נתניהו: יש להקים ממשלת חירום; גנץ: על ממשלה זו לכלול "נציגות של כל חלקי הבית"

מוקדם יותר היום הביעו שורת פוליטיקאים, בהם בנט, סער וליברמן, תמיכה בהקמת ממשלת אחדות ● אורלי לוי-אבקסיס פנתה לבית הנשיא בבקשה להמליץ בנפרד מסיעתה על מועמד שעליו יש להטיל את הרכבת הממשלה ● השבעת הכנסת תיעשה בשלושה סבבים, כשבכל פעם יושבעו 40 נבחרי ציבור ● דיווח: יאיר נתניהו נפגש עם רפי ויצמן, שהפעיל חוקרים פרטיים נגד גנץ

נתניהו במשרד ראש הממשלה, הערב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
נתניהו במשרד ראש הממשלה, הערב
07:00 עריכה

הח"כים יועז הנדל וצבי האוזר מכחול לבן השמיעו בשיחות סגורות הסתייגויות מהחלפת יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין והחלפתו בח"כ מאיר כהן כך דווח בכאן חדשות. 

על פי פי הדיווח, השניים חוששים שיהיה קשה להחליף את כהן, לאחר כינונה של ממשלה וכי אפשר יהיה לעשות כן ברוב מיוחס של 90 חבר כנסת בלבד. ייתכן והמינוי של יושב ראש חדש יגיע לאישור המליאה בימים הקרובים.

07:08 עריכה

השרה מירי רגב הגיעה אמש להפגנת המשפחות השכולות מול בית הנשיא בירושלים, במחאה על האפשרות שתוקם ממשלה צרה.

"במהלך הפגישה המשפחות סיפרו לי כי הנשיא ריבלין מסרב לפגוש אותן חרף פניותיהם החוזרות ונשנות וחרף העובדה שלדברי בני המשפחות השכולות – פגש את המפגינים של התנועה לאיכות השלטון, הממוקמים מהעבר השני של הכביש", אמרה רגב. "אמרתי שזו בושה וחרפה שנשיא המדינה מסרב לפגוש משפחות שכולות, ועל כך אני עומדת גם כעת".

רגב שוב נאלצת לחזור שוב על דבריה ולהבהיר את כוונתה: "ובאשר לטענות של הנשיא לפיהן אמרתי במהלך השיחה עם משפחות: 'לנשיא אין זמן הוא מעדיף להפגש עם אחמד טיבי', מדובר ככל הנראה בעיוות מכוון של הדברים – אחת האמהות השכולות אמרה במהלך השיחה שגם בוגי מסרב לפגוש אותן, ולכך השבתי ש'בוגי אין לו זמן עכשיו, הוא מעדיף להפגש עם אחמד טיבי'".

07:13 עריכה

על רקע המאמצים להקמת ממשלת מיעוט, השר יואב גלנט (ליכוד), תקף את יו"ר כחול לבן, בני גנץ ואת אנשיו: "יש בעיה כשמפלגה ציונית מרכזית חוברת לגוף שמתנגד למדינה יהודית. זו לא הייתה הכוונה כשהכריזו על 'בית לאומי לעם היהודי'" – את הדברים אמר בראיון בגל"צ.

07:55 עריכה

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר הבוקר בראיון בכאן רשת ב' כי "משבר הקורונה הוא משמעותי, אך המצב נמצא בשליטה. כמות הנדבקים בישראל היא מהנמוכות בעולם. אנחנו נכנסים למשבר כשאנחנו באיתנות כלכלית"

הוא הוסיף כי "אנחנו ערוכים בביטוח לאומי להעניק סיוע למי שנמצא בחופשה ללא תשלום. יש מלאי בישראל למספר חודשים קדימה. ייצור המזון ממשיך כסדרו, ואין שום סיבה לאגור".

08:27 עריכה

השר זאב אלקין אמר הבוקר בראיון ב-103FM: "אנחנו בקצה הקרחון של משבר הקורונה. המשק צריך ממשלה מתפקדת עם רוב פרלמנטרי כמה שיותר רחב. הפתרון הוא ממשלת אחדות כשנתניהו ראשון ברוטציה".

