קופות החולים יקימו מרפאות למבודדי הקורונה

פרסום ראשון המרפאות שיקימו הקופות מיועדות לטיפול בצרכים רפואיים שוטפים של מבודדי הקורונה - שלא קשורים לחשד לנגיף ● הקמתן נובעת מהצורך לבודד את הפציינטים, מבלי לפגוע בטיפול השגרתי שניתן להם ● במקביל, פרופ' אבישי אליס, יו"ר איגוד הרופאים הפנימיים, אומר: "אם מספר הנדבקים ימשיך לעלות, נצטרך לשלוח את החולים הקלים הביתה"

צוות רפואי בבית החולים שערי צדק, אחרי מפגש עם נשאית קורונה פוטנציאלית, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
צוות רפואי בבית החולים שערי צדק, אחרי מפגש עם נשאית קורונה פוטנציאלית, ארכיון

ארבע קופות החולים – כללית, לאומית, מכבי ומאוחדת – עומדות להקים בימים הקרובים מרפאות ייעודיות מבודדות לשוהים בבידוד בית, כדי לטפל בבעיות הרפואיות השוטפות של המבודדים, שלא קשורות לקורונה. כך נודע לזמן ישראל.

קופות החולים מוצפות בפניות מצד לקוחות ששוהים בבידוד בית, למשל עקב מחלות לב, מחלות קיבה, ומחלות כרוניות, ונתקלים בבעיות רפואיות דחופות, שאין להן קשר לקורונה; וכן מצד מבודדי בית, שמוזמנים לבדיקות שתואמו מראש בקופות החולים ובבתי החולים, ואינם יודעים אם הם מורשים להגיע אליהן.

מבדיקת זמן ישראל עולה כי משרד הבריאות לא התווה מדיניות לטיפול במקרים הללו, כך שכרגע נראה כי בתי החולים מאמצים מדיניות מקומית לטיפול בחולים אלה. בית החולים הדסה עין כרם, למשל, הודיע אתמול שלא יקבל מבודדי בית או חולים ומבקרים שאמורים להיות בבידוד בית, וימננע מלהכניס אותם לשטחו.

בכיר באחת הקופות אמר: "לא קיבלנו שום הנחיות ממשרד הבריאות, ואנו מוצפים במאות פניות מהסוג הזה כל יום. תאורטית, לפי ההנחיות יכולנו להגיד להם 'תישארו בבית ותמותו', אבל אין לנו כוונה כזו, חלילה. כל התלונות, השאלות והקריאות של החולים מגיעות לרופאי קופות החולים והם מטפלים בכולן.

"בחלק מהמקרים אנחנו שולחים רופאים הביתה ובמקרים אחרים שולחים אמבולנס או מאפשרים למבוטח להגיע למרפאה ברכב פרטי, תוך שמירה על הבידוד שלו מחולים אחרים. מה שלא דחוף נדחה. אף מבוטח לא יישאר בבית כשהוא חולה וזקוק לטיפול דחוף מבלי לקבל טיפול.

"הנזק הכי גדול שלא נוכל למנוע למבודדי הבית הוא שהם יפסידו תורים שנקבעו מראש לבדיקות שאינן דחופות, ואנחנו נשתדל לתת להם עדיפות בקביעת תורים אחרי הבידוד. חולה כרוני שזקוק לבדיקה קבועה יקבל אותה.

"עם זאת, כדי להפחית לאפס את הסיכון למבוטחים הרגילים של הקופות, ארבע קופות החולים יקימו בימים הקרובים מרפאות ייעודיות שיטפלו במבודדי הבית".

"נצטרך לשלוח חולי קורונה קלים הביתה"

פרופסור אבישי אליס, מנהל המחלקה לרפואה פנימית במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה, אמר לזמן ישראל: "אם מספר החולים ימשיך לעלות נצטרך לשלוח את חולי הקורונה הקלים הביתה. העומס במחלקות הפנימיות מטורף, ואין סיבה שחולים שאינם סובלים מתסמינים קשים יישארו בהן".

לדברי אליס, "הצעדים הקיצוניים שאנו נוקטים בהם חיוניים בעיקר בגלל שמערכת הבריאות בארץ הוזנחה במשך שנים וסובלת ממחסור במיטות אשפוז ובעיקר בכוח אדם. אם לא היינו פועלים בצורה דרסטית למנוע הדבקה בקורונה, היינו מגיעים למצב כמו באיטליה, שבה רופאים לא מספיקים לטפל בכל החולים, מה שגורם לתמותה של חולי קורונה וחולים במחלות אחרות כאחד".

גורם במשרד הבריאות אומר שבקרוב תהיה הסדרה של ההנחיות בנושא, וכי במקרה שבו אנשים בבידוד בית זקוקים לטיפול רפואי, הם צריכים לתאם את ההגעה למרפאה מול המרפאה עצמה ומד"א אחראי על ההסעה שלהם.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תשובה לשאלות חוזרות ונשנות שלנו בנושא.

עוד 399 מילים
סגירה