אוחנה משבית את בתי המשפט. משפטו של נתניהו יידחה

נתניהו הודיע על שורת צעדים חסרי תקדים לבלימת התפרצות נגיף קורונה: "נפעיל אמצעים טכנולוגים למעקב אחר מבודדים" ● המלצה להימנע מתחב"צ, מקומות בילוי וגנים ייסגרו, מקומות עבודה ידוללו ● סופרים, תחנות דלק, בתי מרקחת ובנקים יפעלו כרגיל ● עומסים כבדים במרכולים הערב ● 193 נדבקו בקורונה בישראל ● נתניהו וליברמן קוראים לממשלת חירום

  • תור בכניסה לסופרמרקט רמי לוי באשדוד, 14 במרץ 2020
  • תור בכניסה לסופרמרקט רמי לוי באשדוד, 14 במרץ 2020 (צילום: פלאש90)
    פלאש90
  • עגלת קניות בסופרמרקט, 14 במרץ 2020 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
    Sraya Diamant/Flash90
  • תור בכניסה לסופרמרקט רמי לוי באשדוד. 14 במרץ 2020 (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
  • נתניהו מודיע על צעדים למניעת התפרצות קורונה, הערב (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
    Alex Kolomoisky/POOL
16:27 עריכה

שבוע טוב! ראש הממשלה דן במהלך היום עם שרי הבריאות והאוצר וגורמים נוספים בשאלת השבתת המשק בניסיון לבלום את התפשטות נגיף קורונה.

משרד הבריאות ממליץ על השבתה מלאה ומשק לשעת חירום כמו במצב מלחמה, לרבות השבתה של תחבורה ציבורית, רוב מקומות העבודה ומערכת החינוך. לעומת זאת באוצר מזהירים מקריסה כלכלית.

בכל מקרה, ההחלטה הסופית תתקבל על ידי ראש הממשלה בדיון שיתקיים היום החל מ-18:30. גם את יושבת המשק זה יקרה החל מאמצע השבוע. פיקוד העורף מעורב בשיחות. נתניהו יקיים מסיבת עיתונאים בהמשך הערב.

בשטח, מתקבלים דיווחים רבים על התנפלות של צרכנים על רשתות השיווק במהלך השבת בניסיון להיערך לאפשרות של עוצר, אם כי זה ככל הנראה מיותר. מנכ"ל משרד הבריאות אומר בשעה האחרונה שהסופרים יישארו פתוחים ואין טעם להתנפל עליהם. גם משרד ראש הממשלה אומר שהנגישות לרשתות המזון תימשך.

במקביל למשבר קורונה, כחול-לבן ומפלגות האופוזיציה ינסו להחליף במושב הפתיחה של הכנסת ה-23 (שני) את יו"ר הכנסת הנוכחי יולי אדלשטיין במאיר כהן. ישיבת הממשלה של מחר אמורה להתנהל באמצעות וידאו מכמה מוקדים בארץ.

צה"ל הינחה את החיילים להיערך לשהות ממושכת. התאחדות אולמות האירועים מדברת על כ-40 אלף עובדים שעלולים לאבד את עבודתם בעקבות ביטול השמחות ואיסור ההתקהלות.

16:54 עריכה

בתגובה לתמונות ההתנפלות על המרכולים, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מבקש להימנע מכך. "הסופרים יישארו פתוחים. אין טעם להסתער עליהם. המערכת נערכת, אבל בכל תסריט אפשרי הסופרים ישארו פתוחים. אני מבקש מהציבור לנהוג באחריות".

17:05 עריכה

ממחר כנראה ייסגרו גם הגנים ומוסדות החינוך המיוחד ויצטמצמו הפעילויות בתנועות הנוער, בהמשך לסגירת בתי הספר אתמול. ההורים יצטרכו למצוא סידור אחר, באמצעות מדריכים ושמרטפים פרטיים או לשמור על הילדים בעצמם. במשרד החינוך דנים בשאלת בחינות הבגרות ופעילויות נוספות שתוכננו לימים הקרובים.

17:15 עריכה

פרופ' שוקי שמר, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, אומר ל"פגוש את העיתונות" שעד כה החלטות הממשלה ביחס למשבר קורונה היו סבירות ומדודות:

"כשאתה לומד ורואה מה קורה בעולם, אנחנו מקדימים את העולם ועושים פעולות נכונות, אין טעם להתווכח אם היינו ערוכים או לא אבל במצב הקיים עושים פעולות נכונות".

17:46 עריכה

ההגבלות שעליהן יכריז ראש הממשלה צפויות להימשך 5 שבועות, ובין היתר מדובר על דילול מקומות עבודה וסגירת עסקים. המרכולים, כאמור, יישארו פתוחים.

