להוציא את הכלב בימי קורונה: הונג קונג, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Kin Cheung)
AP Photo/Kin Cheung

קורונה וחיות אחרות המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה בבידוד בית

אישה בבידוד שחיה בגפה התקשרה למד"א ושאלה האם היא יכולה להוציא את הכלב לסיבוב, כדי שלא יהפוך את ביתה למפגע תברואתי ● במשרד הבריאות לא חשבו על תרחיש כזה, אבל אישרו לה באופן לא רשמי להוציא את הכלב מאוחר בלילה לרחוב צדדי ● גורם במד"א: "אנו פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות, אך בנושאים רבים אין הנחיות"

מחלת הקורונה וההנחיה לעשרות אלפי ישראלים להישאר בבידוד בית, יוצרות מצבים לא צפויים שהרשויות מעולם לא נתקלו בהן, ולכן גם אין להם פתרונות רשמיים. מה עושה, למשל, אדם שחי בגפו עם כלבו ונמצא בבידוד בית?

"אישה התקשרה אלינו ואמרה, אני בבידוד בית, יש לי כלב, מה אני אמורה לעשות איתו? לשבת איתו 24/7 בבידוד ושהוא יעשה את הצרכים שלו בבית?", מספר גורם במד"א על שיחת טלפון שהתקבלה בסוף השבוע שעבר במוקד במרכז הארץ. "לא נתקלנו בשאלה הזאת קודם, ולא ידענו מה לענות לה".

במד"א בדקו את הנושא מול משרד הבריאות, והתברר כי שם לא חשבו על תרחיש כזה, ושאין נוהל לטיפול בו. אחרי בדיקה הם חזרו למד"א עם תשובה לא פורמלית שנמסרה לאישה: "את יכולה לצאת עם הכלב, אבל רק בלילה, בשעות מאוחרות, וברחובות כמה שיותר צדדיים, כדי לא להיות במגע עם אנשים".

"אישה התקשרה אלינו ואמרה, 'אני בבידוד בית, יש לי כלב, מה אני אמורה לעשות איתו? לשבת איתו 24/7 בבידוד ושהוא יעשה את הצרכים שלו בבית?'. לא ידענו מה לענות לה"

לדברי גורם במד"א, "אנו פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות, אבל בהרבה מאוד דברים אין לו הנחיות או שההנחיות לא קבועות. לא בטוח שזה מה שהם היו אומרים לכל אחד. כמובן שרוב המקרים שאנחנו נתקלים בהם הם הרבה יותר מדאיגים מכלב, כמו מבודדי בית שיש להם מחלות שאינן קורונה, וצריכים בדיקות רפואיות, טיפול רפואי קבוע או תרופה".

קופות החולים מוצפות בפניות

במקביל, קופות החולים מוצפות בפניות מצד אנשים ששוהים בבידוד בית, סובלים ממחלות לב, מחלות קיבה ומחלות כרוניות, ונתקלים בבעיות רפואיות דחופות, שאין להן קשר לקורונה; וכן מצד מבודדי בית, שמוזמנים לבדיקות שתואמו מראש בקופות ובבתי החולים, ולא יודעים אם הם מורשים להגיע אליהן.

מבדיקת זמן ישראל עולה כי משרד הבריאות לא התווה מדיניות לטיפול במקרים הללו והפתרון מתגלגל, למעשה, לפתח הקופות. אתמול פורסם לראשונה בזמן ישראל שהקופות מקימות מרפאות חירום קטנות לטיפול פרטני במבודדי בית.

בכיר באחת הקופות אמר: "לא קיבלנו הנחיות ממשרד הבריאות. כל תלונות, שאלות וקריאות החולים מגיעות לרופאי הקופות והם מטפלים בכולן. בחלק מהמקרים אנו שולחים רופאים הביתה, ואחרים שולחים אמבולנס או מאפשרים למבוטח להגיע למרפאה ברכב פרטי, תוך שמירה על בידודו מחולים אחרים. אף מבוטח לא יישאר בבית כשהוא חולה וזקוק לטיפול דחוף מבלי לקבל אותו".

עד כה לא התקבלה תגובת משרד הבריאות. במד"א מסרו כי הם פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות ומספקים פתרון לכל מבודד בית הזקוק לעזרה. 

וכך זה נראה בימי הסארס: אישה סינית מלטפת כלב ב-2003, ארכיון (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)
וכך זה נראה בימי הסארס: אישה סינית מלטפת כלב ב-2003, ארכיון (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 367 מילים ו-1 תגובות
סגירה