• הרב שלום גרינברג הפיץ אלפי מסכות וערכות סיוע ליהודים ולא-יהודים במחוז הונגקו בשנחאי (צילום: באדיבות חב"ד שנחאי)
    באדיבות חב"ד שנחאי
  • משלוח המסכות של חב"ד שנחאי קיבל סיוע מתורמים ברחבי העולם (צילום: באדיבות חב"ד שנחאי)
    באדיבות חב"ד שנחאי
  • הרב שלום גרינברג מחלקת את מסכות הפנים החיוניות לתושבי הונגקו לאחר טקס באנדרטת מלחמת העולם השנhיה בשנחאי (צילום: באדיבות חב"ד שנחאי)
    באדיבות חב"ד שנחאי
  • בית הספר חב"ד בשנחאי כולל יותר מ-70 תלמידים (צילום: באדיבות חב"ד שנחאי)
    באדיבות חב"ד שנחאי
  • חגיגת בר מצווה משותפת בשנחאי, אוקטובר 2019 (צילום: Courtesy Hanna Minsky/ Kehilat Shanghai)
    Courtesy Hanna Minsky/ Kehilat Shanghai

היהודים הסינים מפחדים לחזור הביתה בגלל הקורונה, וחוגגים פורים וירטואלי

רבים מחברי הקהילה היהודית הקטנה והמגובשת של סין עזבו את המדינה בינואר - ראש השנה הסיני - ומאז מפחדים לחזור ● השבוע הם חוגגים "יחד" את פורים באמצעות אפליקציות מיוחדות, כולל תחרות תחפושות וירטואלית ● המעטים שנשארו מאחור מספרים על הניסיונות האטיים לחזור לשגרה, על ההנחיות המחמירות של ממשלת סין, ועל החיים במדינה שפתחה את לבה ליהודים כבר במלחמת העולם השנייה

לקראת חג הפורים, הקהילות הרפורמיות של סין מצאו דרך יצירתית להישאר מחוברות – במדינה שנמצאת בחלקה הגדולה בהסגר בשל נגיף הקורונה. אנשי קהילת בייג'ינג וקהילת שנחאי אמרו לי בתחילת השבוע כי יערכו את תחרות התחפושות המסורתית שלהם ואת הקראת מגילת אסתר דרך שיחות וידאו.

"נערוך ככל הנראה כמה שיחות באפליקציית זום לאזורי זמן שונים כדי לשיר שירי פורים, וכך אנשים יוכלו לחגוג", סיפרה לי ג'וליה אולמן, המתאמת של קהילת שנחאי. הקהילה שלה מונה 150 חברים, ומארחת מבקרים רבים במהלך השנה.

מאז התפרצות הווירוס, הקהילות היהודיות הליברליות בסין ערכו קבלות שבת והפעילו את בית הספר היהודי באמצעות זום ו-WeChat, אפליקציה הנמצאת בבעלות ממשלת סין ומופעלת על ידיה, ומתוארת כפייסבוק, וואטסאפ, אינסטרגם ו-Venmo בחבילה אחת. הן השתמשו בה בעבר לעדכונים, אבל כעת האפליקציה הפכה לחבל ההצלה עבור חברי הקהילה, שרבים מהם תקועים מחוץ למדינה.

על רקע התפשטות המגפה בעולם, קרקוע חברות תעופה, צניחת השווקים וסגירת בתי ספר, בתי כנסת וישיבות, החיים היהודיים בסין נסגרו כמעט לחלוטין.