17:51 עריכה

המשטרה תאכוף את סגירת העסקים, מוסדות הציבור והגבלות התנועה, לפי דיווח של N12.

18:08 עריכה

עובד בטחון ברשות שדות התעופה נדבק בקורונה לאחר שביצע את המשמרת האחרונה שלו ב-4 במרץ. 83 עובדי רת"א הוכנסו לבידוד לאחר שנחשדו במגע עמו.

18:13 עריכה

אלי כהן, שר הכלכלה, מדבר בפגוש את העיתונאות על כך שהממשלה תבוא לקראת בעלי העסקים:

"המצב תחת שליטה בצד הבריאותי ובצד הכלכלי … העובדים שיצאו לחל"ת כפוי זכאים מיידית לדמי ביטוח לאומי. עצמאים שהם פרילנסרים זכאים לביטוח לאומי. עצמאים שלא עובדים מול מקום אחד אני מתכוון להוביל שגם הם יקבלו דמי אבטלה … עצמאים שהם פרילנסרים יכולים כבר מחר ללכת לביטוח לאומי ולקבל דמי אבטלה".

"אין צורך להסתער על הרשתות, יש לנו מלאי לחודשים, רשתות המזון והפארם יישארו פתוחים".

18:33 עריכה

מנכ"לי משרדי הממשלה הגיעו לפגישה מכרעת עם ראש הממשלה כדי לנסות לגבש תרחיש להשבתה כוללת או מצומצמת של המשק בניסיון לבלום התפשטות של נגיף קורונה.

לא ברור אם בתי המשפט ימשיכו לפעול, בצל הקראת כתב האישום של ראש הממשלה ביום שלישי. אין הכרעה לגבי הגנים.

18:40 עריכה

עופר עיני, לשעבר יו"ר ההסתדרות וכיום יו"ר ההתאחדות לכדורגל קורא להקמת ממשלת חירום מיד: "אני מצפה משני המנהיגים שיזיזו הכל הצידה ויקימו ממשלה. אני מתפלא גם על עמיר פרץ, סע עוד הלילה לביבי וסגור על ממשלת אחדות. ברור לי שראש הממשלה צריך להיות ראשון וגנץ ילמד ויהיה שני. בכאוס הזה, טוב שראש הממשלה עם הניסיון שלו על ההגה".

18:55 עריכה

משרד הבריאות הודיע הערב על 178 בני אדם שנדבקו בקורונה בישראל. 11 במצב בינוני, 2 במצב קשה והיתר במצב קל. 4 החלימו ושוחררו.

131 מאושפזים, שרובם בשיבא, השרון, שערי צדק, מאיר, איכילוב ורמב"ם.

19:03 עריכה

החלה ישיבת הממשלה שתחליט על צמצום משמעותי בפעילות במשק: דילול משמעותי של עובדים במקומות העבודה, כשהעקרון המנחה הוא מרחק של 2 מטר בין עובד לעובד. משרד הבריאות ממליץ להשבית תחב"צ לגמרי. ככל הנראה ייסגרו מקומות הבילוי והמסעדות. אין הכרעה לגבי הגנים.

בדיון משתתפים ראש הממשלה, שרי הביטחון, האוצר, הכלכלה והבט"פ. בדיון משתתפים גם ראש המל"ל, מנכ"לי משרדי רה"מ, הבריאות, אוצר, תקציבים, המפכ"ל, החשכ"ל, ראש המועצה הלאומית כלכלה, נגיד בנק ישראל וגורמים נוספים. ראש הממשלה ימסור הצהרה לתקשורת בשעה 20:30.

הנזק הכלכלי מוערך בלפחות 2 מיליארד שקל בשבוע.

19:26 עריכה

לשכת ראש הממשלה כבר מודיעה על הגבלות כניסה למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה ב-20:30, כחלק מההמלצות להרחיק אנשים 2 מטר אחד מהשני.

19:32 עריכה

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל מבטיח שיש מספיק מהכל לכולם ואין טעם להסתער על המדפים:

"יש לנו מלאי גדול … אין מחסור של מזון, אני מבין את הלחץ והאווירה הלא פשוטה ברמה האישית, לא להיבהל שחסר פריט כזה או אחר, זה יושלם בהמשך אנחנו עובדים כדי למלא את המדפים, מגייסים 500 עובדים חדשים למלא את המדפים, בואו נירגע, אין בעיה של מזון".

