלום את התפשטותו. משרד הבריאות פרסם הנחיה חדשה על פיה כל השבים לישראל מכל יעד בעולם, החל מתאריך 9/3/2020 בשעה 20:00, נדרשים להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 ימים ממועד חזרתם לישראל, לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות.

עבור זרים, ההנחיה תהיה בתוקף החל מיום חמישי ה-12 למרץ, והם יצטרכו להוכיח שיש להם את היכולת להיכנס לבידוד בכתובת קבועה. כמו כן, בהתאם להנחיית משרד הבריאות ולהערכות מצב שהתקיימו לאחרונה הוחלט כי הנסיעה ברכבת לא תתאפשר לבאי הטיסות הנכנסות לישראל. איסור הנסיעה ברכבת אמור היה להכנס לתוקף החל מהיום, יום ד' (11.03) בשעה 8.

עד כה, 58 ישראלים אובחנו כחיוביים להדבקה בנגיף, ארבעה מתוכם החלימו. עשרות אלפים הוצבו בבידוד.

(תודה לד"ר יונת אשחר מכון דוידסון במכון וייצמן)

החדשות הטובות הן שהתפשטות הנגיף בסין כנראה הגיעה שם לשיא וקצב ההדבקה הואט. מצד שני, מספר המקרים ההולך וגדל במספר מדינות אחרות ומספר ההתפרצויות הגדול, מדאיג.

ארגון הבריאות העולמי מסר בהודעה לתקשורת ב-3 למרץ כי וירוס הקורונה שונה מהוירוס הגורם לשפעת עונתית 'רגילה' וגורם למחלה קשה יותר משפעת עונתית. בעוד שאנשים רבים ברחבי העולם בנו חסינות בפני זני שפעת עונתיים, וירוס הקורונה COVID-19 הוא נגיף חדש שלאף אחד אין מולו חסינות. המשמעות היא שיותר אנשים רגישים לזיהום, וחלקם יסבלו ממחלה קשה.
גרוע מזה, שיעור התמותה העולמי הנוכחי ממקרי וירוס הקורונה המדווחים הגיע ל -3.4%. בעוד שעונתית בדרך כלל הורגת הרבה פחות מ- 1% מהנדבקים. להשוואה, במגפת השפעת הספרדית – שהדביקה כשליש מהאוכלוסייה העולמית בין השנים 1918-20 והרגה כ- 20 מיליון בני אדם, שיעור התמותה היה 2-3%.

שיעור התמותה העולמי הנוכחי מקורונה הגיע ל-3.4%. שפעת עונתית הורגת פחות מ-1% מהנדבקים. במגפת השפעת הספרדית, שהדביקה כשליש מהאוכלוסייה העולמית בין השנים 1918-20 והרגה כ-20 מיליון בני אדם, שיעור התמותה היה 2-3%

בינתיים, הקורונה מכה קשות בתחומים שונים בכלכלה המקומית והעולמית.

מסין מגיעים נתונים כלכליים גרועים. הפעילות בענף השירותים בסין התרסקה, כאשר הזמנות חדשות צנחו לרמות הנמוכות ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008. מדד PMI שמודד את הכיוון השולט במגמות הכלכליות בענפי התעשייה והשירותים, נחלש בסין ל-26.5 בלבד לעומת 51.8 בינואר, כאשר וירוס הקורונה גרם לצניחה בצריכה. ההתמוטטות בצריכה המקומית בסין נראית בנתוני מכירות רכב שצנחו בשיעור של 80% כבר בפברואר.

צריכת הפחם בתחנות כוח בסין לא עלתה מאז ראש השנה הסיני, בניגוד לשנים קודמות.

צריכת הפחם בתחנות כוח בסין

צריכת הפלדה בסין לא עלתה מאז ראש השנה הסיני, בניגוד לשנים קודמות.

