אפשר גם אחרת – המאבק בוירוס הקורונה

התפרצות הקורונה בדרום קוריאה (צילום: AP Photo/Lee Jin-man)
AP Photo/Lee Jin-man
התפרצות הקורונה בדרום קוריאה

התגובה של דרום קוריאה לוירוס הקורונה הפוכה מהתגובה של ישראל, סין ואיטליה – והיא מביאה תוצאות טובות.

הטיפול של סיאול בהתפרצות מדגיש שקיפות ונשען על שיתוף פעולה ציבורי במקום צעדים דרסטיים כמו סגרים, השבתות נרחבות ואיסורי נסיעה גורפים. חרף אי הוודאות שנשארה, מומחי בריאות הציבור מתחילים לראות בגישה הדרום-קוריאנית מודל לחיקוי עבור מדינות המחפשות דרך לטפל במגפה.

הטיפול הדרום-קוריאני בהתפרצות מדגיש שקיפות ונשען על שת"פ ציבורי במקום צעדים דרסטיים כסגרים, השבתות נרחבות ואיסורי נסיעה גורפים. חרף אי הוודאות, מומחי בריאות הציבור מתחילים לראות בו מודל

בעוד שסין, שם מקור הנגיף, ולאחרונה איטליה, שמו את מיליוני אזרחיהם בהסגר, דרום קוריאה לא הגבילה את תנועת האנשים – אפילו לא בעיר בה פרצה המגפה במדינה. במקום זאת, הרשויות מיקדו את הסגר החובה בחולים נגועים ובאנשים עימם הם הגיעו למגע קרוב, תוך שהם מייעצים לציבור להישאר בבית, להימנע מאירועים ציבוריים, ללבוש מסכות ולתרגל היגיינה טובה.

ובעוד שמדינות רבות הטילו איסורי נסיעה גורפים – כולל ארה"ב, שהכניסה מגבלות דרמטיות על נסיעות מאירופה, סיאול הציגה במקום זאת "נהלי הגירה מיוחדים" לגבי מדינות שנפגעו קשה כמו סין, המחייבים את הנוסעים ממדינות אלו לעבור בדיקות טמפרטורה, לספק ולאמת פרטי קשר ולמלא שאלוני בריאות.

דרום קוריאה אינה ייחודית בהצלחה מסוימת במאבק שלה בנגיף. סינגפור, טייוואן והונג קונג, שעברו בעבר התפרצויות כמו תסמונת הנשימה החריפה – סארס, ומרס, הצליחו לשמור על מספר נמוך של מקרי מחלה תוך הימנעות מסוג הצעדים הדרקוניים שבוצעו בסין.

ככל שמדינות כמו ישראל, ארה"ב, איטליה ואיראן נאבקות בנגיף, הטיפול של דרום קוריאה בהתפרצות כולל תגובה ממשלתית מתואמת. עבור ישראל ומדינות אחרות, הנסיון מדרום קוריאה מורה על חלופה הרבה יותר טובה מזו בסין להתמודדות עם ההתפרצות, ולא פחות חשוב, מלמד כי קבלת ההחלטות בדבר אופן הטיפול בהתפרצות המגפה אינה מחייבת בחירה בין הגנה מירבית לבין הפרעה מינימלית.

הנסיון מדרום קוריאה מורה על חלופה טובה מזו בסין להתמודדות עם ההתפרצות, ולא פחות חשוב, מלמד כי קבלת ההחלטות לגבי הטיפול בהתפרצות לא מחייבת בחירה בין הגנה מירבית לבין הפרעה מינימלית

דרום קוריאה שהפכה דמוקרטית בסוף שנות השמונים לאחר עשרות שנים של דיקטטורה צבאית, לא הסתירה את רצונה לקדם אלטרנטיבה ליברלית. במסיבת העיתונאים עם התקשורת הזרה, אמר סגן שר הבריאות קים גאנג-ליפ, כי "בעוד שנקיטת אמצעים דרסטיים כמו סגירת אזורים מושפעים הוכיחו יעילות צנועה, הם סבלו מהיותם כופים ובלתי גמישים. קוריאה, כמדינה דמוקרטית, מעריכה גלובליזציה וחברה פלורליסטית. לכן אנו מאמינים שעלינו לפעול מעבר למגבלות הגישה המקובלת למאבק במחלות זיהומיות".