19:53 עריכה

יו"ר עבודה-מרצ עמיר פרץ פנה לראש הממשלה בדרישה לדחות תשלומי מע"מ ומס הכנסה לבעלי עסקים קטנים ולפטור אותם ממיסי עירייה.

20:16 עריכה

פרופ' גבי ברבש אומר ל-N12 שהחשש הוא שמאות או אלפי אנשים בישראל נדבקו בנגיף ללא סימפטומים ולא התגלו על ידי המערכת. במלים אחרות: צריך לבדוק יותר אנשים.

20:20 עריכה

ביום שני אמורה להתקיים השבעת הכנסת ה-23. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מבהיר: "חשיבותו של פיקוח פרלמנטרי בתקופת משבר אינה מוטלת בספק וזאת מטרתו העיקרית של בית הנבחרים. על אופן ביצוע ההשבעה יוחלט לאחר הערכת מצב נוספת שאקיים מחר עם גורמי המקצוע השונים".

20:33 עריכה

מסיבת העיתונאים בלשכת ראש הממשלה נדחתה ל-21:00.

20:44 עריכה

מספר הנדבקים בקורונה עלה ל-193, כך נמסר ממשרד הבריאות.

20:59 עריכה

קורונה במערב אירופה: כל בתי העסק הלא חיוניים בצרפת נסגרו, בגרמניה נאסרו התקהלויות של מעל 50 איש, נסגרו מקומות בילוי.

הכיתוב "זמן קורונה" בכתה ריקה בבית ספר בפרנקפורט (צילום: AP Photo/Michael Probst)
הכיתוב "זמן קורונה" בכתה ריקה בבית ספר בפרנקפורט (צילום: AP Photo/Michael Probst)
21:04 עריכה

ליברמן קורא לממשלת חירום ליכוד של ליכוד וכחול-לבן. מחר יתחילו התייעצויות בבית הנשיא להמלצה על מועמד להרכבת ממשלה.

21:23 עריכה

נתניהו בהצהרה לגבי הצעדים לבלימת הקורונה: שירותים חיוניים ימשיכו לפעול, מקומות בילוי ייסגרו.

אנחנו בעיצומו של משבר בינלאומי, הקרב הוא על החיים, טראמפ הכריז על מצב חירום, הבורסות צונחות, מדינות מאמצות אחת אחרי השניה את המדיניות הישראלית … המדיניות שלנו דינמית ומקדימה את כל מדינות העולם ונותנת לנו שיעור תחלואה נמוך … יש תוחלת למאמצים שלנו וישראל ממוקמת טוב יחסית לעולם … האירוע מתגלגל, המחלה משתנה ואנחנו לומדים עליה, אנשי המקצוע בקשר עם המקבילים שלהם בעולם … חייבים להתקדם עם התפתחות האירוע, מהצבא אנחנו מכירים את המונח להיערך תוך כדי תנועה ולכן מביאים את ההחלטות שאנחנו מקבלים כי המצב איננו סטטי, אני מערך שיש לנו אפשרות לא רק להתגבר על המשבר אלא גם להתגבר על הנגיף, חייבים לאמץ שגרת חיים חדשה למשך הזמן הדרוש, ולהיערך לצעדים שיאפשרו להגביל את קצב התפשטות המחלה, היעד הוא הצלת חיים.

האוייב שלנו הוא הנגיף הבלתי נראה, כדי לנצח אותו זה תלוי בצעדים של כל אחד ואחד ממכם, צריך לעשות הכל כדי לא להדביק ולא להידבק. האויב בלתי נראה וחייבים לאתר אותו אבל הוא בלתי נראה, קודם כל לאתר את החולים. קיבלתי פניה להפעיל אמצעים דיגיטליים ונמנעתי מזה בעבר אבל אין ברירה. ביקשתי הסכמה של משרד המשפטים לצעדים האלה, הם לא פשוטים, יש בהם פגיעה בפרטיות, כדי שנוכל לבודד מי בא במגע עם מי. האמצעי הזה נוסה בטאיוואן בהצלחה יתרה. איתור מהיר ואפקטיבי של הנגיף.

בידוד אפקטיבי, כשאנשים נכנסים לבידוד, תישארו בבידוד, לא בידוד כזה כאילו.

התנהגות מונעת של הציבור, אנחנו מפתחים שגרה חדשה, לא לעולמי עד, ודאי לשבועות הקרובים ואולי לחודשים. לשמור על ההיגיינה, זה אומר שטיפת ידיים בסבון. לא רק להימנע מלחיצות יד. אני רואה שאנשים לא קלטו את זה. גם משטחים נגועים … אני רואה בתדהמה אנשים שעדיין מתנשקים באירועים, הנגיף לא מבחין בין אף אחד.