צריכת הפלדה בסין

אנו עומדים בפני משבר כלכלי מתגלגל ומחמיר. סין השביתה חלקים מהכלכלה שלה בינואר ופברואר, ובעקבות זאת ירד הביקוש שלה לנפט ומחירי הנפט ירדו. חלקים מאירופה פעלו בדומה אחרי סין, וארה"ב היא הבאה בתור. סימן לכך אפשר לראות במדד הבורסה בניו-יורק, ה'דאו ג'ונס', נפל ביותר מ -16% בשבוע שעבר, והשווקים עברו במהירות ממצב של דאגה לפאניקה מלאה. המשבר פוגע ויפגע גם באירופה. אנליסטים צופים כעת כי גוש האירו, פונה למיתון כלכלי אם לא גרוע מזה. שר האוצר של צרפת אמר כי אירופה זקוקה ל'קריאה לנשק' כדי להגן על הכלכלה שלה.

אנו עומדים בפני משבר כלכלי מתגלגל ומחמיר. סין השביתה חלקים מהכלכלה שלה בינואר ופברואר, ובעקבות זאת ירד הביקוש שלה לנפט ומחירי הנפט ירדו. חלקים מאירופה פעלו בדומה אחרי סין, וארה"ב היא הבאה בתור

הירידה במחירי הנפט הביאה בתורה לפרוק למעשה של קרטל הנפט העולמי – OPEC, והתמוטטות השיחות בין רוסיה וסעודיה בשבוע שעבר הוסיפה למשבר בנפט. מלחמת המחירים שהחלה הורידה את מחיר הנפט WTI ל-33 דולר לחבית ביום שני, ירידה מ-45 דולר לחבית ביום חמישי האחרון. OPEC ורוסיה אמרו כי כל המגבלות על היקף הייצור יפקעו בסוף החודש וכולם יכולים להפיק נפט כרצונם. נפט יכול לרדת לרמה של 20 דולר לחבית בכל רגע.

כדאי לקרוא את דברי פתיח בירול Fatih Birol, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה:

"עם השילוב של עודף היצע עצום בנפט, ובו זמנית, ירידה מהירה ומשמעותית בביקוש לנפט, המצב שאנו עדים לו כיום, נראה שלא היה דומה לו בהיסטוריה של שוק הנפט".
"With a combination of a massive supply overhang and a significant demand shock at the same time, the situation we are witnessing today seems to have no equal in oil market history."

הצניחה במחירי הנפט הביאה ותביא לתוצאות קשות במדינות המפיקות נפט בעולם, ובעיקר במזרח התיכון. הכלכלות של המדינות האלו במפרץ הפרסי ושל סעודיה נפגעו כבר מהתפרצות וירוס הקורונה, שהביאה לירידה בביקוש לנפט בסין – שהיא הלקוח העיקרי שלהן.

הצניחה במחירי הנפט הביאה ותביא לתוצאות קשות במדינות המפיקות נפט בעולם, ובעיקר במזרח התיכון. הכלכלות של המדינות האלו במפרץ הפרסי ושל סעודיה נפגעו כבר מהתפרצות וירוס הקורונה

עכשיו הן עומדות בפני המכה משולבת, של ירידה משמעותית בביקוש לנפט באסיה, וצניחה במחירי הנפט, כאשר השוק חושש מירידה בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית. התוצאות של התפרצות קורונה נראות גם במגזרים שאינם נפט בכלכלות של מדינות אלו.

עבור תעשיית הנפט האמריקאית, זהו משבר קיומי. יש בו את כל המרכיבים שעלולים להביא לכך שהמשבר הנוכחי יהיה גרוע בהרבה מההתמוטטות הפיננסית של 2008. באותה תקופה, התכווצות חדה בכלכלה העולמית פערה בור בשוק. אולם OPEC הגיבה בקיצוץ הייצור. הפעם, אותו פוטנציאל לפורענות כלכלית קיים, אך באותו זמן מתרחשת מלחמה על מחירי הנפט. הצניחה במחירי הנפט עשויה להכניס, ובמהירות, את המדינות המפיקות נפט מפצלים, טקסס, דקוטה הצפונית ומדינות אפלצ'יה, בין היתר, למיתון.

