הרע עוד לפנינו: ירידות חדות בבורסות העולם בעקבות משבר הקורונה

הקורונה מכה במשקיעים: מעמיקה מכירת החיסול של המניות, שהחלה לפני שבועיים ● הבורסה בת"א נפלה במהלך היום ביותר מ-8%, בהמשך לירידות של 5% אתמול ● בסך הכל נמחקה חמישית משווי המניות ● קבוצת דלק של תשובה איבדה רק היום 600 מיליון שקל משווייה ● ארה"ב ואירופה צועדות למיתון ● הכלכלן רפי גוזלן: "דלק בדרך להסדר חוב; המדינה תצטרך לסייע לאל על"

ירידות בוול סטריט בעקבות משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Richard Drew)
AP Photo/Richard Drew
ירידות בוול סטריט בעקבות משבר הקורונה, מרץ 2020

הבורסה בתל אביב נפלה במהלך היום ביותר מ-8%, בהמשך לירידות חדות של 5% אתמול. מדובר בירידה החדה ביותר שנרשמה בתל אביב מאז 1997 ובתחילת המסחר הופעלו מנתקי זרם, כדי למתן את ההתרסקות.

היום נפתח שבוע המסחר באירופה, וגם שם חוו המשקיעים מפולת של ממש: הבורסה בלונדון ירדה במהלך היום בכמעט 8%, השיעור החד ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008, ובצרפת וגרמניה נפלו המדדים בשיעור דומה.

המפולת מכניסה את הבורסות למה שנקרא שוק דובי, לאחר שחמישית משווי השוק של המניות נמחק מאז השיא שרשמו בתקופה האחרונה.

גם המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים חדות של מעל 7% והמסחר הופסק בפתיחה, בהמשך לצלילה חדה של יותר מ-10% שנרשמה שם בשבועיים האחרונים.

מכירת החיסול של המניות התחילה לפני שבועיים, אז נבטו ניצני משבר הקורונה, והיא העמיקה בימים האחרונים. התפשטות המגיפה הביאה להפסקת טיסות ועצירת הפעילות הכלכלית בכלל, תחילה באסיה ובימים האחרונים גם באירופה, לאחר שאתמול רבע מתושבי איטליה נכנסו לעוצר.

מחיר הנפט ירד ל-35 דולר לחבית

הטריגר הישיר לנפילות היום הוא הנפט שבשיא הירידות איבד במהלך המסחר כ-30%. לקראת סיום המסחר ירד מחירה של חבית נפט מסוג ברנט לשפל של 35 דולר, לאחר ירידה של 20%.

הנפט משלים את היום החמישי ברציפות של ירידות ולמעשה, מדובר בנפילה היומית החדה ביותר שלו מאז מלחמת המפרץ ב-1991.

מה שמרסק כרגע את הזהב השחור הוא מלחמת מחירים אגרסיבית בין קרטל יצרניות הנפט המכונה אופ"ק לבין רוסיה. רוסיה ואופ"ק לא הצליחו להגיע ביום שישי האחרון להסכמות על קיצוץ בהפקת הנפט, במה שאמור היה להוריד את ההיצע ועל ידי כך לתמוך במחיר.

כישלון המגעים הביא לכך שביממה האחרונה סעודיה, החברה בקרטל מדינות אופ"ק, מאיימת להציף את השוק בהיצע הנפט שלה, שייתקל בחוסר ביקוש בגלל משבר הקורונה, וזה מה שמפיל את המחיר שלו היום. הנפילה בנפט מפילה גם את שוק המניות.

איגרות החוב של דלק נחתכו ב-40%

מי שסופגות את המכה באופן ישיר הן יצרניות האנרגיה, ובמקרה הישראלי מדובר בקבוצת דלק, שמשליכה את כל יהבה על ייצור גז טבעי ומכירות דלק.

סדרת האג"ח הגדולה של קבוצת דלק, ל"א, פשוט מתרסקת היום ב-40%. התשואה על סדרת האג"ח הזו קפצה בימים האחרונים למעל 40% ומשקפת צפי כמעט ודאי לכך שהחברה לא תצליח לשרת את חובותיה בזמן.

