מנהלי ההשקעות ממליצים לישראלים לא למשוך את הכסף - אבל הם בורחים

דונלד טראמפ הפיל את בורסות העולם, יצחק תשובה כבר לא יסתובב אם יקראו לו "טייקון גז", והבנקים בישראל מתחילים להיכנס ללחץ ● השווקים מתרסקים בעקבות הקורונה, וגם הכלכלנים מתקשים לספק תחזיות ● ההערכה: המערכת הפיננסית בארץ תשרוד חודשיים-שלושה כאלה ● יותר מכך - לא בטוח

ירידות בבורסה (צילום: AP Photo/Richard Drew)
AP Photo/Richard Drew
ירידות בבורסה

המפולת בבורסה התחדשה היום, כאשר המדדים המובילים איבדו כ-6% במהלך המסחר בתל אביב, במקביל לצלילה חריגה של כ-9% בבורסות אירופה ובהמשך לירידות של כ-5% מוקדם יותר באסיה. בפתיחת המסחר בוול סטריט נפל מדד דאו ג'ונס ביותר מ-8% והמסחר הופסק. הטריגר לנפילות היום הוא הפצצה שהטיל אתמול טראמפ, ולפיה תיאסר כניסתם לארה"ב של אזרחים מ-26 מדינות באירופה, וכן ההכרזה של ארגון הבריאות העולמי על הקורונה כמגיפה עולמית.

מנהלי ההשקעות ממליצים לציבור שלא למשוך את הכסף, אך רבים לא התאפקו או שלא יכלו להרשות לעצמם להישאר חשופים. כך שמתחילת המשבר, נפדו כ-20 מיליארד שקל רק מקרנות הנאמנות, שמהווים כ-7% מסך נכסי הקרנות.

מתחילת החודש נמחקו בת"א כמעט 100 מיליארד שקל משוק המניות בתל אביב, שצלל בכ-20% בסך הכל. הירידות בבורסה שהפכו השבוע לפאניקה של ממש, נבעו מההחלטה לחייב כניסה של אזרחים מקומיים וזרים לבידוד, באופן שבפועל סגר את נתב"ג לטיסות נכנסות, ופגע ישירות בענפי המלונאות והתיירות, שכבר מוציאים אלפי עובדים לחל"ת.

נמל התעופה בן גוריון (צילום: Flash90)
נמל התעופה בן גוריון (צילום: Flash90)

הנפילה החופשית היום לא פסחה על אף מגזר: מניות הגז והנפט איבדו כ-12%, הנדל"ן 8%, ומניות הביטוח ירדו בשיעור חריג של 8%; מניית המלונאות פתאל התרסקה ב-30% ומניית התשתיות אשטרום בכ-18%; המחזור בשוק המניות היה גדול והסתכם בכ-4 מיליארד שקל וב-12 מיליארד שקל באג"ח. במקביל נרשמה דרמה במט"ח, כאשר השקל נפל מול הדולר ביותר מ-3% ומול היורו בכ-2%.

מי שעלולים לספוג את גלי ההדף של משבר הקורונה הם הבנקים, שבלעדיהם אין פעילות כלכלית. סימן חיובי למצבם נרשם היום לקראת סוף המסחר, כאשר מניית פועלים – שירדה במהלך היום ב-5% – סגרה בירידה של כאחוז בלבד. גם דיסקונט סיימה בירידה מתונה יחסית של 2% אחרי שנפלה בשיעור מבהיל של 10% במהלך היום.

החשש של הבנקים הוא מחשיפה לחובות של הסקטור העסקי, שחלקו כבר סופג את הפגיעה הישירה של המשבר, ולאחר מכן גם מהחשיפה של משקי בית, שלקחו השנה משכנתאות בהיקף שיא הודות לריבית האפסית במשק.

לאומי כבר הודיע אתמול, שיאפשר ללקוחותיו להקפיא את החזרי המשכנתה לשלושה חודשים, ובעקבותיו פרסמו היום גם הבנקים האחרים הצהרות דומות. נגיד בנק ישראל אמיר ירון ניסה לשדר חוסן של המערכת, שנכנסת למשבר עם הון עצמי איתן, וקרא לבנקים להקל באשראי לעסקים קטנים.

אלא שהבנקים חשופים למשק כולו, כך שאם המשבר הזה יימשך, הטלטלה תגיע גם אליהם בעצמה רבה, ותאיים על יציבות המערכת כולה.

Flash90
יצחק תשובה

מי שהזיע היום במיוחד וכנראה נפרד מהתואר טייקון הגז, הוא ככל הנראה יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק. מניית דלק פשוט מתרסקת על הקרשים: היא נחתכה היום ב-50%, ומחקה סכום עתק של 665 מיליון שקל משווי השוק שלה. דלק נסחרת כעת ב-665 מיליון שקל בלבד, כאשר החוב האישי של תשובה עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, ואילו שווי אחזקותיו בדלק כבר צנח ל-400 מיליון שקל בלבד.