הקהילות היהודיות בסין ערכו קבלות שבת והפעילו את בית הספר באמצעות זום ו-WeChat, אפליקציה הנמצאת בבעלות ממשלת סין, ומתוארת כפייסבוק, וואטסאפ, אינסטרגם ו-Venmo בחבילה אחת

בשיחות עם זמן ישראל השבוע, מנהיגי הקהילה היהודית בסין תיארו מדינה בהסגר, עם קומץ של יהודים אשר נמצאים פיזית בסין – מתוך 10,000 החיים שם בדרך כלל. משפחות יהודיות רבות נסעו מחוץ למדינה לרגל ראש השנה הסיני בסוף ינואר, כאשר החדשות על ההתפרצות התפשטו. בעקבות ציפייה לבידוד כלשהו, ועל רקע של סגירת בתי ספר בכל המדינה, רובן נשארו מחוץ לסין.

"ערכנו הדלקת נרות וקבלת שבת בזום", אומרת לי אולמן בת ה-23 מקהילת שנחאי, בשיחת טלפון מקליבלנד, אוהיו, שם גם היא מחכה שתוכל לחזור לסין.

אולמן מתארת קהילה סגורה שהראתה עמידות רבה מול המשבר, למרות אי הוודאות באשר למה שצופן העתיד: "קיימנו שיעורים וירטואליים של תכנית החינוך שלנו לילדים, ושלחנו קישורים לאפליקציות ומקורות שהילדים יכולים לעבוד איתם. ערכנו גם שיעורים למבוגרים, ואנו מנסים לעשות כמיטב יכולתנו".

בהינתן אזורי הזמן השונים שבהם נמצאים כעת חברי הקהילה, המשימה יכולה להיות מאתגרת. חברי קהילת שנחאי כעת פרוסים בין דרום-מזרח אסיה, ארצות הברית, אירופה, ברזיל, דרום אפריקה ואוסטרליה.

"גילינו שמישהו ששולח שיעור או הודעה בווידאו יכול להיות אפקטיבי יותר, משום שאנשים יכולים לצפות בו בזמנם החופשי בהתאם לאזור הזמן שבו הם נמצאים ולהגיב בצ'אט קבוצתי, בניגוד להתחברות ברגע מסוים", מספרת אולמן.

"אנחנו מעודדים את האנשים לשלוח את המסר שלהם לקראת שבת מכל העולם, ואנחנו מוצאים דרכים שונות רבות כדי להרגיש מחוברים ומשתמשים בעובדה כי אנחנו קהילה, לא רק בית כנסת, לא משנה מה מתרחש והיכן אנחנו נמצאים".

משלוח המסכות של חב"ד שנחאי קיבל סיוע מתורמים ברחבי העולם (צילום: באדיבות חב"ד שנחאי)
משלוח המסכות של חב"ד שנחאי קיבל סיוע מתורמים ברחבי העולם (צילום: באדיבות חב"ד שנחאי)

התאמה לנורמלי החדש בחגים

למרות שלמראית עין סין מתחילה לחזור בהדרגה לנורמליות, זהו "נורמלי" חדש עם בדיקות נרחבות של חום והיגיינה, מגבלות מחמירות על נסיעות, בידוד חובה, וחרדה כללית בנוגע להתאספות בקבוצות.

דברים אלו מעיבים על מה שהיה אמור להיות חודש עמוס עבור הקהילות היהודיות, עם חגיגות פורים והתחלת ההכנות לפסח.

כנס של Limmud אסיה, המתרחש פעם בשנחאי ופעם בבייג'ינג לחלופין בכל שנה, היה מתוכנן ל-150 איש במאי ונמצא גם הוא בסימן שאלה.

דיני פרוינדליך תכננה במקור מסיבת פורים עבור כמה מאות אנשים בבית חב"ד שלה בבייג'ינג. "עכשיו אני יושבת בניו יורק וחושבת אוקיי, אני אארוז שני משלוחי מנות, אבל למי אתן אותם?'", היא אמרה לי בשיחת טלפון מארצות הברית.

פרוינדליך, 47, מנהלת שותפה של בית חב"ד בבייג'ינג יחד עם בעלה הרב שמעון פרוינדליך, המפעיל בית ספר יהודי תלת-לשוני ל-60 ילדים, מסעדה כשרה, בית כנסת ותכניות לחגים יהודיים. האם לשישה טסה לניו יורק במהלך חופשת ראש השנה הסיני בסוף ינואר, ותכננה לחזור לסין ב-18 בפברואר.