קים הדגיש כי אמון הציבור הוא קריטי לאסטרטגיה של הממשלה. ככל שיימסר מידע שקוף ומהיר יותר, כך האנשים יסמכו על הממשלה ויפעלו באופן רציונלי לטובת הקהילה בכלל.

עם כ-8,000 מקרים מאושרים של הדבקות ויותר מ-65 מקרי מוות, דרום קוריאה היתה עד לאחרונה המדינה עם מספר מקרי ההדבקה הגבוהים ביותר שדווחו מחוץ לסין. אך מאז הפכה דרום קוריאה למקור השראה ותקווה לשלטונות ברחבי העולם כשהם נאבקים להלחם במגפה.

בדרום קוריאה, הגרף המורה על המקרים החדשים של המחלה (קוביד-19 Covid-19) עלה במשך שבועות בקו תלול – המחשה ברורה של התפשטות מהירה, לכאורה בלתי ניתנת לעצירה של נגיף הקורונה. ואז הקו שינה כיוון והפך שטוח יותר. לאחר שהודיעה על 600 מקרים חדשים ב-3 במרץ, הרשויות דיווחו על 131 זיהומים חדשים שבוע לאחר מכן. ב-13 למרץ דיווחו גורמים רשמיים על 110 בלבד, המספר היומי הנמוך ביותר מאז 21 בפברואר. באותו יום, מספר החולים המחלימים – 177, עלה לראשונה על מקרי הדבקות חדשים.

null

לדברי איאן מקיי, וירולוג מאוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, אחרי יותר משבוע של מגמת ירידה במקרי הדבקות, נראה כי הגישה בדרום קוריאה הצליחה לשנות את כיוון המגיפה. גישה זו נראית פחות דרמטית ושימושית יותר למדינות אחרות, בהשוואה לגישה ששימשה את סין. אם המגמות הללו יימשכו, הן יצליחו לעצור את צמיחת המגיפה.

נשיא דרום קוריאה מון ג'ה-אין Moon Jae-in, בעודו מזהיר מפני אופטימיות מוקדמת, הביע תקווה כי דרום קוריאה תוכל בקרוב להיכנס ל'שלב יציבות' אם המגמה תחזיק מעמד.

תוכנית רחבה של בדיקות לוירוס

הציר המרכזי בתגובה של דרום קוריאה הייתה תוכנית בדיקות לוירוס, אשר סיננה יותר אנשים לנפש מאשר בכל מדינה אחרת. באמצעות עד כ-15,000 בדיקות ביום הצליחו עובדי הבריאות לבדוק כ-250,000 איש, בערך אחד מכל 200 דרום קוריאנים – מאז ינואר.

בדרום קוריאה יש מערכת ביטוח בריאות לכלל האוכלוסייה והעומס הכלכלי בבדיקות נמוך מאוד. כדי לעודד השתתפות בבדיקות, הבדיקה אינה כרוכה בתשלום עבור כל מי שהופנה על ידי רופא, או עם תסמינים לאחר מגע עם אדם עם מקרה מאושר או לאחר נסיעה לסין. עבור כל מי שפשוט חושש מהסיכון להידבקות, העלות היא במחיר סביר יחסית, כ-135 דולר. הבדיקות זמינות במאות מרפאות, כמו גם בכ-50 תחנות בדיקה בדרכים drive-through , שיכולות לבדוק חשודים במחלה תוך דקות ספורות.

בדרום קוריאה יש מערכת ביטוח בריאות לכלל האוכלוסייה. כדי לעודד השתפפות, הבדיקה בהפנייה אינה כרוכה בתשלום. לאחרים העלות נמוכה והבדיקות זמינות במאות מרפאות ותחנות בדיקה תוך דקות ספורות

ההיקף העצום של הנתונים שנאספו איפשר לרשויות לאתר את ריכוזי ההדבקה clusters of infection ולאפשר מיקוד טוב יותר של מאמצי ההסגר והחיטוי שלהם, ולשלוח לציבור התראות טקסט ולהודיע להם על תנועות העבר של חולים נגועים באזורם – עד לרמת שמות החנויות והמסעדות שהחולים ביקרו בהם.

היכולת של דרום קוריאה לבדוק לגילוי מוקדם של וירוסים התפתחה במהלך התפרצות השפעת החדשה בשנת 2009 והתפרצות Mers – תסמונת הנשימה במזרח התיכון ב- 2015, והיא נמנית בין המדינות המובילות בעולם בתחום זה.

