לוי-אבקסיס הולכת בעקבות אביה, בחזרה לחיק הליכוד

הנדנדה הפוליטית נעה במהירות מצד לצד ● לפני יומיים ממשלת המיעוט של גנץ נראתה במצב סביר ושרים בליכוד דיברו על המעבר לאופוזיציה ● היום השיח הוא שוב על ממשלת ימין צרה בראשות נתניהו ● בליכוד כינו אמש את לוי-אבקסיס "מלכת אסתר" שהצילה את העם היהודי ● בממשלה של נתניהו, אם תקום, היא לא תהיה מלכה - אבל שרת העבודה והרווחה דווקא כן ● פרשנות

אורלי לוי ואביה, דוד לוי, בתמונת ארכיון מ-2013 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
אורלי לוי ואביה, דוד לוי, בתמונת ארכיון מ-2013

אורלי לוי-אבקסיס הולכת בעקבות אביה, דוד לוי. השניים עברו את אותו מסלול בדיוק. ב-1999 חבר דוד לוי עם מפלגתו, גשר, למועמד העבודה אהוד ברק, והשניים הקימו את ישראל אחת יחד עם תנועת מימד.

ברק זכה בבחירות ומינה את לוי לשר החוץ בממשלתו. לוי תמך בנסיגה החד-צדדית מלבנון, אבל ערב הנסיעה של ברק לקמפ דייוויד הוא התפטר כי לא הסכים לפשרות מול הפלסטינים. בהמשך חזר לוי לליכוד והצטרף לאגף הקשוח ולמורדים נגד שרון וההתנתקות, אחרי ששרון סירב למנות אותו לשר.

אורלי לוי התחילה את דרכה הפוליטית במפלגה האולטרה-ימנית ישראל ביתנו. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן לא מינה אותה כשרה ובמאי 2016 היא פרשה, אבל נשארה לכהן בכנסת.

לקראת הבחירות באפריל 2019 היא הקימה את מפלגתה, גשר, שלא עברה את אחוז החסימה. לקראת הבחירות בספטמבר 2019 היא חברה לעמיר פרץ ולעבודה, ובבחירות האחרונות היא שולבה במקום השני של הרשימה המאוחדת העבודה-גשר מרצ.

עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס מודיעים על האיחוד בין גשר לעבודה (צילום: רועי אלימה/פלאש90)
עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס מודיעים על האיחוד בין גשר לעבודה (צילום: רועי אלימה/פלאש90)

היום, על רקע המגעים להקמת ממשלת מיעוט שנשענת על הרשימה המשותפת, הודיעה לוי-אבקסיס שלא תתמוך במהלך ותצביע נגדו. בקרוב היא תשלים את הלופ ותחזור לימין, כנראה לליכוד.

בליכוד לא הופתעו מהמהלך של לוי-אבקסיס. הקשר של פעילי המפלגה איתה ועם אביה דוד לא נותק מעולם. כאשר הצטרפה לוי-אבקסיס למרוץ המשותף עם עמיר פרץ והעבודה, יעץ לה מיכאל קליינר, יו"ר בית הדין של הליכוד, לשמור על המסגרת המפלגתית, כדי שתוכל בעתיד לנטוש ולעבור למפלגה אחרת, ולא להישאר חברת כנסת בודדת כמו אחרי הפרישה מישראל ביתנו.

כשלוי הצטרפה למרוץ המשותף עם פרץ והעבודה, יעץ לה מיכאל קליינר, יו"ר בית הדין של הליכוד, לשמור על המסגרת המפלגתית, כך שתוכל בעתיד לנטוש ולעבור למפלגה אחרת

בימים האחרונים הופעל לחץ עצום על לוי-אבקסיס, בעקבות הכוונה של ראשי כחול-לבן להקים ממשלת מיעוט. כל מחנה דוד לוי לשעבר בליכוד עלה לבית שאן. קליינר, דוד אפל, רמי קוך ופעילים ותיקים אחרים לא נתנו מנוח לבני משפחת לוי. ג'קי לוי, אחיה של לוי-אבקסיס וראש עיריית בית שאן, היה בין הלוחצים.

בסוף לוי-אבקסיס התרצתה ופרסמה אמש את הפוסט שטלטל את המערכת הפוליטית. לוי טענה כי השותפות עם מרצ נכפתה עליה, וכי תתנגד ליוזמה להקים קואליציה עם המשותפת.