דיני פרוינדליך תכננה מסיבת פורים עבור כמה מאות אנשים בבית חב"ד שלה בבייג'ינג. "עכשיו אני יושבת בניו יורק וחושבת אוקיי, אני אארוז שני משלוחי מנות, אבל למי אתן אותם?'", היא אמרה לי בשיחת טלפון מארצות הברית

אבל על רקע סגירת בתי הספר וחובת הבידוד עם החזרה לסין, היא לא רצתה לקחת את הסיכון עם שתי בנותיה הצעירות, בנות 8 ו-12 (ילדיה האחרים לומדים בארה"ב ובישראל). בעלה נותר בבייג'ינג כדי לעזור עם אלו שנמצאים עדיין בסין.

"זה קצת מפחיד, מוזר ומציף", אומרת פרוינדליך. "במיוחד עבור ילדים. בעיקר יש פחד בלתי יאומן מהלא נודע והילדים מזהים את זה. הם שואלים 'מה קורה כאן?' ואי אפשר לענות באמת לאף שאלה, משום שאת בעצמך לא יודעת".

בינתיים, פרוינדליך חיה בברוקלין, ניו יורק, עד שתקבל הודעה ממשרד החינוך הסיני על כך שבתי הספר יכולים להיפתח מחדש ושהיא תוכל להיות בבידוד-עצמי בביתה, במקום במרכז בידוד שבו אין לה גישה למזון כשר.

בחלק מהמחוזות חל איסור על התאספות בקבוצות, ובאחרים הדבר אינו מומלץ כלל. "אני יכולה לספור על כף יד אחת את האנשים שנשארו בבייג'ינג", אמרה על הקהילה שמורכבת ברובה מתושבי חוץ, וכוללת לרוב כ-2,000 חברים במהלך השנה, בהם מנהלים עסקיים, נציגי שגרירות, פרופסורים וסטודנטים.

1,200 קילומטרים מהעיר של פריונדליך, בייג'ינג, הרב של חב"ד בשנחאי התכונן השבוע גם הוא לחג פורים רגוע בעל כורחו ולפסח עם רמת אי-ודאות גבוהה.

"זה מצב עצוב מאוד", אומר הרב שלום גרינברג, 48, בשיחת טלפון משנחאי. "כל בתי הספר והאוניברסיטאות סגורים, כך ש-99% מהמשפחות לא נמצאות שם. הן עזבו. אתה לא יכול לשמור על הילדים בבית בין ארבעה קירות כל כך הרבה זמן".

גרינברג אמר כי לרוב יש 2,000 יהודים בשנחאי וכי הוא מארח 50 עד 100 איש בכל שבוע בבית חב"ד שלו לתפילות וסעודת שבת. מאז התפרצות הנגיף, יש לו בקושי עשרה אורחים. "אנשים שבכל זאת מגיעים למניין לובשים מסכה ושומרים על מרחק אחד מהשני. אנשים מאוד זהירים עם מה שהם עושים", סיפר גרינברג.

חגיגת בר מצווה משותפת בשנחאי, אוקטובר 2019 (צילום: Courtesy Hanna Minsky/ Kehilat Shanghai)
חגיגת בר מצווה משותפת בשנחאי, אוקטובר 2019 (צילום: Courtesy Hanna Minsky/ Kehilat Shanghai)

הקהילות היהודיות המתפשטות במהירות בסין

ההיסטוריה המודרנית של יהודים בסין הולכת אחורה עד למלחמת העולם השנייה, אז סין קיבלה כ-20,000 פליטים יהודים שנמלטו מאירופה. אך רוב ההיסטוריה היהודית המודרנית של סין החלה לאחר שמדיניות "הדלת הפתוחה" של דנג שיאופינג נכנסה לתוקף בתחילת שנות ה-80 של המאה שעברה.