עוד אמר אלקין: "לא הבטחנו לאורלי לוי שום דבר… אני לא מופתע מההחלטה שלה, למי שמכיר אותה ואת המקום ממנו היא באה".

08:55 עריכה

ח"כ בוגי יעלון (כחול לבן) אמר בראיון לגל"צ: "לא חזלשנו את הניסיון להקים ממשלת מיעוט. אני מציע לא לבנות על עריקה של אנשים מכחול לבן. כחול לבן מאוחדת ומבחינת התוכנית שלנו אנחנו קודם כל צריכים לקבל מנדט מהנשיא ואני מקווה שהוא יוטל על בני גנץ".

"נקים כל ממשלה שתביא לזה שנתניהו לא ישב על הכסא", אמר יעלון. "תוצאות הבחירות מחייבות אותנו לעמוד בפני דילמה: איזו הבטחת בחירות להפר. במצב הזה הזזת נתניהו היא מטרת על. אין לנו ברירה אלא להיתמך על ידי המשותפת".

עוד הוסיף: "אמרנו מלכתחילה המשותפת לא תהיה בתוך הממשלה. היא לא תשפיע בתחום המדיני והביטחוני, רק באזרחי".יעלון התייחס גם להחלטה של חברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר להתנגד לממשלת מיעוט: "בסופו של דבר כל החלטה שהנהגת כחול לבן תקבל תבוצע. יש סדר דברים – מנדט מהנשיא, פעולות בכנסת. ב-28 הימים האלו בני גנץ יבחן את האפשרויות".

09:05 עריכה

יו"ר העבודה, עמיר פרץ, ייתן הצהרה לתקשורת ב-13:00 בפתח ישיבת סיעת מפלגתו.

09:26 עריכה

משרד הביטחון מבהיר כי אין פריצת דרך של המכון הביולוגי במאמצי המכון הביולוגי למציאת חיסון לנגיף הקורונה ו/או לפיתוח ערכות בדיקה. 

חדשות 12 דיווחו אמש כי המכון קרוב למציאת חיסון, במסגרת קידום כתבה על המכון שתשודר מחר בערב, באולפן שישי. משרד הביטחון מסר עוד כי "המכון הביולוגי הוא גוף מחקר ופיתוח בעל שם עולמי, הנישען על חוקרים ומדענים בעלי ניסיון, ידע רב ותשתיות אכותיות. בימים אלו עמלים במכון למעלה מ-50 מדענים מנוסים, על מחקר ופיתוח המענה הרפואי לנגיף".

09:36 עריכה

בניסיון להילחם בהתפשטות נגיף הקורונה, החל מהשעה 20:00 הערב לא תותר כניסת זרים מרחבי העולם לישראל, כך על פי הנחיית שר הפנים אריה דרעי. עם זאת, זר אשר יוכיח יכולת ומקום לבידוד בן 14 יום, תבחן כניסתו. הוכחת הבידוד תיעשה בנציגות ישראל במקום שהייתו.

09:41 עריכה

שר הפנים אריה דרעי בראיון לכאן רשת ב': "צריך להקים ממשלת חירום לאומית – די לפוליטיקה אנחנו במשבר".

על ההנחיות החדשות אמר השר: "לא הייתי שותף להן. מה שאני מבין שבינתיים אצל ילדים הקורונה לא מדבקת. בתי ספר יכולים להמשיך ללמד עד להודעה חדשה".

09:59 עריכה

ח"כ גדי יברקן, שאך זה ערק מכחול לבן ועבר לליכוד: "לא מבין את העליהום התקשורתי שעושים על אורלי לוי-אבקסיס. לכל אחד יש את הקווים האדומים שלו".

עוד הוסיף בראיון לכאן רשת ב': "לצערי הרב כחול לבן מחבקים מפלגה שתומכת בטרור בזמן משבר לאומי – זה לא רק יועז הנדל וצביקה האוזר, להערכתי יש עוד לפחות חמישה ח"כים במפלגה שלא מדברים".