בליכוד חייכו בסיפוק. בכירים במפלגה כינו את לוי, ברוח החג, "מלכת אסתר" שהצילה את עם ישראל. בממשלה של נתניהו, אם תקום, היא לא תהיה מלכה, אבל שרת העבודה והרווחה דווקא כן. בפריימריז מובטחת לה תמיכה של בעלי הכוח בליכוד, כדי שתזכה למקום בעשירייה הראשונה.

בצד השני של המפה הבינו כי עשו מקח-טעות קולוסאלי עם לוי-אבקסיס. הצירוף שלה לא הביא אפילו חצי מנדט לשמאל, לא במועד ב' ולא במועד ג'. היום היא קמה ועורקת כנראה מהעבודה-גשר-מרצ אחרי שהצליחה להבריח משם בוחרים אפילו לרשימה המשותפת.

עומר ינקלביץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עומר ינקלביץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הנדנדה הפוליטית נעה במהירות מצד לצד. לפני יומיים ממשלת המיעוט נראתה במצב סביר. אפילו שרים בליכוד דיברו על המעבר הבטוח לאופוזיציה. היום השיח הוא שוב על ממשלת ימין צרה בראשות נתניהו.

בכירים בליכוד ניעורו לחיים ומדברים עכשיו על עריקות נוספות לימין, הפעם של חברי הכנסת צבי האוזר, יועז הנדל ועומר ינקלביץ. האוזר והנדל מסרבים להקמת ממשלת המיעוט. השלושה מכחישים שיעזבו את כחול-לבן, אבל בליכוד מתעקשים כי השר ישראל כ"ץ יסגור עם אחד מהם כבר היום (רביעי). "גם לוי הודיעה שהיא לא עוזבת. אז מה", אמר אמש גורם בליכוד.

האוזר, הנדל וינקלביץ מכחישים שיעזבו את כחול-לבן, אבל בליכוד מתעקשים כי השר ישראל כ"ץ יסגור עם אחד מהם כבר היום. "גם לוי הודיעה שהיא לא עוזבת. אז מה", אמר אמש גורם בליכוד

ואם זה יקרה, כחול-לבן תיכנס לצרות איומות. ראשי המפלגה יאבדו שליטה על חברי הכנסת וירשמו כישלון אדיר ורב משמעות בדרך שבחרו להקים ממשלת מיעוט, בשיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת השנויה במחלוקת בעיני רבים.

ככה זה בפוליטיקה בימים האלה: אתמול אתה בשלטון, היום אתה על סף פירוק. ומי יודע מה יהיה מחר?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
כחול לבן אינה מפלגה אחת היא הוקמה ממפלגות אין בהם שום דבר הקשור לפוליטיקה אחדות דעות היה ברור שזה לא יחזיק ובמיוחד שיש בניהם חילוקי דעות מהותיים ואנו עדים לאט לאט שמתחילים לעזוב או לא ... המשך קריאה

כחול לבן אינה מפלגה אחת היא הוקמה ממפלגות אין בהם שום דבר הקשור לפוליטיקה אחדות דעות היה ברור שזה לא יחזיק ובמיוחד שיש בניהם חילוקי דעות מהותיים ואנו עדים לאט לאט שמתחילים לעזוב או לא להסכים להצביע על החלטות שלא מקובלות להם אין שום דרך למעט לממשלת אחדות והיה ולא בעתיד הלא רחוק הימין יקימו ממשלה עם כמה חברי כנסת אחרים את הממשלה בראשות בנימין נתניהו על אפם וחמתם של כחול לבן …

מלכה היא לא תהיה - היא נכנסה לכנסת על קולות השמאל לכנסת ובוגדת במי שבחר במפלגת העבודה-גשר-מרץ היא תהיה מורשת לדראון עולם של בגידה מבחינת ביבי זה בסדר להכנס עם קולות שלא בחרו בו אם זה... המשך קריאה

מלכה היא לא תהיה – היא נכנסה לכנסת על קולות השמאל לכנסת ובוגדת במי שבחר במפלגת העבודה-גשר-מרץ היא תהיה מורשת לדראון עולם של בגידה
מבחינת ביבי זה בסדר להכנס עם קולות שלא בחרו בו

אם זה קורה עמיר פרץ צריך להתפטר מיידית! אם לא מה שנשאר ממפלגת העבודה צריכים להראות לו הדרך החוצה ולייצר מפלגת שמאל וקדימה

מניח שיהיו עוד הפתעות עד שתורכב ממשלה אם תורכב

עוד 564 מילים ו-5 תגובות
סגירה