פרשנות בחסות הקורונה, נתניהו דחק את גנץ לפינה

נתניהו הגיש לגנץ הצעה שהוא לא יכול לסרב לה: הקמת ממשלת חירום זמנית לטיפול במשבר הקורונה ● גנץ, מצדו, השיב לנתניהו בהצעה שראש הממשלה לא יכול להסכים לה: שילוב כל המפלגות, כולל הרשימה המשותפת ● קשה לדמיין את גנץ, לפיד ויעלון יושבים תחת נתניהו, אפילו באופן זמני ● קשה אף יותר לראות את נתניהו מוותר על תיק המשפטים ● אך במצב שנוצר, לכחול-לבן יש הרבה פחות אופציות

הנשיא רובי ריבלין דוחף ללחיצת יד בין בני גנץ לביבי נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
הנשיא רובי ריבלין דוחף ללחיצת יד בין בני גנץ לביבי נתניהו

בנימין נתניהו הגיש אתמול לבני גנץ הצעה שהוא לא יכול לסרב לה.

אחרי שנשא את הנאום השחור ביותר בתולדות המדינה; אחרי שהציג קטסטרופה שכמוה לא ידענו והגיע עד השפעת הספרדית שקטלה עשרות מיליונים; אחרי שהודיע כי הוא סוגר את בתי הספר בנוסף על הצעדים הדרסטיים האחרים שנקט – קרא נתניהו לבני גנץ לבוא ולהקים איתו ממשלת חירום לאומית לזמן קצוב, ולדחות את הפוליטיקה למועד אחר.

לגנץ לא נותרה ברירה. אילו היה דוחה את הבקשה של נתניהו היה נתפס כמי שלא מוכן לשים כתף להצלת המדינה, ומעדיף להקים ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת.

לגנץ לא נותרה ברירה. אילו היה דוחה את הבקשה של נתניהו היה נתפס כמי שלא מוכן לשים כתף להצלת המדינה, ומעדיף להקים ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת

התשובה של גנץ הגיעה במהירות סבירה – תוך שעה וחצי מההצעה של נתניהו. כנראה שהיה צריך לקיים סיעור מוחות מוקדם בקוקפיט. גנץ הודיע שהוא מוכן להיכנס למשא ומתן על ממשלת חירום לאומית, אבל דרש לכלול בה את כל חלקי הבית. עכשיו נתניהו קיבל הצעה שהוא לא יכול להסכים לה.

הרעיון של גנץ צודק מאין כמוהו. נתניהו הרי הצהיר בנאומו כי מגפת הקורונה אינה מבחינה בין יהודים ולא-יהודים, אז למה הערבים אינם יכולים לשים יד במלחמה בנגיף?

אבל הראש של נתניהו הוא פוליטי, והוא יודע שגנץ מבקש לקבל דרכו לגיטימציה לשיתוף פעולה אפשרי בין כחול-לבן והרשימה המשותפת. נתניהו, מצדו, לא יכול להסכים לכך שאחמד טיבי ואיימן עודה יקפצו ממודעות האזהרה שתלה הליכוד בימים האחרונים ברחבי הארץ – היישר לתוך ממשלת ישראל.

ובכל זאת, המו"מ להקמת ממשלת אחדות-חירום כבר החל. בחצות הלילה, נתניהו וגנץ כבר שוחחו טלפונית. אחרי השיחה, אמר גנץ כי הציע לראש הממשלה "לקיים עוד הלילה פגישה בין צוותי המו"מ בכדי לבחון הקמת ממשלת חירום לאומית רחבה, בכדי להיאבק בהתפשטות נגיף הקורונה". יו"ר כחול-לבן הוסיף עוד כי "בכל מקרה, בכוונתי לסייע בכל פעולה הקשורה בטובת הציבור בנושא".

בשיחת טלפון בחצות, גנץ הציע לנתניהו "לקיים עוד הלילה פגישה בין צוותי המו"מ בכדי לבחון הקמת ממשלת חירום רחבה, בכדי להיאבק בהתפשטות נגיף הקורונה"

במילים אחרות: גנץ לוקח צעד אחורה. סביר כי גם אם לא תוקם ממשלת חירום, בימים ובשבועות הקרובים כחול-לבן לא תעמוד בדרכו של נתניהו בניהול המשבר.

גנץ לא רוצה, כך נראה, לפספס את המומנטום ולהצטייר כמי שמתחמק מטיפול בפיגוע ההמוני שמתרחש מול עינינו. אמש שיגר פניה לנשיא המדינה והודה לו על הסיוע "בהקמת ממשלת חירום רחבה שתטפל בנושא הקורונה", או בקיצור, ממשלת הקורונה.

נתניהו הזכיר בנאומו את ממשלת החירום שהוקמה ערב מלחמת ששת הימים. אז הצטרפו לממשלה שלושה שרים מבחוץ (מנחם בגין ויוסף ספיר מגח"ל ומשה דיין מרפ"י) – המפלגות הדתיות והערביות לא היו חלק מאותה ממשלת חירום. הפעם, מדובר על ממשלת פריטטית, עם חלוקה שווה של שרים בין שני הגושים. לכאורה, גנץ יכול להביא עמו כל שותף שיבקש. חוץ מהרשימה המשותפת, כלומר.

הפעם מדובר על ממשלת פריטטית, עם חלוקה שווה של שרים בין שני הגושים. לכאורה, גנץ יכול להביא עמו כל שותף שיבקש. חוץ מהרשימה המשותפת, כלומר

הקורונה מצליחה, אם כן, במקום שבו נכשלו כל הניסיונות בשלוש מערכות הבחירות שהתקיימו כאן בשנה האחרונה. במציאות הנוכחית אי אפשר לקיים בחירות רביעיות כי אף אחד לא יבוא לקלפי. לנתניהו וגם לגנץ אין רוב ממילא להקים ממשלה, ולכן מצב החירום כופה ממשלת חירום.

בממשלה הזו, אם תקום, מסתמן נתניהו כראש הממשלה היחיד: לא תהיה רוטציה על קדנציה זמנית, של כמה חודשים. גנץ, יאיר לפיד ומשה יעלון ישברו מוסכמות וישבו תחתיו.

מעניין יהיה לראות איך נתניהו מעיף בשמחה את נפתלי בנט ממשרד הביטחון, כדי שגנץ או גבי אשכנזי יישבו שם. כחול-לבן יזכו כנראה גם במשרד האוצר, כי משה כחלון עוזב (ולא שוכח לפזר בדרכו החוצה תשבחות אינספור על ראש הממשלה, כפי שראינו אתמול במסיבת העיתונאים).

נתניהו לא יעז לנגוע בישראל כ"ץ, אם זה יתעקש להמשיך ולהחזיק במשרד החוץ. יהיה מעניין לראות איזה תיקים יקבלו ניר ברקת ויואב גלנט שרוצים את האוצר והביטחון.

כחול-לבן מצידם יתעקשו לקבל את תיק המשפטים – אולי התיק החשוב ביותר עבור נתניהו אישית. על התיק הזה, עלול המו"מ כולו לקום או ליפול.

בקיצור, אנחנו במשחק אחר, בנסיבות עגומות מאין כמוהן. הקורונה מחלקת את הקלפים מחדש.

עוד 627 מילים
סגירה