10:40 עריכה

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ: "הוקורנה לא נותנת חסינות מפוליטיקה ומשפט. היא רק תירוץ עבור האיש נתניהו המופקר, שמדרדר את המדינה. איתו אי אפשר לעשות אחדות".

10:43 עריכה

ח"כ עמיר פרץ,  יו"ר מפלגת העבודה: "למרות האירועים הפולטיים והודעתה של אורלי לוי אבקסיס, עמדתי העקרונית לא השתנתה ואני ממשיך להשקיע את כל המאמצים כדי להקים ממשלת שינוי ותקוה בראשות בני גנץ".

עוד הוסיף: "הודעתי לפני הבחירות כי אתמוך בהקמת ממשלה צרה בתמיכת הרשימה המשותפת, ואין לי כל כוונה לתמוך בממשלת ימין צרה בראשות נתניהו".

11:12 עריכה

מפולת בבורסה בתל אביב במקביל לנפילות בעולם, בעקבות החלטת טראמפ להגביל את תנועת הנוסעים מאירופה לארה"ב. המדדים המובילים נופלים בכמעט 8% והמסחר הופסק בפתיחה לחצי שעה, כדי למתן את הנפילות.

מדד תל אביב 35 נופל ב-7.7%, ובולטות בירידות מניות קבוצת דלק שמאבדות 15%, בנק הפועלים 6%, מגדל ביטוח 15% ופתאל מאבדת 13%. בשוק המט"ח המשקיעים בורחים מהשקל אחרי חודשים ארוכים בהם התחזק המטבע הישראלי, שכעת נופל בשיעור חריג של מעל 3% לרמה של 3.62 שקלים לדולר, ומאבד כ-2% מול היורו. במקביל, באירופה נופלים המדדים בכ-6% עד 7% וצונחים לשפל של 3 שנים.

11:35 עריכה

ח"כ אחמד טיבי: "אני קורא למשרד הבריאות ולכל הנוגעים בדבר להגביר משמעותית את היקף הבדיקות לגילוי אקטיבי. לא ניטור פאסיבי, אלא גילוי איקטיבי. לא מחר. היום".

12:12 עריכה

יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן, אמר בראיון באולפן ynet כי מפלגתו רוצה להחליף את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

לדבריו, "אני רוצה לעשות את כל המהלכים שצריך לעשות. נתניהו הפסיד בבחירות ואנחנו רוצים להעביר לידינו את עמדות הכוח בכנסת". על המגעים לתמיכה בממשלה בראשות יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר: "ממשלת מיעוט זה לא הדבר הכי טוב, ברור שלא, אבל יש רק אפשרויות גרועות".

12:14 עריכה

השר יואב גלנט תקף את מפלגת כחול לבן בעקבות כוונתם להקים ממשלה עם הרשימה המשותפת.

"קראתם לעצמכם 'כחול לבן', אמרתם 'ישראל לפני הכל' – אלו השותפים ליישום המשנה הפוליטית שלכם? ‏מדאיג. מבייש. מעציב".

השר יואב גלנט (צילום: Flash90)
השר יואב גלנט (צילום: Flash90)
12:16 עריכה

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, קוראת לסגירת מוסדות החינוך ברחבי הארץ בשל התפשטות נגיף הקורונה.

"אני קוראת לראש הממשלה לגלות אחריות לאומית לבריאות הציבור, ובכללם תלמידי ישראל, מחנכי ישראל ובני משפחותיהם כדי לעצור את התפשטות הנגיף ואת הקורבנות הבאים", כתבה במסרון שנשלח לעובדי ההוראה.

היא הוסיפה בפנייה לנתניהו: "אני מבקשת ממך להורות על סגירת מוסדות החינוך בארץ – גני הילדים ובתי הספר".