איסוף נתונים זה איפשר גם לרשויות דרום קוריאה לקבל אינדיקציה ברורה יותר לפוטנציאל ההרג של הוירוס, ששיעור התמותה שלו שונה משמעותית מכ-5%ם באיטליה לכ-0.8% בדרום קוריאה. למרות שגורמים הכוללים איכות שירותי בריאות, גיל המטופל ומודעות הציבור יכולים להשפיע על שיעור התמותה של הנגיף, היקף הבדיקות הוא מהמשפיעים ביותר. להשוואה, ביפן השכנה אשר אישרה יותר מ-600 מקרים, לא כולל ספינת הטיול דיאמונד פרינסס, הרשויות בדקו רק מעל 10,000 איש, נכון ליום שישי ב-13 למרץ.

בארצות הברית, שם הרשויות אינן מסוגלות לאשר את מספר הבדיקות מאז שהן מבוצעות על ידי מגוון של מעבדות פדרליות, מעבדות מדינה ומעבדות פרטיות, ההערכה כי סך הכל נבדקו פחות מ-5,000.

וויליאם שפנר, פרופסור לרפואה מונעת ומחלות זיהומיות בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ונדרבילט בארה"ב, אמר כי דרום קוריאה השיגה הישג מרהיב המאפשר לעובדי בריאות שם לעקוב אחר הנגיף ולהעריך את עוצמתו. בעוד שבארה"ב "איננו בטוחים היכן נמצאת ההדבקה ואיך היא מועברת ורק עכשיו אנו מתחילים לבדוק".

פתיחות ושקיפות

דרום קוריאה ייחודית בכך שהפכה ככל הנראה את כיוון גאות המגפה (turning the tide) בחזרה ממסלול ההתפרצות הגדולה, תוך שמירה על פתיחות ושקיפות. הדוגמה של דרום קוריאה מצביעה על כך שמדינה יכולה להכיל את התפשטות הנגיף בפרק זמן קצר יחסית מבלי להסתמך על אמצעי הכלה דרקוניים ו'בכל מחיר'.

סין אסרה למעשה 60 מיליון איש בווהאן, מרכז ההתפרצות, ואסרה על שאר התושבים במחוז הוביי לעזוב את בתיהם, תוך הגבלת תנועותיהם של מאות מיליוני אחרים ברחבי הארץ על ידי סגירת התחבורה הציבורית, איסור על נסיעות במכוניות פרטיות והקמת מחסומים בדרכים.

סין אסרה למעשה 60 מיליון איש בווהאן, מרכז ההתפרצות, ואסרה על שאר התושבים במחוז הוביי לעזוב את בתיהם, תוך הגבלת תנועותיהם של מאות מיליוני אחרים ברחבי הארץ בסגירת התחבורה הציבורית, ומחסומי דרכים למכוניות פרטיות

סין טוענת כי עצרה למעשה את התפשטות הנגיף לאחר שרשמה למעלה מ-80,000 מקרים ו-3,100 מקרי מוות, והעדכונים היומיים שלה נפלו בשבועות האחרונים מאלפי מקרים חדשים לעשרות. עם זאת, יש עדיין ספקנות בדבר המספרים הרשמיים, לאחר שגורמים מקומיים ומחוזיים בהוביי ניסו בתחילה להסתיר את היקף ההתפרצות.

במהלך שנראה כי מטרתו להצביע על הצלחת האמצעים הקשים של בייג'ינג, ביקר ב-10 למרץ נשיא סין, שי ג'ינפינג בווהאן, במהלכו קרא לעסקים ולמפעלים לחזור לעבוד כרגיל ולמדינה להתמקד מחדש בצמיחה כלכלית.

לדברי לורנס גוסטין, מאוניברסיטת ג'ורג'טאון. בוושינגטון, "למרות שסין הצליחה לשלוט במגפת הקורונה, אני לא חושב ששיטותיה הדרקוניות ראויות להעתקה בדמוקרטיות ליברליות. במרבית הדמוקרטיות מעריכים זכויות אדם וחירויות ולא את מידת השליטה החברתית שראינו בסין. דרום קוריאה מציעה מודל טוב יותר".

