מדינה בימי קורונה

תמר זנדברג וניצן הורוביץ. (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
תמר זנדברג וניצן הורוביץ.

אז מה אוכלים היום? מהי ההפחדה התורנית השלטת היום? קורונה לארוחת בוקר, קורונה לארוחת צוהריים, קורונה לארוחת ערב. ובין הארוחות ספינים פה, סחרירים שם.

ראש ממשלה זמני של ממשלת מעבר, שמשפטו אמור להתחיל בעוד פחות משבוע, ממשיך לשגע מדינה שלמה, מטרלל, מטריל ועושה בה כרצונו. אומן התקשורת, אלוף השיווק והמכירות מוכר לנו הפחדות, גוזמאות, השמצות, חדשות כזב, שקרים – וכולנו מהופנטים. ועכשיו על הפרק: שיתוק מוחלט של המדינה ומוסדות החינוך, התרבות והספורט שלה.

מה לא יעשה נתניהו כדי להימלט ממשפט? מה לא יעשה כדי להישאר בשלטון עוד קצת, גם אם בתור ראש ממשלה זמני של ממשלת מעבר ש"שכחה" שהיא כזאת ומתנהלת הלכה למעשה כממשלה נבחרת לכל דבר ועניין (אבל רק בעניינים החשובים לה. בשאר העניינים – ממש לא).

מה לא יעשה נתניהו כדי להימלט ממשפט? מה לא יעשה כדי להישאר בשלטון עוד קצת, גם אם בתור ראש ממשלה זמני של ממשלת מעבר ש"שכחה" שהיא כזאת ומתנהלת הלכה למעשה כממשלה נבחרת?

על נתניהו נאמר "ידו בכול ויד כול בו" – בכל דבר הוא בוחש, מתערב ופועל מתחת לשולחן ומעליו, מאחורי הגב ומלפנים, בדרכים מפוקפקות ומפיונריות, המזכירות ראש משפחת פשע – ואיש לא עוצר אותו, איש לא בולם אותו. מדינה בשיתוק כללי.

וברור לכל בר־דעת שבכוונת הנאשם נתניהו לדחות את פתיחת משפטו או למצער לא להתייצב אליה. כל פעולותיו מכוונות לכך.

מישהו בכלל זוכר שרק לפני כחודש הצהיר הנאשם ברברבנותו הידועה והריקה כי הצלחנו למנוע את חדירתו של נגיף קורונה לישראל? ומה עשה מאז? הנחה את מי שהנחה למצוא תרופה לנגיף קורונה, קיים מסיבות עיתונאים אין־ספור, הצגות לתקשורת הכנועה, הצהרות ודיבורים – ואפס מעשים. מערכת הבריאות גם כך בקריסה כללית, ועתה אינה מתפקדת. אין תקציבים, אין כספים, אין משאבים. אבל הצהרות ריקות מתוכן יש ויש. בשפע.

ומה אנחנו האזרחים יכולים לעשות במצב זה? לא הרבה, רק לשמור על עצמנו ועל בריאותנו הפיזית והנפשית עד יעבור זעם. לכן בימים הקרובים מומלץ לאזרח שמעוניין לשמור על שפיותו ועל נפשו להימנע ככל האפשר מחשיפה לתקשורת בכלל ולחדשות בפרט.

מסיבות עיתונאים אין־ספור, הצגות לתקשורת הכנועה, הצהרות ודיבורים – ואפס מעשים. מערכת הבריאות גם כך בקריסה כללית, ועתה אינה מתפקדת. אין תקציבים, אין כספים, אין משאבים. אבל הצהרות ריקות מתוכן יש ויש

ואם בכל זאת נחשפתם לתשדירי הקורונה המאוסים אני ממליץ לנסות לשלב הומור. הומור מקל ומפיג חששות וחרדות. אני למשל מזמזם להנאתי את השיר האלמוֹתי הזה:

קורונה, קורונה, קורונה
ירח נישא אל ענן,
תבואי אלינו קורונה
בים עוד יפליג קפיטן.

האיחוד המפורק

ליבי עם כל מצביעי עבודה־גשר־מרצ (או שמא אכתוב העבודה־מרצ, שהרי גשר הוציאה את עצמה מן האיחוד?) שהוליכה אותם שולל, הונתה ורימתה אותם. האיחוד הכפוי, המאולץ, המלאכותי והמזויף הזה נועד לשרת מטרה אחת בלבד של אישה אחת בלבד ושמה אורלי לוי־אבקסיס.