12:44 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "הסכנה האמיתית לבטחונם של כל האזרחים במדינה הוא ראש ממשלה שמוצא זמן להסית נגד 20% מהאוכלוסייה בזמן משבר רפואי גלובלי. באף סגל של בית חולים אין רוב יהודי. אם אנחנו יכולים להציל חיים אנחנו גם יכולים לקבל החלטות".

12:45 עריכה

שר החינוך רפי פרץ בתום הערכת מצב במשרדו – הוחלט שלא להשבית את מוסדות החינוך, אך לנקוט בשורה של נהלים. "משמרים את השגרה באופן זהיר, עם הוראות ברורות כיצד להתנהל בלימודים תחת המגבלות".

13:55 עריכה

יו"ר העבודה עמיר פרץ: "כפי שהודעתי לפני הבחירות, אני תומך בהקמת ממשלה צרה בראשות בני גנץ, בתמיכה המשותפת. קיימתי אתמול פגישה עם גנץ. הפגישה הייתה טובה ודנו באתגרים העומדים בפני מדינת ישראל, ובדרכים להקמת ממשלה".

"הודעתה של אורלי לוי אבקסיס מגדילה את הקשיים למימוש מהלך חשוב של הקמת ממשלה צרה, בתמיכת הרשימה המשותפת. חרף התחושות הקשות, אני ממשיך לקיים קשר עם ח"כ לוי אבקסיס ומקווה להגיע לתאום הפעילות העתידית איתה", אמר פרץ.

עוד הוסיף: "לא אתמוך בממשלת ימין צרה בראשות נתניהו. ישנם מספר שלבים משמעותיים שהראשון בהם הוא המלצה לנשיא המדינה ביום ראשון הקרוב, ואני ממליץ כי נודיע לנשיא על תמיכתנו בבני גנץ כמועמד לראשות הממשלה".

14:05 עריכה

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ התייחס למשבר הקורונה ואמר "אני ומפלגתי נגבה כל צעד נכון, ללא שיקול פוליטי, בזמן המורכב והרגיש הזה. מדינת ישראל צריכה לגייס את כל אמצעיה כדי להתמודד עם משבר זה".

מדינת ישראל נמצאת רק בראשיתו של משבר הקורונה. אני מבקש להדגיש – אני וחבריי בכחול לבן, נגבה כל מהלך נכון בכדי שמדינת…

פורסם על ידי ‏בני גנץ – Benny Gantz‏ ב- יום חמישי, 12 במרץ 2020

14:34 עריכה

ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת אמר כי המפלגה שוקלת בחיוב לתמוך בהדחת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ובבחירת יו"ר חדש מטעם כחול לבן. עוד מסר ג'בארין, כי הכרעה סופית בנושא תתקבל על ידי כלל השותפים בסיעה.

14:58 עריכה

שינוי כיוון בישראל ביתנו? חבר הכנסת יבגני סובה הביע תמיכה בהקמת ממשלת אחדות. דבריו, שנאמרו בראיון למזל מועלם בערוץ כנסת, סותרים את הקביעה של יושב ראש מפלגתו, אביגדור ליברמן, שטען עד לאחרונה שלא תהיה ממשלת אחדות, ואפשר שהם משקפים מגמה חדשה בסיעה.

יבגני סובה (צילום: פלאש 90)
סובה בשבתרבות בבאר שבע בחודש שעבר (צילום: פלאש 90)
15:36 עריכה

הפרקליטות הוסיפה שלושה עדים לרשימת עדי התביעה במשפט נגד בנימין נתניהו, ארנון מוזס ושאול ואיריס אלוביץ'. מדובר בשני חוקרים ובמומחה לאיכונים (עדים מספר 123, 312 ו-336).

המשפט ייפתח ביום שלישי הקרוב, ובו יוקרא כתב האישום.

מסמך: כתב האישום המתוקן.

15:54 עריכה

בשל התפשטות נגיף הקורונה ביטל מוטי יוגב – שביום שני תסתיים כהונתו כחבר כנסת – את אירוע הפרידה שאמור היה להיערך לכבודו. האירוע תוכנן להתקיים ביום ראשון הקרוב במושב נחלים. בדברים שכתב הביע יוגב, שכיהן כחבר כנסת בשבע השנים האחרונות, תקווה שתוקם ממשלת אחדות.