הדבר השני הוא לשמור על מרחק … גם כשנפעיל את האמצעים של איתור מהיר לא נדע בצורה הרמטית ושלמה, ולכן שמירת המרחק של שני מטר, על זה אנחנו מנחים היום וזה ישפיע על שאלת תפעול המשק.

הסופרמרקטים ימשיכו לתפקד … בתי המרקחת ימשיכו לעבוד, בנקים וכספומטים ימשיכו לתפקד, תחנות דלק כנ"ל, כל מה שקשור לתרבות הפנאי יופסק. זה קשה, אני מבין לליבם של מסעדנים ובתי קפה ותיאטראות. זה ייפסק החל ממחר בבוקר. מה שקשור למסחר וייצור ושירותים, זה יימשך בתנאים מגבילים, לא חונקים אבל מגבילים.

יש גם נושא של תחבורה ציבורית ואנחנו דנים בזה אבל מי שלא חייב לצאת לנסיעה, לדלל את זה.

21:32 עריכה

שי באב"ד, מנכ"ל האוצר: "לא נסגור את הסקטור הפרטי … לנסות ולצמצם ולהעביר לעבודה מהבית ולדלל את ההתכנסויות במקומות העבודה, לשמור על הכלל של 2 מטר, להפחית ישיבות, כל הצעדים האלה לא טבעיים והם לא רגילים אבל אנחנו חייבים".

21:39 עריכה

החרפת הצעדים לבלימת התפרצות קורונה: ריחוק של שני מטרים הוא העקרון המנחה:

קניונים, מסעדות, חדרי כושר, אולמות אירועים, מלונות וכל תרבות הפנאי נכנסים להדממה, גנים ופעוטונים יסגרו אף הם. איסור התקהלות של מעל 10 אנשים. מנהלי עסקים פרטיים מתבקשים לעבור לעבודה מהבית, כל מנהל יחליט כמה עובדים יגיעו לעבודה. הממשלה תצטרך לאשר מעקב אחר חשודים במחלת קורונה. בעניין תחב"צ הוחלט בשלב זה להמליץ לנסוע כמה שפחות, עדיין אין החלטה על סגירה.

ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצסקי ביקשה להישאר במרחק של 2 מטר זה מזה.

נתניהו סיכם את מסיבת העיתונאים:

חייבים להבין שיכולים להיכנס לאירועים בעייתיים, זה יכול להיות יותר רע לפני שזה יהיה יותר טוב, כדי שזה לא יקרה צריך גם משאבים, הצלחנו להישאר במסגרת התקציב, אבל זה לא צפוי להימשך, נצטרך להשקיע כסף גדול ונצטרך תקציב מיוחד לקורונה, קשה מאוד לקבל החלטות כאלה בממשלת מעבר, אסור ללכת לבחירות וזה בלתי אפשרי ולא רצוי, צריכים לייצב את ישראל, אני קורא לבני גנץ, אביגדור ליברמן ועמיר פרץ לבוא לסכם את הדברים האלה, לחלק אחריות וסמכות, אף אחד לא מבקש מהם להיכנס מתחת לאלונקה בלי שתהיה להם say … אני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם, אנחנו נכונים כבר הערב לפתור את זה, אני מבקש מכולם לגלות את האחריות שצריך לגלות, להשיל את כל האחריות וכל הציניות, כל מנכ"ל יחליט את מי להביא לעבודה, אנחנו נדאג גם לצד הכלכלי של זה אבל ההחלטה של הדילול נדבר מחר ביתר שאת.

מחר ניפגש עם רבנים, מפגש שלישי עניין אספקות שאנחנו עושים, יכולים לנצח את זה וביחד ננצח.

22:17 עריכה

המעקב הטכנולוגי של נתניהו מעורר מחלוקת. איילת שקד בעד, זהבה גלאון, רביב דרוקר וסתיו שפיר פחות מתלהבים.

22:22 עריכה

ניצן הורביץ (מרצ) קורא ליועמ"ש לא לאשר את הפעלת אמצעי המעקב הטכנולוגיים למעקב אחר חולי קורונה ללא פיקוח פרלמנטרי ומשפטי.

בפנייתו ליועץ כתב ח"כ הורוביץ: "מעקב, איכון, וניתור, של אזרחים, תוך שימוש במאגרי מידע ובאמצעים טכנולוגיים מתוחכמים, עלול לגרום פגיעה קשה בפרטיות ובחירויות האזרח הבסיסיות. משום כך אלה צעדים אסורים במדינות דמוקרטיות. גם במצב הנוכחי, אין להפעיל אמצעים חודרניים שכאלה, באופן גורף כלפי המוני אזרחים, ללא פיקוח נאות. כמו כן יש לקבוע כללים ברורים לשימוש במידע המתקבל, ולהגבילו ככל האפשר.

