לוי-אבקסיס: עצרתי את הטירוף. מקווה שקידמתי ממשלת אחדות

גנץ: עד כה לא קיבלתי תשובה רצינית מנתניהו להצעה לדון בממשלת חירום רחבה ● כחול לבן הגישה בקשה לבחור יושב ראש כנסת חדש עם כינוס המליאה, ביום שני הקרוב ● ההערכה: בכחול לבן מעוניינים למנות לתפקיד את מאיר כהן ● הליכוד בתגובה ליוזמה: זו חרפה; ציון אפס בשיקול דעת ● ישיבת הממשלה השבועית, שתיערך מחרתיים, תתנהל באמצעות שיחת וידאו

אורלי לוי-אבקסיס. ינואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
אורלי לוי-אבקסיס. ינואר 2020
07:08 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויושב ראש כחול לבן בני גנץ קיימו בלילה שיחת טלפון. זו השיחה הראשונה בין השניים מאז נערכו הבחירות לכנסת. אמש קרא נתניהו להקים ממשלת חירום לאומית לפרק זמן מוגבל. גנץ השיב בחיוב, אך אמר שעל ממשלה שכזו לכלול "נציגות רחבה של כל חלקי הבית".

נתניהו שלל את האפשרות שהרשימה המשותפת תהיה חלק מהממשלה. הוא קרא לגנץ להיפגש עימו. גנץ הציע שצוותי המשא ומתן של כחול לבן ושל הליכוד ייוועדו עוד הלילה.

07:24 עריכה

מפלגת הליכוד קידמה "מסרי שנאה" ופעלה כדי לדכא באופן מכוון את הצבעת הציבור הערבי בבחירות – כך נקבע בדוח בנושא זכויות אדם שפורסם אתמול על ידי משרד החוץ של ארצות הברית. הדוח, שדיווח על אודותיו פורסם על ידי אמיר תיבון ב"הארץ", עסק בשתי מערכות הבחירות שהתקיימו בשנה שעברה.

07:49 עריכה

31% מהציבור תומך בהקמתה של ממשלה שתורכב מהליכוד, כחול לבן ומפלגות נוספות מימין ומשמאל – כך נמצא בסקר של מכון "מאגר מוחות" שפורסם הבוקר ב"ישראל היום".

26% מהנשאלים השיבו שהממשלה המועדפת עליהם היא ממשלת ימין; 17% אמרו שהם מעדיפים ממשלה שתורכב מהליכוד ומכחול לבן בלבד; ו-17% משיבים נוספים ענו שהם מבכרים ממשלה בראשות כחול לבן, שתישען מבחוץ על ידי הרשימה המשותפת.

הסקר נערך שלשום ואתמול בקרב 565 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה – 4.3%.

08:07 עריכה

"צו השעה לממשלת חירום לאומית. ממשלת אחדות" – כך כתבה הבוקר יושבת ראש גשר, חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, בפוסט שפרסמה בחשבון הפייסבוק שלה.

זוהי עת לאחדות לאומית. סכנת הנגיף המאיים על חיינו ועל התנהלות המדינה אינה מבחינה בין אנשים, עמדות, מעמדות ואפילו לא…

פורסם על ידי ‏אורלי לוי-אבקסיס‏ ב- יום חמישי, 12 במרץ 2020

08:45 עריכה

מחרתיים, ביום ראשון, ייפגש נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, עם נציגיהן של שמונה הרשימות שנבחרו לכנסת ה-23. ריבלין יבקש מנציגיהן של סיעות הכנסת לומר לו על מי הם ממליצים להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה.

הנשיא ייפגש עם הסיעות לפי מספר הקולות שקיבלו – מהרשימה שזכתה להצבעות הרבות ביותר, הליכוד, ועד הרשימה שזכתה לפתקים המעטים ביותר, ימינה, כשלכל סיעה יוקצו כ-45 דקות.

ריבלין נפגש עם נציגי העבודה-גשר בבית הנשיא בספטמבר האחרון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ריבלין נפגש עם נציגי העבודה-גשר בבית הנשיא בספטמבר האחרון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
09:20 עריכה

"מבחינתי עדיף ללכת לבחירות נוספות מאשר להקים ממשלת מיעוט בגיבוי תומכי טרור. בכל מקרה אני לא אמליץ לנשיא על גנץ, כדי לא לאפשר לו להקים ממשלת מיעוט בתמיכת בל"ד, וגם לא אמליץ על נתניהו. אם מישהו מצפה או חושב שאני אמליץ על ביבי, אז זה לא יקרה". כך אמרה יושבת ראש גשר, חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, בראיון שפורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

"לפני הבחירות גנץ ומפלגתו אמרו באופן ברור שהם לא יקימו ממשלה בתמיכת המשותפת ובל"ד, ועבור אנשים רבים שהצביעו להם – מה שהם עושים זו הפרה בוטה של ההבטחות", אמרה. בהסכם על ריצה משותפת נקבע שיש לגשר חופש הצבעה בנושאים מדיניים ומצפוניים, הסבירה לוי-אבקסיס, ואמרה שאחרי הבחירות ביקשה מעמיר פרץ לפרק את החיבור עם מרצ.