מאז, יותר זרים החלו לעבור לסין והקהילות של יהודים תושבי חוץ צמחו. למרות שיהדות אינה אחת מארבע הדתות המוכרות באופן רשמי על ידי המדינה, זרים חופשיים ליישם את האמונה בה, כמו גם סינים עם בני/בנות זוג יהודיים.

כיום יש 13 בתי חב"ד ברחבי סין, בהם שלושה בשנחאי, וקהילות רפורמיות פרוגרסיביות בבייג'ינג ובשנחאי. יש גם בית כנסת ספרדי ישראלי בשנחאי.

למרות שיהדות אינה אחת מארבע הדתות המוכרות באופן רשמי על ידי המדינה, זרים חופשיים ליישם את האמונה בה, כמו גם סינים עם בני/בנות זוג יהודיים. כיום יש 13 בתי חב"ד ברחבי סין, בהם שלושה בשנחאי

על פי ההערכות 10,000 יהודים חיים בסין במהלך השנה, חלקיק קטנטן לעומת 1.4 מיליארד תושבים, אבל הקהילה גדלה במהלך עונת התיירות ובמהלך השנה למטרות עסקים: תפילת מנחה ביריד הייצור Canton המתרחש מספר פעמים בשנה בגואנגג'ואו, כוללת לרוב יותר מ-500 איש.

בבייג'ינג ובשנחאי, שתי הקהילות המרכזיות פועלות באופן עצמאי אבל מקיימות קשרים ענפים וטובים. "אנחנו קהילה אחת, אנחנו פשוט מתפללים בנפרד ביום שישי", אמרה פרוינדליך, כשהיא מתייחסת לאוכלוסייה היהודית בבייג'ינג.

חברי הקהילות הרפורמיות בבייג'ינג ושנחאי מתארים גם הם קבוצה מגובשת ומאוחדת, למרות האופי הזמני שלה. "זו פשוט קהילה נפלאה המורכבת מאנשים מכל מיני רקעים, שלאו דווקא מעורבים בקהילה היהודית בעיר מוצאם, אבל כאן הם מגלים מהי יהדות", אמר לאון פנסטר. פנסטר הוא אמן מבריטניה, שהוביל תפילות רבות בקהילת בייג'ינג במהלך שהותו בת שש השנים בבירת סין.

יש כ-730 איש בקבוצות ה-WeChat של קהילת בייג'ינג וקהילת שנחאי, שרבים מהם, כמו פנסטר, גרים כעת מחוץ למדינה.

חברי הקהילה היהודית של סין הרבו לספר לי על הסביבה המקבלת של המדינה, ואמרו כי אנטישמיות היא משהו שלא קיים בסין. "אנחנו פשוט לא חושבים על זה. לסין גם אין היסטוריה של אנטישמיות", הסביר פנסטר.

דן קראסנשטיין, 56, מומחה לשרשרת אספקה המתגורר בשנחאי במשך 15 שנים, מסכים. "יהודים מקבלים כאן יחס של אחים שסוף-סוף חוזרים, והרבה כבוד", הוא אומר. "הסינים והיהודים חולקים הרבה ערכים דומים, במובנים של כבוד למשפחה ולמבוגרים, ולכן הסינים נותנים ליהודים ולישראלים הרבה כבוד".

גם הרב גרינברג מחב"ד תמיד העריך את האופן שבו הסינים מקבלים את המשפחה ואת הקהילה שלו. כדי לסייע לאוכלוסייה המקומית, ולמרות שרוב חברי הקהילה שלו לא חזרו עדיין לסין, גרינברג ארגן משלוח של מסכות רפואיות וחילק אלפי ערכות סיוע ליהודים וללא-יהודים במחוז הונגקו בשנחאי.

