גנץ ונתניהו מדברים על אחדות אך שומרים על מרחק נגיעה

לראשונה מזה חודשים רבים, מצאו עצמם נתניהו וגנץ באותו חדר, כשהגיעו אמש לבית הנשיא לדון באפשרות להקמת ממשלת אחדות ● האיבה והחשדנות גדולות, אבל משבר הקורונה חזק משניהם ● "המצב הוא כזה", סיכם אתמול בכיר בכחול-לבן, "נתניהו לא רוצה אחדות, ואנחנו לא יכולים מיעוט. נראה מי יישבר קודם" ● פרשנות

  • פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
    קובי גדעון/לע"מ
  • בנימין נתניהו וראובן ריבלין. מרץ 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
    קובי גדעון/לע"מ
  • פגישת ריבלין, גנץ ונתניהו, 15 במרץ 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
    קובי גדעון/לע"מ

מול בית הנשיא הפגינו אתמול שתי קבוצות זו נגד זו.

אנשי התנועה לאיכות השלטון הניפו שלט גדול "משפט לנתניהו עכשיו", וקראו לנשיא שלא יטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, המואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

מהעבר השני עמדו פעילי ימין יחד עם בנים למשפחות שאיבדו את יקיריהם בפעולות טרור. אלה הקניטו את אנשי איכות השלטון, שתומכים לדבריהם בהקמת ממשלה שנשענת על הרשימה המשותפת, שיש בה לטענתם תומכי טרור מובהקים. כאשר התלהטו הרוחות הזמינו הימניים את השמאליים לצאת לחופשה באיטליה על חשבונם.

התנועה לאיכות השלטון מפגינה מחוץ לבית הנשיא. יו
התנועה לאיכות השלטון מפגינה מחוץ לבית הנשיא. יו"ר התנועה, אליעד שרגא, במרכז (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אליעד שרגא, יו"ר התנועה, מפגין כבר שבועיים מול בית הנשיא. בלילה הוא ישן בקרוואן שהביא למקום, ובימים האחרונים בחדר ששכר בסביבה. אתמול הוא פירק את ההפגנה ואת שרידי המאהל שהקים, ושלח את חבריו הביתה, גם בגלל סכנת הקורונה. המשימה שלו הושלמה, לפחות למראית עין.

נשיא המדינה החליט להטיל את הרכבת הממשלה על בני גנץ, יו"ר כחול-לבן, אחרי ש-61 חברי כנסת המליצו עליו. שרגא יודע שהוא יחזור למקום בתוך 42 הימים הבאים, אם וכאשר גנץ ייכשל והנשיא יטיל על נתניהו שוב את הרכבת הממשלה.

בערב ראו המפגינים את נתניהו וגנץ נכנסים למשכן הנשיא, ראובן ריבלין. השלושה ישבו שם במרחק בטוח זה מזה יחד עם יריב לוין ויורם טורבוביץ'. זו הפעם הראשונה מזה חודשים שנתניהו וגנץ יושבים זה מול זה, רק שהפעם, אחרי עוד מערכת בחירות קשה ונבזית, האיבה ביניהם הוכפלה פי כמה. ובכל זאת, המציאות בשטח כופה עליהם שיתוף פעולה.

לכולם ברור כי אין אפשרות ללכת לבחירות רביעיות בימים שבהם המדינה משותקת והצבעה בקלפיות היא סכנה בריאותית של ממש. לכולם ברור שרבים בציבור מעדיפים ממשלת חירום או אחדות בימים אלה של מגפת הקורונה, פחד סביבתי ואי-ודאות.

לכולם ברור שאין אפשרות ללכת לבחירות רביעיות בימים שבהם המדינה משותקת והצבעה בקלפיות היא סכנה בריאותית של ממש. לכולם ברור שרבים בציבור מעדיפים ממשלת אחדות בימים אלה של מגפת הקורונה

נתניהו הציע ממשלת אחדות לארבע שנים או לחלופין ממשלת חירום לחצי שנה. מה שמשותף לשתי ההצעות או לכל הצעה אחרת היא שהוא יתחיל את הקדנציה כראש הממשלה.