אבקסיס כשלה בהתמודדות כמפלגה עצמאית ולא נבחרה לכנסת. הגיע עמיר פרץ, הבטיח לה שמפלגתו תכסה את כל חובות מפלגתה הכושלת, והכניס אותה למקום השני במפלגת העבודה.

ואז באה מרצ ועשתה את טעות חייה, ממש התאבדות מפלגתית. מרצ החליטה לפרק כלאחר יד את המחנה הדמוקרטי שהחיה אותה עם חמישה מנדטים, להיפטר מלוחמת השמאל סתיו שפיר, ולחבור לעבודה־גשר עם הליכודניקית הריקנית, הצעקנית והילדותית אורלי לוי־אבקסיס.

טעות הוויתור על שפיר והחבירה לאבקסיס הייתה טעות אחת יותר מדי בשרשרת טעויות גורליות שמרצ עשתה בשנה וחצי האחרונות. מבחינתנו הבוחרים זה היה הקש ששבר את גב הגמל. בשנה וחצי האחרונות לא הייתה טעות אחת שמרצ פסחה עליה, היא עשתה את כל הטעויות האפשריות עד הטעות הקטלנית הזאת שעליה לא יכולנו עוד להבליג.

בכך התפרקה מרצ סופית מכל ערכיה ואמונותיה וביצעה חרקירי, התאבדות מרצון. ושיא האבסורד: דווקא מרצ מכל המפלגות פעלה באיחוד הזה למען השארת נתניהו בשלטון.

בכך התפרקה מרצ סופית מכל ערכיה ואמונותיה וביצעה חרקירי, התאבדות מרצון. ושיא האבסורד: דווקא מרצ מכל המפלגות פעלה באיחוד הזה למען השארת נתניהו בשלטון

והזהירו את מרצ, הזהירו את העבודה ממהלך מטופש שכזה. הו, כמה הזהירו. גם עבדכם הנאמן הזהיר ברשומות בפייסבוק, בטוויטר וגם כאן. כתבנו להם שמהלך כזה יוריד להם מנדטים והזהרנו שוויתור על סתיו שפיר, משמעו שלא נוכל להצביע למפלגה המאוחדת בעלת השם הארוך והמוזר העבודה־גשר־מרצ. אבל בעבודה ובמיוחד במרצ בחרו להתעלם מהאזהרות והמשיכו כרגיל.

ועתה, במקום להכות על חטא, להתנצל ולהבין שטעו, במרצ מטילים את האשמה על אבקסיס. חוץ מראשת מרצ לשעבר זהבה גלאון (המנהיגה האמיתית האחרונה של מרצ) וחבר מרצ לשעבר אבי בוסקילה, שהכו על חטא בטוויטר והתנצלו, לא שמעתי חברי מרצ עכשוויים מתנצלים.

להפך, תמר זנדברג, ראשת מרצ לשעבר ומי שפעלה נגד סתיו שפיר, ממשיכה בראיונות לתקשורת להאשים את כל העולם ואשתו, לתרץ אלפי תירוצים, לספר סיפורי מעשיות – רק לא לעשות מה שמצופה ממי שהייתה ראשת מרצ וגרמה במעשיה לדעיכת השמאל והתפוררותו: להתנצל, לשאת באחריות ולהתפטר.

ומי שמשווה את בגידתה של אבקסיס לעקשנותם של הנדל והאוזר בכחול לבן אומר, שאין דין אבקסיס כדין הנדל והאוזר. ומדוע? מפני שדעותיהם שלח הנדל והאוזר היו ידועות מראש לכל מי שבחר בכחול לבן והם לא שינו אותן לאחר הבחירות. הם לא רימו ולא הונו איש.

לעומת זאת אבקסיס כבר פעלה בעבר כפי שפעלה כעת, והיה צפוי וברור שתפעל כך שוב.

זנדברג, שפעלה נגד סתיו שפיר, ממשיכה להאשים את כל העולם ולתרץ אלפי תירוצים – רק לא לעשות מה שמצופה ממי שהייתה ראשת מרצ וגרמה במעשיה לדעיכת השמאל והתפוררותו: להתנצל, לשאת באחריות ולהתפטר

וכמו שכתבתי בעבר: רוחו הרעה של שלטון נתניהו השתלטה גם על השמאל הישראלי ופוררה אותו.

העבודה ומרצ סיימו סופית את דרכן ההיסטורית. יש להקים מסגרת אחרת, מפלגה חדשה, רעננה וצעירה שתקים מחדש את השמאל לתחייה.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 827 מילים
סגירה