"אני פונה אליך בבקשה דחופה כי תמנע הפעלת האמצעים הללו בטרם יאושרו ויפוקחו על-ידי ועדה בכנסת. כמו כן יש לקבוע פיקוח צמוד לשימוש באמצעים הללו מטעם גורמים משפטיים בלתי תלויים, ובראשם שופט עליון".

22:54 עריכה

משרד התחבורה קורא לצמצם נסיעה בתחב"צ ולשמור מרחק של 2 מטר אחד מהשני. משרד הבטחון הנחה להפסיק פעילות בפנימיות צבאיות וישיבות הסדר.

23:10 עריכה

יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים החליטה הערב להותיר ללא שינוי את ההנחיות לתנועה מיו"ש ועזה לישראל:

בעזה, מעבר ארז סגור למעט במקרים הומניטריים, וכרם שלום פועל כרגיל. ביו"ש, מותרת כניסת פועלים עד גיל 50, נמשך סגר על בית לחם, ולא מותרת לינת פועלים בישראל ללא היתר. לישראלים אסור להיכנס לשטחי A ו-B למעט חריגים באישור.

23:52 עריכה

כחול-לבן שברו שתיקה, אחרי סוף שבוע שבו לא נשמעה עמדת המפלגה לגבי הצעת בנימין נתניהו להצטרף אליו לממשלת חירום. ונדמה, לפי תגובת משה יעלון הלילה בטוויטר, שאין למפלגה כל כוונה להצטרף אל ראש הממשלה או לשבת תחתיו.

01:27 עריכה

משפטו של נתניהו לא יחל ביום שלישי הקרוב וככל הנראה יידחה למועד לא ידוע. זאת, אחרי ששר המשפטים אמיר אוחנה הודיע כי הוא מפעיל את סמכותו לפי תקנות בתי המשפט – סמכות שהרחיב רק בשבוע שעבר כדי לכלול מצבי חירום כגון מגפת הקורונה.

הודעתו של אמיר אוחנה
הודעתו של אמיר אוחנה

01:34 עריכה

להלן הוראות משרד הבריאות:

מוסדות חינוך:

  • כל מוסדות החינוך יפסיקו לפעול, ללא קשר למספר הילדים במסגרת. בכלל זה ייסגרו גם מסגרות החינוך המיוחד, הפנימיות, מעונות היום, המשפחתונים, מחנות הנוער, הקייטנות והצהרונים.

כמו כן ייסגרו:

  • קניונים (למעט מרכולים ובתי מרקחת, מקומות שמוכרים מזון שלא לצריכה במקום)
  • דיסקוטקים, ברים, פאבים ובתי אוכל ובכלל זה בתי אוכל בבתי מלון (למעט הפעלת בתי אוכל שיספקו מזון שלא לצריכה במקום)
  • אולמות אירועים
  • חדרי כושר ובריכות שחיה, פארקי מים, גן חיות, ספארי, פינות חי
  • מקוואות (גברים), בית מרחץ
  • בתי קולנוע, תיאטרון ומוסדות תרבות אחרים
  • מתקני שעשועים ולונה פארק
  • עסקים לטיפול לא רפואי בגוף האדם
  • מקומות לעריכת מופעים וירידים
  • כלי שיט ציבורי
  • רכבל
  • אתרי מורשת
  • תפילה וטקסים דתיים ייערכו בקבוצות של עד 10 אנשים כל אחת, תוך שמירת מרחק של 2 מטרים בן אדם לאדם ולא יותר מ-2 קבוצות בו זמנית.
  • חל איסור ביקורים במסגרות רווחה, סיעוד או בריאות, המשמשים כבתים לחיים עבור תושביהם למעט מלווה אחד לכל היותר, רצוי מלווה קבוע.

מקומות עבודה:

  • מקומות עבודה ייערכו להמשך העברת עבודה מהבית ללא התקהלויות כלל. לעת הזאת הם יוכלו להמשיך לעבוד כל עוד הם מקפידים על קיום מרחק של שני מטרים לפחות בין העובדים בכל המקומות והמתארים בהם העובדים נמצאים.
  • יש להימנע מנסיעה של יותר מ-2 ברכב
  • איסור מוחלט על הגעת חולים למקום העבודה
  • חל איסור כל התכנסויות מעל 10 אנשים
  • משרד הבריאות ממליץ להימנע ככל הניתן משימוש בתחבורה ציבורית.
סגירה