קצת חדשות טובות: לרגע הפכנו לאימפריית השמש

אנרגיה ירוקה לרגע קצר אחד, ביום רביעי שעבר, ישראל הפכה למעצמה של אנרגיית שמש ● בשעה 11:44 לפני הצהריים, 22% מכלל החשמל במשק יוצר מאנרגיות מתחדשות – שיא נקודתי של כל הזמנים בישראל

אנרגיה סולארית, אילוסטרציה (צילום: Andrey Moisseyev istockphoto)
Andrey Moisseyev istockphoto
אנרגיה סולארית, אילוסטרציה

לרגע קצר אחד, ביום רביעי ה-4 במרץ, מדינת ישראל הפכה למעצמה אמיתית של אנרגיית שמש. בשעה 11:44 לפני הצהריים, 22% מכלל החשמל במשק יוצר מאנרגיות מתחדשות – שיא נקודתי של כל הזמנים בישראל.

99% מהחשמל הירוק שיוצר באותו רגע – 1,599 מגהוואט – מקורו באנרגיה סולארית. האחוז הנותר נוצר מטורבינות רוח ומביוגז.

למרבה הצער, זה עדיין לא אומר שישראל הפכה לאימפריית שמש באורח קבע. בשנתיים האחרונות, בעקבות פתיחה של שדות תרמו-סולאריים חדשים בדרום והאצה בהתקנת פאנלים על גגות ברחבי המדינה, אמנם חלה עלייה משמעותית בשימוש באנרגיית שמש, מכ-1.5% ל-6-7%, אבל משק החשמל הישראלי עדיין רחוק מהנתונים הדו-ספרתיים שמאפיינים מדינות רבות במערב.

היעד הרשמי (והצנוע) של הממשלה עומד על 10% אנרגיות מתחדשות עד סוף 2020, ועדיין לא ברור אם היא תצליח לעמוד בו. יש לציין שלפי ארגון הבריאות העולמי, כ-2,000 ישראלים מתים מדי שנה מתחלואה שנובעת מזיהום אוויר, ושייצור החשמל הוא הגורם מספר 2 במשק לזיהום אוויר (אחרי התחבורה).

אז איך קרה שברגע נתון אחד משק החשמל שלנו דילג כמה שנים קדימה?

בחברת החשמל מסבירים כי מדובר בשילוב של תנאים אקלימיים וצריכת החשמל הנמוכה במשק באותה שעה. יום אביב שבו מזג האוויר קריר אבל נטול עננים מהווה תפאורה אופטימלית להפקת חשמל מהשמש, שכן הפאנלים הפוטו וולטאיים מהסוג הישן רגישים לחום והתפוקה שלהם יורדת בחודשי הקיץ ומגיעה לשיאה דווקא עכשיו.

בנוסף, בעונה הזו צריכת החשמל במשק נמוכה יחסית, שכן הטמפרטורה נוחה ואין צורך לחמם או לקרר. כלל הצריכה במשק באותה שעה עמד על 7,359 מגהוואט בלבד (מתוך כושר ייצור של יותר מ-12 אלף). מנהלי המערכת בחברת החשמל נותנים עדיפות ראשונה לחשמל שמגיע מהמקורות הנקיים, וכל זה מתכנס לכך שברגע נתון כמעט רבע מהחשמל שסופק למשק היה ירוק.

זה בהחלט מעודד, אבל בחברת החשמל מציעים לא להתלהב יותר מדי: ביומיום הממוצע עומד על כ-7% חשמל ירוק בלבד, וכשיתקרב הקיץ (אם להתעלם לרגע מההשלכות האפשריות של הקורונה) סביר שצריכת החשמל תגבר (מזגנים), ההספק של הפאנלים יפחת והנתח של החשמל הירוק יתקשה לחצות את הרף החד סיפרתי. במילים אחרות, כדי שישראל תהפוך לאימפריית שמש ליותר מרגעי שיא פה ושם, יש עוד הרבה עבודה.

שיא בייצור אנרגיות מתחדשות בישראל, מרץ 2020
שיא בייצור אנרגיות מתחדשות בישראל, מרץ 2020
עוד 321 מילים
סגירה