"ההתנגדות שלי לנתניהו היא עקרונית. אני רוצה להחליף את שלטונו, כי אני רוצה להחליף את המדיניות האנטי חברתית שלו", הבהירה. עוד הוסיפה לוי-אבקסיס: "יש לי גם בעיה עקרונית עם כתבי האישום של ביבי".

10:28 עריכה

ביום שלישי הקרוב ייפתח בבית המשפט המחוזי בירושלים משפטם של בנימין נתניהו, ארנון (נוני) מוזס ושאול ואיריס אלוביץ'. על רקע התפשטות נגיף הקורונה והנחיות הרשויות כיצד לנהוג, במערכת המשפט, מעדכן אביעד גליקמן מחדשות 13, נערכות היוועצויות איך עליהם לפעול, בין היתר במשפט נתניהו.

11:17 עריכה

במערכת הבחירות הבאה יועז הנדל וצבי האוזר לא יהיו חלק מכחול לבן – כך העריך עמית סגל בטורו ב"ידיעות אחרונות", הבוקר. זאת לאחר שהשניים התנגדו להקמת ממשלה בראשות בני גנץ, שתישען על תמיכתה של הרשימה המשותפת. האוזר והנדל חברים בכחול לבן מטעם מפלגתו של משה (בוגי) יעלון, תל"ם – תנועה לאומית-ממלכתית.

צבי האוזר ויועז הנדל בכנסת (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
האוזר (מימין) והנדל בכנסת באפריל האחרון (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
12:11 עריכה

יושב ראש סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן,  פנה ליולי אדלשטיין בבקשה לבחור יושב ראש כנסת חדש עם כינוסה של הכנסת החדשה ביום שני – כך דיווח כתב זמן ישראל, נתי יפת. ההערכה היא שבכחול לבן מעוניינים למנות לתפקיד את חבר הכנסת מאיר כהן.

מסמך: פניית כחול לבן בעניין מינוי יושב ראש כנסת.

12:47 עריכה

הליכוד הגיב לפניית כחול לבן למנות יושב ראש חדש לכנסת: "זו חרפה. מדינת ישראל במצב חירום לאומי – הגדול ביותר מאז הקמתה. פחות מ-24 שעות מאז שראש הממשלה קרא להקים ממשלת חירום לאומית להתמודד עם משבר הקורונה, ובכחול לבן עדיין לא מבינים את משמעות המשבר. ציון אפס במנהיגות ובשיקול דעת".

13:36 עריכה

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן טענה ש"צה"ל מרסס פלסטינים במחסום קלקיליה בחומר לא ידוע". שר הביטחון נפתלי בנט תקף את חברת הכנסת: "את שקרנית, אנטישמית ומנוולת".

הסרטון הוסר ותומא סלימאן כתבה שהוטעתה, ושהריסוס נעשה בצד הפלסטיני של המחסום.

13:55 עריכה

ישיבת הממשלה, שתיערך מחרתיים, תתנהל באמצעות שיחת וידאו (video conference) – כך הודיע מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן. שרי הממשלה ישתתפו בישיבה משבעה מוקדים בירושלים ובתל אביב, שבהם יותקנו האמצעים הטכנולוגיים הדרושים.

ישיבת הממשלה השבועית, 8 במרץ 2020 (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
ישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון האחרון (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
14:19 עריכה

לאור האפשרות שיושב ראש הרשימה המשותפת, איימן עודה, יתמנה ליושב ראש האופוזיציה, הגיש חבר הכנסת שלמה קרעי הצעת חוק, שמבקשת לצמצם את כוחו של בעל תפקיד זה.

14:31 עריכה

מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, מסר לחברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס שהודעתה, שלא להמליץ להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על איש, תילקח בחשבון על ידי ריבלין, כשיחליט למי להעניק את המנדט.

14:42 עריכה

אם לא יוכרז על צמצום של דיוני בתי המשפט בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, צפוי נתניהו לבקש לפטור אותו מהתייצבות לדיון הראשון במשפטו, שייערך ביום שלישי הקרוב – כך דיווחה תמר אלמוג בתאגיד השידור כאן.