מוטי יוגב (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יוגב, אשתקד (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
16:10 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר שהאופציה הטובה ביותר היא ממשלת אחדות, זאת לאור המצב המורכב השורר כעת. ליברמן אמר את הדברים בראיון לתחנת הרדיו כאן רקע. דבריו אלה של ליברמן סותרים דברים שאמר אך לאחרונה, כשקבע שלא תקום ממשלת אחדות. ליברמן קרא להקמת ממשלה שתורכב מהליכוד ומכחול לבן בלבד.

16:48 עריכה

כמחצית מחברי הנהלת מפלגת העבודה קראה ליושב הראש עמיר פרץ לנהל משא ומתן עם הליכוד. לא נערכה הצבעה בנושא, ונקבע שאם ניסיונו של בני גנץ להקים ממשלה ייכשל, יעלה הנושא לדיון בשנית.

17:19 עריכה

יושב ראש ימינה השר נפתלי בנט יישא דברים לתקשורת הערב בשעה 18:30 בבית העיתונאים בתל אביב. ההערכה היא שהדברים יעסקו במשבר הפוליטי.

17:48 עריכה

פורסם לוח הזמנים להיוועצות הנשיא עם נציגי הרשימות הנבחרות. כידוע, ביום ראשון ייוועד ריבלין עם נציגיהן של שמונה הרשימות, שנבחרו לכנסת, וישאל אותם על מי, לדעתם, יש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. סדר הפגישות הוא לפי גודל הסיעות – מהגדולה ועד הקטנה ביותר.

פגישות בוקר –
• 10:30 – פגישה עם נציגי הליכוד;
• 11:15 – פגישה עם נציגי כחול לבן;
• 12:00 – פגישה עם נציגי הרשימה המשותפת;
• 12:45 – פגישה עם נציגי ש"ס;
פגישות ערב –
• 17:45 – פגישה עם נציגי יהדות התורה;
• 18:30 – פגישה עם נציגי העבודה-גשר-מרצ;
• 19:15 – פגישה עם נציגי ישראל ביתנו;
• 20:00 – פגישה עם נציגי ימינה.

17:58 עריכה

הרב הראשי לישראל יצחק יוסף פסק שהוראות משרד הבריאות גוברות על הנחיות הלכתיות.

18:01 עריכה

אל הקולות הקוראים להקמת ממשלת אחדות הצטרף חבר הליכוד, השר לשעבר גדעון סער.

18:13 עריכה

אמנם אין בכך חידוש, אך חבר הכנסת יועז הנדל שב וקורא להקמתה של ממשלת אחדות.

18:32 עריכה

בשעה זו, 18:30, אמורה להימסר הודעה לתקשורת מפי השר נפתלי בנט, אולם צלמי עיתונות מסרבים להיכנס למקום בטענה שהם נדרשים לעבור בדיקה פולשנית מהמקובל.

19:20 עריכה

נדחתה ההודעה לתקשורת שיושב ראש ימינה, השר נפתלי בנט, ביקש למסור, בעקבות מחאה של צלמי עיתונות. לדברי האחרונים, הם נדרשו לעבור בדיקה פולשנית, שלא כמקובל, לכן סירבו להיכנס.

19:34 עריכה

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, נפגש עם רפי ויצמן, שהפעיל חוקרים פרטיים נגד גנץ – כך חשף הערב אביעד גליקמן בחדשות 13. השניים נפגשו בכנס פעילים מצומצם וניהלו שיחה פרטית.

אתמול דיווח ברוך קרא שגם ראש הממשלה עצמו נפגש עם ויצמן. האחרון, בעליה של חברת ארמור, שהייתה זו ששילמה עבור עבודת הריגול, פעל ממשרד עורכי הדין של עמית חדד, פרקליטו של נתניהו.