מניית דלק היא הבולטת ביותר בטבלת ההתרסקויות, וצוללת ב-32% בהמשך לנפילה דומה אתמול. הקבוצה שבשליטת תשובה איבדה רק היום 600 מיליון שקל השווי שלה ונסחרת עכשיו בכ-1.6 מיליארד שקל בלבד

דלק קידוחים, שהיא מבעלי מאגרי הגז לווייתן ותמר, צפויה לפרסם בקרוב את תוצאותיה הכספיות לשנה החולפת, ובקרוב תקבל גם עדכון מחברת הדירוג לאשראי שלה, שככל הנראה ירד.

מניית קבוצת דלק, היא המניה הבולטת ביותר בטבלת ההתרסקויות היום, וצוללת ב-32% בהמשך לנפילה דומה אתמול. הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה איבדה רק היום 600 מיליון שקל השווי שלה ונסחרת עכשיו בכ-1.6 מיליארד שקל בלבד.

יצחק תשובה (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
יצחק תשובה (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

תשובה מיקד את הקבוצה שלו בעסקי האנרגיה, ולפני כמה חודשים העמיק את ההימור כשנטל עוד התחייבויות ענק, כדי לרכוש את נכסי שברון בים הצפוני.

לפי הערכות שנשמעות בעולם, הנפילה במחירי האנרגיה רק התחילה, ואלה חדשות רעות במיוחד עבור תשובה, שכבר בקרוב יצטרך להתחיל לנסות ולממש נכסים אחרים, כמו את קבוצת הנדל"ן הפרטית שלו, אלעד, כדי להוריד את המינוף של ההתחייבויות לבנקים בדלק. בשורה התחתונה, ברור שדלק הולכת לקראת משבר טוטלי. עוד בולטת בנופלות גם מניית רציו, (23%), השותפה עם דלק ונובל במאגר לווייתן.

ירידות במניות המלונות והתיירות

במקביל, נופלות גם מניות המלונאות והתיירות, כמו פתאל (17%), ואיסתא (7%). אל על נופלת היום ב-9%, לאחר שאתמול הודיעה במהלך היום על צפי לירידה של 150 מיליון דולר בהכנסות לשליש הראשון של השנה. מדובר במשבר של ממש לחברת התעופה הפרטית שמפטרת מאות עובדים ודורשת מהממשלה סיוע.

נוכח ביטול הטיסות לישראל מצד חברות התעופה הזרות, הממשלה תצטרך להתחיל לשקול ברצינות הלאמה של אל על, ועם שווי השוק הקטן מאוד שלה, סביב 300 מיליון שקל בלבד, ייתכן שזה יהיה הפתרון כדי להשאיר את הפעילות האסטרטגית הזו בחיים.

המשקיעים בארץ ובעולם בורחים עכשיו מהמניות לאיגרות החוב, ומוכנים לקנות אג"ח ממשלתית של ארה"ב לעשר שנים בתשואה של חצי אחוז בלבד, הנמוכה ביותר בעשור האחרון. רק לפני שבועיים וחצי התשואה לאג"ח הזו הייתה כ-1.5% וכעת היא מתקרבת בביטחה לתשואה שלילית, בדומה לאגרות החוב האירופיות.

האג"ח של ממשלת בריטניה נפלו לתשואה שלילית לראשונה היום, וגרמניה כבר מזמן בטריטוריה הזו. במלים אחרות, מי שקונה את האגרות האלה מוכן לקבל עליהן פחות ממה שהשקיע, העיקר לספוג הפסד נמוך יותר מהמניות.

מבחינת הכלכלה הריאלית, ארה"ב ואירופה צועדות בביטחה למיתון במחצית הראשונה של השנה הנוכחית, כאשר הרע מכל עוד לפנינו.

בשוק המטבעות, היורו מזנק היום מול השקל במעל 2% ועולה מעל הרף של 4 שקלים ליורו. הדולר מתאושש אף הוא מול השקל, ל-3.5 שקלים לדולר, אחרי תקופה ארוכה של היחלשות מול המטבע הישראלי.

סיכוי גבוה למיתון

"אנחנו במפולת. קשה לעולם להתמודד עם יותר מדי משברים בבת אחת", אומר רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות איי.בי.איי. "יש את משבר הקורונה, שאיתו התמודדה סין בצורה מוצלחת, איטליה פחות, ולגבי ארה"ב יש סימן שאלה גדול, וזה מה שהטריד את השווקים בשבועיים האחרונים", הוא מוסיף.