דלק נסחרת עכשיו ב-665 מיליון שקל בלבד, כאשר החוב האישי של תשובה עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, ואילו שווי האחזקות שלו בדלק הוא כבר ירד ל-400 מיליון שקל בלבד

כבר אתמול סיכם תשובה על מכירת קבוצת הנדל"ן הפרטית שלו אלעד, ונראה כי ינסה להמשיך ולמכור נכסים פרטיים כדי להרגיע את הבנקים, אך ספק אם זה יעזור לו להשאיר את החברה בידיו.

תשואת אג"ח ל"א של דלק עלתה מעל 60%, מה שמשקף תספורת ודאית לציבור, שיקבל פחות מחצי על המיליארדים הרבים שהחברה גייסה בחוב.

הגבלת התנועה משתקת את הכלכלה

השאלה המרכזית כרגע היא כמה זמן יימשך המשטר החדש של הגבלת התנועה, שמאיים לשתק את הכלכלה הגלובלית. בניגוד למשבר הכלכלי הגדול האחרון שהיה ב-2008, העולם פוגש את וירוס קורונה במצב מסוכסך ומבוקע.

נשיא ארה"ב טראמפ כבר הוכיח בעבר נטייה לבדלנות, כמו בחוסר הנכונות שלו ליישר קו במלחמה במשבר האקלים, או במלחמות הסחר שפתח בה מול סין ואירופה. אתמול הוא הואשם בשיקולים זרים, כאשר הטיל איסור כניסה על האירופים ולא על הבריטים, וכן בשנאת זרים, כשהדגיש כי מדובר בווירוס "זר" שמקורו בסין.

במלים אחרות, אין בעולם הנהגה מאוחדת, שיכולה לטפל במשבר הזה באופן מתואם, ואלה חדשות רעות מאוד.

במה שנוגע לישראל, האוצר העריך לפני מספר ימים כי הנזק הוא 5 מיליארד שקל לחודש, אבל ברור שזו הערכת חסר, שצריכה להתעדכן באופן משמעותי כלפי מעלה. הצעדים שעליהם הכריז נתניהו – בהם הקמת קרן הלוואות לעסקים – רחוקים מלהספיק כרגע לכסות על אבדן הפעילות של המגזר העסקי.

הבנקים צפויים להרגיש את הזעזוע באופן ישיר, לאחר שעסקים רבים לא יעמדו בנטל של התשלום עבור ימי בידוד ומחלה של העובדים, ואלפי העובדים שיצאו לחל"ת ייאלצו לפנות לביטוח לאומי כדי לקבל 70% ממשכורת הבסיס שלהם.

כמו כן, המדינה תצטרך להחליט מה לעשות עם חברות תעופה שיקרסו, אם המצב יימשך. מסורתית, אל על תמיד נהנית כאשר מחירי הנפט צוללים, כמו עכשיו. אבל הבעיה היא שכבר אין טיסות ואין הכנסות, אז השפל של מחירי הדלק לא ממש עוזר.

גם סיוע תזרימי לא יעזור כאן, כך שנתניהו ושר האוצר משה כחלון יצטרכו להחליט אם להלאים חלק מהמניות של אל על, או לשכור מטוסים על ידי חיל האוויר כדי לשמר את פעילות התעופה בין ישראל לעולם.

ישראל נכנסת למשבר הקורונה כאשר בתי החולים שלה הם מהצפופים ביותר בעולם המפותח, וממילא התמותה ממחלות זיהומיות הכפילה את עצמה בשני העשורים האחרונים. כך שלנתניהו, לשר הבריאות יעקב ליצמן ולשר האוצר משה כחלון אין הרבה דרגות חופש כדי להתמודד עם משבר הבריאות כשלעצמו.

בלי קשר לאי-הוודאות לגבי הימשכות המשבר, הממשלה תצטרך להביא אל השולחן צעדים הרבה יותר משמעותיים כדי לסייע לעסקים שנפגעו, ולהציג תכניות יותר מפורטות לתרחישים השונים שלפנינו.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של איילון אומר לזמן ישראל כי "כרגע נראה לי מוקדם מדי לבוא ולדבר על בקרת נזקים ועוצמות פגיעה. זו פונקציה של אורך המשבר, שאף אחד לא יודע להגיד מתי הוא ייגמר. אם זה נגמר בתסריט הסביר בחודשיים שלושה הקרובים, זה משהו שאפשר לחיות איתו בצורה סבירה.

"אם מדובר על אירוע של שנה, שייצור לחץ וקריסה של מערכת שירותי הבריאות, ברור שתהיה לזה השפעה על הלווים והמערכת הבנקאית. אבל כרגע הבנקים עמידים והלימות ההון שלהם טובה".

"אם מדובר על אירוע של שנה, שייצור לחץ וקריסה של מערכת שירותי הבריאות, ברור שתהיה לזה השפעה על הלווים והמערכת הבנקאית. אבל כרגע הבנקים עמידים"

עוד 913 מילים
סגירה