15:05 עריכה

יו"ר כחול לבן ‎בני גנץ: "בשיחה שערכתי עם ‎נתניהו אמרתי לו שנמשיך לגבות כל מהלך ושאני מציע שצוותי המשא ומתן שלנו ייפגשו וידונו בצורך ובאפשרות להקמת ממשלת חירום רחבה לתקופה הקרובה. עד כה לא קיבלתי תשובה – אני עדיין ממתין".

15:41 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) עם תמונה שלו מימיו כרופא: "הם ישנאו ויפלגו, אנחנו נושיט כתף ונירתם למאבק. נטפל בכווולם".

16:41 עריכה

מספר 3 במפלגת כחול לבן, ח"כ משה בוגי יעלון קרא להקמת ממשלת חירום: "המגפה לא מבחינה בינינו, כולנו ללא יוצא מן הכלל בסכנה, מדובר במאבק של האנושות בסכנה לאנושות, מאבק שלכל אחת ואחד מאיתנו יש תפקיד בו ואחריות אישית להצלחתו".

עוד הוסיף: "זוהי שעת חירום ובעת הזו אחדות בהנהגה הלאומית היא צורך השעה, אחדות שתניח בצד כל מחלוקת ותתן לאזרחי המדינה ביטחון, תקווה ואמון בימים הקשים שעוד נכונו לנו".

18:04 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "נמשיך להיאבק בהתפשטות המגפה בכל האמצעים הדרושים. אנחנו בשעת חירום לאומית וחובת כולנו להתאחד. עם כניסת השבת אני שולח חיבוק חם (וירטואלי כמובן) לכל אנשי מערכת הבריאות שמתייצבים בקו הראשון של המאבק בנגיף ולכל אזרחי ישראל".

19:16 עריכה

ח"כ ניר ברקת, מי שנתניהו הבטיח שיהיה שר האוצר לו ירכיב ממשלה, התייחס למשבר הכלכלי העמוק שמתהווה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה: "אין מצב שהמדינה לא תהיה שם בשביל המגזר העסקי. חלק מהעסקים ייסגרו, ויכולים להיפתח לאחר המשבר. אין מדינה שלא תחטוף את המכה הכלכלית. ברור לכולם שנעבור את המשבר".

עוד הוסיף ברקת בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12: "אני חושב שכחלון מתפקד כמו שצריך. זה מקרה קלאסי שבו ראש הממשלה צריך לתכנן את הכל. סביב השולחן יושבים כל השרים, ואחד צריך לתכנן את הכל. הוא מתכנן את הכל. בנושא הכלכלי, אני מכין תוכניות, הגשתי תוכניות – כל הזמן אני עובד מאחורי הקלעים".

19:24 עריכה

יו"ר גשר, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, על רקע הפצצה הפוליטית שהטילה השבוע, כשהחליטה להתנתק ממרצ ולא להצביע בעד ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, בראיון טלוויזיוני ראשון: "יש רגעים בחיים שבו אתה מבין שאם אחרים לא יעשו את זה – אנחנו צריכים לעצור את זה. אין לי בעיה עם האוכלוסייה הערבית. אני מאוד שלמה עם הצעד שלי".

בתוכנית של אופירה וברקוביץ' בערוץ 12 הוסיפה לוי-אבקסיס: "הייתי בטוחה שזה לא יגיע למקום הזה. מי שטוען שעמיר פרץ מופתע, לא מכיר את מערכת היחסים בינינו. דעותיי היו ידועות לעמיר פרץ לאורך כל הדרך – אני אמרתי שלא אשב בממשלה שנתמכת על ידי דוגלי טרור. כדי שלא יהיו בעיות, מהרגע הראשון שחתמתי בשם גשר – שמתי את העצמאות של המפלגה בראש. לא רציתי להיגרר אחרי תוכניות של אחרים. קבעתי חופש הצבעה טוטאלי".

"אם מישהו חושב בעמדותיי הפוליטיות מישהו מהמשפחה שלי מתערב – מקטין אותי כאישה", הוסיפה לוי-אבקסיס. "מכבדים את דעותיי. יודעים מה בדיוק מה הוביל אותי ומה האמת שלי. שילמתי מחירים קשים כשהלכתי עם האמת שלי".

"זו העת לממשלת חירום. אם הייתה ממשלה מיעוט, הייתי שרה בכירה. עצרתי את הטירוף, ואולי בהתנהוגתי זו, קידמתי ולו במעט את ממשלת האחדות שאני מקווה שתגיע". 

20:52 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח השבוע עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי וביקש ממנו סיוע להתמודדות עם משבר הקורונה. שלושה פקידים ישראלים בכירים אמרו כי נתניהו ביקש ממודי לתת אישור חריג לייצוא של מסכות מגן וחומרי גלם לתרופות מהודו לישראל.

סגירה