אך באינדיקציה בולטת לכך שאפילו חברות דמוקרטיות ליברליות יכולות להעתיק את הטקטיקות הנוקשות של סין, איטליה הודיעה ב-9 למרץ על הסגר בפריסה ארצית. זאת לאחר קפיצה גדולה במספר המקרים של הקורונה. חנויות, מסעדות וברים נסגרו, ואילו אסיפות פומביות ורוב הנסיעות נאסרו במדינה האירופית, אשר אישרה יותר מ-15,000 מקרים ו-1,000 מקרי מוות נכון ל-11 למרץ, מה שהופך אותו לאתר להתפרצות הגדול ביותר מחוץ לסין. נראה שאיטליה הגיבה לאט להתפרצות, בניגוד לדרום קוריאה.

לדברי לורנס גוסטין, מאוניברסיטת ג'ורג'טאון. בוושינגטון, "למרות שסין הצליחה לשלוט במגפת הקורונה, אני לא חושב ששיטותיה הדרקוניות ראויות להעתקה בדמוקרטיות ליברליות, בהן מעריכים זכויות אדם וחירויות

המומחים טוענים כי יתכן שהדגש על משמעת וקהילה בחברה בדרום-קוריאה איפשרו לה להימנע מיישום צעדים דרקוניים יותר. נראה הצעדים האלו שהצליחו מאוד, נשענים על כך שהאוכלוסייה המקומית תשתף פעולה עם התגובה הממשלתית. לא ברור עד כמה גישה זו תהיה יעילה בתרבויות אחרות והיא דורשת תקשורת אפקטיבית עם האוכלוסייה המקומית.

חלק מהמומחים מזהירים כי מוקדם לדעת אם דרום קוריאה הצליחה באמת לשלוט בנגיף. גילוי מקבץ חדש הכולל כמאה נדבקים במרכז שיחות בסיאול המאוכלסת בצפיפות, הביאה לגידול במספר במקרים ב–11 למרץ, והעלה חשש שהנגיף נמצא על סף התפשטות לא נשלטת בפריסה ארצית.

לדברי קים דונג-היון, נשיא האגודה הקוריאנית לאפידמיולוגיה, "עדיין מוקדם לומר אם התגובה עובדת. יש אשליה במספרים, נראה כי המספרים היומיים של מקרים חדשים הולכים וקטנים ככל שהבדיקות באזור ההתפרצות הראשוני מתקרבת לסיומה, אך קיימים אשכולות חדשים המתגלים בסיאול ובאזורים אחרים. איננו יכולים להוריד ערנות".

כמו במקומות אחרים, דרום קוריאה ניצבת בפני גורמים לא ידועים כמו התחממות בשבועות הקרובים והגעתם של מטיילים ממקומות קורונה חדשים מעבר לים. לדברי איאן מקיי מאוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, "אנו רואים שבדרום קוריאה ניתן להאט מגפות גדולות. האם ניתן למנוע אותם? זה יהיה האתגר עבור מדינות שעדיין לא ראו הדבקה קהילתית נרחבת".

חלק מהמומחים מזהירים כי מוקדם לדעת אם דרום קוריאה הצליחה באמת לשלוט בנגיף. גילוי מקבץ חדש של כ-100 נדבקים במרכז שיחות בסיאול, העלה חשש שהנגיף נמצא על סף התפשטות לא נשלטת בפריסה ארצית

לנוכח אי הוודאות, נראה כי קוריאה הדרומית נחושה להמשיך באסטרטגיה שלה. בביקור במרכזי בקרת קוריאה ולמניעת מחלות, אמר הנשיא מון כי תגובתה של המדינה זכתה להכרה בינלאומית ואיפשרה לה להימנע מהבחירה הקיצונית באיסורי נסיעה גורפים. ובתגובה להחלטת ארגון הבריאות העולמי להכריז על הנגיף כמגפה עולמית, קרא הנשיא לדרום קוריאה לשמור על התקווה שניתן להתגבר על הנגיף. "זה עלול לקחת יותר זמן ממה שחשבנו, כולם, בבקשה אל תתעייפו".

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/03/13/815441078/south-koreas-drive-through-testing-for-coronavirus-is-fast-and-free https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-03-14/... המשך קריאה

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/03/13/815441078/south-koreas-drive-through-testing-for-coronavirus-is-fast-and-free
https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-03-14/south-koreas-rapid-coronavirus-testing-far-ahead-of-the-u-s-could-be-a-matter-of-life-and-death
https://www.bbc.com/news/world-asia-51836898

עוד 1,560 מילים ו-1 תגובות
סגירה