המשבר בקרב החברות העוסקות בפרקינג בארה"ב התגלה מייד עם פתיחת הבורסות ביום שני, ה-9 למרץ. הפסדים עמוקים פגעו בכולם. אנליסטים כינו את המצב 'ארמגדון האנרגיה' ונקטו בצעדים חסרי התקדים של המלצות מכירה או החזקה, לכל החברות בתחום אותן הם מכסים.

עבור תעשיית הנפט האמריקאית זהו משבר קיומי. יש בו את כל המרכיבים לכך שהמשבר הנוכחי יהיה גרוע בהרבה מההתמוטטות הפיננסית של 2008. הפעם קיים אותו פוטנציאל לפורענות כלכלית – במקביל למלחמה על מחירי הנפט

מגזר הפצלים בארה"ב נפגע במיוחד, ומיליארדי דולרים בהון המניות של חברות במגזר נמחקו. חברות אלו כבר סבלו, כרגע אין כסף עבורן, ואין להן אפשרות לקבל הלוואות, זה באמת הולך לרסק אותם. התחזית הנוכחית היא לפשיטות רגל רבות, ועשרות אלפי פיטורים במהלך 12 החודשים הקרובים.

לפי קרן המטבע הבינלאומית – IMF, הכלכלה העולמית תצמח השנה בקצב איטי יותר מהצמיחה ב -2019. הקרן צפתה צמיחה שתעלה ל -3.3% בשנת 2020 לעומת 2.9% בשנה שעברה. פירוש הדבר שהקרן מקצצת את תחזית הצמיחה לשנת 2020 ביותר מ-0.4 נקודות אחוז. יתכן מאוד שתחזית הצמיחה הזו אופטימית מדי.

ירידת מחירי הנפט, הצניחה בתיירות, והשיבושים ברשתות האספקה והמסחר המקומיות והעולמיות יפגעו בצמיחה הכלכלית, עד צמיחה כלכלית אפסית. מדינות שפגיעות במיוחד הן התלויות בסחר העולמי, כמו הכלכלה של איחוד האמירויות הערביות. סימנים לכך רואים במגזר הנדל"ן של דובאי, שכבר נמצא בשפל עמוק.

מגבלות נסיעות וביטולים אחרים של כנסים והתכנסויות גדולות הולכות וגוברות. המגבלות האלו עלולות להחזיר את ענף התיירות העולמי ל-47 מיליארד דולר לחודש, מה שיהפוך אותו למשבר הקשה ביותר בתעשיית התיירות מאז תחילת שנות האלפיים. האיגוד הבינלאומי לתובלה אווירית מעריך כי מכירות הטיסות האבודות בלבד היוו כ 30 מיליארד דולר. חברות תעופה גדולות, כמו לופטהנזה ובריטיש איירווייס, פרסמו אזהרות רווח וחברות התעופה הזולות כמו איזי ג'ט וריאנאייר ביטלו מאות טיסות. אליטליה באיטליה פיטרה באופן זמני כ -4,000 עובדים.

ירידת מחירי הנפט, הצניחה בתיירות, והשיבושים ברשתות האספקה והמסחר המקומיות והעולמיות יפגעו בצמיחה הכלכלית, עד צמיחה כלכלית אפסית. מדינות שפגיעות במיוחד הן התלויות בסחר העולמי

ככלל, הרכישות שהן מסוג 'חייבים שיהיה' – Must Have כמו מזון, יפגעו במידה מסויימת מהקורונה. אבל כל הרכישות שהן מסוג 'נחמד שיהיה' – Nice to Have יפגעו בצורה קשה, ובעיקר מוצרים ושירותים מתכלים, כמו טיסות ובתי מלון, בהם ההכנסות מטיסה שבוטלה או חדר שלא הושכר, הן בגדר הכנסות אבודות שלא יחזרו עוד.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,358 מילים
סגירה