"יהודים מקבלים כאן יחס של אחים שסוף-סוף חוזרים. הסינים והיהודים חולקים הרבה ערכים דומים, במובנים של כבוד למשפחה ולמבוגרים, ולכן הסינים נותנים ליהודים ולישראלים הרבה כבוד"

האזור הוא ביתם של אלפי מבוגרים שהתקשו להשיג כמויות מוגבלות של ציוד במרכזי ההפצה בעיר. מתנדבים מהמוזיאון לפליטי מלחמה יהודים עזרו לגרינברג לספק אותם ישירות לבתי האנשים, כך שלא יצטרכו לעמוד בתור בקור.

עבור הרב גרינברג, צעד קטן זה היה משמעותי במיוחד, בכך שאפשר לו להחזיר טובה לסינים שאפשרו כניסה לפליטים יהודים לאזור זה עשרות שנים קודם לכן.

"רבים מהפליטים היהודים חזרו לביקור בשנחאי ב-20 השנים האחרונות, ואמרו לי איך הנאצים לקחו את היכולת שלהם להרגיש כמו בני אנוש, אבל כשהם באו לשנחאי, המקומיים התייחסו אליהם בכבוד. רק על זה תמיד נכיר להם תודה.

"כעת אנו יכולים להחזיר ולהגיד 'אנחנו כאן בשבילכם. עכשיו אתם צריכים אותנו, ואנחנו שמחים לעזור'. רק כדי להפוך את הכל לאנושי לזמן מה'", הוסיף גרינברג.

בית הספר חב"ד בשנחאי כולל יותר מ-70 תלמידים (צילום: באדיבות חב"ד שנחאי)
בית הספר חב"ד בשנחאי כולל יותר מ-70 תלמידים (צילום: באדיבות חב"ד שנחאי)

מבט לעתיד

"חגיגות הפסח נמצאות בסימן שאלה", אמרה אולמן מקהילת שנחאי. "אולי נצליח לארח, אבל הכל תלוי במגבלות, כך שנאלץ לחכות ולראות".

באטיות, בעלי מקצוע צעירים החלו לחזור לסין. חנה מאיה פרישברג, 26, היא תושבת "בית מוישה שנחאי" ומארגנת שם אירועים לצעירים יהודים. היא הייתה המתאמת של קהילת שנאחאי, ועובדת כעת במחלקת הפיתוח של NYU שנחאי.

מאז חזרתה לשנחאי לפני שבוע, פרישברג חוזרת לאט-לאט לשגרה. עם זאת, היא מספרת, יש עדיין בדיקות חום ומסכות בכל מקום, כמו גם רגולציות מורכבות סביב אכילה בחוץ ומשלוחים באריזות, לרבות המרחק שצריך להיות בין השולחנות במסעדות. רוב מתחמי המגורים, לרבות מתחם הדירות שלה, מנהיגים מדיניות של ללא-אורחים, ולדבריה "מפגש הפך להיות אושר חדש".

פרישברג חוזרת לאט-לאט לשגרה. עם זאת, יש עדיין בדיקות חום ומסכות בכל מקום, כמו גם רגולציות מורכבות סביב אכילה בחוץ ומשלוחים באריזות, לרבות המרחק שצריך להיות בין השולחנות במסעדות

בכל זאת, פרישברג, ילידת בולטימור, יחד עם 20-30 בעלי מקצועי יהודים צעירים, התכוננה השבוע להתאסף למסיבת פורים בסגנון ישראלי. מדובר מסיבה קטנה בהשוואה למסיבה הרגילה בת 200 איש המתקיימת לרוב בבית מוישה. למרות זאת, "אנחנו פשוט שמחים שהמקומות פתוחים", אמרה פרישברג.

בהלת הקורונה: אנשי ביטחון במסיכות מפטרלים בסין, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Andy Wong)
בהלת הקורונה: אנשי ביטחון במסיכות מפטרלים בסין, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Andy Wong)
עוד 1,540 מילים
סגירה