19:49 עריכה

יושב ראש ימינה, השר נפתלי בנט, קורא להקמת ממשלת אחדות.

20:07 עריכה

ראש הממשלה נתניהו אמר הערב בהתייחס למשבר הקורונה: "אנחנו בעיצומו של אירוע שלא היה כדוגמתו כל שנות קיומה של המדינה". נתניהו אמר שהיעד העליון הוא לצמצם ככל הניתן את שיעורי ההדבקה. לשם כך יש לשמור על היגיינה אישית ושמירה על מרחק מאנשים אחרים. "אנחנו נמצאים בשעת חירום היסטורית", אמר.

עוד אמר נתניהו: "אנחנו סוגרים את בתי הספר והאוניברסיטאות" – לא כולל פעוטונים, גני ילדים, מוסדות לחינוך מיוחד ופנימיות. ראש הממשלה קרא שלא להשאיר את הילדים עם הסבים והסבתות, כי הם נתונים בקבוצת סיכון.

יש להקים עוד הערב ממשלת חירום לאומית, קרא נתניהו, כפי שהוקמה ערב מלחמת ששת הימים ב-1967. ראש הממשלה הציע שהממשלה תוקם לפרק זמן מוגבל.

20:28 עריכה

שר האוצר משה כחלון שיבח את עבודתו של ראש הממשלה נתניהו וקרא להקמת ממשלת אחדות בראשותו.

20:33 עריכה

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס פנתה לבית הנשיא בבקשה להמליץ בנפרד מסיעתה על מועמד שיש להטיל עליו את הרכבת הממשלה, כך דיווחה הערב דפנה ליאל בחדשות 12.

20:44 עריכה

השבעת הכנסת ה-23, שתתקיים ביום שני הקרוב, תיעשה בשלושה סבבים, כשבכל פעם יושבעו ארבעים חברי כנסת, זאת על רקע התפשטות נגיף הקורונה.

להוציא שלושה חברי כנסת – שיושבעו לתפקיד בפעם הראשונה בחייהם – משפחותיהם של נבחרי הציבור לא מוזמנות לטקס. גם בני משפחותיהם של שלושה מחוקקים אלה יקבלו פנייה, שבה יתבקשו לשקול בשנית את הגעתם. קבלת הפנים המסורתית – בוטלה.

21:01 עריכה

סקר מנדטים שפורסם הערב בחדשות 12 מלמד שלא חל כמעט כל שינוי במפה הפוליטית.

21:11 עריכה

ראש הממשלה נתניהו יזמין את יושב ראש כחול לבן בני גנץ לפגישה – כך דווח הערב בכלי התקשורת. מוקדם יותר קרא נתניהו להקמתה של ממשלת חירום לאומית.

21:29 עריכה

ראש הממשלה נתניהו שוחח עם הנשיא ריבלין ועדכן אותו כי הזמין את יושב ראש כחול לבן גנץ לממשלת חירום לאומית.

21:44 עריכה

חבר הכנסת יאיר גולן קורא לצרף לממשלת החירום הלאומית המתהווה גם את הרשימה המשותפת.

21:51 עריכה

בני גנץ הגיב הערב לקריאתו של נתניהו להקים ממשלת חירום לאומית, ואמר שעל ממשלה זו לכלול "נציגות של כל חלקי הבית".

22:37 עריכה

הנשיא ריבלין ויושב ראש כחול לבן גנץ שוחחו הערב על הקמתה של ממשלה, שתתמודד עם משבר הקורונה.

22:40 עריכה

השרים בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב שוללים הקמת ממשלה עם "תומכי טרור".

23:00 עריכה

הודעתו של גנץ – שלפיה על ממשלת החירום שתוקם לכלול "נציגות של כל חלקי הבית" – פורסמה לאחר ששוחח עם יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יושב ראש העבודה, עמיר פרץ, ויושב ראש מרצ, ניצן הורוביץ. וכן לאחר שהעביר מסר בנושא לרשימה המשותפת. כך דיווחה דפנה ליאל ב-N12.

סגירה