האפשרות הזו מעוררת מריבה גדולה בקוקפיט של כחול-לבן בכל פעם שהיא עולה. גנץ וגבי אשכנזי מוכנים להתפשר, כי הם לא פוטרו מעולם בידי נתניהו. יאיר לפיד ומשה יעלון לא רוצים לשמוע על האפשרות הזו, אבל ייאלצו להתפשר אם לא תהיה להם ברירה אחרת.

"המצב הוא כזה", סיכם אתמול בכיר בכחול-לבן, "נתניהו לא רוצה אחדות, ואנחנו לא יכולים מיעוט. נראה מי יישבר קודם".

בינתיים הקוקפיט עובד על פי הנחיות הפעולה המיליטנטיות של לפיד, ראש ממשלת כחול-לבן. גנץ קיבל את המנדט להרכיב ממשלה, צוותי המשא ומתן יישבו עם הליכוד ויחכו להצעה רצינית, אבל בכחול-לבן ינצלו את הרוב שיש להם לפי שעה כדי להשתלט על כל פינה בכנסת בלי סנטימנטים.

יולי אדלשטיין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יולי אדלשטיין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הם יעיפו את היו"ר יולי אדלשטיין, ייקחו לידיהם את הוועדות החשובות בכנסת ועדיין יאיימו על נתניהו עם החוק שמונע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה. ברור שמהלכים כאלה יהרסו את האמון בין צוותי המשא ומתן, שגם כך קיים בקושי.

בכחול-לבן ינסו לשמור במקביל, ולמרות הכול, על אופציית ממשלת המיעוט. ברגע זה אין לגנץ רוב. המצב הוא תיקו 59 בינו ובין נתניהו, אם מתחשבים בכך שאורלי לוי-אבקסיס (גשר), צבי האוזר ויועז הנדל (כחול-לבן) לא יצביעו בעד. אתמול נפוצו שמועות כי הנדל והאוזר ייצאו לפנסיה מוקדמת, ויעזבו את הכנסת לפני שירימו אצבע נגד ממשלה בראשות גנץ.

בקוקפיט לא קונים את התסריט הזה, ובסיעה לא כולם רוצים את זה. הריצה עם הרשימה המשותפת מעוררת כאבי בטן אצל רבים. חברי כנסת בכחול-לבן אומרים לזמן ישראל שממשלה כזו לא תחזיק מעמד ותפרק את המפלגה לרסיסים בסוף התהליך.

הריצה עם הרשימה המשותפת מעוררת כאבי בטן אצל רבים. חברי כנסת בכחול-לבן אומרים לזמן ישראל שממשלה כזו לא תחזיק מעמד ותפרק את המפלגה לרסיסים בסוף התהליך

גם ברשימה המשותפת מתכוונים להעמיד דרישות לא פשוטות לכחול-לבן בקווי היסוד בתחום המדיני, שיכללו ביטול חוק הלאום ודחיית תוכנית המאה. "אנחנו היום לשון המאזניים, יכולים לתבוע הכול, ואין סיבה שלא נעשה את זה", כפי שאמר אתמול גורם במפלגה.

לפי אותו גורם, הרשימה המשותפת עדיין אינה מוכנה לשבת בממשלה גם אם תוזמן פנימה. "זה לא פשוט. צריך להכשיר את הקרקע בציבור שלנו וגם בציבור היהודי. הציבור שלנו לא בשל לראות שר ערבי מטעם מפלגה ערבית לא ציונית מכהן בממשלה ציונית. גם אנחנו צריכים לחצות רוביקון.

"ההערכה שלי היא שאנחנו נתמוך מבחוץ, אם נקבל קווי יסוד מתאימים, אבל נצטרף לממשלה הזו רק אחרי שלושה חודשים. שווייה, שווייה".

עוד 664 מילים
סגירה