"נוסף לזה בסוף השבוע האחרון נושא הנפט: מלחמת מחירים בין סעודיה לרוסיה, והקרטל לא מתפקד. כך שאנחנו בצניחה חופשית של מחירי הנפט. המשמעות היא שכל יצואניות הנפט, בדרך כלל משקים מתעוררים, הולכות לפגיעה משמעותית ולמיתון. תעשיית הנפט האמריקאית, שהפכה את ארה"ב לאחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, הולכת למשבר – ואז אנחנו מגיעים ליותר מדי משברים עם כלים מוגבלים להתמודד איתם".

רפי גוזלן (צילום: אילן בשור)
רפי גוזלן (צילום: אילן בשור)

לדברי גוזלן, היעדר התחמושת של קובעי המדיניות בעולם נובע מכך שסביבת הריבית היא ממילא נמוכה, אך הבעיה היותר קשה היא היעדר מנהיגות. "נכון שבארה"ב יורידו את הריבית כמעט לאפס ויחזרו לקנות אג"ח בדומה למה שעשו ב-2008, אבל צריך לראות ממשלות שיותר מתפקדות, וזו בעיה. כשחושבים על המנהיגות העולמית כיום לעומת 2008, בוא נגיד שזה לא מציאה גדולה, וזה מטריד את השווקים", הוא אומר.

"המדיניות של טראמפ לא הובילה לאינטגרציה עולמית, אלא ליותר בדלנות, והיום למצוא מנהיגות מאוחדת זה קצת יותר מורכב. עם זאת, בסוף טראמפ בשנת בחירות וירצה למזער נזקים, כי אחרת הוא יכול להגיד שלום לקדנציה הבאה".

האם אנחנו בדרך למיתון? קרוב לוודאי שכן: "העולם עצמו בסיכון גבוה מאוד למיתון, צריך שתהיה פה תגובת מדיניות מאוד מאוד מדויקת ומידית כדי שזה לא יקרה. והסיכוי לזה לא גבוה.

מבחינת ישראל, כמעט שאין סיכוי לחמוק מגורל דומה, למרות שהתפשטות הקורונה כאן היא איטית יותר יחסית למדינות אחרות בעולם: "בישראל מושפעים ישירות מהקורונה ובינתיים זה נראה נסבל, לא משהו שיצא משליטה. אבל אם העולם נכנס למיתון ניגרר איתו, אין אפשרות אחרת, פשוט אין חיה כזו".

בדרך להסדר חוב

מבחינת שתיים מהחברות שבעין הסערה, הנפילה ניכרת לעין ותחייב הסדר חוב (דלק) והתערבות ממשלתית (אל על), מסביר גוזלן.

"לגבי קבוצת דלק, אני לא צריך להביע את דעתי האישית, אפשר פשוט להסתכל מה שאומר הכסף – החברה הולכת לבעיית פירעון והסדר חוב, חד משמעית, אי אפשר לפרש את זה אחרת. אלה איגרות שנסחרות בתשואה של מאה אחוז.

"השוק חושב שיש כאן התדרדרות לחדלות פרעון ותספורת של חמישים אחוז. גם אחרי מימוש נכסים, אלא אם בעל השליטה יביא מיליארדים מהבית, כל בעל איגרת יישאר עם חצי מההשקעה המקורית".

כאמור, כדי לשמור על פעילות התעופה המסחרית בחיים, למדינה לא תהיה ברירה אלא להתערב גם במשבר באל על.

"באל על צריכה להיות תגובה יותר חכמה", סבור גוזלן. "זה כן נכס אסטרטגי, אז אי אפשר להגיד 'אני זורק את זה וזה לא מעניין אותי'. הממשלה צריכה לעזור לחברה לעבור את התקופה הזו, איך עושים את זה? אפשר להזרים הון ולקבל חלק מהמניות, זו לא חייבת להיות הלאמה מלאה, אפשר לתת הלוואה בתנאים מסוימים אבל המדינה צריכה לקבל תמורה.

"צריך לתת לחברה לצלוח את המשבר העולמי הזה, שהוא לא ברמת ההתנהלות הספציפית של החברה. ענף התעופה העולמי במשבר עמוק ולא יצא ממנו כל כך מהר ואני חושב שכן יש פה מקום לסייע. אם החברה הייתה מתנהלת בצורה שלומיאלית אז זה היה סיפור אחר אבל פה יש באמת ברבור שחור של עולם התעופה והתיירות וצריך לסייע".

עוד 1,198 מילים
סגירה